Pe aceeași temă
Călătorind împreună, însoţindu-se la drum, poposind în aceleaşi staţii, întâlnindu-se şi asumându-şi aceleaşi etape, episoade şi scenarii mitologice, micile divinităţi şi eroii călători au redus din ce în ce mai mult graniţele lumii căreia îi aparţinea fiecare, au acceptat să se schimbe, privindu-se în imaginea celuilalt, ca într-o oglindă care impunea o nouă normă. Reluarea în diferite centre urbane a unor secvenţe mitologice care păreau a fi asemănătoare, adaptarea lor una la cealaltă, dar şi la specificitatea locului au făcut să apară o mitologie de a doua generaţie, o mitologie a personajelor secundare, în care „confuzia“ şi „completarea“ mitemei epice iniţiale nu mai era considerată o abatere de la normă, de la rigorile cultice. În noua mitologie, populată cu eroi, semizei şi zei străini, a căror divinitate era greu de dovedit, dar şi de contestat, ierarhia şi codurile de legi erau fluide, în permanentă schimbare. Zeii supremi, zeii de primă mărime ai panteonului nu îşi mai exercitau pe de-a întregul funcţia dominatoare şi nu mai pedepseau abaterea, încuviinţând astfel rescrierea scenariilor mitologice.
Uneori, micile zeităţi, noii veniţi sunt chiar adoptaţi cu entuziasm. Ei permit analogiile, lasă să fie modelate unele episoade din propria lor existenţă mitică şi aproape consimt să li se schimbe numele sau măcar să primească vreun epitet, un nou atribut, un animal simbolic sau un loc pe care să-şi aşeze sanctuarul. Li s-a mai întâmplat asta în multele lor călătorii şi opriri. Schimbarea e însăşi esenţa existenţei lor mitologice. Permit modificarea secvenţei naşterii, a faptelor lor de zei, a înrudirilor, prieteniilor şi infidelităţilor, a felului de a se îmbrăca şi de a-şi purta firea. Cu toate acestea, rămân şi îşi continuă călătoria. Sunt mereu luaţi către următoarea destinaţie. Nomadismul le conferă perenitate, o viaţă mereu reluată. Aşa că, nu întâmplător, zeii rătăcitori, colonizatori, la fel cu eroii şi semizeii din panteonul secund, au fost asociaţi cu mitul căutării nemuririi, al învierii, reapariţiei sau purificării, cu variantele şi paradigmele lor epice sau simbolice, adică arderea pe rug urmată de renaşterea din cenuşă, cu minunile, vindecarea, cu varianta de climax reprezentată de readucerea la viaţă dintre morţi prin intervenţia unui terţ.
Vindecarea este şi pasajul îndepărtării de divinitate, aparţine în egală măsură animalelor fantastice, în final domesticite sau ucise de oameni, eroilor şi semizeilor, e un atribut al cultului, al preoţilor. E un pasaj al crizei identităţii religioase şi al canonizării târzii, prin instituirea unei caste cu atribute clare, a reţetarelor, a clasificărilor şi stăpânirii naturii. Apare în mitologia secundă o generaţie de semizei vindecători, şamani, medici – cu toţii neîncrezători în exercitarea aleatorie a divinului şi dornici să-şi atribuie o cunoaştere care e coborâtă din cea originară, dar e doar ocultă sau, încetul cu încetul, canonizată şi transmisibilă.
Insula e o staţie...
pentru zeii călători şi vindecători. Printre ei sunt Eshmun şi Asclepios, cu figuri neclare, cu trăsături combinate şi împrumutate unul de la celălalt sau chiar de la alţi zei sau eroi. Nici unul nu era al locului şi nici nu venise singur. Din chiar primele sale atestări, Eshmun are un dublu, pe Eshmun-Melqart, care apare astfel în Cipru, în sanctuarul de pe colina Batsalos1 de lângă lacul sărat de la Kition. Vocile lui sunt auzite de credincioşi2, care-l cheamă să-i apere şi să îndepărteze bolile şi răul, îi aduc ofrandele care-i erau pe plac: uleiul şi apa pentru abluţiuni purificatoare. Era un înger gardian al lacului de la malul mării. A fost confundat mai târziu cu alte divinităţi, şi ele la graniţa divinului: cu Hercule-Melqart3 sau Hercule-Asclepios. A devenit Eshmun-Asclepios, după care numele său oriental s-a şters. Dar, până atunci, binomul celor două zeităţi a rămas un model de unitate, cu greu mai găsindu-se zei şi eroi din Levant sau greci, între care să existe o corespondenţă aproape totală4.
În acest semizeu cu dublă identitate nu se regăsesc doar figuri mitice suprapuse, el cumulează în efigia sa trasee de migraţie şi evoluţie religioasă, un întreg circuit al zeităţilor semitice occidentale, cât şi înrudirea acestora cu figuri eroice elene, respectiv Asclepios sau uneori cu tatăl său, Apolo. Venirea lui Asclepios pe insulă face parte din expansiunea sa5, care începe din secolul al cincilea
î.Chr., din Epidaur spre Atena, spre centrele portuare şi, de aici, în afara lumii elene şi coincide cu răspândirea cultului lui Eshmun în Fenicia şi înspre occident. Atributele ambilor, nestabilizate, de zei ai oraşelor, de vindecători, protectori ai căminului îşi găsesc un loc comun şi leagă insula de alte centre religioase, în special oraşele Ugarit şi Emar6, Sidon, mai departe cu Mesopotamia, dar şi cu noile colonii din nordul Africii şi insulele din Mediterana.
Înrudiri şi suprapuneri
Eshmun ar trebui să fie un vindecător prin chiar simbolismul numelui său7 şi prin natura sa. În Cipru, vine de la Ebla şi Ugarit8, unde era fie protectorul regelui, fie o divinitate în sine. Cultul său se răspândeşte în întreaga lume feniciano-punică, cu noi şi noi valenţe şi atribute, devenind una dintre figurile importante ale mitologiei orientale şi mediteraneene. Mai venea de la Sidon, a cărui viaţă citadină îi era aproape în întregime dedicată. Dar şi aici, suprapunerile mitice se insinuaseră deja. Nici chiar când era „prinţul cel sfânt“, patronul Sidonului, nu părea să aibă o hagiografie strictă, care să-i aparţină în întregime. Pe de-o parte, era vindecător, dar mai era totuna cu Melqart „stăpânul cetăţii“, „vânător“ şi martir. Cei doi aproape devin gemeni conjuncţi, într-atât de apropiaţi par, fără să devină unul; dar împart organe şi apucături, episoade din viaţă. Şi unul, şi celălalt mor odată cu vegetaţia şi renasc cu ea. Sunt ucişi la vânătoare sau din gelozia zeiţei locului. Sunt aşezaţi în mormânt, după care readuşi la viaţă, iar din lumea de dincolo aduc plantele perene – leacurile miraculoase ale forţei primare a vieţii. Şi nu-i de ajuns că-s gemeni siamezi, un zeu cu două feţe, se vor mai înrudi şi cu alţi zei, într-o imagine cu prea multe contururi. Amestecul de imagini nu e tipic spaţiului insular, nu iradiază dintr-un centru. Mai curând, zeii panteonului secund par să-şi afirme noile identităţi în întreg arealul levantin. Astfel, marele sanctuar sidonian al lui Eshmun de la Bostrenos se găsea pe malul râului numit cu numele divinităţii greceşti, Asclepios, iar cultul se transmite deja amestecat, spre celelalte oraşe feniciene, la Tyr, Amrith, Sarepta şi va însoţi întreaga expansiune feniciană, prin Cipru, până la Cartagina – unde a supravieţuit ca divinitate a oraşului, garant al bunăstării cetăţii şi locuitorilor săi; în Spania şi în Sardinia. În panteonul din oraşele feniciene, dar şi în noile colonii, Eshmun părea să fie al treilea zeu ca importanţă, cu toate că nu mai avea o singură identitate, era deja impregnat de destinul mitologic al lui Asclepios. Îşi păstrase bunăvoinţa faţă de cei suferinzi, aducea alinare, îi ridica în braţe pe cei ce aveau nevoie de mângâiere, îi păzea de rău pe credincioşi, aducea reuşita şi păstra sănătatea trupului. Numele lui a fost invocat ca patronim al vindecătorilor şi chiar preluat de cei ce i se autointitulau fii şi deveneau medici. Astfel invocat, Eshmun a supravieţuit până târziu, câteodată ascuns sub combinaţii cu numele lui Asclepios-Esculap.
Eshmun mai este cunoscut9 prin inscripţiile feniciene din Cipru ca fiind „stăpânul tămăduitor“ – baal marpe; însuşire oarecum dobândită, adăugată naturii lui primare. La Kition această asociere apare mai evidentă ca oricând. Kition are o geografie arbitrară – un oraş, un ţărm şi un spaţiu greu de cartografiat datorită permeabilităţii ţărmului desenat şi redesenat de învecinarea între mare şi lacul sărat cu izvoare miraculoase, dulci, care ţâşnesc la suprafaţă iarna şi se sting sub o crustă de sare în lungile luni de secetă. Peste smârcurile de sărătură stă o boare uşoară, sănătoasă, împrăştiată de vântul din larg. Aerul mişcă sunetele rugăciunilor şi invocaţiilor. Nimic nu pare să fie oprit într-o graniţă palpabilă. Locul al tuturor regnurilor. La fel Baal marpe, cel invocat aici, este patronul10 nenumăratelor vindecări, fie prin rugăciune sau înţelepciune, dar mai ales prin sublimarea stării, prin revenirea la forma iniţială, prin restaurarea unui trup care fusese ştirbit de boală, de contaminare. La fel, apele abluţiunii rituale fuseseră mai întâi sărate, impure, iar după acţiunea divină se făceau dulci şi pline de leac. Iar râul izvorât de sub templul zeului făcea apele sărate să se cureţe şi să vindece, să aducă viaţa copacilor de pe ţărm. Kition şi templul lui Eshmun-Melqart de pe colina de la Batsalos sunt întruparea topologică a metaforei vindecării, a sensului ascuns al titulaturii zeului.
Mai ajunsese pe ţărmul cipriot şi cu un alt renume, deoarece, la Sidon, zeul avea atribute cosmice şi uranice, care prevalau faţă de cele terapeutice. Se mai credea că este chiar zeul vegetaţiei primăverii, aproape totuna cu Tammuz cel venit din Babilon11. Numai că acesta din urmă nu era un personaj principal al panteonului şi abia pe coasta levantină îi ajunge în rang pe primii dintre zei. Are reputaţia de a fi „cel mai chipeş“ şi un vânător redutabil, iar în mrejele lui cade chiar zeiţa stăpână a panteonului. E un erou din tagma celor care în mitologia mesopotamiană şi ugaritică asigurau continuitatea şi vitalitatea dinastiilor, a cetăţilor şi civilizaţiei. Erau chemaţi cu acelaşi nume12, de vindecători, care legau lumea de acum de cea de dinainte, de început, de viaţa iniţială, iar cum moartea era întruchipată ca cea mai lipsită de viaţă formă, erau şi locuitori ai lumii de dincolo. La Ugari, au fost asociaţi fertilităţii aduse de descompunere şi de renaşterea vegetală, contrariile regăsindu-se în forţa acestor eroi, în binomul Eshmun-Melqart, reprezentat mereu ca o forţă originară, una dintre cele esenţiale ale creaţiei. Derivatele acesteia, precum tinereţea, frumuseţea, puritatea trăsăturilor, eroismul – oglindiri ale primatului forţei neîngrădite a vieţii care renaşte, toate acestea se vor translata în asocierea dintre Eshmun cu Asclepios, iar noul personaj are chipul bătut pe monezi, ca mereu tânăr, purtând mândru toiagul, nu ca să se sprijine, ci mai mult ca un sceptru, flancat de doi şerpi, singurele semne ascunse ale istoriei parcursului zeului.
Reînnoirea vieţii i-a apropiat pe Eshmun-Melqart de Asclepios. Forţa de început a naturii aduce promisiunea perfecţiunii creaţiei la început, sănătatea e parte din creaţia originară, din puritatea nou-născutului.
La fel ca noul-născutul era cel vindecat
Se întorcea într-o stare primară. Venea în templul zeului, lângă altarul care repeta arhitectura creaţiei, dispunerea elementelor iniţiale. Sanctuarul de la Kition dedicat lui Eshmun-Asclepios nu trebuie să fi fost diferit de cel de la Sidon, unde templul primitiv13 avusese un turn piramidal, sprijinit de o rampă înaltă şi cu un rezervor de apă, după modelul neobabilonian. Era rezemat de versantul muntos, care, de la început, fusese parte a construcţiei. Mai târziu, templul a înglobat izvoarele minerale Yidal, au apărut clădirile anexe, bazinele sacre şi terapeutice alimentate de apă curgătoare, o capelă închinată Astarteei şi acareturi romane. Din această ultimă perioadă, au supravieţuit elemente ale cultului lui Eshmun, care de procesiuni pe care era aşezat un vas de formă sferică14, plin fie cu apă „vie“ sau ulei. În alte temple, mai erau râuri sau canale cu ape întunecate şi firide de odihnă pentru ca-n somn să se manifeste voinţa de a lecui a zeului.
În dispărutul Kition, fără colinele vechi, măcinate în balast pentru construirea noului oraş sau drenate spre mare, pe canalele de asanare15, e greu de închipuit un templu similar sau vreun „asclepeion“ unde se adunau bolnavii. Poate izvoarele secrete, din adâncul lacului sărat de pe malul mării, să fi fost folosite pentru băile ritualice. Pe zidurile templului16 erau înscrise lungi reţetare şi numele „fiilor“ lui Asclepios17. Toate plantele: menta şi lavanda, care te fereau de puroi, mirtul pentru umflături şi arsuri. Mierea, ca să cureţi rănile. Colirul miraculos al lui Diagoras-cipriotul, pentru ochii ieşiţi din orbite, care mai vindeca şi durerile de cap. Laptele de smochine, ca să nu mai curgă sânge din răni. Băi de vin. Opiu amestecat cu sânge de şarpe, împotriva muşcăturilor veninoase. Rugină pentru neputinţă. Balegă, de pus pe răni. Grăsimea şi uleiul de măsline. Pământul de cadmiu, care se găsea peste tot în munţii de la nord, dinspre Lapithos, unde înălţaseră un alt templu al lui Eshmun. Iar din mlaştinile de lângă mare, sarea tămăduitoare, care numai la Kition se găsea. Tămâie, amulete şi inele gravate. Capul Gorgonei, doar din sângele ei se făcea leacul de nemurire. Erau variante locale ale leacurilor găsite de Hercule, când l-a adus pe câinele paznic al Infernului la suprafaţă, „heracleon“ care vindecă totul, e remediu împotriva rănilor făcute de fier şi dă ameţeli şi febră sau nebunie18, sau a plantei matusalemice, căutate de Ghilgamesh.
Aducând înapoi leacuri din moarte şi încălcând consemnul de netrecut al separării lumii de aici şi a celei de dincolo, micile zeităţi, vindecătorii, se îndepărtează de vechile genii care dădeau continuitate lumii şi care veniseră din oraş în oraş, gardieni ai regelui şi ai cetăţii. Nu ating nici splendoarea supraumană a marilor zei. Eshmun-Melqart-Asclepios va lua chipul lui Iolaos, companionul lui Hercule, sau al unui insignifiant zeu libiano-roman al sănătăţii, până când atributele purificatoare i le va prelua Apollo, pe care romanii îl venerau în timpul Republicii, ca zeu vindecător prin excelenţă invocat de vestale ca Apollo medice. Sau ambivalenţa vindecării legată de abluţiune şi de purificarea apei îl va face totuna cu Neptun. Sunt prizonierii propriei lor transformări, ai contaminării, vindecării, purificării – stări care nu sunt perfect delimitate, fiecare se prelungeşte în cealaltă, ca într-o călătorie din loc în loc.
Iar pentru ei insula e totuna. Asemenea cu toate celelalte. Kition nu este decât un port cu nimic altfel faţă de alte oraşe de pe coastă. Ei călătoresc deja într-o lume a sincretismului, vin în urma marilor zei care au acceptat deja să-şi schimbe identitatea, au dat tonul şi gustul a nenumărate algoritmuri ale schimbării, permutări şi combinaţii ale imaginilor mitice, ale mitemelor din cadrul aceluiaşi panteon, dar şi din mitologii diferite. Micii zei calcă şi se pierd în trena babiloniei noului spaţiu cultural.
Note:
1. Escavată în 1894, mare parte dintre ruine aflându-se azi la Oxford, Ashmolean Museum.
2. M.G. Guzzo-Amadasi, V.Karageorgis, Fouilles de Kition III, Inscriptions pheniciennes, Nicosia, 1977.
3. V. Karageogis, Mycenaean and Phoenician Discoveries in Cyprus, London, 1976.
4. J. Hastings, Encyclopedia of Religions and Ethics, pag. 892.
5. N. Benseddik, Asklepios, Eshmun mais encore, Bolletino di Archeologia on line, 1, Roma, 2010, pag 14.
6. Legăturile dintre Cipru şi cele două oraşe şi, prin ele, cu Mesopotamia se amplifică în Epoca de Bronz, datorită exporturilor de cupru. În acelaşi timp, Cipru, cunoscut sub numele de Alashiya, întreţine relaţii comerciale şi diplomatice cu Anatolia, Egiptul şi Syro-Palestina.
7. „Numele“ Eshmun pare că este legat de această rădăcină, ShMN – ulei, însemnând poate „cel care unge“, aduce vindecarea; sau poate era spiritul uleiului sfânt, uleiului ungerii. Uleiul de măsline era considerat un panaceu care reda căldura vitală muribunzilor. Practicile medicale străvechi şi larg răspândite produc o alunecare a sensului cuvântului spre numele zeului, numit „cel care vindecă“, „care aduce salvarea“. În interpretarea greacă, Eshmun este mai întâi zeul medicinii, Apollo, iar mai apoi, Asklepios / Esculap, ale cărui atestări în Fenicia sunt destul de rare – Lipinsky, op citate.
8. N. Benseddik, op citate.
9. Jayne, Walter Addison, Healing gods of ancient civilizations, New Hyde Park, NY: University Books, 1962.
10. Theological dictionary of the Old Testament, Volumul 13, Helmer Ringgren, ed. G. Johannes Botterweck, Helmer Ringgren, Heinz-Josef Fabry, Stuttgart, 1990-1992, pag. 593.
11. Jastrow, Morris, The religion of Babylonia and Assyria.
12. Derivate ale rădăcinii R.PH. – marpe, rephaim / vindecători, protectori, spirite ale morţii.
13. M. Dunand, Sondages archéologiques effectués à Bostan Ech-Cheikh, Syria, 7, 1926, pag. 1-7.
14. Lipinsky, op. citate, pag. 167, vasul rotund a fost confundat cu sfera sau steaua Astarteei.
15. Săpate în 1879, pentru desecarea mlaştinilor şi eradicarea malariei, când s-au distrus o parte dintre templele situate pe colinele de lângă Larnaca – M. Yon, Kition de Chypre. Guides Archéologiques de l’institut Franµais du Proche Orient, Paris 2006.
16. Au fost găsite inscripţii cu texte medicale la Kition, unele dedicate lui Asclepios, dar şi lui Apollo Amiklos.
17. Marios Kyriazis, Medicine in Ancient Kition and Old Larnaca, Larnaca, 2001.
18. R. Graves, Les mythes grecques, pag. 541.