Pe aceeași temă
La mai bine de un deceniu de la trecerea în nefiinţă a Irinei Nicolau şi în semn de omagiu adus omului şi artistului, publicăm, în continuare, fragmente din două interviuri ce ne-au fost puse la dispoziţie prin amabilitatea Mihaelei Şchiopu, autoarea acestora. Paginile sunt ilustrate cu desene ce poartă semnătura aceleiaşi Mihaela Şchiopu.
Născută la 29 ianuarie 1946 la Bucureşti, a avut strămoşi aromâni şi greci • absolventă Universitatea Bucureşti, Facultatea de Limba şi Literatura Română; etnolog, Institutul de Etnografie şi Folclor (1989-1990); • etnolog, Muzeul }ăranului Român (1990–2002) • specialist în etnologie, istorie orală şi muzeologie, doctor în filologie-folclor, membră a unor importante organizaţii profesionale din ţară şi străinătate • a coordonat seria de cărţi bibliofile a Muzeului }ăranului Român şi proiecte culturale ale muzeului, dintre care: Viaţa cotidiană în anii ‘80 la Bucureşti, 100 de ţărani, Arca lui Noe, de la neolitic la Coca-Cola • a condus ateliere de creativitate pentru copii • a ţinut cursuri universitare la Universitatea din Bucureşti, Academia de Arte Plastice – Facultatea de Istoria şi Teoria Artei, Universitatea de Arhitectură • a desfăşurat o intensă activitate publicistică în revistele Dilema, 22, Secolul XX, precum şi în cotidianele: România liberă, Curentul, Cotidianul, Aromânii, credinţe şi obiceiuri, Ghidul sărbătorilor româneşti, O stradă oarecare din Bucureşti, „Haida, bre“ – incursiune subiectivă în lumea aromânilor
Irina Nicolau a murit la 3 iulie 2002, la Bucureşti
• cărţi scrise cu prietenii: Ne-a luat valul, este prima carte scrisă despre revoluţie la 40 de zile după evenimente, în variantă de samizdat; a fost lansată în 22 decembrie 1990 sub titlul Vom muri şi vom fi liberi, la Ed. Meridiane; Povestea Elisabetei Rizea din Nucşoara, urmată de mărturia lui Cornel Drăgoi, Ed. Humanitas, 1993; The Simple Splendour of Character. The Romanian Peasant, Romanian Cultural Foundation, 1996; Piaţa, despre Piaţa Universităţii, Ed. Nemira, 1997; Surâsul lui Hari, Ed. Ars Docendi, 1999; Experimentul Zaica, Ed. Meridiane, 2000; O viaţă, un destin, o icoană, M}R, 2000; O stradă oarecare din Bucureşti, Ed. Nemira, 1999; Credinţe şi superstiţii româneşti, Ed. Humanitas, 2000; Dosar sentimental, M}R, 2000 • o carte la care ţinea enorm: Versuri din flori, 2000 • cărţi scrise de una singură: Ghidul sărbătorilor româneşti, Ed. Humanitas, 1998; „Haide, bre!“ – incursiune subiectivă în lumea aromânilor, 2000; „Talmeş-Balmeş“ de etnologie şi multe altele, Ed. Ars Docendi, 2001; Aromânii, credinţe şi obiceiuri, Biblioteca Culturii Aromâne, Proiect Avdhela, 2001; Lecţii cu poveşti despre facerea lumii, Ed. Sigma, 2000
• cărţi bibliofile manufacturate în seria Rânduiala Vieţii
Unii scriu pentru public, tu pentru cine scrii?
Eu nu scriu, eu spun şi povestesc, nici nu mă interesează să scriu şi eu nu mă consider o intelectuală. Mama îmi spunea în copilărie că omul trebuie să fie om. Atunci protestam şi mi se părea un lucru foarte stupid, dar acum îmi dau seama cât de greu e să fii om. Eu asta mă silesc să fac.
Am văzut şi în agende, şi în alte cărţi de-ale tale două versuri: „Floare fui, floare trecui/La urechea nu ştiu cui“.
O femeie despre care aş fi zis că e desăvârşit idioată mi-a zis aceste versuri care-i plăceau foarte mult... O dată în plus mi-a arătat cât de imperfectă e cunoaşterea noastră şi, în al doilea rând, mi s-a lipit de inimioară pentru că îţi arată deopotrivă cât de întâmplător este totul... Le ţin minte de treizeci de ani, pentru mine sunt un specimen de rafinament ţărănesc nebănuit, poate deoarece cumulează tot felul de lucruri care mă intrigă sau mă tulbură. Florile nu-mi plac chiar deloc, sunt ceva care e făcut ca să se termine repede şi să răsară fructul. Când ţi-aduce omul prin casă flori, ţi-aduce nişte cadavre care să putrezească – adu-mi domnule mere mai bine. Pe urmă mi se pare un lucru minunat – dacă tot le tai, dacă tot le iubeşti, pune-le domnule mai bine la ureche, pentru că atunci sigur se usucă repede şi atunci gestul tău e la fel de evanescent ca şi ele, dar să le opăreşti şi să le chinui e ceva foarte sordid.
Şi brazii?
Cred că n-am trăit destul de intens sărbătoarea Crăciunului la mine acasă, deşi mama se silea; am avut dezamăgiri succesive, cea mai importantă fiind legată de Moş Crăciun. Când m-am lămurit că într-adevăr nu-i – asta târziu, pe la 9 ani – atunci nu m-a mai interesat nimic. Eu nefiind suficient de aproape de biserică, n-am trăit sărbătoarea prin post, prin aşteptarea minunii. Toată scenografia asta mă mişcă foarte puţin, plus ideea de cadou de porunceală. Cadoul mi se pare gestul cel mai exuberant şi mai liber pe care poţi să-l îndrepţi spre cineva, dar, când vine momentul, trebuie să cumpăneşti şi să nu-l ofensezi, să-i dai ceva, dar să fie şi ieftin, dar să nu arate cât de ieftin e, toată chestia asta mi se pare umilitoare.
Ce spui despre oamenii blânzi?
De fapt, nu-mi plac oamenii blânzi, mie-mi plac oamenii sălbatici şi adevărata sălbăticie e blândă. Am şi citit în copilărie o carte despre un cal sălbatic, care, fiind prins, deşi toţi se sileau acolo să-l
îmblânzească, s-a aruncat într-o prăpastie. Pentru asta eu nu încerc să îmblânzesc oamenii, mi-aş dori ca ceea ce scriu să fie o mângâiere pe capul lor, care să-i mai îmblânzească.
Eşti scriitoare?
Am vrut să mă fac de toate, în afară de profesor şi actriţă. Mi-am închipuit că o să fiu scafandru, explorator, arheolog, astronom, iar ultimele lucruri au fost să fac cinema şi pe urmă istoria artei. Printr-o circumstanţă nenorocită de împrejurări, am făcut filologia şi după aia am fost foarte fericită, pentru că, făcând filologie, nu m-am ocupat de scriere, ci m-am ocupat de oralitate. Eu am scris foarte târziu; 20 de ani, cât am funcţionat sub comunişti cu capacul în cap, am scris vreo două articole, pe care nici eu n-am răbdare să le citesc acum. Restul am făcut, cum ziceam noi la Institutul de Folclor, o „galeră“, care se numea „Colecţia Naţională de Folclor“ şi am lucrat de am înnebunit la ea.
Ai avut o colecţie de bancuri?
Am avut o colecţie foarte mare de bancuri. Prima mea încercare de a da un doctorat a fost în bancuri, înregistrate când erau spuse, transcrise în ipostaza lor orală, cercetate în înlănţuirea lor. Dar în ‘72 a apărut Codul Eticii şi Echităţii Socialiste şi am schimbat tema. Mulţi m-au suspectat de oportunism pentru că am făcut spectacolul de folclor. Era tot un fel de diversiune, pentru că a ataca prin reflecţie ceva de la sine înţeles, a-l ataca în ideea de a-l face mai bun era ceva care mie mi se părea foarte interesant şi curajos. Din fericire, nimeni nu m-a luat în serios, acest lucru trăindu-şi acum veacul de aur. Niciodată „Cântarea României“ n-a fost mai hidoasă ca acum.
De ce scrii de mână?
După 20 de ani de galeră, am ţâşnit la Muzeul }ăranului Român, primele cărţi le-am scris de mână că n-aveam cu ce, n-aveam maşini de scris, voiam să le facem rapid... Treptat, reacţia mea a devenit o reacţie de protest la formele astea tehnice. Sufăr că citesc cărţi care nu sunt culese. Nu mai există zeţari; e adevărat că se îmbolnăveau, dar exista o lume care mi se părea o poveste. Picu Pătruţ, care a trăit la mijlocul secolului XIX, a făcut două cărţi a câte 1.570 de pagini şi fiecare are peste 500 de ilustraţii de mână, omul având în bibliotecă 200 de cărţi tipărite. Aş face o carte care să coste cât o moşie şi pe care o citesc numai câţiva care merită şi, pe urmă, dacă chiar e-aşa de bună, s-o preia ăştia cu ordinatoarele lor şi s-o facă ediţie populară.
Eşti un om cu serviciu?
Riguros nu. Un serviciu înseamnă două lucruri – un program şi frica – vai, ce-o să fac, vai, dacă mă dă şeful afară – iar program n-am avut niciodată. Eu am avut statutul de cercetător, care, şi în perioadele lui nenorocite, presupunea o libertate care mie mi-a fost foarte necesară.
Ce înseamnă pentru tine lucrurile altfel?
Lucrurile altfel sunt cele care se nasc când te înăbuşi de lucrurile aşa. Lumea face lucrurile aşa cum „se fac“ şi ajunge la o oboseală generală, dar confortul precumpăneşte. Eu nu sunt o persoană aflată în goană după confort. În categoria „lucrurilor altfel“ aş include şi discuţiile mele cu taximetriştii. Vorbesc încontinuu cu ei, probleme politice, culturale şi mai ales religioase, în timpul din urmă. De pildă, unul m-a acuzat că în relaţia mea cu Dumnezeu funcţionez după principiul „crede şi nu cerceta“. Relaţia mea cu Dumnezeu e una foarte directă şi reciprocă, după ce m-am încredinţat lui, îl las pe el să hotărască – şi-mi închipui şi eu că există o oarecare înţelegere din partea lui şi că mă iartă pentru greşelile pe care le fac.
Dar tu te ierţi?
În general, mă iert, nu pentru că aşa zice în filmele americane – nu te învinovăţi –, ci pentru că de puţine ori mă simt atât de importantă încât să fiu vinovată pentru lucruri mari. Şi taximetristul mi-a zis: doamnă, aşa nu se poate, eu trebuie să înţeleg. Păi, zic, nu ai ce să înţelegi, dac-ai crezut, nu mai e nimic de făcut. Şi, zice, dacă sunt pe-o cale greşită? Eu îl întreb – cum, pe calea lui Dumnezeu n-ai cum, crezi sau nu crezi.
Ai fost vreodată singură?
Niciodată, pentru că familia noastră era constituită după gramatica păduchilor în cusătură, eram unii peste alţii până la a ne sufoca, dar am avut enorm de mulţi prieteni. În plus, nu m-am simţit singură nici când am fost singură, pentru că mie-mi place, din când în când, să fiu şi singură. Niciodată nu
m-am plictisit, întotdeauna am găsit ceva care să-mi placă, fie am cusut, fie am pictat.
La ce te gândeşti când coşi?
Când coşi, pui lucrurile împreună şi le apropii. Şi, într-un fel, faci o legătură durabilă. Când coşi, ai la ce te gândi. Pe vremea când coseam pentru prietene (le mai făceam câte o rochiţă), tot timpul mă gândeam la ele şi le întorceam pe toate feţele. Era o ocazie să mă concentrez asupra lor.
Eşti una dintre puţinele fiinţe care se ocupă şi de spatele hainelor. De ce?
Asta din cauza bărbatului meu, de la care am învăţat enorm de multe şi care mi-a zis că, dacă ai o gaură, o pată, aşază-ţi-o în faţă, să-l priveşti în ochi pe ăla care ţi se uită în pată. Nu-i nimic mai jalnic decât să se uite cineva la o pată pe care o ai în spate. Mi-am dat seama că spatele e ceva care trebuie să fie fortificat, că acolo sunt privirile pe care nu poţi să le întrerupi şi să le înfrunţi.
Ai vreo emoţie când vezi pe cineva care citeşte ce scrii?
Am inima cât un purice când îi dau cuiva ceva care se vede dintr-o primă privire. Mi-ar plăcea să stau lângă un om când citeşte ce-am scris. Să şed într-un colţ şi să mă uit la el cum participă corporal la chestia asta.
Ai facut o carte de noptieră, de dat fără bani. Cum s-a întâmplat?
Eram în spital şi vedeam ce citesc oamenii înainte de a se duce să moară sau după ce se întorceau de la operaţie şi te durea capul, tot felul de lucruri absolut imunde. Sau cei foarte credincioşi, de obicei sectanţii, foşgăiau nişte cărţi care mi se păreau şi alea destul de discutabile. Mi-am zis să fac o cărticică de noptieră care să nu fie fundamental creştină, că nu toţi sunt creştini, dar să fie
în duhul bun al lucrurilor din biserica mea. Mi-am dorit asta şi, după ce am spus-o într-o emisiune la televizor, îmi apare un ins şi-mi zice: vreau să te ajut să faci această carte. Pot să-ţi spun doar atât: cartea am făcut-o într-o sâmbătă şi duminică, evident scrisă de mână, se numea Gând Bun. După zece zile a venit, mi-a lăsat 3.000 de exemplare fără să-mi ceară un leu şi am rămas prieteni. Îl cheamă Viorel Speteanu.
Ce e cu vederea făcută de fetele lui Pavel Safarica?
În momentul de faţă, în afară de monumentele funerare, oamenii au abandonat restul. Tot ce fac, fac doar pentru numele lor. Pentru mine, şi acea carte poştală, şi cartea de mai târziu, Haide bre, era un mod de a-i face pe oameni să citească şi să ţină minte numele Pavel Safarica, adică tatăl meu. Omului ăstuia îi plăcea să-şi spună numele – când spunea Pavel Safarica se înfoia ca o pasăre. M-am gândit să fac şi eu ceva, să le comunic oamenilor că a existat... Şi ce-mi place enorm e că, foarte des, cei care scriu despre carte preiau numele lui. S-au prins că-mi place să fie numit.
Mi-ai spus că eşti curioasă să îmbătrâneşti pentru că ţi se pare că trebuie să fie ceva deosebit...
În primul rând, nu există decât două posibilităţi, ori mori, ori îmbătrâneşti. În cazul în care nu vrei să mori, trebuie să fii pregătit pentru bătrâneţe şi trebuie să ai în vedere că au existat bătrâni venerabili care au trăit foarte frumos bătrâneţea. Poate că a fost şi uşor pentru mine, că eu n-am fost niciodată frumoasă. Când eşti frumoasă, poate-ţi vine greu să pierzi asta, dar eu n-am avut ce să pierd.
Despre ce nu-ţi place să vorbeşti?
Despre lucrurile triste, le actualizezi, le faci mai prezente, le dai puteri.
De ce-ai ales să faci salonul Timpul la Muzeul }ăranului Român?
Pentru că timpul mă-nnebuneşte. Am o relaţie mizerabilă cu timpul şi de-asta fac calendare, agende care nu au zilele fixate. Aş accepta timpul cu mare dragoste, dacă s-ar rezuma la a fi o zi şi o noapte. Probabil că mă ocup de timp ca să mai domesticesc relaţia cu el, pentru că, de fapt, e o relaţie de cutremurare şi de oroare că aş putea să-l mărunţesc. Aşa cum pentru indieni să sape pământul înseamnă să-şi zgârie mama, pentru mine timpul este lichidul amniotic.
Cum de-ai făcut Sala Crucea?
Stând de vorbă cu toţi. Din vorbă în vorbă cu Horia Bernea, a rămas cum că eu fac sala Crucea e peste tot. Era o declarare a ideii că nu se poate face o sinteză generală, pentru că crucea este peste tot. Discutam cu un francez care s-a ataşat de muzeul nostru. La noi, zicea el, e deasupra patului, e în biserică şi mai e în câteva locuri şi în rest îţi vezi de treabă. Românii tot timpul trăiesc în preajma, în frica şi în grija crucii.
Cum aţi pornit muzeul?
Pentru mine a fost o ocazie să mă aflu alături de un om pe care-l admiram dement – Horia Bernea –, o ocazie de a pleca de la Institutul de Folclor, unde simţeam că mă sufoc. Am plecat cu un grup de prieteni şi era un fel de „Pluta Meduzei“, în care încercam să ne salvăm şi să-i salvăm şi pe alţii prin ceea ce facem. Asta e obsesia mea, că Dumnezeu a făcut lumea, dar meritul lui cel mare e că a făcut-o să funcţioneze.
Ce a fost pentru tine muzeul în anii ăştia?
În primul rând, a fost un mod de a mă uita la ce face Horia Bernea şi o ocazie de a-mi lua revanşa. Adică, până la Revoluţie, deşi am muncit mult, nu s-a văzut nimic din ce am făcut. A fost o ocazie de a mai face şi lucruri vizibile, deşi contribuţia mea la expoziţii ca atare, în fond, este minoră. Ceea ce s-a făcut şi cu mine – au fost programe etnologice, s-a făcut o arhivă, s-au scris foarte multe cărţi şi îndrăznesc să spun că s-a creat o alternativă la etnologia instituţională clasică, în aşa fel încât chiar şi cei care ne detestă şi ne dispreţuiesc trebuie să admită că existăm. Deci, am creat un stil.
Dacă ar fi să te muţi într-o carte, în ce carte te-ai muta?
Deşi am citit mult în viaţa mea, m-aş muta într-o singură carte, în Patericul egiptean. Dar n-am voie acolo. M-aş duce cu drag la Muntele Athos, dar n-am ce să caut nici acolo.
Şi ţi se pare drept?
Pentru mine, cu Muntele Athos lucrurile stau aşa: nişte băieţi, mai de mult, s-au dus acolo să trăiască cu gândul la Dumnezeu. Orice femeie prin apropiere constituind o ispită care se adăuga la alte ispite pe care le aveau şi-au zis, gata, pe asta nu ne-o mai asumăm. E dreptul lor să stea acolo între ei şi să se bucure de ce au făcut; deci, nu e că au exploatat nişte femei, le-au luat bunurile rezultate şi acuma se bucură numai ei. Regretul meu foarte mare e că nu s-a produs ceva de altitudinea asta între femei şi, mai ales, regretul meu suplimentar e că, acolo unde sunt structuri religioase pentru femei, nu există interdicţia să nu vină nici un bărbat. Dar, repet, femeile, în loc să se îndese la Athos, trebuiau să facă şi ele în timp ceva. Dar eu ştiu ce făceau, sărăcuţele, ele stăteau pe acasă şi-i făceau pe ăia care se duceau la Muntele Athos. În fond, sacrificiul lor era mai mare.
Şi despre sărăcie, ce părere ai?
E bună. O sărăcie veritabilă, nu o mizerie, e un mod de a trăi mai puţin ispitit. Mergeam pe stradă, eram studentă, aveam un leu şi mă jucam cu el mergând de-acasă spre Universitate. Mă gândeam: cu banii aştia pot să mă duc şi să mă întorc cu autobuzul, pot să-mi iau o cafea, pot să mai cer 15 bani împrumut şi să-mi iau cinci ţigări Carpaţi. Şi tot jucându-mă cu moneda aia, mi-a căzut într-o canalizare. Am ştiut că trebuie să merg pe jos, că n-am să beau cafea, că o să cer cuiva să-mi dea o ţigară, şi nu cinci, şi cu asta m-am eliberat. Există o libertate a săracului, nemizericos. (...)
Pe cine iubeşti tu mai mult şi mai mult?
Măi, cel mai mult şi mai mult – o iubesc enorm pe mama, l-am iubit şi pe tata, deşi ne certam 24 din 24 de ore pe zi. Numai când dormeam nu ne certam. Şi, pe urmă, dintr-o dată, simultan, îi iubesc pe Radu, pe sora mea şi pe Ana, nepoata mea. După care, iubesc mult nişte oameni, dar la o destul de importantă distanţă faţă de aştia care sunt cărniţa mea. (Interviu publicat în Viaţa Românească, 2002)
*
De ce ai scris cărţile Ne-a luat valul şi Piaţa Universităţii?
Cartea despre Revoluţie (Ne-a luat valul, n.n.) am scris-o pentru că mie mi-a murit un nepot atunci, în decembrie, şi m-am gândit să-i fac o colivă durabilă. Ambele cărţi au fost făcute cu prieteni. Ele erau gata făcute şi ca să intre în lume aveau nevoie de ceva care să le întrupeze. Singură, probabil, n-aş fi făcut nici una, nu pentru că n-aveam putere, ci pentru că era o treabă de rezonanţă. Piaţa Universităţii a fost reacţia cinstită a unor oameni care simţeau că erau iar păcăliţi. Era ceva de ordinul cacialmalei, pe undeva, şi de ordinul grădiniţei, pe de altă parte. Acolo era puţină grădiniţă, o grădiniţă a societăţii civile, şi eu mă simţeam cam răscoaptă ca să mă duc. Şi atunci am zis: măcar să povestesc. Acest lucru trebuia să existe, spus de cei care au trăit acolo. Unele dintre cărţi sunt asociate ideii: bine am făcut că am făcut-o, era datoria mea, bine că mi-am îndeplinit datoria. Asta e valabil cu Piaţa, cu Ne-a luat valul, cu Dosar sentimental şi cu Haide bre. Toate astea sunt nişte acte mărturisitoare. Am fost acolo, am văzut, am obligaţia să depun mărturie. (...)
Care sunt cele trei lucruri pe care le-ai lua cu tine dacă ai pleca departe?
Era o vreme când ştiam precis că aş fi luat cu mine o carte (Data Tutashia) scrisă de georgianul Ciapu Amiredjibi, o pereche de ciorapi macedoneşti şi o icoană pe care ai mei au adus-o din Grecia. Dar acum, mai nou, simt că, dacă aş pleca o vreme undeva, aş merge cu mâinile în buzunar, n-aş mai lua nimic.
De ce-ţi place să aranjezi obiectele?
Îmi place enorm, pentru că simt la obiecte aşa o mare neputinţă de a se mişca singure, încât am ajuns la concluzia că nouă ne revine obligaţia să le ducem dintr-un loc în altul, să le punem împreună şi să le ajutăm. De pildă, floarea-soarelui se întoarce după soare,
îi convine, ea poate. Obiectele nu se pot întoarce după noi.
Ce înseamnă timpul pentru tine?
Timpul e ceva de care mi-e groaznic de frică şi nu ştiu de unde să-l apuc. Cel mai simplu pentru oameni este să opereze cu timpul, îl mărunţesc, îl măsoară şi după asta se orientează. Să împarţi timpul este să-i faci un rău fizic, în măsura în care el are un corp, îl stâlceşti. Cabinetul Timpul, de la Muzeul }ăranului Român, l-am făcut ca pe un avertisment pentru ceilalţi oameni. Cabinetul ăsta are rolul de a-i trage pe oameni de mânecă şi de a le spune: „fiţi atenţi că trăiţi în timp, că el este ritmat de sărbători şi dacă nu mai ţineţi sărbătorile atunci începe să se tulbure totul, fiţi atenţi cu obiectele care vă înconjoară. Ele îmbătrânesc şi mor“.
Părea că vrei să-i împrieteneşti pe oameni cu timpul, nu-i aşa?
În general, eu am un foarte mare cult pentru prietenie şi mi se pare că relaţia de prietenie e unica pe care merită să o încerci. Până la urmă, prietenia cu oamenii sau obiectele înseamnă armonie şi armonia e de ordinul cântării împreună.
În ce obiect ţi-ar plăcea să locuieşti?
Într-o cutie de bomboane, fie într-o cutie de ceai, dar să fie rotundă şi din tablă şi, dacă se poate, veche.
Ce-a fost prea mult pentru tine?
Comunismul. Şi prea puţin, prima copilărie. Înainte să te duci la şcoală eşti liniştit, eşti cu părinţii tăi. Când mă supăr, pe loc mă duc acolo şi fac o regresie aproape patologică, îmi reiau părinţii tineri şi pe mine fără responsabilităţi şi tot felul de rude care s-au dus şi un deal pe care coboram când luna era plină. Imaginea care mi-a rămas în minte este cu tata, care avea un castron mare de iaurt, mama venea după tata şi eu între ei. Era un spaţiu în care ştiu că oricând, orice mi s-ar întâmpla, dacă mă duc acolo, am scăpat. (...)
De ce-ţi plac atât de mult oamenii tineri?
Îmi plac oamenii tineri şi oamenii noi. Oamenii noi putând fi de toate vârstele, iar oamenii tineri pentru că simt nevoia să le dau ceva. Eu am căpătat atâta în viaţa mea de la alţii, încât port un fel de povară a lucrului primit, pe care trebuie să-l dau mai departe. Şi, în general, adulţii nu prea au chef de ce le-aş putea da eu.
De ce ţi-e mai dor?
De mama. Şi când sunt cu ea. De fapt, ce înseamnă dor? Că ţi se strânge inima. }i se întâmplă de multe ori şi în multe feluri, dar cred că există o strângere de inimă din iubire, care poate să ţi se întâmple şi când persoana respectivă este prezentă.
Dacă ai face o expoziţie despre tine, ce obiecte ai folosi?
Mi-ar fi imposibil să fac o expoziţie despre mine. Din două motive. Unul – sunt un om realmente modest şi timid, iar în al doilea rând, pentru că eu mă socotesc destul de incatalogabilă şi, când faci ceva, trebuie să intri în nişte categorii.
}i-e frică de ceva anume?
Mi-e frică de multe, cel mai frică mi-e de frică şi din cauza asta mi-e şi foarte ruşine să-mi fie frică. De-asta lupt cu fricile foarte tare şi nici nu le pronunţ. Şi dacă nu le pronunţ, înseamnă că am câştigat eu. (Interviu apărut în cotidianul Ziua, 1998)
(Titlul aparţine redacţiei)