Pe aceeași temă
În prefaţa cărţii lui Daniel Cristea-Enache, Radu Cosaşu, în maniera lui inconfundabilă, numeşte volumul unul de „reportaj intim“. Pe scurt, Cinematograful gol conţine o selecţie a articolelor-pastilă publicate de autor în diverse reviste, cele mai multe în Suplimentul de cultură, asupra unor subiecte diverse, de obicei aflate sub imperiul momentului sau al amintirii, de la rememorarea copilăriei din perioada ceauşistă la tribulaţiile lumii literare, trecând prin cronici sportiv-fotbalistice sau de teatru şi film şi câte şi mai câte.
E imposibil pentru cititor – ca să cităm din nou prefaţa cosaşiană – să nu fie surprins în flagrant delict de entuziasm urmărindu-l pe olimpianul critic literar descriind deliciile cafelei, ale jocurilor de strategie pe computer şi desenului animat Ratatouille, umorul cu care povesteşte un jaf a cărui victimă a fost pe plaja Copacabanei sau o emisiune ratată, marca Almăşan, la TVR, plus o laudatio pentru Ilie Balaci şi şedinţele României literare. Vorbind despre reţeta fericirii descoperită într-un articol de self-help cum sunt cu sutele pe Yahoo, Daniel Cristea-Enache comenteză: „Yahoo nu intră aici în detalii, dar, în ce mă priveşte, nu cred că seriozitatea şi seninătatea sunt incompatibile. Picurând un strop de umor în omul hiperserios, îl ajutăm să nu devină înţepat, să nu capete insuportabila morgă. Pe de altă parte, a fi senin pretinde o bază, un suport, un fundament pe care numai seriozitatea le oferă. Altfel, vorbim despre uşurătate iresponsabilă“.
Cred că acesta e stilul personal, iar stilul este omul, marca Daniel Cristea-Enache, care uneşte fotogramele publicistice, atât de diferite ca tematică, epocă şi spaţiu, din Cinematograful gol: sub cupola unei seninătăţi atotcuprinzătoare sunt adăpostite şi simţul umorului, şi gravitatea, şi gros-planul, observaţia cu coada ochiului sau meditaţia, eternul şi cancanul, toate având ca fundament o seriozitate funciară, care valorizează cotidianul, ferindu-l de capcana uşurătăţii, şi relativizează judecăţile ultime, când sunt pe punctul să cadă în prăpastia scenariilor apocaliptice.
Spectacolul lumii
Dincolo de capitolele cărţii (Fotograme, Scriitoriceşti, Româneşti, Spectator, I like it etc.), Cinematograful gol are două axe sub care sunt grupate materialele: unul, mai degrabă senzorial, al spectacolului vieţii cotidiene („fojgăiala minunată a lumii“, spune la un moment dat autorul) şi alt pivot care se întoarce, mereu, la munca, vocaţia şi formarea criticului literar. Ele nu sunt, bineînţeles, izolate, şi comunică permanent prin interstiţiile cotidiene.
Autorul este, cum spune la un moment dat, „un burghez negentilom“. Critica acerbă a „consumerismului“ din perioada Sărbătorilor îl irită. Oare e mai puţin spiritual să vrei să le oferi celor dragi cadouri şi surprize plăcute decât să te calci în picioare, în zile sfinte, la biserică, spune el? Oare învălmăşeala din supermarketuri a est-europenilor din perioada Sărbătorilor nu e preferabilă alimentelor pe cartelă şi privaţiunilor de odinioară? Altădată, îşi aduce aminte de lupta şi lunga aşteptare de cinci ani a părinţilor săi pentru a achiziţiona o Dacie, paradisul pe patru roţi al comunismului, şi o compară cu oferta de astăzi, când, după multe vizite şi promoţii la showroom-uri automobilistice, a putut să achiziţioneze maşina dorită de el şi familie, pe Bombonica, o aşteptată, performantă şi credincioasă prietenă japoneză. Plecat la Târgul de carte de la Frankfurt, adiacent cu evenimentul, cu multă satisfacţie, cumpără cele cerute de acasă, de soţie şi copii – rochiţe, pantofi, jucării.
Altădată, face, nonconformist, analiza şi critica nonconformismului. Nonconformismul este posibil fiindcă există o majoritate de oameni care respectă regulile, „textura rezistentă a umanităţii“, „nucleul ei incasabil“, de care aceşti „falşi eretici“ au nevoie disperată, „pentru a o putea snoba“. Ar fi preferat să vadă mai mulţi dintre aceşti revoltaţi contra curentului în perioada comunistă, nu acum, când orice opinie este liberă. Totuşi, crede că apariţia simpatizanţilor stângii radicale, gen Vasile Ernu, în actualul context, este un semn bun: cum o poziţie ca a lor, de critică activă, era imposibilă în comunism, ei confirmă încă o dată, prin opoziţie, faptul că atitudinea lor e acceptată numai într-un sistem pluralist şi întăresc exact ceea ce neagă.
O parte dintre articole vizează amintirile din copilăria petrecută în regim ceauşist. Daniel Cristea-Enache are calitatea de a lansa formule memorabile, nu doar literar, ci chiar sociologic vorbind. Copiii cu cheia la gât sunt, de fapt, „copiii de asfalt“: libertatea lor era cea petrecută printre blocuri, uitaţi în jocurile copilăriei, când părinţii erau plecaţi la serviciu, şi această copilărie nu e mai puţin colorată, liberă, expansivă şi fascinantă decât oricare alta. În schimb, cei din generaţia vârstnică sunt „părinţii de pământ“: plecaţi de la ţară pentru a realiza visul apartamentului şi apei calde la bloc, ei au susţinut, prin ambiţia şi munca lor, în fond, ţărăneşti, tocmai visul socialismului biruitor care le ruinase, prin colectivizare, părinţii.
Un capitol al cărţii, intitulat Pe drum, grupează cu precădere amintiri despre vacanţe în cele patru zări ale lumii. Familia Cristea-Enache ignoră sfaturile Consulatului român de la Rio de Janeiro şi rămâne pe plaja de la Copacabana spre seară, să admire apusul soarelui. Soţii sunt victima unui jaf cu cuţitul la gât. Ei le dau hoţilor puţinii bani pe care îi aveau, dar, când un tâlhar vrea să fure ceasul capului de familie, Daniel Cristea-Enache, care îl primise de la Valeriu Cristea, e ferm. „Enervat şi inconştient totodată, cu mâna deodată liberă,
i-am bătut obrazul, spunând, într-un esperanto expresiv: Memory from my padre! În acel moment, şeful care superviza totul, un tip la vreo 40 de ani cu şcoala vieţii imprimată pe chipul negricios, a intervenit şi l-a certat pe lacomul lui subaltern. Iar acesta, supus, mi-a dat ceasul înapoi!“.
Criticul literar
O parte dintre articole se referă la edificiul laborios în spatele căruia se află semnătura criticului şi cronicarului literar Daniel Cristea-Enache, plus o descriere a lumii literare contemporane româneşti. Din Deadline, aflăm câtă muncă se află în spatele unei cronici: citirea cu atenţie a unei cărţi (iar un roman contemporan e rareori scurt), tona de note şi fişiere pe marginea ei şi amânarea, până în ultimul moment, a datei-limită, a trimiterii ei către publicaţie, până la decantarea ultimei idei, impresii, nuanţe sau chiar virgule. Altădată, ni se spune câtă vanitate adăposteşte comunitatea scriitorilor români, care îşi declară prietenia, simpatia şi loialitatea veşnică în direcţia criticului literar, până la proba contrarie a unei cronici de carte, pe bună dreptate, negative. Nu s-a schimbat mare lucru de la Memoriile lui E. Lovinescu încoace. Infamia lui Caragiale, reeditare contemporană. „Ai zice că e o regulă: nimeni nu se supără şi nu protestează la un elogiu (chiar şi atunci când este evident că autorul n-a citit cartea), în schimb autorii iau foc când operele lor sunt criticate. Atunci când te laudă, criticul este nemaipomenit. Când te critică, acelaşi ins apare ca un impostor, un manipulator, un om de nimic. Câte nu i se pot arunca în faţă de către scriitorii care îi notificaseră, până la momentul fatal al publicării cronicii, admiraţia lor sinceră, respectul deosebit, marea lor preţuire?“.
Bagaje pentru Paradis
Daniel Cristea-Enache dezvăluie, la un moment dat, pasiunea lui pentru jocurile de strategie pe calculator, cum ar fi Age of Empires sau Age of Kings. Cine şi-ar putea imagina impasibilul, echidistantul critic petrecându-şi noaptea de duminică spre luni jucând până spre 6 dimineaţa, când toată lumea pleacă la serviciu, Age of Kings, până câştigă?
„Vi-l închipuiţi însă pe criticul constructiv, canonizant, citind din scoarţă-n scoarţă cărţile unei literaturi pe care se ambiţionează s-o panorameze, vi-l închipuiţi pe acest om care face critică şapte zile pe săptămână jucându-se ca un obsedat pe calculator? (...) Îmi plac la nebunie jocurile de strategie, cu atacuri şi riposte, ridicări de cetăţi şi punere a lor la pământ, incursiuni de jaf şi rezistenţe organizate eroic, până la ultimul om. Sunt mort după Age of Empires. (...) De fapt, acesta e şi farmecul jocului. Nu sunt soluţii deus ex machina de ieşire din impas. Privesc cu scârbă furtişagurile prin care se ocolesc etapele dificile ale jocului. Cei care o fac câştigă câteva ore, dar îşi pierd pentru totdeauna respectul meu. Miza este să îţi găseşti, să dezvolţi şi să faci operaţional un complex de elemente, atribute şi atitudini de învingător. Dar nu un învingător dement, exultând în vârtejul distrugerii, ci unul înţelept, care va guverna peste popoarele supuse.“
De fapt, nu numai că nu este o contradicţie aici, ci chiar explicaţia profundă a personalităţii lui Daniel Cristea-Enache. Obstinaţia de a-şi proteja cetatea şi a câştiga noi teritorii, cinstit, în Age of Kings se suprapune perfect cu metoda laborioasă, fără compromisuri de a studia, circumscrie, descrie, evalua o carte, până în ultimul moment, din perspectiva criticului, în Deadline. Este, potrivit clişeului, „mentalitatea de învingător“. Nu unul care vânează succesul facil, ci un învingător care – profesional, familial, public – câştigă dincolo de orice dubii. Învingătorul care îşi contemplă, mândru, prima cronică literară într-un fast-food şi declară că n-a înţeles niciodată spiritul literaturii de sertar. El vrea să fie vizibil. „Publish or perish“ e deviza lui şi, în spatele ei, se află o muncă titanică.
Cartea lui Daniel Cristea-Enache începe şi se încheie cu rememorarea mentorului său, Valeriu Cristea, şi a cărţii lui Bagaje pentru Paradis. De altfel, trei persoane, spune el, i-au influenţat formarea: Valeriu Cristea, Anton Chevorchian, profesorul de limba şi literatura română din liceu, şi Theodor Hristea, care, la Facultatea de Litere, l-a învăţat „curiozitatea şi iubirea faţă de cuvinte“.
În Bagaje pentru Paradis, Valeriu Cristea credea că aceasta e imaginea ideală a vieţii fără sfârşit: ca omul să ducă în rai toate lucrurile la care a ţinut în viaţă.
Adică, ar fi spus japoneza Sei Shonagon, după lectura Cinematogrufului gol, o mână de oameni care te-au format, fotoliul lui Arghezi şi şedinţele de la România literară, Mateiulia, copilotul cu bucle şi ochelari din dreapta, o bibliotecă fără sfârşit, o frizerie de cartier, jocurile din copilărie, Star Wars într-un cinematograf plin, Ratatouille, Age of Empires, plaja de la Copacabana înainte de apusul soarelui, Târgul de Carte de la Frankfurt, un magazin tot prin Frankfurt, un meci din Liga Campionilor, Ilie Balaci în anii de glorie la Universitatea Craiova, o maşină japoneză, cafeaua bună, California Dreamin’, un amfiteatru de studenţi care au citit lista de opere importante ale literaturii române şi un acvariu...
Mai mult decât suficient pentru un paradis, în sfârşit, convenabil.
Daniel Cristea-Enache, Cinematograful gol, Editura Polirom, 2011