Pe aceeași temă
Cum au decurs anii formării dvs.? Ce v-a marcat în acea perioadă?
Fac parte dintre foarte norocoşii oameni care au avut dascăli. E adevărat, puteam să-i am şi să nu le acord importanţă, cum s-a întâmplat cu alţi colegi. Mi-am propus să iau de la ei absolut tot. Profesorul meu de bază, atunci când am făcut Istoria artelor, a fost Eugen Schileru.
Istoria artelor era o secţie reînfiinţată după o pauză de 8 ani. Programă şcolară nu exista, se făcea din mers. În primii 2 ani am crezut că devenim arheologi, fiindcă aveam 10-12 ore de cursuri de arheologie. Vorbim de perioada 1962-1964, primii 2 ani de facultate. Ultima serie de absolvenţi se terminase în 1954.
13 absolvenţi şi portretul lui Eugen Schileru
Din cauza acestei pauze de 8 ani nu exista nici programă?
Da, trebuia făcută din mers. Eugen Schileru, de exemplu, preda: o parte din istoria artei universale, istoria literaturii universale, istoria filmului, istoria artelor decorative. El era un om al cărţii, mai ales al ultimelor cărţi citite. Mi-aduc aminte, de exemplu, când citise Norbert Wiener, era descoperirea secolului atunci, şi ne-a insuflat entuziasmul lui pentru cibernetică...
Ne ducea la Jilava o dată pe săptămână, fiindcă acolo era depozitul de filme al cinematografiei. Stăteam închişi
într-o sală de proiecţie, din aceea complet neagră, zece ore, fiindcă vedeam câte trei filme cu stop-cadru şi explicaţii, după care începea dezbaterea pe marginea lui.
Probabil secţia a fost înfiinţată ca să facă din noi nu arheologi, ci muzeografi, pentru că generaţiile vechi se pensionau şi nu veneau cei care să-i înlocuiască, plus că în presă, la radio nu existau oameni de specialitate. Eu când am absolvit în 1966 şi m-am dus la radio, am fost primul om care făcea emisiuni de artă, până atunci era un coleg filolog. Am făcut Mari monumente ale arhitecturii, aşa se numea emisiunea, cu George Oprescu, academicianul, marele istoric de artă. După care am făcut alte şi alte emisiuni, despre muzee, arte frumoase, artă modernă. Nici la televiziune nu erau specialişti, ştiu că au venit atunci din partea radioului şi a televiziunii oameni pentru a vedea care sunt cel mai bine notaţi la examenul de stat, ca să-i atragă spre domeniul respectiv, al audiovizualului. Fiindcă acestea erau locurile la care aveam acces atunci: televiziune, radio, presă, mai puţin muzeu. Oricum nu eram mulţi, doar 13 am absolvit.
Aşadar, aţi făcut parte din prima generaţie care a absolvit istoria artei după pauza de 8 ani.
Mai mult, după noi a fost un an pauză. În 1962 nu s-a dat examen, ci din nou în 1964, când a urmat promoţia cu Andrei Pleşu, cu Anca Oroveanu. La noi, practic, dintre cei 13 nimeni n-a fost lăsat repetent, fiindcă ar fi trebuit să stea doi ani...
Cum spuneam, profesorii au fost minunaţi, iar Eugen Schileru este cel care m-a format. Am făcut şi o expoziţie la Galeria Dialog, care s-a chemat Biblioteca. În jurul lui Eugen Schileru, acum 3 ani, cu lucrări de Biţan, de Alin Gheorghiu, de Mircea Dumitrescu, cu nişte portrete ale lui Schileru făcute de Baba, de Mavrodin.
El era profesorul nostru favorit, avea una dintre cele mai importante, mai actuale biblioteci din Bucureşti, pentru că el putea să comande din străinătate, ca membru al Uniunii Artiştilor Plastici, câte o carte pe an, sau depinde de ce prieteni aveai... Biblioteca lui cuprindea cărţi cum ar fi cele despre budismul zen, la vremea aceea inaccesibile.
Dosarul prost, un tată „din vechea burghezie“
Aveţi şi aminitiri întunecate din acea perioadă?
În ce mă priveşte, vreme de 3 ani am avut, cum se spune, zece pe linie, şi meritam bursa Andreescu, destul de substanţială pentru acele vremuri, puteai să te întreţii din ea, să plăteşti locuinţă, masă, transport. Dar profesoara mea de pedagogie, Tamara Dobrin, care avea o funcţie ideologică importantă în institut şi avea să aibă şi mai târziu în Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, s-a opus. Mi-a spus: tu eşti din fosta burghezie, sunt copii de ţărani, de muncitori care merită această bursă, spre deosebire de tine. Tatăl meu fusese condamnat în 1952 pe viaţă, trimis la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Ce să mai spun, tristeţile copilăriei mele. Şi eu, şi sora mea am suferit din cauza dosarului prost. Eu n-am părăsit România, dar sora mea a plecat din ţară cum a avut ocazia, în anii ’70.
Asta s-a adăugat, probabil, la dosarul dvs. prost.
În ’83 am fost dată afară din televiziune şi din cauza acestei probleme, a rudelor din străinătate. Tata murise în ’83, dar dosarul lui s-a păstrat. În paranteză fie spus, nici acum nu s-a publicat o carte despre procesul Canal Dunăre-Marea Neagră, doar Ana Blandiana, Alianţa Civică au făcut nişte expoziţii unde a apărut şi fotografia tatălui meu. El a fost un inginer, cum se spunea, al vechiului regim, foarte bine pregătit, fusese director adjunct la o societate româno-americană.
Perioada radioului şi Vocile Artei Moderne
După ce am terminat facultatea, cum vă spuneam, am intrat la radio. Am iubit foarte mult instituţia, am făcut numai emisiuni de artă, despre muzee, expoziţii, şi, mai ales, Vocile Artei Moderne, pe care o consider încununarea activităţii mele la radio. În 1968 am primit cadou, de la un prieten din Franţa, care lucrase producător la ORTF şi făcuse interviuri cu cele mai mari nume ale artei, Matisse, Dali, Picasso etc., vreo 50 de asemenea înregistrări, benzi magnetice de radio. Radiodifuziunea Română nu a trebuit să facă nici un efort, doar să traducem în româneşte aceste interviuri. Am publicat ulterior o carte pe marginea acestor dialoguri, se numeşte Monologul Pictorului. Autorul este Georges Charbonnier şi am tradus-o împreună cu Silvia Kerim, s-a publicat la Editura Meridiane. Deci, acestea erau interviurile care s-au putut auzi la Vocile Artei Moderne. Din cauza lor am avut tot timpul scandaluri, la fiecare şedinţă eram mustrată fiindcă „l-am lăsat pe Picasso să vorbească“, adică i se auzea vocea, neacoperită, câteva minute. Şi asta se petrecea în 1969...
În perioada considerată de „deschidere“.
Da, dar era vorba şi de ce şef aveai. La radio am avut doi şefi, unul mai deschis şi unul mai fricos. Cel fricos tot timpul mă critica. Spre fericirea mea, aceste înregistrări s-au păstrat în cea mai mare parte, fiindcă radioul, la un moment dat, a intrat în lipsă de bandă. Mi-a fost teamă să nu facă precum televiziunea, care la un moment dat a şters nenumărate benzi.
Vocile Artei Moderne le-am făcut în colaborare cu domnul Dan Hăulică. Colaborarea noastră durează de atunci, şi continuă şi astăzi, la expoziţia Artistul şi Puterea. 1950-1990, care se va deschide pe 27 septembrie, la orele 18.00, la Biblioteca Naţională, sediul nou.
Despre Petru Comarnescu şi Dan Hăulică
Dar să revin un pic la dascălii mei şi să-l amintesc pe Petru Comarnescu. El nu mi-a fost profesor, dar m-a descoperit. Era la un moment dat, în 1968, secretarul secţiei de critică la Uniunea Artiştilor Plastici şi m-a trecut pe listă ca membru al Uniunii, fără să depun cerere. A văzut ce scriam în presă, ce emisiuni făceam la radio, m-a cunoscut în 1967 cu prilejul primului Colocviu internaţional Constantin Brâncuşi. Mi-a făcut onoarea să mă invite la el acasă, avea o cameră foarte modestă, în faţa Şcolii Centrale, la nişte rude, iar acolo unde locuia, rafturile bibliotecii erau curbate din cauza greutăţii cărţilor.
Lucram la radio şi am luat interviuri tuturor participanţilor importanţi la acest colocviu, nume mari, printre care faimoasa Carola Gideon-Welcker.
Datorită lui Petru Comarnescu am devenit membră a secţiei critică a Uniunii Artiştilor Plastici, definitivată mai apoi printr-un dosar semnat de domnul Dan Hăulică. Am intrat în UAP în 1969, la 3 ani de la absolvirea facultăţii.
Pe vremea aceea se intra greu în Uniune, nu ca după Revoluţie. Erau o mie şi ceva de membri în toată ţara, funcţiona o sită de cernere a valorii. Era important să fii în UAP. Nu spun că nu s-au strecurat şi greşeli, ca întotdeauna, ca şi în Academia Română, dar preşedinte de onoare era Ion Jalea, Brăduţ Covaliu era preşedinte al Uniunii, nume ale artei noastre care au rămas, nimeni nu-i contestă, nici astăzi.
Pe urmă l-aş aminti pe Ion Frunzetti, nu mi-a fost profesor, dar ne-am cunoscut şi ajunseserăm într-o vreme să vorbim aproape zilnic, să mă „dăscălească“, în sensul cel mai frumos al cuvântului.
Peste 3 decenii de televiziune
După radio, a urmat televiziunea. Când aţi început să lucraţi acolo?
În 1972, m-am mutat la sora mai tânără a Radiodifuziunii Române, Televiziunea Română, şi am stat acolo până în 2004, fiind dată afară în 1983, două luni.
Am declarat într-o revistă în anii ’90, într-un interviu, că am ajuns la omul care a fost mâna dreaptă a lui Ceauşescu, Ion Dincă, Te-leagă. Am ajuns după două luni de stat acasă, în şomaj, într-o stare de nepovestit, fără bani, fără nimic, sora mea era plecată în străinătate.
După aceste două luni grele, o prietenă foarte bună, care lucrează la Televiziunea Română, la emisiunea Teleenciclopedia, Cornelia Rădulescu, mi-a zis, văzând în ce stare mă găseam: îmbracă-te repede, modest, şi vino la poarta B a Comitetului Central.
Am intrat în biroul lui fără nici un fel de frică... am început să ridic vocea, se zgâlţâiau geamurile. Cornelia Rădulescu îmi şoptea – vorbeşte mai încet, se zgâlţâie geamurile. De faţă cu mine, Ion Dincă a pus mâna pe telefon şi l-a chemat pe Enache Petru, cred că era şeful secţiei de presă a CC, nu a dat de el, era plecat, l-a sunat atunci pe preşedintele televiziunii, l-a întrebat de ce m-au dat afară şi i-a cerut să se mai gândească. Mi-a zis, pe urmă, ca a doua zi la ora 9 să mă duc la televiziune.
A doua zi la ora 9, cine credeţi că a primit mustrări – cum să ne faceţi una ca asta, să vă duceţi tocmai la tovarăşul Dincă?... Ei erau cei oropsiţi, cei care mă dăduseră afară.
Dar nu am avut voie să intru, să revin oricum, mi se vedea doar mâna care ţinea microfonul şi se auzea o voce din off. Mult timp nu m-am văzut deloc, am fost aşa, un soi de fantomă. Dar am rămas în televiziune până în 2004, a fost o perioadă frumoasă...
Aţi avut emisiune săptămânală, fără întrerupere?
Am lucrat o vreme la Revista literar-artistică TV, făceam partea de plastică în paralel cu Liviu Oprescu, colegul meu, plus emisiunile de artă plastică. Revista literar-artistică avea o oră şi jumătate, era emblema culturală a televiziunii în epoca 1972-1979.
Din 1972 până în 2004, asta înseamnă o bună parte din viaţa dvs. De ce aţi renunţat în 2004?
N-am renunţat eu, au renunţat ei. Împlinisem 60 de ani. Pentru mine ăsta a fost motivul, văd că alţii au 70 de ani şi stau în continuare în televiziune. Eu cred că un om cu cât se maturizează, cu atât ştie mai mult, învaţă mai mult şi poate să dea mai mult. Dar apucasem,
în fine, să fac o parte dintre documentarele pe care mi le dorisem, în forma pe care mi-o dorisem.
Am făcut documentare despre Apostu, Bernea, Paul Neagu, Biţan, Ion Alin Gheorghiu. Cei pe care-i am acum în expoziţia Artistul şi puterea şi pe care nu-i găseşti decât dacă te duci prin anumite muzee deschise prin ţară, pentru că în Bucureşti nu ai cum.
Documentarele le-aţi făcut înainte sau după ’89? Bănuiesc că era dificil să faceţi un documentar despre Bernea înainte.
Am făcut cu Horia Bernea nenumărate interviuri pe care le-am şi folosit în documentarul respectiv, care era o sumă a interviurilor mele cu Bernea de demult, a filmărilor mele. Sigur că m-am dus la Văratec sau Tescani după 1989, dar expoziţiile lui importante, seria dealurilor sau expoziţia de la Muzeul de Artă al RSR le-am filmat înainte.
În căutarea documentarelor pierdute
Aveaţi totuşi un spaţiu de libertate.
Aveam un spaţiu nu de libertate, ci de filmare. Mai aranjam cu operatorul şi puteam să filmez şi să păstrez ceea ce am filmat. Spaţiu de difuzare nu, aici tot timpul eram pusă la punct. Tudor Vornicu m-a ajutat o vreme, mi-a dat o rubrică, Comori ale artei româneşti, în emisiunea lui, despre muzeele din România. M-a salvat astfel de Cântarea României, fiindcă toţi eram obligaţi să mergem de 3-4 ori pe an să facem câte o Cântare a României într-un judeţ. La aceste rubrici din emisiunea lui Vornicu, de 8-12 minute, vorbeam, de exemplu, despre copac în creaţia lui Andreescu sau motivul primăverii în pictura românească ori pastelul şi Luchian. Iar dacă era vreun artist care tocmai plecase din ţară trebuia să scoţi şi cuvintele, şi imaginea, şi muzica, până nu mai rămânea nimic. Era cumplit, dar am făcut aceste documentare cu mare drag. De curând, i-am cerut noului PDG al televiziunii publice, domnul Claudiu Săftoiu, să mă lase să le copiez ca să le pot pune în expoziţia Artistul şi puterea, fiindcă avem aceste mijloace electronice, puse la dispoziţie cu generozitate de Ministerul Culturii, care ne-a luat expoziţia sub patronajul său.
Deci ele sunt încă în arhiva televiziunii.
Da, şi mă gândesc cu jale ce se va întâmpla cu ele. Noi semnam un acord prin care cedam toate drepturile instituţiei. Sunt sigur deteriorate, o parte sunt la Jilava, alta la televiziune. Televiziunea n-a fost gândită, când a fost făcută, să aibă un spaţiu de depozitare propriu filmelor şi apoi benzilor magnetice. S-au deteriorat multe dintre filme. Ele ar trebui recopiate după un număr de ani. O peliculă de celuloid nu rezistă cu deceniile.
Nu le puteţi copia?
Am cerut un parteneriat cu televiziunea, dar acum, cu restructurarea ei, credeţi că mai sunt oameni care să se ocupe de asta? Am nimerit în plină restaurare, mai bine zis în plină destructurare, şi mă tem că n-o să am parte de nimic din partea Televiziunii Române. Eu n-am făcut ca alţii, să plec acasă cu arhiva televiziunii.
Galeria Dialog, un vis împlinit
După 2004, au trecut deja 8 ani, aţi avut nostalgia televiziunii?
Acum nu. Eugen Schileru, când am terminat facultatea, a vrut să mă îndrume spre muzeu. El a spus aşa, un istoric de artă se pregăteşte în muzeu, trebuie să faci întâi muzeografie serios. Numai că la noi nu prea se făcea, doar la nivelul cărat lucrări, şters praf, lucruri din acestea. Toată viaţa mi-am dorit să fiu nu doar cel care înregistrează şi filmează, ci cel care chiar face expoziţiile respective. S-a întâmplat să am norocul ăsta. Să-mi ceară consimţământul să colaborez cu el primarul Sectorului 2, domnul Neculai Onţanu, în 2005, când am devenit consilier cultural al Primăriei.
Întâi am participat, la Primărie, la nişte jurizări, şi când am văzut spaţiul, luminatorul acela ideal pentru o sală de expoziţii, mi-am spus, a, dar aici e galerie de artă! Şi domnul primar a fost de acord. Iată, avem un proiect constant vreme de 7 ani de zile. Deşi Dialog a fost gândită în primul rând ca galerie de artă, în incinta ei au fost şi lansări de carte, s-au luat 100 de fotolii pentru serate muzicale, am avut balet, s-a recitat poezie, totul cu acordul meu. Niciodată primarul Onţanu nu m-a refuzat cu ceva.
Eu fac planul expoziţional cu un an înainte, şi ştiu acum exact că după expoziţia vernisată de curând a sculptoriţei Elena Surdu-Stănescu va urma, pe 19 octombrie, vernisarea expoziţiei artistei Nuni Dona, dintr-un neam de artişti şi scriitori celebri, nepoata lui Delavrancea, apoi Ion Dumitriu, apoi Aurel Cojan inedit, dintr-o colecţie din România. După aceea nu vă mai dezvălui, fiindcă trebuie să existe şi surprize, dar ştiu până la anul în septembrie ce se va întâmpla, dacă Dumnezeu va vrea ca proiectul meu să continue.
Fiind curator şi într-o instituţie publică, şi în mediul privat, la Artmark, vedeţi vreo diferenţă între a lucra într-o zonă şi în alta?
Nu. Am colegi foarte buni şi la Primărie, şi aici.
Nu vă simţiţi limitată, birocratic vorbind, în vreun fel, lucrând la Primărie?
Nu, pentru că mă autofinanţez. Am început în 2005, la Primărie, cu Târgul Anticarilor, acum la ediţia a XVI-a. Banii pe care am reuşit să-i încasez - fiindcă am început cu zece corturi pentru anticari şi au urmat din partea lor cereri peste cereri, am ajuns la 100 - domnul primar a fost de acord să rămână ai culturii în general, iar eu am putut să organizez expoziţii, să fac cataloage, să avem o galerie reper. Între timp au pierit altele, ale UAP, de care mie îmi pare foarte rău, n-au mai putut să le ţină, din varii motive, fie spaţiile nu erau ale lor, au fost închiriate ori retrocedate, fie banii Uniunii s-au diminuat.
La Artmark eu colaborez foarte bine cu cei din jur. Sigur că fiind vorba despre banii din buzunarul unui patron mai avem discuţii, uneori, asupra importanţei şi funcţionalităţii unui eveniment sau a rentabilităţii lui. Dar am făcut multe expoziţii fără mari încasări, care au adus, în schimb, prestigiu. Mă refer la singura expoziţie deschisă cu prilejul centenarului naşterii lui Ion }uculescu, la Galeriile ArtSociety, mă gîndesc la Bessarabia Moia, prima expoziţie mare cu artă din Republica Moldova după anii ’20, când era parte a României, cu nişte peripeţii greu de povestit, fiindcă atunci podurile de flori se rupseseră, era la momentul când aveai nevoie de aprobare ca să treci graniţa. Această expoziţie i-a făcut să lăcrimeze pe mulţi dintre cei rămaşi după anii ’40 aici, în Regat. Am încercat să refacem un grup celebru în epocă, „grupul celor patru“, e vorba despre expoziţile lor – Tonitza, Şirato, Ştefan Dimitrescu şi Oscar Han – cu mare greutate, fiindcă noi trebuie să plătim asigurări la toate muzeele pentru lucrările pe care le închiriem, e vorba de investiţii serioase.
Revenind la Galeria Dialog, am o secţiune care se cheamă Restituiri, am avut expoziţie Maria Brateş-Pillat, care n-a mai expus din 1948, fiind soţia lui Ion Pillat a fost şi deportată în Ardeal o vreme, scoasă din Uniunea Artiştilor Plastici, n-a mai avut cum să expună.
Pentru expoziţia de la Biblioteca Naţională, de pe 27 septembrie, este un efort imens să strângi 600 de exponate, uneori parlamentez pentru o lucrare o săptămână. Nu mai vorbesc de muzeele unde fiecare director are altă mentalitate. Unii sunt doritori să lase opera să migreze, să fie văzută, fiindcă acesta e scopul ei, alţii sunt doritori doar să ţină sub inventar. Aici m-am luptat mult şi greu cu inerţia.
Artistul şi Puterea
Nu aţi avut momente când aţi fost descurajată?
Să vă spună Adela Mara, asistenta mea, de câte ori am zis că nu mai fac expoziţia... Cel puţin de 20 de ori, de-a lungul timpului. În primul an, cât a fost o tatonare şi-o visare, cât nu m-am izbit de asprimea lucrurilor, n-am spus nimic, dar în al doilea am văzut cât de greu este să obţii lucrările din muzee, de la colecţionari. Nu mai vorbesc de partea financiară. Sunt implicată în această expoziţie, Artistul şi Puterea, de dimineaţă până noaptea. Uneori mă trezesc peste noapte şi deschid calculatorul, fac un folder, fiindcă mi-a venit o idee, şi sunt prea multe lucruri care pot să-ţi scape.
Dar eu întotdeauna m-am dăruit. Niciodată n-am pus problema cu cât sunt plătită. Am zis: fac. Şi, de multe ori, trag.
Aţi afirmat, în numeroase interviuri, că perioada anilor ’50 nu a fost o verigă lipsă în spaţiul artei româneşti.
Da, şi vom demonstra şi prin această expoziţie că nu a fost. E vorba de perioada anilor 1950-1990. Am luat ca punct de reper anul 1950 fiindcă atunci a fost înfiinţată Uniunea Artiştilor Plastici. Sunt şi situaţii de opere începute în 1980 şi terminate după 1990, fiindcă artiştii revin uneori asupra lor, lucrează la ele şi un deceniu. O să găsiţi în expoziţie şi rare cazuri de lucrări din ’91, sau chiar o lucrare de Aurel Cojan din 1994.
Veţi avea o expoziţie Aurel Cojan şi la Galeria Dialog.
Da, dar la Dialog numai perioada românească, până la plecarea lui în deceniul 7 în Franţa, după o expoziţie fulminantă făcută la Salla Dalles cu ocazia Colocviului Brâncuşi.
Referitor la anii ’50, am făcut în aşa fel încât să arăt că după ce smulgem buruienile rămân nişte flori, nişte copaci. Am o lucrare de Piliuţă din 1961 care e de o modernitate extraordinară. Dar am din anii ’50 şi lucrări cu titulaturi realist-socialiste. Fruntaş în producţie, lucrare de Ilie Pavel, sau lucrări de Ion Pacea. Sau o lucrare pe care am descoperit-o cu greu şi am adus-o cu mare dificultate, un triptic de Eugen Popa de la sfârşitul anilor ’50, care are 6 pe 2 metri, se cheamă Recoltă.
Eu nu vreau să merg însă după criteriile realismului socialist, am ales doar partea nevăzută, excepţiile. Deşi procesul acesta de rememorare a unei epoci care a fost hulită l-au mai făcut şi alte ţări estice, cehii, polonezii.
Când organizaţi o expoziţie, cu excepţia criteriului valoric, ce alte criterii aplicaţi?
Al rarităţii expoziţiilor făcute de respectivul artist de-a lungul vieţii, al raportului cu ultima lui ieşire în public, al faptului că nu a intrat încă în conştiinţa publicului nostru. La Dialog am o secţiune care se cheamă Diaspora. Şi la Artistul şi Puterea vom avea 16 artişti care au plecat din ţară, care au dispărut cu totul din lumea artistică românească.
Interviu realizat de MĂDĂLINA ŞCHIOPU