Pe aceeași temă
Printre zeii nomazi veniţi pe insulă erau câţiva dintre cei mai vechi, cu descendenţă primară, porniţi în călătorie din chiar illo tempore. Cu toate că nu au supravieţuit tuturor schimbărilor de paradigmă religioasă, nu pot fi consideraţi ca aparţinând unui panteon secund, nu sunt figuri mitologice cameleonice, care îşi schimbă cu uşurinţă identitatea sau se adaptează însuşirilor altor zei sau eroi pe care îi întâlnesc în noile locuri de cult.
Sunt reprezentări mitologice mult mai puternice. Includ în mitema lor iniţială atribute ale zeităţii supreme, unice, fără să fie neapărat zei ai creaţiei, zei ai începutului de necontestat. Nu au înfăptuit lumea, dar sunt divinităţi civilizatoare, guvernează călătoriile iniţiatice şi întemeierea de noi colonii. Aduc aici matricea lumii din care au venit, ordinea aceea anume a locului iniţial, ordine care va fi greu de contestat: armonia primelor gesturi tradusă uneori în legile muzicii. Stăpânesc focul şi astrul solar, strălucirea cunoaşterii.
Puterea lor este legată de cea profetică, iar altarele le sunt venerate ca locuri ale cunoaşterii care vine din timpul mitic al iniţierii, ca şi cum ar şti jaloanele drumului şi sensul traiectului astral al soarelui de la strălucirea diurnă până la focul întunecat, ascuns privirii, dar care continuă să ardă, undeva, nevăzut, dar ştiut, în noapte sau în lumea de dincolo, nepământeană, infernală. O flacără neagră, fără lumină, dar a cărei combustie descrie chiar puterea divină a acestor zei. Numele lor însemnă ardere.
Arderea mai era febră, molimă, ciumă şi plăgi, răspândite cu uşurinţă de colo, de colo, prin voinţa acestor zei, dar, cel mai adesea, de săgeţile lor, atribut aproape universal, armă redutabilă, care nu-i părăseşte în niciunul dintre noile locuri de cult.
Dintre toate elementele primordiale, sunt legaţi de foc – catalizatorul trecerii dintr-o stare în alta; instrument al unei pedepse transcendentale sau al reinstaurării unor norme ale ordinii iniţiale, imuabile şi justiţiare. Dacă sunt temuţi ca zei ai molimelor, la fel aduc şi vindecarea.
Cu aceste puteri ajunge Resheph pe insulă
Fusese mai peste tot, un zeu temut, dar mereu invocat1. Adoratorii i-au purtat „icoana“ cu grijă şi veneraţie, n-au lăsat să se aştearnă uitarea peste imaginea sa, încercând să o menţină cât mai clară. Poate, din când în când, a mai preluat vreo însuşire de la alt zeu, vreun animal însoţitor sau un epitet înnoit, dar chiar şi numărul acestora a fost limitat, într-o matrice repetabilă şi care, în compoziţia sa maximală, include: arderea şi focul; războiul, molimele şi vindecarea.
Drumul lui porneşte din chiar primele cetăţi. La Ebla, în cea mai veche temelie a rămăşiţelor oraşului2, în sedimentele somptuoase ale aşezământului originar, cu cele patru cvartale, cu palatele numeroase, au rămas templele lui Ishtar, Resheph şi posibil al lui Shamsh – soarele; cei dintâi zei dintre câteva sute ale unui panteon fertil. Poarta dinspre sud-est a oraşului era păzită de Resheph, gardian al trecerii subterane a astrului, fără să fie totuna cu acesta. Era focul şi arderea, flacăra instantanee adusă de fulger, energia descătuşată lovind ca o săgeată – arma-i consacrată. Uneori mai stătea în mijlocul furtunii, ţinând baierele focului celest. În strălucirea lui avea ceva înspăimântător şi era invocat cu frică, numit „paznicul infernului“, „Resheph al armatei“, „cel de care să te temi“ – că aducea o ardere cumplită, a molimelor, a ciumei şi a impurităţii.
Nu-i pălesc aceste caracteristici nici când transgresează în alt sistem mitologic3. E adorat de faraonul Amenophis al II-lea4, pe a cărui stelă zeul apare însoţit de Astartea, bucurându-se de faptele de vitejie ale tânărului prinţ egiptean. Noul venit, Resheph, guvernează războiul şi adeseori îşi arde până la moarte duşmanii surprinşi în deşert. Purta armele care îi sunt deja dedicate: arcul şi săgeţile, scutul şi, pentru prima oară, stătea într-un car de luptă tras de cai.
Pe cât de aspru şi de temut era ca patron al războiului, pe atât de invocat era ca vindecător. Apăra de otrăvuri şi i se scriau liste cu durerile suferite, cu părţile corpului contaminate de maladii şi atinse de demoni, pe care să-i învingă. Era strigat ca „marele zeu“, „măritul zeul al cerului“, ca şi cum ar fi fost aproape altă figură mitologică, dacă focul lui nu ar fi ars cu o ardere totală, dincolo de graniţa dintre pur şi impur.
Pe coasta levantină şi din ipostaza de zeitate canaanită, aducea ciuma, dezordinea şi haosul, opunându-se matricei sale iniţiale, când guverna mersul soarelui pe bolta cerească – diurnă şi nocturnă, când veghea asupra porţii misterioase, care separa focul strălucitor al zilei de cel întunecat al nopţii. Devenise „zeul arcaş“, „patronul săgeţilor ucigătoare“, pe care le aduna chiar mai-marele zeilor, Baal, ca să-şi ucidă, până la anihilare, duşmanii şi pe urmaşii acestora5. Puterea malefică a lui Resheph şi a instrumentelor sale se afla la apogeu, nu-şi mai avea egal.
Niciuna dintre aceste trăsături nu se pierde pe insulă, dimpotrivă, se nuanţează şi potenţează cu noi valenţe, până când Resheph, ca divinitate primară, devine opozabilă unuia dintre cei mai cunoscuţi zei olimpieni, lui Apolo6. Resheph e focul negru care arde în lumina celui cunoscut ca phoibos – strălucitor, scânteietor, radios, cu părul de aur. Cu toate că flăcările lui Resheph sunt umbrite, în ele mocneşte un foc străvechi, încins în chiar măruntaiele lumii subpământene. Arderea sa e-n parte nevăzută, dar fără plasma impură, întunecată sau fără culoare, n-are cum să se răspândească lumina apolinică.
Capacitatea lui Resheph de a fi parte din ordinea primordială celestă şi de a deţine şi transmite legile acesteia e mai curând una implicită, ce decurge din faptul că zeul stăpâneşte ciclul solar complet şi ar cunoaşte legile primare ale firii sau chiar ar fi deasupra lor. Pe tot traseul mitologic al lui Resheph acest aspect nu se dezvoltă, rămâne aproape intact. Nu apar explicaţii suplimentare, fie chiar de esenţă divină, care să se adauge simplităţii primare a ciclului diurn-nocturn – zeul îl controlează, iar acest fapt este măreţ şi divin în sine, la fel ca şi capacitatea de a controla focul fulgerelor. Deţinerea secretului acestor legi nu-i evidenţiază trăsătura de zeu civilizator al lumii umane, citadine. El rămâne gardianul şi garantul perenităţii ciclurilor naturale. Al celor cu matrice iterativă, dar mai ales al celor imprevizibile, venite dintr-o dezordine pe care doar el o poate înţelege. Flacăra este materializarea lui Resheph: plasma incontrolabilă, cu legi necunoscute, misterioase, trezind teama şi venind fie din chiar haosul iniţial, fie din focul permanent infernal, căci Resheph este înrudit cu Nergal7 cel asemenea lui Hades. Flăcările htonice, fulgerele şi săgeţile ce răspândesc molima şi ciuma – toate reprezintă „ordinea“ lui Resheph, legile sale.
O oglindă stă între Resheph şi Apolo
Corespondenţe, similitudini, caractere împărtăşite, monade în care se regăsesc contrariile într-o perfectă şi oximoronică armonie, ancestrală şi anterioară distincţiei dintre valorile morale, graniţei dintre pur şi impur. Dar fiecare dintre cei doi zei le însumează pe toate în fiinţa sa mitologică. Nu vor putea să devină un tot. Vor rămâne doar îngemănaţi.
O juxtapunere stă între Resheph şi Apolo. Două nume apropiate pe liste paralele de divinităţi, cum se mai întâmplase şi înainte la Ugarit, când Resheph nu putuse fi asimilat, aşa că numele său a fost doar echivalat, translatat pe o listă, într-un dicţionar divin explicativ. La fel în Cipru – la Idalion, Tamassos, Kition şi Frangissa; numele celor doi zei sunt alăturate, prin traducerea aceleiaşi invocaţii. Ca şi cum cei ce descifrau un alfabet nu ştiau şi înţelesul numelor, nu-şi puteau aduce în minte întregul ritual al fiecărui zeu, doar la simpla strigare a acestuia. Aveau nevoie ca numele să fie echivalat. Dar templul rămânea acelaşi, la fel şi ofrandele, laudele şi invocaţiile. Însă numele trebuia tradus, ca şi cum numele niciunuia dintre zei nu reuşise să spargă bariera bi- sau multilingvismului. Sau totul era identic în reprezentarea lor divină, încât se puteau confunda – tabu inimaginabil.
Ca şi cum pe insulă se săpase o graniţă şi templele stăteau pe această falie, pe care zeii înşişi nu o puteau trece. Numele lor nu era înţeles dincolo. Chiar dacă împărtăşeau un vocabular întreg, al vieţii zilnice, adoratorii nu pricepeau înţelesul divin al numelui. Acesta nu era suficient în sine. O spun epitetele. Fiecare dintre zei are nevoie de un atribut explicativ, aşa că, la Idalion, Apolo este identificat cu zeitatea de sorginte semitică, într-o inscripţie din secolul al IV-lea Î.Chr, bilingvă: feniciană şi cipro-silabică, unde se translatează denumirea Reshef-Mikal în grecescul Apolo-Amyklaios8.
Care dintre ei fusese primul? Se mai întâlniseră undeva în afara acestei insule, străbătută la rândul ei de atâtea frontiere şi delimitări... Ce deconspiră epitetele, ce trăsături anume? Fără traducerea atributivă, zeii n-ar fi fost recunoscuţi sau, mai curând, aveau nevoie să li se redea întreaga vigoare, să fie desemnaţi cu însuşirea perfectă.
Paralelismul Resheph-Mikal părea că apare o singură dată în Cipru, într-o inscripţie la Idalion, după care s-au mai găsit notări similare la Kition. Numele e o juxtapunere, dar cei doi zei nu sunt neapărat egali. Poate că Resheph este cel care are însuşirile lui Mikal sau acesta din urmă să fie un toponim. Au existat multe speculaţii9 în jurul numelui lui Mikal, interpretările acestuia fiind atât de natură filologică, cât şi religioasă, de la „stăpânul atotputernic“ la zeul canaanit numit „stăpân“ sau „rege“. Raportul dintre cele două zeităţi arată că e dificil de crezut că Mikal a fost mereu în umbra lui Resheph, dar e sigur că amândoi au sosit în Cipru înainte de colonii fenicieni. Poate cei doi au mai fost asociaţi cultic şi în afara insulei cipriote, cel mai probabil la Beth Shean10, unde Mikal este reprezentat pe o stelă egipteană, cu forma şi atributele egipteanului Seth, deoarece acesta îi reprezenta pe zeii străini de panteon11.
Epitetul lui Apolo face referire la cultul micenian al acestuia, la caracteristicile sale apotropaice, dar şi la întruparea sa războinică pentru care era divinizat în Laconia12. Acestea din urmă vor fi printre cele mai vizibile atribute apolinice de pe insulă, amintind că Apolo intră mai târziu în panteonul elen, fiind o figură mitică compozită, rezultat al unei combinaţii de elemente cu legături orientale puternice; şi care ar fi ajuns în Grecia şi în arhipelagul egeean occidental în jurul anului 800 Î.Chr. sau chiar mai târziu.
Pe acest traseu se găsesc micile regate cipriote. Cu suprapunerile lor cultice, cu ospitalitatea înşelătoare a locurilor favorabile transformării lente. Dar cei doi zei par că nu-şi găsesc locul, că refuză să se uite în oglinda imaginii celuilalt. Vor rămâne aceiaşi şi totuşi vor deveni, fiecare, alter-ego-ul celuilalt. Vor împărţi aceleaşi rugăciuni, arme şi temple.
Vechiul Idalion se întindea între două acropole de cretă şi calcar, pe meandrele unei văi uscate. Pe fiecare dintre cele două coline se afla câte un templu, cel al lui Anat-Athena, spre care se ajungea urcând terasele în trepte ale palatului regal; şi cel al Afroditei. În valea îngustă şi secată dintre cele două, fusese aşezat templul lui Resheph-Apolo13. Distrus, jefuit, devenit aproape totuna cu solul pietros, descompus de seceta prelungită. O machetă de cult14, din teracotă, lasă să se întrevadă o figură divină demonică aflată la adăpost într-una dintre camerele interioare ale templului, pe care-l străjuiesc două coloane simple. Un frontispiciu fără nicio decoraţie, doar capiteluri din flori de lotus. Nimic nu indică dacă macheta, aproape intactă, este a acestui templu. Dar întreaga geometrie şi aşezare cultică a micului sanctuar sunt marcate indubitabil de prezenţa fiinţei aflate în interior. Ca şi cum ar cere o invocaţie, o rugăciune. Doar un pas ar fi suficient pentru oricine să ajungă la altar, dar această distanţă se dilată într-un alt spaţiu – al temerii de neînţeles în faţa a tot ce însemna puterea lui Resheph – Apolo.
Resheph era un vindecător, dar nu aducea cruţarea. Va deveni tot mai mult un demon, cu toate că trăsăturile sale ţin de o natură universală aproape la fel de extinsă ca cea a lui Apolo, iar legătura care îi leagă cel mai strâns vine din decizia lor de a proteja, de a purifica, de a vindeca, dar, mai ales, de a ucide. Amândoi sunt arcaşi desăvârşiţi, iar săgeţile lor trezesc teama morţii. Cu săgeţile sale, Apolo aduce moartea groaznică15 printre oameni, când, la începutul Iliadei, coboară, „ca noaptea“, în tabăra aheilor. Săgeţile sale omoară turme întregi de vite şi sute de oameni. Pedepsind, devine un zeu al arderii întunecate, cea patronată de Resheph. Al unei arderi aproape apocaliptice, fără să dea posibilitatea iertării prin căinţă. Arderea apolinică e justiţiară, iar cea a zeului levantin e manifestarea necruţătoare a forţei sale primare, nepământene, infernale. Era cunoscută pe insulă, a rămas într-o scrisoare trimisă de unul dintre prinţii ciprioţi16 „... Îţi trimit 500 talanţi de cupru / în dar. Bineţe îţi dau, fratele meu / Nu te mâhni, că-s puţini / La mine-n ţară, de mâna domnului zeul meu / Au fost ucişi toţi bărbaţii / Şi n-are cine în mină să coboare...“
Renumele terifiant al lui Resheph va deveni bine cunoscut în perioada biblică ca personificare şi simbol al violenţei, războiului, foametei, molimelor, focului sau altor calamităţi17. Zeul îşi păstrează imaginea aproape neştirbită până în perioada celui de-al doilea Templu, iar mai târziu, tradiţia talmudică îi compară pe fiii lui Resheph cu demonii sau cu spiritele răuvoitoare. Este din ce în ce mai temut. De pe insulă va duce mai departe cu sine, înapoi pe coasta levantină, semnele ciocnirii cu zeul grec, iar una dintre coloniile feniciene care îi fusese consacrată, Arsuf, purtându-i chiar numele, va fi rebotezată Apollonia18. Călătoria în doi va continua. Un cuplu divin: Apolo din ce în ce mai strălucitor, iar Resheph rămâne tot mai în umbră, într-o ardere întunecată.
Note:
1. Resheph este una dintre zeităţile semite atestate de-a lungul a trei milenii, din Siria mileniului III, la Ebla, Mari, Terqa (al doilea mileniu), Ugarit (secolul XII Î.Chr) şi Palmyra. Mai era venerat în Fenicia, Anatolia şi Egipt.
2. Kenneth A. Kitchen – The Bible in its World: The Bible and Archaeology Today, The Paternoster Press, 1977, pag.168.
3. Maciej Münnich – Two Faces of Resheph in Egyptian Sources, in: Iconography and Biblical Studies. Proceedings of the Iconography Sessions at the Joint EABS/SBL Conference, 2007, Vienna.
4. Cultul lui apare în Egipt, în perioada faraonului Amenophis al II-lea, 1425–1421 Î.Chr. şi se extinde în perioada ramessidă.
5. Virolleaud, Charles – Le palais royal d’Ugarit II, Paris, Imprimerie Nationale, 1957, pag.3
6. Consemnare în inscripţii bilingve din secolul IV Î.Chr. în feniciană şi scriere silabică cipriotă, care translatează numele lui Resheph-Mikal în Apolo-Amyklaios.
7. Albright,W.F. – Bulletin of the American School of Oriental Research, pag. 90– 943.
8. Lipinski, Edward – Resheph: A Syro-Canaanite Deity, Leuven, 2009.
9. Dietrich, B.C. – Some evidence from Cyprus of apollinic cult in the Bronze Age, în Analele Congresului XIII al Asociaţiei Internaţionale de Istoria Religiilor, 1975.
10. Oraş de pe valea Iordanului, devenit centru al administraţiei egiptene începând cu secolul XV Î.Chr.
11. Conrad, Diethelm – Der Gott Reschef, Zeitschrift für alttestamentliche Wissenschaft, 83, 1971.
12. Burkert, W. – Resep-Figuren, Apollon von Amiklai und die Erfindung des Opfers auf Cypern, Grazer Beitrage, 4, 1975.
13. Descoperit în timpul expediţiei arheologice a consulului britanic de la Larnaca, în 1868–1869. Notele sale au fost publicate zece ani mai târziu, in Transaction of the Royal Society for Literature.
14. Caubet, Annie – Les maquettes architecturales d’Idalion, Nicosia, 1979.
15. Otto, Walter, Zeii Greciei, Humanitas, 1995.
16. Scrisoarea 35 de la El-Amarna.
17. Fulco, W.J – The Canaanite God Resheph, New Haven, American Oriental Society, 1976.
18. Kasher, Aryeh – Jews and Hellenistic cities in Eretz-Israel: relations of the Jews in Eretz-Israel with the Hellenistic cities during the second Temple Period (332 BCE-70CE), Tübingen: J.C.B. Mohr, 1990 – „Numai în Cipru a fost evidentă conexiunea dintre Resheph şi Apolo, deoarece apare doar în Apollonia, care are fondatori veniţi din Cipru, şi nu în alte oraşe de pe coastă, precum Ascalon, Raphia sau Gaza“.