Pe aceeași temă
Scriitor recuperat (şi multipremiat) după 1989, membru al Şcolii de la Târgovişte gustat, cum o remarcă Eugen Negrici în Prefaţa cărţii scrise de Gabriela Gheorghişor, de „cititorii instruiţi, dotaţi cu simţul umorului şi dedaţi deliciilor «artei neconforme»“, Mircea Horia Simionescu e un autor care nu a beneficiat de o monografie până la volumul de faţă. Cartea Gabrielei Gheorghişor se remarcă printr-o metodică abordare şi punere în context a operei lui M.H.S., precedată de câteva precizări legate de personalitatea acestuia, de biografia timpurie şi perioada studenţiei, şi de ceea ce autoarea numeşte „intrarea în «sistem»“, stilul pentru care optează aceasta în prima parte a demersului său fiind unul ataşant, ce îi dezvăluie întreaga empatie şi un interes autentic faţă de opera prozatorului Şcolii de la Târgovişte. De altfel, eleganţa şi sinuozitatea frazei, cursivitatea fără cusur, firescul cu care abordează deopotrivă teritoriul biografic, dar şi subiecte „spinoase“, ce presupun clasificări, analize şi interpretări, implicând elemente de teorie şi istorie literară, sunt „marca“ discursului Gabrielei Gheorghişor. Aşa încât amatorii sau detractorii scrisului lui M.H.S. vor sfârşi, cu siguranţă, prin a-i aprecia demersul şi a se lăsa cuceriţi, fie şi numai pe parcursul citirii acestei cărţi, de farmecul prozei rafinate, sufocate de aluzii livreşti, ludice şi parodice a autorului Ingeniosului bine temperat. Din păcate, un destin al cărţilor şi oamenilor deopotrivă a făcut ca volumul să intre la tipar cu doar câteva zile după moartea lui Mircea Horia Simionescu, cum aflăm dintr-o dublă notă, a Gabrielei Gheorghişor şi a editurii, făcând imposibilă întâlnirea autorului cu monografia ce-i fusese dedicată.
În Argumentul cărţii, autoarea semnalează un aumit „efect pervers“ pe care redescoperirea lui M.H.S. l-a presupus: reintrat în atenţia cititorilor, „recanonizat“, acesta a devenit în acelaşi timp un scriitor „la modă“, citat şi mai puţin citit. Miza cărţii de faţă ar fi prin urmare o atentă aplecare asupra scrierilor lui M.H.S., o încercare de a explica „dinăuntru“ dinamica operei sale, dar, totodată, şi o punere în relaţie a acesteia cu fenomenul literar pe care l-a presupus Şcoala de la Târgovişte şi cu operele celorlalţi membri ai acesteia (Radu Petrescu, Costache Olăreanu). Primul capitol, Proza anilor ’60-’70 şi «Şcoala de la Târgovişte», propune o astfel de contextualizare, de ordin istorico-politic şi estetic, a operei lui M.H.S., autoarea optând pentru reconsiderarea opiniilor celor mai importanţi critici care au analizat fenomenul Şcolii de la Târgovişte şi locul operei lui M.H.S. în contextul acesteia; pe urmele lui Eugen Negrici, ale lui Carmen Muşat şi Ion Bogdan Lefter, autoarea trece în revistă câteva dintre sintagmele esenţiale care au circulat în legătură cu literatura postbelică şi experimentalismul românesc. Incluzând aici aşa-numita „literatură a dezacordului“ (sintagma îi aparţine lui Carmen Muşat), tezele despre rolul subversiv şi de subminare îndeplinit de aceasta (în linia Monicăi Spiridon şi a lui Virgil Nemoianu), autoarea pledează pentru importanţa neignorării factorilor de ordin istoric şi politic, dezvăluind totodată miza ulterioară a propriei cărţi: „o hermeneutică adecvată, cu inerente implicaţii existenţiale, epistemologice şi etice, asociată cu o minuţioasă analiză critico-estetică va trebui să stabilească / aproximeze valoarea fiecărei opere şi a fiecărui scriitor în parte. Acest lucru vom încerca şi noi să-l realizăm, pe parcursul cărţii de faţă, în cazul particular al prozatorului Mircea Horia Simionescu“.
Trecând în revistă anumite aspecte biografice, sintetic şi fără a stărui asupra acestora (deşi, odată fiindu-i deschis apetitul, cititorul ar fi apreciat poate o mai detaliată incursiune în anii formării ca scriitor a lui M.H.S., graţie şi harului de povestitor al autoarei, fără îndoială), Gabriela Gheorghişor adună cu fervoare date, informaţii, confesiuni ale autorului din periodice sau volume şi reconstruieşte cu farmec universul primilor ani de viaţă ai acestuia. Pe linia investigaţiilor (pline de umorul indubitabil, contagios, al lui M.H.S.) întreprinse de autorul însuşi asupra „datelor“ propriei sosiri pe lume – „gurmandismul“ spiritual, datorat, graţie unor misterioase conexiuni, orei naşterii, predipoziţia pentru documentul scris („registre, formulare şi fotografii“) etc. –, Gabriela Gheorghişor reconstituie, fără a abandona registrul ludic atât de reprezentativ pentru „obiectul“ ei de studiu, primele contacte ale acestuia cu scrisul, începând cu Şcoala Primară Nr. 1 din Târgovişte şi terminând cu facultatea şi perioada în care lucrează ca reporter la ziarul Scânteia, apoi cu renunţarea la studii şi construirea casei de la Pietroşiţa.
În subcapitolul Scepticismul temperat, autoarea depistează şi direcţiile principale de lectură ale scriitorului, schiţând totodată, în linii mari, „crezul“ artistic al acestuia: sceptic printr-un dat de natură „psihologic-temperamentală“, dominat de subiectivism, de ludic, cu o viziune relativistă ce respinge distincţiile categorice ale metafizicii, lipsit de convingeri religioase, dar raportându-se mereu, într-un dialog conflictual, la Divinitate, „Mircea Horia Simionescu ridică literatura la rangul speculaţiei intelectuale, aşezând-o, de fapt, pe picior de egalitate cu filosofia“. Obsedat de formă (pasiunea pentru aceasta datorându-se unui lung şir de membri ai familiei, „conţopişti şi hârţogari cu un înalt, ridicol simţ al datoriei“ şi cu o „caligrafie de îngeri“), „caligraful“ M.H.S. îşi păstrează privirea relativizatoare, neîncrezătoare, „privirea piezişă“ care nu scapă nici o latură a lucrurilor, traversând perioada comunistă fără a se implica într-o rezistenţă activă împotriva acesteia, ci izolându-se şi manifestându-se exclusiv între limitele literaturii sale, păstrându-şi, cum observă Gabriela Gheorghişor, „rezerva subliniată vizavi de adevărurile primite de-a gata şi, în genere, faţă de orice fel de dogmatism şi de îngrădire a libertăţii umane“.
Fără îndoială, capitolele cele mai valoroase ale cărţii sunt cele care propun o abordare atentă şi, din nou, contextualizată a volumelor lui M.H.S., autoarea alegându-şi cu grijă instrumentele de analiză. Folosindu-se de o bibliografie adecvată, atentă la referinţele critice de bază, româneşti sau străine, jonglând firesc cu diverse concepte, autoarea inventariază tehnici şi procedee narative, mereu cu un ochi la „bogatul depozit cultural-livresc“ al scriitorului, la ansamblul operei acestuia, fie că e vorba despre cărţi, interviuri, evocări, jurnal etc., făcând astfel dovada unei bune cunoaşteri a scrierilor acestuia, dar şi a capacităţii de a opera cu fermitate asocieri, de a depista corespondenţe subtile şi de a formula observaţii pertinente. Astfel, după autoarea volumului Mircea Horia Simionescu. Dezvrăjirea şi defetişizarea literaturii: „Operaţia de combinare şi de intercalare a elementelor deja-existentului literar cu instantanee de viaţă cotidiană, cu însemnări diaristice «de-o banalitate exasperantă», cu note de lectură şi cu reflecţii metatextuale seamănă cu tehnica bricolajului“. Autoarea identifică, de altfel, în confesiunile autorului, rădăcinile acestei concepţii despre literatura hibridă, ce amestecă teme, personaje, stiluri literare şi fapte de existenţă cotidiană, considerând vitale afirmaţiile timpurii ale acestuia despre dorinţa sa de a crea „legături neobişnuite între lucruri“, de a lega „o întâmplare trăită cu una scoasă dintr-o carte“. Trecând la analiza Dicţionarului onomastic, „un «bazar» literar“, „o compoziţie muzicală“, autoarea creează o paralelă între limbajul muzical al barocului şi stilul literar din tetralogia lui M.H.S., continuată cu câteva observaţii de profunzime despre revalorizarea, în cheie parodică, ludică, a unor elemente ale culturii româneşti clasice (tot despre o astfel de „reciclare“ a unor formule din creaţia populară fiind vorba şi în coralul protestant, fundament pe care se construieşte muzica sintetică, complicată a lui Bach): „Prin capacitatea de sintetizare a tradiţiei, imaginaţia improvizatorică, scriitura polifonică şi ştiinţa contrapunctului, arta literară a lui Mircea Horia Simionescu se apropie mai ales de muzica lui Johann Sebastian Bach“. Poate cel mai savuros capitol al cărţii, „Bibliografia generală“ – o utopie livrescă, debutează cu imaginea emblematică a celor trei prieteni – Mircea Horia Simionescu, Costache Olăreanu şi Radu Petrescu – aşezaţi „sub coroana rotată a unui măr bătrân“ şi schimbând idei, moment în care M.H.S. are ideea alcătuirii unei antologii cu autori închipuiţi. Cartea autorilor imaginari, „carte de nisip“ borgesiană, îl dezvăluie pe M.H.S. ca pe un „îmblânzitor al cuvintelor“, spune Gabriela Gheorghişor, trimiţând la un text al lui Gheorghe Crăciun, şi nu „un anarhist“, căci „«dezvrăjirea» literaturii merge aici mână în mână cu fetişizarea ei“, „antiliteratura parodică“ a acestuia transformându-se în metaliteratură. Capitolul al V-lea, Metaficţionalul şi devitalizarea epicului, porneşte de la câteva precizări legate de poziţia tetralogiei Ingeniosul bine temperat în economia operei lui M.H.S., autoarea subliniind că diferenţa dintre aceasta şi celelalte texte ale scriitorului nu e una de fond, de substanţă, ci de „«ambalare» a produsului şi de dozare a ingredientelor“. Receptării critice a lui M.H.S. Gabriela Gheorghişor îi conferă un capitol (penultimul), în pandant, lămuritor şi concluziv, după atenta analiză pe text realizată, la precizările legate de experimentalismul românesc şi viziunea criticilor despre literatura română postbelică din prima parte a cărţii.
Cu Mircea Horia Simionescu. Dezvrăjirea şi defetişizarea literaturii, Gabriela Gheorghişor reuşeşte o carte utilă, un îndreptar binevenit al operei lui Mircea Horia Simionescu, deschizând, totodată, drumul unor interpretări ulterioare care să îmbogăţească bibliografia critică dedicată scriitorului târgoviştean.
Gabriela Gheorghişor, Mircea Horia Simionescu. Dezvrăjirea şi defetişizarea literaturii, Editura Muzeul Literaturii Române, 2011