Pe aceeași temă
O veritabilă surpriză poate fi considerat romanul postum al lui Marius Robescu, editat în condiţii modeste şi cu foarte multe erori de tipar (la volumul I), la Muzeul Literaturii Române, care are totuşi meritul de a fi publicat cele 665 de pagini ale manuscrisului. La data apariţiei, receptarea aproape că a lipsit; şi îmi reproşez, retrospectiv, că necitind romanul nu am putut-o constitui şi impulsiona. Se leagă, în general, foarte multe proiecţii şi speranţe de profilul abstract-simbolic al Criticului. Se omite însă amănuntul că un singur critic nu poate parcurge, într-un an editorial, toate cărţile importante care apar. Este deci nevoie (pentru o literatură, deopotrivă, a noutăţilor şi a recuperărilor) de o echipă de cronicari manifestându-se simultan în spaţiul criticii de întâmpinare; şi de o „marjă“ mai mare, temporală, oferită fiecăruia dintre ei pentru a se pronunţa despre o carte.
E drept că romanul lui Robescu, de structură realist-clasică, nu suferă devalorizări de la un „sezon“ la altul; şi el poate fi, practic, recuperat oricând, indiferent de modele care vin şi trec. Titlul, Trunchiul şi aşchia, exprimă destul de stângaci problematica unei cărţi ce filtrează mai multe epoci istorice prin prisma unor generaţii diferite, exprimate, la rândul lor, de „subiecţi“ ai aceleiaşi familii. Formula nu este, desigur, nouă în spaţiul romanului românesc; doar că dimensiunea de frescă şi traversarea plastică a contextelor istorice printr-o alchimie a materiei private cu cea socială nu au fost uşor de obţinut de către romancierii români postbelici. (Cronică de familie de Petru Dumitriu şi Dimineaţă pierdută de Gabriela Adameşteanu figurează mai degrabă ca excepţii.)
În Trunchiul şi aşchia, topirea Istoriei mari în cea aflată la îndemâna personajelor – şi invers – nu este controlată perfect. Se simte că romanul nu a apucat să fie revăzut şi lucrat la sânge de către autorul dispărut prea devreme. În mai multe rânduri, cele două planuri nu se „leagă“ ori articulările narative sunt prea artificiale pentru a deveni articulaţii. Trecerile de la o sferă la alta, din concretul personal şi familial al unei scene în care este angrenat personajul spre un cadru mai general în care aceasta se include – sunt uneori prea bruşte. Este de presupus că, dacă ar fi avut mai mult timp să-şi lucreze şi să-şi „prelucreze“ romanul, Marius Robescu ar fi ajuns la rafinamentul inaparent al lui Preda, prin care conştiinţa unui personaj apropie Istoria de istorii şi le pune în rezonanţă. În fragmentul ce urmează, trecerea este naturală tocmai prin modalitatea oficială şi oficioasă a comunicării intrării României în primul război. Mobilizarea este ceva ce se decide într-un Consiliu de Coroană şi care, apoi, se va comunica pe toată suprafaţa românească. E o mobilizare generală şi pervazivă epic: „Un al doilea consiliu de coroană se ţinu la Bucureşti, în palatul Cotroceni. Cum nu mai era timp pentru dezbateri el se încheie relativ repede, nu mai înainte ca Petre Carp să-şi facă încă o dată auzit sumbrul lui glas de Casandră. Prevestirea nu avea să se adeverească. În aceiaşi (sic!) zi – 14 august – pe înserate, jandarmii pedeştri ameninţau (sic!) suflând în goarne mobilizarea generală. În Valea Negrului şcoala se afla peste drum de primărie. Era o clădire scundă şi lungă, cu o prispă de lemn în faţă. De pe această prispă învăţătorul împărţea primăvara premii şi coroniţe elevilor aliniaţi în curte, dinaintea treptelor. Acum, de o parte şi de alta a intrării fluturau două steaguri tricolore, mângâind cu faldurile lor portretele Regelui şi al generalului Averescu. Strâns în noua lui uniformă albastră-verzuie, ras proaspăt dar cu ochii roşii de nesomn, învăţătorul Şuiu se învârtea nerăbdător. Cizmele erau de asemenea noi şi-l jenau. Încerca să le înmoaie trecându-şi greutatea când pe un picior când pe altul, sau lăsându-se pe vine când nu-l vedea nimeni. Avea abia douăzeci şi patru de ani, nici nu se despărţise bine de uniforma lui de normalist. Aceasta, de sublocotenent, i se părea nespus de importantă. Primarul însuşi, om trecut de prima tinereţe, viclean şi ştiutor în ale vieţii, îl privea puţin intimidat, gata – ai fi zis – să-i execute ordinele dacă l-ar fi luat pe nepregătite. În noaptea precedentă băuseră împreună, ei şi încă vreo patru-cinci persoane, notabilităţile satului. Nu fusese propriu-zis o petrecere ci mai degrabă o întrunire de rămas bun. Părerea celor mai mulţi era că ofensiva va fi pornită în Ardeal, pentru dezrobirea fraţilor de peste munţi.“ (I, pp. 40-41).
Ochiul romancierului focalizează o scenă care fără în-cadrarea istorică nu poate fi înţeleasă, nici măcar vizualizată. Un efect al Consiliului de Coroană este scena însăşi ce rulează în cercul mic al comunei Valea Negrului, ca şi (în paralel) acelea similare, dar rămase în umbră, petrecute în sute de alte comune şi sate româneşti. Avem, prin urmare, un centralism al Istoriei romanului şi un „regionalism“ rural în care primul se regăseşte, în momentele şi elementele esenţiale; după cum se remarcă particularizarea dublată de focalizare epică, dar şi, prin analogie, ridicarea scenei din Valea Negrului, dintre Şcoală şi Primărie, la puterea unei generalizări naţionale. Pendulând cu subtilitate între un plan românesc macro şi condiţia de generalitate umană a romanescului clasic, Robescu se deplasează, pe mai puţin de o pagină, în mai multe direcţii şi pe diferite paliere, ce fuzionează până la urmă tocmai în acel concret bine lucrat şi sintetizat al personajelor principale.
Edificatoare pentru arta romancierului (nu doar pentru construcţia ca atare a cărţii) este şi utilizarea cu fineţe a lentilei narative. În Trunchiul şi aşchia, Naratorul ştie şi descrie multe, reţinând, precum mai sus, detalii din cabinetele Puterii şi de pe cizmele unui învăţător de ţară... Sau, dimpotrivă, îşi limitează voit ubicuitatea, pentru a păstra în sistemul romanesc unele spaţii de necesară obscuritate. Se foloseşte un plural politicos, ceremonios al instanţei narative şi se fac, de obicei, precizările şi nuanţele cuvenite. Tonul poate fi aproape ironic, la modul cordial: „Maria începu să se poarte ca o adevărată soţie, îngrijindu-şi iubitul şi aşteptându-l cu devotament să se întoarcă de prin hoinărelile lui. Spre deosebire de ea, Aurel Băcescu se obişnuia mai greu cu noua situaţie. Fără a-l nedreptăţi acuzându-l de laşitate, trebuie să observăm că simpaticul învăţător se cam speriase.“ (I, p. 144). Într-un alt moment din cronologia istorică a romanului, în faza (descrierii) abdicării şi exilării Regelui Mihai, Naratorul îşi declară însă dificultăţile în a mai oferi o imagine concentrată, o naraţie şi o naraţiune a pregătirilor acestui moment. Dintr-o dată, Naratorul omniscient şi omniprezent nu mai poate şti (şi descrie) chiar totul: „Şi deodată regele se duse. Se duse nu în sensul că ar fi murit, ceea ce ar fi dat naştere la bocete, la jale mare şi regrete naţionale. Mihai era prea tânăr şi prea sănătos să moară, nimeni nu dorea una ca asta, iar el chiar avea să trăiască încă multă vreme de atunci înainte. Se duse pur şi simplu, adică plecă, cam pe neaşteptate pentru supuşii lui şi tocmai la sfârşitul anului, mai exact într-o zi de treizeci decembrie înspicată cu zăpadă. Pentru prima oară în istoria ei, România deveni republică. Era lovitura comuniştilor. Cum fusese ea pregătită şi îndeplinită, ar fi greu de povestit. Acum însă era fapt. Un fapt mare cât toate zilele, crucial, şi care survenise fără zguduiri ori lupte.“ (II, p. 121). E ca şi cum autorul ar respecta scrupulos nu numai coordonatele istorice, ci şi pe cele epice. De vreme ce, în desfăşurătorul romanului, prezentul autohton nu îl va mai include pe regele exilat, pare firesc ca Naratorul să furnizeze parcă în treacăt o informaţie („el chiar avea să trăiască încă multă vreme de atunci înainte“) ce este de fapt a Autorului şi care nu mai influenţează în vreun fel primii ani ai comunizării ţării.
Un lucru important care mai trebuie spus despre acest roman nefinisat, dar întru totul remarcabil, este că Marius Robescu (afirmat ca poet) se dovedeşte foarte pătrunzător la nivelul psihologiei personajului, fie acesta masculin ori feminin. Taţi şi fii, mame şi fiice, surori bune şi veri primari: psihologiile se conturează atât în solitudinea visătoare şi introspectivă, cât şi în relaţia de sânge, pe verticală sau pe orizontală, din care ambii „termeni“ umani ies mai bine precizaţi. Romancierul urmăreşte şi analizează cu acuitate sentimentele puternice (dragostea, ura); dar şi lingoarea preinstalării lor, senzaţiile obscure şi difuze prin care eul adolescentin se caută şi devine feminin. E, acesta, un capitol la care destui prozatori români cu pretenţii au clacat, dând personajului fie o notă prea frustă, fie o neconvingătoare discursivitate intelectuală. Aproape toate scenele de interior din orfelinat (unul la care trei surori ajung ca orfane de război) sunt colorate şi nuanţate infinitezimal de psihologiile diferite ale fetelor aflate într-o condiţie ingrată şi la o vârstă delicată. Instinctul de prozator al lui Robescu îl face să încetinească vizibil ritmul romanului şi să insiste cât mai mult asupra momentelor considerate importante din evoluţia interioară a unei adolescente. Copilăria noastră e universală; dar adolescenţa fiecăruia, a fiecăreia, este accentuat şi intens personală.
E de sperat că romanul postum al lui Marius Robescu va fi reeditat în condiţiile pe care le merită; şi că, odată publicat, el va suscita discuţii aplicate, analize şi variate interpretări critice. Importantă e, deocamdată, semnalarea cotei valorice a acestei proze. Inserţia canonică nu e deloc facilă, dar nu este nici chiar atât de dificilă pe cât li se pare autorilor veleitari şi criticilor mediocri.
Marius Robescu, Trunchiul şi aşchia, I-II, cu un Cuvânt introductiv de Iolanda Malamen şi o Notă de ediţie de Aurelia Dumitraşcu, Editura Muzeul Literaturii Române, Bucureşti, 2005-2006, 242 + 296 p.