Pe aceeași temă
Când am ajuns prima oară la Paris şi mai ales atunci când am început să urmăresc liniile de metrou şi staţiile lor, m-am întâlnit cu Marius Robescu (el mai trăia încă şi nimic nu anunţa dispariţia sa neaşteptată şi nedreaptă). Din gura lui am auzit prima oară, cu inefabila-i rostire parcă puţin tărăgănată, dar nu de ardelean, ci, dimpotrivă, de veritabil regăţean, ba chiar bucureştean sadea, o mulţime de nume de străzi şi de staţii de metrou, un miraj pentru noi, atunci, când graniţele erau ermetic închise, iar cel care le traversa totuşi se putea considera un muritor fericit. Îi plăceau mai ales staţiile acelea cu două nume, Kremlin-Bicêtre, Barbès-Rochechouart, Denfert-Rochereau, Sèvres-Babylone, îi plăcea să le spună numele cu o anume voluptate care la alţii nu se întâlneşte de obicei. Dar Strasbourg-St. Denis, dar Réaumur-Sevastopol! Şi mai erau străzile cu nume pitoreşti, celebra Rue Mouffetard, celebra pentru mine cel puţin, pitorescă şi în pantă accentuată, neverosimilă pentru un bucureştean, obişnuit cu maxima pantă de la Cercul Militar Central şi până la Cişmigiu. Aş putea spune, poate exagerând o linie, că în fiecare călătorie a mea în Oraşul-Lumină, Marius Robescu e cu mine, în bagajul meu, dacă nu în cel de cală sau de cabină, măcar în cel sufletesc şi de cunoştinţe. Apucase să scape la Paris cu câţiva ani înaintea mea şi chiar în toamna când timpul său s-a oprit ar fi urmat să mai plece o dată acolo.
Cred că ne-am cunoscut la „Albina“, cofetăria care masca un bar şi o cafenea deodată, pe unde treceau filologii care o luaseră pe calea fără întoarcere a poeziei. Îmi amintesc de cele câteva vizite ale lui la Cluj, să mă vadă, să stăm nopţi întregi de vorbă, Doamne, ce-om fi avut de vorbit atâta în prima, aceea, tinereţe, sau chiar a doua? Răsfoiesc astăzi, uneori, cărţile lui, aşezate în raftul cu Dan Laurenţiu, Ioanid Romanescu, Ion Drăgănoiu şi ceilalţi congeneri ai noştri, dintre care mulţi chiar nu mai sunt pe-aici, alţii mai întârzie în această nouă singurătate în care nu mai încap atâtea vorbe câte încăpeau atunci. Mai citesc dedicaţiile şi mă întorc în timp, în timpul care a fost şi al lui şi e acum al nimănui. Ninge la izvoare (21 decembrie 1967), Viaţa şi petrecerea (august 1969), Muşuroiul, povestiri la „Ion Creangă“ (octombrie 1970), Clar şi singurătate (noiembrie 1972), Utopia ninsorii (septembrie 1975), Spiritul însetat de real (iulie 1978), iar Spiritul însetat de real, antologie în seria Hyperion întemeiată de Mircea Ciobanu (iulie 1980), Autori şi spectacole, cronici de teatru (ianuarie 1981), Pielea minotaurului (iulie 1982), Inimile de platină (septembrie 1984) şi Ideogramă. Arta insomniei, cartea fără dedicaţie, pentru că nu mai avea cine să o scrie, apărută
în 1986. Timpul său se oprise în octombrie 1985.
Cum stăteam de multă vreme la Cluj, avusesem timp să mă pătrund de poezia lui Lucian Blaga, astfel încât o fi fost şi faptul că şi Marius Robescu păstra ceva din Blaga care m-o fi făcut să mă apropii de el, probabil fulgerător. Încerca şi el o apropriere a datelor naturii, îşi apropria semnele naturale încă de la Ninge la izvoare, mai întâi, poate, mai stângaci, pe urmă tot mai ferm, ajungând la un fel de expresionism mai spre Spiritul însetat de real şi Inimile de platină sau Pielea minotaurului, dar şi la o apropiere a umanului de natural, chiar animal, căci om fi noi pulbere, dar şi animale suntem, mai pe urmă, după ce am fost pulbere. Iată această Întâlnire cu cerbul care mi se pare a ilustra întrucâtva cele de mai sus: „După apusul violent al soarelui / obosit şi pătruns de umezeală până la os / drumeţ – m-am aşezat să fumez o ţigară la liziera pădurii // pe câmpul din faţă (o mirişte neagră) / vântul se perpelea / ca un om cu febră în cearşafuri // bolborosea jumătăţi de cuvânt, şoapte fără înţeles / până când a căzut într-un somn fără vise / şi s-a făcut linişte // atunci picat din cer / m-am trezit cu cerbul lângă mine; / eram viu / împrăştiam un miros dezgustător // o mare spaimă i-am citit sub rămuroasa frunte în ochi // ne-am privit amândoi ca pe o posibilă hrană / el cel dintâi n-a mai putut să îndure // venindu-şi în fire (după un lung lung răstimp) / şi-a amintit grija lui / a întors capul spre şirul de suflete vinete care-l urmau / numărându-le parcă în gând // şi călăuzindu-le a intrat neauzit în pădure // dar mai înainte mi-a strivit cu copita / palma răsfirată pe vraful subţire de frunze / storcând astfel un must roşu; / în zadar am încercat să şterg semnul / în autobuzul prăfuit, cu batista muiată în salivă, / şi tot în zadar odată ajuns acasă în oraş / după miezul nopţii / în cada de baie umplută în grabă // îl port şi acum ca pe un inel pentru toate cinci degetele“. Un orăşean care tânjea după izvoare, după clar şi singurătate, după ninsori, dar de la un timp, de la Spiritul însetat de real, care şi-a găsit calea şi adevărul într-o poezie mai controlată, mai cerebrală, nu fără a îngloba în gând şi elementul natural, cel ascuns în el tot timpul, de la început şi până la prematurul sfârşit al poeziei sale, acesta a fost Marius Robescu. „Deodată timpul s-a oprit lângă prag / şi-a amintit uşurinţa de ied / şi voioşia cu care abia ieri îl trecea / apoi s-a întors mânhit să-şi urmeze ocolul.“ (Toate â-urile din citate se vor citi î.) Parabola pietrei e o delicată meditaţie şi poezie de dragoste în acelaşi timp: „Mâncam mere dulci beam ţuică tare şi / priveam norii culcaţi pe spate / eu şi cu tine într-o după amiază de vară / într-un cimitir // în jur nu erau morţi nici vii / erau numai pietre şi plante / şi – de la începutul lumii – absenţa cuiva mereu proaspătă // aşa se întâmplă (am început deodată să aiurez / cuprins de o stranie exaltare) / pur şi simplu oamenii se scurg în pământ / printre două pietre // şi ca să înţelegi mai bine / puţină apă în pumni ţi-am turnat apoi“.
De câte ori cobor din Place de la Contrescarpe, Marius mă însoţeşte discret, aşa cum era el. Cum a rămas în poezia aceasta inclasabilă, acum, în era postmodernă, nesigură şi zbuciumată, deloc înclinată spre clar şi singurătate. Dar de câte ori iau din raft cărţile lui mă întorc într-o vreme care a trecut, dar a lăsat şi aceste urme uşoare, dar ferme care sunt cuvintele aşezate acolo, cu parcimonie, căci Marius Robescu nu scria poeme lungi, retorice, mulţumindu-se să smulgă câte un sunet din marea tăcere a adâncului acestei lumi necunoscute şi încercând să-l transforme în sens. Şi reuşind de atâtea ori.