Pe aceeași temă
Aproximativ 600 de opere semnate de peste 300 de artişti. 2.200 de metri spaţiu de expunere. Lucrări aduse la un loc din 26 de muzee naţionale, colecţii private din România şi Franţa, ateliere din Bucureşti şi din ţară. De la secţiunile maeştrilor consacraţi, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, Camil Ressu, Nicolae Dărăscu, Dumitru Ghiaţă, până la cele dedicate expresioniştilor, cubiştilor, oniricilor, pictorilor care au activat în perioada anilor ‘60-’90. Genealogii artistice (Corneliu Baba. Maestrul şi discipolii), nişe în expoziţie dedicate grupurilor (Prolog, Sigma, 9+1, Tabăra Tescani, Tabăra Poiana Mărului). Aş mai adăuga prezenţa afişelor şi apariţia, în anumite locuri, a cataloagelor. Obiecte de artă în sine, ele sunt memoria extraordinară a unor expoziţii care au făcut istorie şi care se identifică cu un moment de deschidere culturală, cum ar fi, de exemplu Arta şi oraşul, expoziţie tematică organizată de Biroul secţiei de critică al UAP şi desfăşurată la Galeria Nouă la sfârşitul anului 1974. Pe coperta catalogului: Modul pentru oraş universal de Mihai Olos.
Atunci când vizitezi expoziţia Artistul şi Puterea ai impresia că toată pictura românească din timpul perioadei comuniste este prezentă acolo. Expoziţia are pretenţii de exhaustivitate, numele mari alături de nume mai mici, la egalitate. Lucrările se află în extremă vecinătate, aproape unele de altele, zeci de metri de pânze de o valoare inestimabilă, atât pe orizontală – de parcurs la pas – cât şi pe verticală – de parcurs cu ochiul. Public este întotdeauna: nu doar cei veniţi special pentru expoziţie, ci şi „trecătorii“ spre sălile de lectură sau spre cele de conferinţe. Nu ai cum să nu te opreşti sau să tragi măcar cu coada ochiului. Ne aflăm în 2012, într-un uriaş salon de pictură, căruia cu greu îi faci faţă într-o singură vizită.
Aşa am putea descrie, extrem de succint, expoziţia de proporţii curatoriată de Ruxandra Garofeanu, în colaborare cu Dan Hăulică şi cu pictorul Paul Gherasim, la Biblioteca Naţională. Un proiect la care Ruxandra Garofeanu a lucrat îndelung şi a cărui necesitate o puncta într-un interviu publicat în martie 2011, tot în paginile Bucureştiului Cultural. „Cea mai importantă misiune în clipa de faţă îmi pare a fi scoaterea din cvasianonimat a multor lucrări de artă care zac de foarte mulţi ani – în depozite adeseori improprii – prin organizarea unor expoziţii-concept“, declara curatoarea şi criticul de artă, cea care se ocupă deopotrivă de Galeria Dialog şi coordonează expoziţiile Centrului Cultural ArtSociety. Despre expoziţia pe care o vedem acum la Biblioteca Naţională, Ruxandra Garofeanu spunea atunci că va demonstra că în arta românească „întotdeauna a existat şi o creaţie valoroasă, că realismul socialist a învins la suprafaţă, dar mereu au existat supape pentru a nu exploda întreg eşafodajul“. De altfel, obiectivul expoziţiei este acela de a demonta ideea că „în cei 40 de ani de regim comunist s-a creat doar artă proletcultistă, iubitorii de artă putând descoperi un patrimoniu necunoscut încă şi creat cu preţul unor persecuţii constante“.
2012, o istorie a picturii româneşti
2012 e un an fast pentru artele vizuale: în acest moment, la Bucureşti, poţi parcurge o parte masivă a istoriei picturii româneşti. Începi cu primii artişti moderni (Theodor Aman, N. Grigorescu, I. Andreescu) şi închei vizita la Biblioteca Naţională cu lucrări de Ion Bitzan, Ion Nicodim, tablouri extraordinare de Horia Bernea sau Ioana Bătrânu. Scena de artă contemporană bucureşteană îţi oferă şi o scurtă oprire-moment de reflecţie asupra artei oficiale, de Partid, într-o expoziţie unde tablouri datate – anii ‘80 – stau cu spatele la vizitator „gata să fie montate pe pereţi în cel mai scurt timp“, aşa cum propune artista Veda Popovici.
Să le luăm pe rând: la Muzeul Naţional de Artă al României este deschisă, până pe 13 februarie 2013, expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830-1930), curatoriată de Monica Enache şi Valentina Iancu şi cu un catalog în care semnează un text – din nou despre mituri fondatoare şi construcţie ideologică – istoricul Lucian Boia. Expoziţia unei arte româneşti „cu temă dată“ (circa 250 de opere ale marilor maeştri) se opreşte brusc, dar, din perspectiva istoriei dure ce va urma, luminos, în anul 1930.
La celălalt pol, se află Deschis pentru inventar, la Spaţiul Platforma, proiect în trei etape şi aflat la prima dintre ele, conceput de istoricul de artă Simona Dumitriu, rezultatul unui workshop intensiv cu tineri artişti şi studenţi ai Universităţii de Arte din Bucureşti, care a presupus accesul în anumite părţi ale colecţiei MNAC. „Arta oficială“ (anii ‘70 şi ‘80) prezentă în expoziţia de la Platforma este şi ea tot „cu temă dată“. Dacă în primul caz, la MNaR, asistăm la construcţia statului naţional şi la un spectacol pe pânză întru susţinerea naţiunii române şi întru demonstrarea faptului că avem artă românească modernă şi un stil naţional, o pictură în care artiştii înşişi cred, cu ingenuitate chiar, cu naivitate, în cel de-al doilea caz vorbim despre de- şi re-construcţia unui nou stat naţional, cu program venit de sus, de la Partid, o artă care urmăreşte şi reproduce, pas cu pas, mişcările Conducătorului, un proiect „ingenuu“ numai la nivel stilistic.
Între aceste proiecte se plasează demersul copleşitor al Ruxandrei Garofeanu. După 1990, aproape că nu ne-am mai îndreptat privirea asupra picturii ultimilor patruzeci de ani, concentrându-ne atenţia asupra artei conceptuale, asupra artei video – arta considerată underground – şi intrând cu aceste producţii într-un sistem de legitimare venit din partea curatorilor şi criticilor de artă vestici. Toate aceste demersuri din urmă erau hipernecesare pentru scrierea unei noi istorii a artei, cu toate ramificaţiile şi deschiderile ei, o istorie a recuperărilor şi a sincronizării cu Occidentul. Pictura devenea un subiect sensibil sau, mai degrabă, nu un subiect sensibil, ci unul desuet, parte dintr-un discurs neclar, confuz, în care e greu să faci distincţia între „buni“ şi „răi“, între ceea ce te interesează sau ar trebui să te intereseze.
În anii din urmă, anumite fenomene din pictura de dinainte de 1989 încep şi ele să fie în centrul atenţiei în Occident, cum este cazul, de exemplu, al expoziţiei East of Eden – Photorealism: Versions of Reality, itinerată în 2010 şi 2011 în mai multe instituţii de artă din Europa şi care îşi propunea să demonstreze că „realismul fotografic în pictură a fost la fel de viu în Europa de Est a anilor ‘70 şi ‘80 precum a fost şi în Statele Unite şi în Vestul Europei“. Erau în acea expoziţie prezente lucrări de Corneliu Brudaşcu, Ion Grigorescu şi Matei Lăzărescu, lucrări pe care, un an mai târziu, le regăsesc în expoziţia de la Biblioteca Naţională.
Artă la prima vedere
„Încercăm să punem în lumină multe lucrări inedite, din perioada impunerii ideologiei realismului socialist, adevărate nuclee de rezistenţă spirituală la agresiunile anticulturii, repere muzeale, în dialog cu marea tradiţie de la noi şi din cultura occidentală, racorduri îndrăzneţe la problematica modernităţii, în pofida multiplelor obstacole existente din partea puterii“, scrie Ruxandra Garofeanu despre intenţiile sale. Un discurs din care înţelegem că această artă ambivalentă marchează legătura deopotrivă cu tradiţia (astfel ne explicăm prezenţa maeştrilor consacraţi în expoziţie, deşi îi puteam accepta şi cu titlul de artişti recuperaţi de noua putere comunistă şi daţi drept model în îndemnuri de tipul: „continuând tradiţia unei arte realiste pusă în slujba poporului şi a patriei, a artei realiste a lui Grigorescu, Andreescu, Luchian şi Băncilă, Ion Georgescu şi atâţia alţii, să pornim fără zăbavă la lucru“ – Eugen Schileru în Arta plastică, nr. 4, 1954) şi cu spaţiul occidental. În acest context, se văd deschise două căi: una de rejectare totală a artei venite dinspre „anticultură“, dinspre Putere, o alta de posibile viitoare racordări ale picturii româneşti la Vest.
În Artistul şi Puterea curatoarea ia decizia să nu îşi asume direcţii clare şi să nu delimiteze ferm terenul. Expoziţia reprezintă un moment aşteptat, o aşteptare confirmată de o profuziune de lucrări şi artişti valoroşi. Dar este o expoziţie care ar fi fost necesar să îşi găsească locul în spaţiile unui muzeu (MNaR, MNAC?). O instituţie de artă ar fi impus probabil nu doar simboluri de orientare în spaţiu, ar fi renunţat la anumite lucrări de artă.
Faptul că ai şansa să vezi atât de multă artă la un loc este o performanţă, aşa cum această expoziţie este o performanţă. Probabil că în acest stadiu pictura românească cuprinsă între anii 1950-1990 are nevoie de un moment de primă vizionare, până la saturaţie, în cantităţi mari. Un bloc de pictură românească, izolată încă de context, plasată doar la umbra Puterii, pentru a fi văzută. Expoziţia se construieşte într-o retorică maniheistă: artiştii buni îşi fac un scut de pictură contra Puterii. Nu se instalează împreună într-un muzeu, ci aleg o instituţie publică, un coridor într-o bibliotecă nouă, încă fără personalitate (pe care, pe dinafară, cu greu reuşeşti să o identifici cu o bibliotecă), demonstrând că, douăzeci de ani mai târziu, ei iau locul artei oficiale care acoperea pereţii caselor de cultură şi ale ministerelor, primăriilor, şcolilor.
În acelaşi timp, la Spaţiul Platforma, din arta angajată nu mai rămâne decât încercarea de construire a unui discurs, din nenumărate întrebări: ce facem cu toată această artă abandonată în depozite? Cum ne uităm la ea? Cum o uităm? La Platforma, arta stă cu spatele la zid sau din ea nu rămâne decât conturul de praf lăsat pe un perete sau pe un raft, e de neprivit (Marian Dumitru). Într-o altă lucrare de Ştefan Bandalac, tablourile prolecultiste sunt aruncate pe un cântar şi contează doar pentru greutatea lor, sunt la kilogram, iar artistul discută problema casării şi a viitorului pe care aceste lucrări îl au, în lada de gunoi a istoriei. Artiştii tineri, puşi în faţa acestei arte (nule din punct de vedere artistic?), reacţionează performativ şi îşi pun, neliniştiţi, întrebări.
În cele două expoziţii, te trezeşti în faţa aceleiaşi probleme de includere/excludere, câştigare a unui statut şi pierderea lui, intrare în canon. După vizionare, ar trebui să urmeze discursul, cu toate componentele lui.
Artistul şi Puterea.Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990
Biblioteca Naţională
27 septembrie –
2 decembrie 2012
şi
Deschis pentru inventar
Spaţiul Platforma (MNAC Anexa)
25 octombrie –
14 noiembrie 2012