Bucurestiul Cultural, nr. 119 - Aurel Pantea şi bezna luminoasă

Irina Petras | 06.11.2012

Pe aceeași temă

Poezia lui Aurel Pantea este ritmată, cum spune Al. Cistelecan, de „trans­mi­siuni în direct ale descompunerii, ale pu­tre­zirii fiinţei, ale degenerescenţei lente şi implacabile“. Transmisiunile în direct despre arta/privilegiul de a trăi sau de­spre arta/privilegiul de a muri sunt al­că­tuiri de cuvinte potrivite, construcţii ezi­tan­te, tatonând viziuni care să integreze hao­sul şi incertitudinea. Să spui că poe­zia este „despre ceva“ nu înseamnă să-i pui în pericol condiţia. Orice enunţ are un mesaj, oricât de ambiguu, de deschis. Cuvântul se rosteşte pentru a numi. Sim­plu. Chiar dacă numeşte impo­sibi­li­ta­tea numirii. Oricât de complicată e nu­mi­rea, de fin valorată imagistic şi fan­tas­ma­tic, ea nu exclude răspunsul la între­ba­rea de şcoală primară: „despre ce e vorba în propoziţie/vers?“. Detaliata ana­li­ză stilistică, scrutarea poieticii nu anu­lea­ză „adevărul“ vitraliat şi provizoriu pe care îl tentează orice poezie, fără a fi gata vreodată „ca o fotografie“ (cum zicea Eminescu), căci e, înainte de toate, un „accident curios în curgerea obişnuită a cuvintelor“ (Paul Valéry). Dosarul „ac­ci­dentului“ acceptă lecturi şi instru­men­tări diverse, pe paliere complementare şi nelitigioase.

Aşadar, tema obsesivă a poeziei lui Aurel Pantea e moartea, „partea întu­ne­ca­tă“. După schema tipurilor de lectură a morţii pe care o propuneam în Moartea la purtător (vezi Despre moarte, numai de bine, în România literară nr. 33/2012), Aurel Pantea se situează într-o bul­ver­san­tă răscruce: ar putea intra în cate­go­ria moartea degustată, dar într-o sub­cla­să a angoasei întreţinute ca poten­ţa­tor al poemului, căci „privilegiul de a fi disperat“ nu mai e neapărat un privi­le­giu. Dacă la Bacovia şi Cioran moartea e secretată extravital, ca dublu al vieţii, anume pentru a fi contemplată insistent, mo­noton, monocord, la Aurel Pantea ea îşi pierde autonomia, e integrată incom­plet şi crizic, se cuibăreşte în chiar mie­zul limbajului şi al trupului trecător, arun­cându-le în aer luciditatea şi cinis­mul, răsucindu-le dureros pe loc: „Am vorbit, Doamne, şi am scris, până m-am înnegrit / cu totul, am crescut, Doamne, în vorbele mele, iar vorbele / mele au crescut în mine şi mi-au pus trupul în hău, / stau în trupul meu ca într-un abis, fiecare cuvânt îl adânceşte, / că văd mişcând timpul şi moartea, mâinile mele sînt întunecate, / Doamne, de vor­bă­rie, îmi port trupul ca şi cum propria-mi groapă / aş purta-o, în el, limbajul se în­­tâl­neşte cu sine şi înnebuneşte“. Moartea cugetată (spaima de întunecare ori de Nimic, fertilă în planul meditaţiei, care bântuie nopţile lui Eminescu sau Blaga) adastă fumegând la orizont, de neatins, cu rămăşiţele de sens spulberate: „Încă nu s-a scris propoziţia aceea, propoziţia aceea / de efect, să ne lase pe toţi uluiţi, / în urma ei, nimic n-ar mai avea vreo jus­tificare, / în nopţile neconsolaţilor, unde se vorbeşte / limba nebuniei, se aud bâlbâieli, ca atunci când realitatea / nu mai încape în niciun limbaj, şi iese mutul buimac / din toate sintaxele, / ni­mic nu îngrozeşte mai tare, ca un cu­tre­mur în limbaj, / când se află că nu mai există nici un nume“. Deşi aflat la vârsta de cumpănă, când ora e destul de târzie ca moartea să devină duşmanul de după colţ, pentru Aurel Pantea moartea nu e nici adulmecată, căci presimţirea morţii e timpurie, acută, violentă, lipsită de se­ni­nătate, ea nu se apropie, ci este, de la început: „stau în propria-mi vârstă / ca într-un ştreang, ştreanguri sînt venele mele şi propoziţiile, / zemuieşte un soare în sfârşiturile limbajului“. Relaţia cu pro­pria moarte nu e naturală, ca în Ele­gii‑le în ofensivă ale lui Ion Pop sau ca la Ana Blandiana în Refluxul sensurilor. Mai tânăr decât ei, Aurel Pantea s-a ivit pe lume arvunit prematur de vecină­ta­tea implacabilă a muritudinii. Atât de strân­să, de sufocantă e această înveci­na­re, încât ar putea fi vorba şi de o va­rian­­tă de situare umăr la umăr, în proxi­mi­ta­te, când celălalt, mortul/muribundul cel drag şi apropiat, e propriul trup sur­pat de bătrâneţe şi dezertor („vine o vre­me când ţi-e ruşine de propriul trup, când nu mai suporţi“), iar limbajul nu are altă şansă decât de a se extenua în oglindă, în sumbre tautologii. Gândul morţii se hrăneşte cu o lăcomie austeră din semnalele în derivă ale trupului care moare. Nu e descifrare a finitudinii ca marcă destinală, ci înregistrare „sub ocu­paţie“ a ameninţării care lucrează înă­­untru huruind asurzitor, bruind se­pul­cral rostirea: „Se instalează în mine un om bătrân, ocupă treptat toate cotloa­nele, / deocamdată convieţuim, avem ace­leaşi vicii, ne plac aceleaşi femei, / dar el creşte din lucrurile la care renunţ, în anumite momente, / când limbajul în­­suşi are umbră (...) el se naşte în slă­bi­ciu­nile mele, de obicei, / în ele locuieşte nimicul sau ceva atât de dezinteresat de semnificaţie, / încât seamănă cu nimi­cul, dar el îmi iubeşte nimicul, / cu asta m-a dat întotdeauna gata, el ştie că ni­mi­cul meu / e sămânţa nimicitorului care vrea să mă ştie mut“. Poemul „cu umbră“ nu se scrie, ci se smulge din vacarmul sem­nelor sfârşitului. Ştiinţa morţii e una trudnică, şcoala morţii nu acordă certificate de absolvire: „Doamne, sunt aproape bătrân / şi încă n-am învăţat să mor, / arta asta nu e niciodată desă­vâr­şită“; „limbajul meu e un lung tunel / spre linişti închise ca pupele“; „Fumegă in­stinctele, coruri de femei, / trece moar­tea şi uită de sine. / A privi în inima răului, acolo / nu există inimă, e doar o se­ninătate sulfurică, / ea îmi mănâncă poe­mul“. Moartea ca Nimicitor (cu alaiul ei de nimic, nimicnicie şi nimiciri) atra­ge după sine o frecvenţă copleşitoare a par­ticipiilor, efecte şi victime ale unor ver­be ale distrugerii, dezagregării, dis­pa­ri­ţiei, inconsistenţei: lăcătuit, zdrenţuit, sfâşiat, prăbuşit, carbonizat, inflamat, în­­­cleştat, îngropat, indecis, înnegrit, în­­tu­ne­cat, grăbit, obosit, îmbătrânit, epuizat, uscat, hărtănit, rupt, însângerat, umflat, sfârşit, rătăcit, epuizat. Angoasa e atât de veche, încât amintirea însăşi e ma­cu­la­tă, întoarcerea spre un timp auroral fiind exclusă: „Mai jos nu cobor, acolo nu mai poate fi vorba de poezie, / acolo, amintirile sînt atât de bătrâne, că atâr­­nă / în capete plecate, / te văd umblând prin camere, fâşia de lumină care te ur­mea­ză / e a altui timp, ce face eforturi să mai privească, / înainte de a se in­stau­ra / subteranele“.

Când îţi iei în sarcină transcrierea negru pe negru a existenţei spre moarte, re­cursul la luminiscenţe e obligatoriu. Ochiul, fie şi orbit de viziunea abisului, a hăului, nu poate distinge nici măcar con­tururile spaimei în absenţa luminii, fie ea şi ilicită: „ne întoarcem în materia pură, fără buze, / cu pământ în gură şi cu propoziţii / devenim una cu parola nea­gră, / la începutul unei zile ce nu se mai poate naşte, / după tranzacţii des­fi­gu­ratoare chipurile produc / o lumină ili­cită, ca mijlocul zilei morţilor, acolo, / un pământ ondulat ca emoţia / ne spune ade­văratul nostru nume“. Culorile sau doar presimţirea lor sugerată de lumină, ori­cât de avară, decupează ici-colo bez­na: ochi albaştri, lumini verzui-albăstrui, dalbe cenuşii, urme luminoase, lumină sfâşiată, tremur al luminii, fâşie de lu­mi­nă. Scurtă pâlpâire pe un fundal ne­gru pe negru. Beznă luminoasă.

Poezia lui Aurel Pantea ispiteşte la in­ter­pretări în straturi tot mai adânci şi mai obscure. Identificam altădată, scriind despre Negru pe negru sau despre O victorie covârşitoare, o halucinare pa­te­ti­că între înăuntru şi în afară, între vis­ceral şi cerebral, între hot-ul fantasmatic şi cool-ul cibernetic („răcoare neagră“). „Pri­virea integrală“, hulpavă şi des­po­ti­că, încearcă să ordoneze legiuni de voci în retragere, să gospodărească „guri zi­di­te“ şi muţenii, să înregistreze pâlpâiri şi să suporte „dinţii din limbaje“ cu o pe­dan­terie întunecat-deşănţată foarte „pan­tescă“. În regim obsesiv, ea dă ocol neo­bosit temei morţii – „drept mă duc în moarte / şi fără nici un argument“. Tim­pul însuşi „devine materie şi începe să putrezească“ şi se instalează „pacea ace­ea de sub lucruri, / liniştea care nu do­reş­te nimic, / iar pe tine nici măcar nu te presupune“ (s.m.). E de remarcat mo­dul în care, paradoxal, „goliciunea lim­ba­ju­lui“, dorită, exploatată, provocată, um­ple „groapa fără fund“, „groapa horcăi­toa­re“, „mormântul fojgăitor în care înne­bu­nesc parolele“. Sintagmele de mai sus ar putea sugera o poezie mlăştinoasă, cle­ioasă, murdară şi împotmolită în pro­priile orori. Dar nu acesta este efectul. „Viaţa gândirii“ emite un discurs de o neaşteptată coerenţă, în cele din urmă, care, deşi despre moarte, se luminează sub licăriri venite din adânc. Pasta groa­­să, expresionistă, e fisurată de „clipociri şi tonuri“ niciodată senine, dar gata să de­cupeze sub ochii noştri o fărâmă de sens. În studiul său Poeţi ai transcendenţei pline. Epifanii ale indeterminatului (2003), Aurel Pantea delimitează între explicaţie şi înţelegere, încercând să facă pasul de la pozitivismul suficient al celei dintâi la o hermeneutică încadrabilă ştiinţelor spi­ritului. Privirea integrală, construită cu ajutorul poemului, visează să vindece de limită şi strâmtorare, să atingă o si­tua­re armonică faţă în faţă cu lumea. Prin ea s-ar putea face şi saltul de la sim­pla, oarba credinţă la crezare şi în­­cre­de­re. Aşadar, „poemul ca salvare de in­de­ter­minat“, ca remediu împotriva scin­dă­rii, aceasta înţeleasă în sens foarte larg, ca incapacitate a re-culegerii, ca fărâ­mi­ţare perpetuă a perspectivei, ca divorţ dintre sine şi sine, sine şi lume, dintre cuvânt şi cuvinte. Sintaxa poetică face – sacadat şi intermitent – efortul atingerii unei înlănţuiri care să promită echilibrul şi o firavă stabilitate.

În partea a doua a cărţii – Nimicitorul. Sub semnul timpului / Internecans. Sub tem­po­ris signo, versiune în limba latină de Mar­ce­la Ciortea –, poemele se sprijină pe cla­si­citatea versiunilor latineşti, într-o „sin­gu­rătate cu gesturi lente, atotstăpânitoare“, vag împăcate cu „otrăvurile înflorite“ ale tim­pului care trece: „Azi soarele a apus nor­­mal, / n-am iertat, n-am fost iertat, / prin zid împietrit / ne priveşte Faţa răb­dă­­toare“.

 

Aurel Pantea, Nimicitorul, Editura Limes, Floreşti/Cluj, 2012, 100 pag.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22