Pe aceeași temă
Memoria şi memoriile
De multe ori memoriile au un aer revanşard. Autorul lor este plasat într-o poziţie privilegiată. Nu mai dialoghează cu nimeni prin scrierea sa, ci propune un monolog în raport cu epoca şi cu toate „istoriile“ ei demne, se înţelege, de a fi rememorate. Tot ce nu a putut spune sau explica suficient de-a lungul unei vieţi se cuvine a fi exprimat în cronica propriei existenţe, uneori cu risipă de argumente. Scriind despre ceea ce a trăit, un autor de memorii imprimă mărturiei sale un caracter imuabil şi de necontestat. Întreaga construcţie, toate evenimentele selectate şi evocate, întreg bildungs-ul personal (ce funcţionează ca o axă a amintirilor) servesc la argumentarea unei teze subiective care ar trebui tratată, măcar în unele cazuri, cu suspiciune. Există suficiente exemple de scriitori care şi-au utilizat memoria ca pe o armă. De la înălţimea adevărurilor lor, aceştia au emis judecăţi şi au dat verdicte „definitive“.
Scriu aceste rânduri ca introducere la analiza uneia dintre cele mai importante cărţi de memorii apărute în ultimul deceniu. Este vorba despre Internaţionala mea. Cronica unei vieţi de Ion Ianoşi. Fără îndoială, cazul cunoscutului estetician ridică din start câteva probleme controversate, cam toate legate de situaţia sa de fost adept al ideologiei staliniste: a fost sau nu Ion Ianoşi unul dintre politrucii care, prin mijloace intelectuale, au menţinut în România acel climat nociv pentru întreaga societate? A fost sau nu unul dintre favorizaţii unei Istorii ce părea în primă fază complet ostilă lui? Are vreun drept societatea românească să-i impute ceva? Amintesc aceste chestiuni din două motive. Primul, pentru că astfel de acuze au existat de-a lungul timpului, al doilea, deoarece autorul însuşi face repetate trimiteri la ele şi încearcă să ofere cititorilor explicaţii complexe, de multe ori indirecte, formulate fără acea patimă agresivă, atât de specifică acelora ce nu sunt interesaţi decât de albirea imaginii lor publice. Răspunsul meu la aceste întrebări va fi unul implicit.
O etică a rememorării
Cauza sa reiese din însuşi parcursul său existenţial surprins şi înţeles procesual. Nu pare a avea tendinţa de a se menaja în vreun fel. Când face referiri la unele aspecte mai incomode ale carierei sale, preferă să restituie tot adevărul în litera lui, aducând împotriva sa informaţii precise, verificabile: „Unii vârstnici se lasă în voia «amneziei» când vine vorba despre momente sau implicaţii dezagreabile din parcursul lor. Refuz această comoditate. (...). Ai dreptul să nu te apleci asupra trecutului, trăind, cât mai trăieşti, exclusiv în prezent. Dacă însă te decizi pentru rememorări, e jenant să selectezi doar ceea ce te avantajează, ignorând episoadele penibile. (...) dogmatica politică sovietică în domeniul culturii m-a marcat într-atât încât receptam estompat semnalele îndepărtării de ea a politicii oficiale româneşti – desigur, în beneficiul dogmatismului propriu“. Avem, aşadar, trasată printre rânduri şi o anumită etică a rememorării, expusă însă fără bravură sau alte falsităţi. Deşi la capitolul autodeconspirări Ion Ianoşi indică şi alte câteva „momente dezagreabile“, nu se poate spune că reiese din cartea sa o preocupare obsesivă pentru atingerea vreunui chatarsis ideologic. Se declară în continuare un intelectual de stânga, dar, după părerea mea, mai mult din decenţa de a nu epata prin calitatea sa de reformat. Cred asta pentru că din toată cartea reiese o anumită reţinere în a-şi expune în mod direct ideile şi părerile despre unele situaţii sau persoane. Felul
în care Ion Ianoşi îşi gândeşte traseul rememorărilor îi permite însă să adopte acest drum ocolit. Inserează în scrierea sa foarte multe pagini de istorie, tratează unele evenimente aproape monografic, tot aşa cum monografice par şi numeroasele pagini dedicate diverselor personalităţi, culturale şi politice, cu care autorul s-a intersectat de-a lungul vieţii. Deci, „istoriile“ personale şi Istoria mare nu comunică doar prin forţa lucrurilor, ci şi textual, ca mod de organizare a faptelor evocate, în permanenţă validate de instanţa superioară a realităţii obiective. Dar lucrurile nu se petrec întotdeauna pe cale de consecinţă. Uneori viaţa privată adoptă un curs cvasiparalel faţă de marile desfăşurări sociale şi politice. De fapt, este vorba despre unele incongruenţe dintre aspiraţiile intelectualului surprins în formarea sa şi ofertele înşelătoare ale unei societăţi ideologizate.
Devenirea ideologică
Devenirea ideologică este bine explicată prin restabilirea plauzibilă a contextului care a favorizat opţiunea: „Evreii ştiau că victoria nazismului echivala cu certitudinea exterminării lor. Numai prin izbânda Aliaţilor scăpau cu viaţă şi puteau eventual să-şi redreseze situaţia. Era normal ca etnia deposedată de avere, bunuri, locuinţe şi siguranţa de fiecare zi să stea aplecată asupra operaţiunilor militare răsăritene, să se bucure de apropierea liniei frontului şi de iminenta pătrundere a trupelor sovietice în ţară. A vorbi în acest caz de «trădare» prin sentimente favorabile inamicului îmi pare un partizanat lipsit de discernământ“. Fireşte că problematica în sine rămâne controversată. Personal nu mă grăbesc nici să judec, nici să cred pe cineva pe cuvânt când vine vorba despre un asemenea partizanat ideologic care a avut consecinţe atât de grave la nivelul societăţii româneşti. Mă opresc în schimb asupra unei anumite tehnici a rememorării utilizată de Ion Ianoşi. Autorul dă impresia că procedează ştiinţific. Îşi reprimă spontaneitatea, recurgând la tot felul de elemente care scot din uitare pagini întregi de viaţă. Astfel, memoria e compusă din jurnale, scrisori, telegrame, acte, diplome de studiu, documente de familie, fluturaşi de salariu, ziare de epocă, caiete de lecturi etc. Multe dintre acestea, mai ales jurnalele ţinute de autor în anumite momente ale vieţii, restituie un fel de a gândi şi de a acţiona la un moment dat. Datorită existenţei acestei baze documentare, autorul de memorii poate să imprime scrierii sale o perspectivă multiplă. Fuzionează în text perspectiva trecutului înregistrat în momentul desfăşurării sale cu cea a trecutului înţeles de la înălţimea experienţei de viaţă acumulate până în prezent. Acestora li se adaugă
întotdeauna judecata lucidă şi definitivă, care include şi înscrierea faptelor prezentate într-un amplu circuit al cauzalităţii. Edificatoare în acest sens sunt fragmentele consacrate opţiunii viitorului estetician de a intra (la vârsta de 17 ani) în rândurile UTC. Dacă Ion Ianoşi îşi recunoaşte unele decizii nu tocmai fericite, el neagă categoric unele zvonuri referitoare la o presupusă racolare a sa de către KGB.
Tentaţia echilibrului
În afară de a-şi judeca propria viaţă pe măsură ce o rescrie în „cronică“, autorul recompune în amănunt marile evenimente istorice care au interferat în existenţa sa şi i-au influenţat cursul. Procesele de stalinizare şi de destalinizare sunt tratate cu rigurozitate prin apel la mai multe surse documentare, ce vin nu de puţine ori în răspăr faţă de percepţiile ezitante ale aceluia care traversa epocile respective. De fapt, când vorbeşte despre procupările sale din tinereţe şi, totodată, despre angajarea sa ideologică simultană, Ianoşi face referire la o anumită „unitate a contrariilor“ ce nu au reuşit să ajungă totuşi la armonizare. Dar minusul de claritate din trecut se compensează în prezentul rememorării printr-o evaluare foarte echilibrată, chiar şi a unor evenimente sau figuri publice judecate de istorie şi clasate definitiv. Nu ezită să facă unele afirmaţii riscante: „Înfrânţii istoriei nu prea au şanse de a fi disculpaţi. Anei Pauker continuă să i se impute şi ceea ce cu siguranţă făcuse, şi ceea ce e posibil să nu fi făcut. Unii afirmă că, în loc să le fi aţâţat, ea ar fi încercat să tempereze excesele colectivizării agriculturii; şi că a preconizat integrarea unor foşti legionari în partid, întrucât, în afara simplei lor înregimentări timpurii nefaste, cei în cauză nu comiseseră nelegiuiri dovedite şi fuseseră hăituiţi sub guvernarea Antonescu“. Tentaţia echilibrului nu ar trebui prea des reprimată în condiţiile în care istoria se rescrie continuu în baza modurilor diferite de aproximare a adevărului ce domină succesiv.
Viaţa istoriei
Memoriile lui Ion Ianoşi nu sunt doar „cronica unei vieţi“. Pe lângă dimensiunea istorică (pe alocuri conferind cărţii un aspect de tratat), volumul conţine foarte multe portrete literare. Toate sunt articulate în baza unei structuri aproape fixe. Protagoniştii intră şi ies din scenă ca şi cum ar răspunde strategiilor narative ale unui roman realist. Unul monumental, se înţelege. Unora le creionează profiluri morale indulgente, în raport cu tot ce s-a mai scris despre aceştia (legat de implicarea lor în politică). Ianoşi selectează însă mai multe fapte ce i-ar plasa pe respectivii la antipodul dogmaticii staliniste sau naţional-comuniste. Din acest motiv, autorul Cronicii... pare a juca rolul unui avocat indirect pentru unii, dar şi pentru sine, deoarece, vorbind despre ceilalţi, se referă automat şi la el. Paul Georgescu, Zigu Ornea, Ov.S. Crohmălniceanu, Alexandru Paleologu sunt doar câteva nume. Lor li se adaugă multe altele, ale unor foşti studenţi sau colaboratori mai tineri: Mircea Martin, Matei Vişniec, Gabriel Liiceanu, Virgil Tănase, Ileana Mălăncioiu ş.a. Dar toate aceste figuri mai mult sau mai puţin pasagere dau consistenţă memoriilor lui Ion Ianoşi, nu doar prin numărul mare al amănuntelor de frescă, ci printr-un element recurent ce imprimă acestor portrete o anumită doză de dramatism. L-aş numi unghiul de fugă al destinului. Pentru că nu se pierde nici o clipă din vedere schimbarea bruscă, radicală ce deviază traiectoria existenţială a tuturor. Aceste unghiuri de fugă adăugate unele altora reuşesc să contureze mai eficient drama românească postbelică şi toate celelalte aspecte interconectate decât uriaşul expozeu socio-politic. Ultimele pagini, cele dedicate destinului tragic al fiicei sale, amplifică şi mai mult aceasta senzaţie.
Avatarurile individuale mărturisesc mai mult despre viaţa istoriei decât Istoria însăşi.
Ion Ianoşi, Internaţionala mea. Cronica unei vieţi, Editura Polirom, 2012