Pe aceeași temă
O să încep cu un clişeu: „O imagine face cât o mie de cuvinte“. Şi o să vă rog să mă iertaţi pentru asta, dar aceasta este expresia care dă cel mai bine glas senzaţiei pe care mi-a lăsat-o filmul După dealuri.
După dealuri este cel mai recent film realizat de regizorul Cristian Mungiu, cu scenariul scris tot de el. A fost nominalizat la Cannes pentru Palme d’Or şi a câştigat în cadrul aceluiaşi festival premiile pentru Cea mai bună actriţă (Cristina Flutur, Cosmina Stratan) şi Cel mai bun scenariu (Cristian Mungiu).
Drama este creată după romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran, Spovedanie la Tanacu şi Cartea judecătorilor. Ambele pornite de la un fapt real – evenimentul petrecut la mănăstirea Tanacu, unde o novice a murit din cauze încă neelucidate, după o serie de slujbe de exorcizare. Oricât de mult aş fi citit în presă despre caz, oricâte aş fi văzut la televizor la momentul respectiv şi chiar piesa de teatru inspirată de eveniment, nu au avut un asemenea impact asupra mea ca imaginile din film. Acesta este şi motivul pentru care clişeul mai sus numit îmi tot bântuie prin minte de la vizionare încoace.
Deoarece întâmplările din film sunt pe larg cunoscute de public, nu pe acestea s-a concentrat pelicula. Adevăratul punct de interes îl constituie părţile implicate în poveste – preoţi, poliţişti, medici, copii orfani etc. – şi, desigur, modul în care sunt compuse scenele şi simbolistica lor.
Alina (Cristina Flutur) şi Voichiţa (Cosmina Stratan) se reîntâlnesc după ani; au fost colege la căminul de copii unde au crescut împreună, dar apoi au luat-o pe pe căi separate: Alina a plecat să lucreze în Germania, în timp ce Voichiţa s-a refugiat la mănăstire. Pe cele două le-a unit singurătatea copiilor fără părinţi, iar acum Alina se întoarce în ţară să-şi viziteze vechea prietenă la schit, împinsă de aceeaşi singurătate fără leac. Dar Voichiţa s-a schimbat, a găsit o alinare în religie, iar de aici porneşte drama.
Graiul moldovenesc, aşezat şi lin, în care este purtat dialogul în film se aude clar, dând credibilitate personajelor de pe ecran, iar dinamica dintre protagonişti este la fel de reală pentru spectator. Le vezi pe măicuţe cum forfotesc în jurul noii venite şi cum se reped să împlinescă voia părintelui. Sintagma după care se ghidează oamenii bisericii apare încă de la început scrisă pe gardul mănăstirii: „Crede şi nu cerceta“. De altfel, tot filmul este plin de simboluri.
Însă Alina nu poate să creadă şi nici să înţeleagă de ce prietena ei s-a înstrăinat. De aceea, încearcă prin orice mijloace să o recupereze: să o convingă să plece cu ea sau să rămână împreună la mănăstire.
Credinţa celor de la mănăstire este la fel din moşi-strămoşi, lucrurile întâmplându-se „pentru că aşa trebuie“ sau fiind interzise pentru că „e păcat“. Alina vine să-i tulbure, punându-le întrebări la care unicul lor răspuns nu poate fi dat decât de rânduiala pe care au moştenit-o. Prin vocea preotului (Valeriu Andriuţă) vorbeşte datina neîntreruptă, care nu vrea să facă rău, dar care nu ştie să procedeze altfel şi care nu s-a putut adapta la noi vremuri şi realităţi. Iar cuvintele preotului sunt repetate de măicuţe, care îl iau ca îndrumător pentru orice problemă.
Refuzul prietenei ei şi distanţa care a apărut între ele o îmbolnăvesc pe Alina, dar nu ştii dacă este o boală a sufletului sau a trupului. Astfel apare galeria de persoane implicate şi posibili vinovaţi. Oare doctorii care nu par a şti să o trateze sunt incompetenţi? Preotul este închistat în credinţe depăşite? Sau Voichiţa ar trebui să încerce să-şi înţeleagă prietena?
Accentul pus în film pe relaţia de prietenie dintre cele două fete este evident şi din modul în care se filmează: ambele protagoniste apar în cadru în acelaşi timp. Nu există momente în care vedem acţiunea doar din perspectiva uneia dintre ele, maniera obiectivă în filmare păstrându-se până la final, chiar şi în momentele cele mai intense, cum ar fi ultimele 20 de minute. Povestea sugerează că fetele au avut anterior o relaţie lesbiană, dar acest fapt este pus în umbră de drama filmului, iar declaraţiile de dragoste ale Alinei trebuie înţelese ca ale unui om singur către un frate de suferinţă.
Crizele din ce în ce mai violente făcute de Alina îi determină pe cei de la mănăstire să o supună unor slujbe de exorcizare, dar, pentru că este agitată şi nu o pot stăpâni, o leagă. După câteva zile petrecute astfel, Alina moare, dar oare din ce cauză? Pelicula nu cade nici în extrema filmelor cu exorcizări şi posedaţi, deoarece şi această parte devine doar un cadru pentru suferinţa mult mai profundă trăită de cele două şi pentru lupta lor interioară.
Durata filmului s-ar putea să vă pună puţin răbdarea la încercare, întrucât este lung de aproape trei ore. De aceea, vă recomand să-l vizionaţi într-o stare anume. Scenele sunt lungi şi molcome, întocmai ca viaţa din cătunul moldav. Nu se taie din acţiune, aşa că urmăreşti personajele pe drumul lor dintr-un punct în altul şi le poţi vedea mimica şi gesturile. Nu sare totul rapid de la un moment de interes la altul doar pentru a dinamiza vizionarea. Într-un astfel de film, protagoniştii au spaţiu să evolueze şi se poate vorbi de o veritabilă „psihologie a personajului“.
Aşa cum spuneam, După dealuri este o peliculă plină de simboluri. Anumite cadre par tablouri în care punctele de întuneric şi lumină sugerează starea de spirit a celor în cauză sau pregătesc privitorul pentru ce va urma. Există chiar câteva momente de întuneric deplin în această peliculă. Iar în momente de maximă intensitate personajele sunt filmate din spate, fiindu-ne refuzat accesul în mintea lor. La fel de semnificativă este şi aşezarea personajelor, care sunt alăturate în funcţie de relaţiile dintre ele, iar aceste relaţii evoluează, schimbându-se astfel şi locul protagoniştilor.
Acesta este un punct pe care vreau să insist, deoarece cred că Mungiu a reuşit să ducă simbolistica poziţiei în cadru dincolo de clasicul alăturare–opoziţie. În unele momente, personajele sunt dispuse surprinzător, alteori teatral. Nu cred că a existat o teamă sau o fugă de teatralitate, cei din film apar aşezaţi astfel încât să te facă să înţelegi multe replici nerostite. Este o creaţie plină de detalii, care merită urmărită de mai multe ori, pentru a te putea concentra pe fiecare în parte.
De exemplu, în scena în care se face reconstituirea evenimentelor în biserică, unde sunt strânse toate măicuţele şi preotul alături de poliţişti, Voichiţa este singurul personaj cu faţa către noi. Totul este în semiîntuneric, în timp ce asupra ei cade o rază de lumină şi ne dăm seama că ceva s-a schimbat în ea.
Odată cu evoluţia personajelor şi a acţiunii, se modifică şi modul în care arată cadrele. De la imagini de ansamblu, largi şi mişcându-se încet, pe măsură ce lucrurile se precipită, se trece la cadre mult mai apropiate, rapide, care redau ideea de zbucium şi angoasă. Tot aşa apar şi prim-planurile; feţele personajelor sunt în detaliu analizate în anumite momente, şi aici intervine măiestria actorilor care dau viaţă personajelor, mai ales din tonalitatea vocii şi mimică.
Implicaţiile religioase ale scandalului sunt duse în acest film la extrem. Anumite momente par stranii prin locul în care sunt plasate: biserica, curtea mănăstirii etc. Regizorul nu este părtinitor, iar cazul nu primeşte o rezolvare în film. E ca un roman pentru premiul Pulitzer: îţi prezintă faptele, te face conştient de ele, dar rămâne fidel echidistanţei jurnalistice. Uneori crezi că vinovaţi sunt doctorii, alteori oamenii bisericii par obtuzi şi neînţelegători, iar alteori blamezi personajele centrale – pe cele două fete – pentru situaţia lor.
Ce am apreciat, cu siguranţă, a fost faptul că nu este un film cu oameni urâţi. Nici ca suflet, nici ca înfăţişare. Nu există un exponent absolut al răului sau imagini scabroase. Există clipe de groază sau de consternare, dar asta face un film bun.
Cât despre titlu... vă las pe voi să încercaţi dezlegări ale enigmei. Pentru mine este un topos, este un loc în care se întâmplă lucruri; şi vrea să sugereze ascunzişuri şi evitări, laşitatea unora şi mai ales pasarea vinei.
Iar ca final, o să folosesc poate tot un clişeu, dar de data asta citat. Unul dintre spectatorii aflaţi în sala de cinema a rezumat astfel impresia sa la sfârşitul filmului: „Poate să-ţi placă sau poate să nu-ţi placă, dar este cu siguranţă un film pe lângă care nu poţi să treci şi pe care îl ţii minte“.