Pe aceeași temă
Un afiş frumos creat de Cosmin Ardeleanu, un caiet-program bilingv, de ţinută, şi teme sau secţiuni cuprinzătoare, evenimente conexe, iată datele celei de a 22-a ediţii a FNT, al doilea din mandatul criticului Alice Georgescu. Impuse de calendarul UNESCO, două dintre teme, Al matale Caragiale şi Strindberg, înaintaşi, urmaşi, au asigurat festivalului piloni dramaturgici solizi, numele lui Silviu Purcărete, nominalizat la Focus – prilejuieşte o incursiune în universul regizoral al apreciatului artist până la spectacolele de dată recentă O Furtună şi Gulliver, iar la De toate pentru toţi s-a vrut, vreau să cred, etalată colecţia de stiluri şi viziuni teatrale demne de interes, ceea ce nu înseamnă o eludare a criteriilor valorice în favoarea diversităţii. Tinerilor le-a fost rezervat capitolul Teatrul de mâine, actorilor, acela intitulat În prim plan actorul şi tuturor îndemnul la bucurie şi sfidarea crizei, rostit de directoarea festivalului în chiar seara deschiderii. A mai fost inclus în program şi TN Radiofonic, cu programări tematice pe sprânceană (n.b., aici s-a auzit în premieră absolută Drumul spre Damasc, tradus acum de Carmen Vioreanu pentru atelierele Cătălinei Buzoianu, ceea ce ar fi meritat menţionat), iar evenimentele conexe includ numeroase lansări de carte, conferinţe şi celebrele Divane, găzduite de Fundaţia Lowendal, Librăria Bastilia şi Ceainăria Serendipity. Zece zile de teatru, aşadar, în Capitală, aşa cum le-au recomandat la radio, cu vocile lor inconfundabile, Victor Rebengiuc şi Ion Caramitru.
* * *
Silviu Purcărete, regizor de operă
Ştiam că Silviu Purcărete montează operă, în străinătate mai ales, în trena unei tendinţe majore a scenei mondiale care mizează pe regizorii de teatru în acţiunea reuşită de revitalizare a spectacolului de operă. Gianni Schicchi, de Giacomo Puccini, e însă într-un fel ceva diferit. Realizată în cadrul Teatrului Maghiar de la Cluj, producţia are un marcaj dramatic ab initio, prin însăşi opţiunea regizorului. Fiindcă actul acesta puccinian conţine o mare încărcătură teatrală, care determină o abordare mai degrabă din direcţia teatrului. Nu ştiu ce impresie face melomanilor, dar, ca spectator de teatru, eşti imediat frapat de meritele actorilor, care ştiu să redea personajele în toată complexitatea lor şi nu doar prin prisma partiturilor muzicale. Monologul cântat al Laurettei (Emöke Kató), fiica lui Gianni, clamându-şi iubirea ameninţată de despărţire, este, de pildă, un moment aplaudat la propriu în montarea clujeană. Cum libretul se încheagă în jurul unei ceremonii de înmormântare în care familia se luptă pentru drepturile testamentare, e de la sine înţeles că regizorului i-a plăcut să abordeze zona grotescă a momentului, tratând, mai întâi în scene mute şi apoi în altele cântate, tabloul acesta uman prin prisma tragi-comicului. Masa de parastas e în prelungirea catafalcului, iar cadavrul e purtat prin scenă de personajul inventat numit Umbra, luând parte la acţiune. Deşi un clişeu, această psihologie care duce drama în caricatură a fost întotdeauna teren favorabil creaţiei în teatru. Silviu Purcărete se simte aici în largul său, inventând situaţii dintre cele mai neaşteptate. (Tabloul în care Buoso Donati, cel mort, împarte aceeaşi canapea cu Donati, cel reînviat sub chipul lui Gianni Schicchi, cel care face farsa rescriind testamentul în favoarea sa, este unul memorabil. Din punct de vedere plastic, dar şi ca sens, sarcasmul atinge aici sublimul.) I-a mai plăcut regizorului, mare artist al mânuirii mulţimilor pe scenă, care a redescoperit în teatrul modern funcţia corului, să se joace cu acest personaj colectiv, devenit decisiv în spectacol. De la început şi până la sfârşit, mulţimea de unchi, mătuşi, veri, cumnaţi, nepoţi sau rude mai îndepărtate sunt în scenă şi doar o mână de maestru putea să facă din acest furnicar o sumă de individualităţi cu profile proprii şi voce distinctă, în ansamblu. Actoria de înaltă clasă şi-a spus aici cuvântul, dar şi muzicalitatea studiată şi execuţia impresionantă, sub bagheta dirijorală a lui Katalin Incze – Árpád Sándor, interpretând partiturile solistice ale lui Gianni, sau Adorján Pataki, în rolul lui Rinuccio, i-au satisfăcut cu siguranţă, prin prestaţie, pe melomani, iar Zsolt Bogdán, József Biró, Péter Hilda, Miklós Bács, Csilla Albert sau mai sus-citata Emöke Kató au impresionat prin cât de actori-totali sunt. Helmut Stürmer şi Lia Manţoc pun în mişcare un angrenaj scenografic care susţine cu umor farsa, atunci când cuburile transparente din care e construit încep să se mişte prin scenă, transformând adunarea costumată în negru
în spectre ameninţătoare.
Două loturi – groază şi mister
O imagine coşmarescă din care priveşte în gol Marius Manole, povestitorul, cu ochii încercănaţi de un machiaj gros expresionist, având în planul doi alte figuri asemenea, unele dintre ele strivite de gratiile unui decor labirintic, e ceva ce cu greu ar putea avea legătură cu titlul. Fiindcă, aşa cum se punctează şi în caietul-program, personajul fabulos creat de Birlic, acest Lefter Popescu, blajinul perdant din schiţa lui Caragiale, ne provoacă prin tradiţie doar zâmbete. Cel mult amare. Nenorocul funcţionarului care pierde biletele câştigătoare şi le regăseşte tocmai când bancherul îi comunică prin celebrul „viceversa“ că se înşelase în speranţa sa de procopsire, e o glumă sinistră, zice regizorul, care stârneşte compasiune şi, în cazuri extreme, groaza. Şi uite aşa, ajunge Elefteriu Popescu, zis Lefter, eroul unui thriller, într-un spectacol care ne aminteşte de Nosferatu, capodopera lui Murnau de la începuturile filmului de groază. Ba şi de Doctorul Caligari, a cărui mască pare a fi servit de model acestei ipoteze de spectacol nu doar inedită, ci şi întru totul reuşită, ce ne descoperă o altă faţă a dramaturgului nostru naţional. Stilul impecabil al spectacolului emană, paradoxal, din lumea lui Caragiale şi a povestirii. Paradoxal, pentru că nu l-am intuit până acum, deşi o analiză de text ni l-ar fi sugerat, fie şi numai din voluptatea cu care e evocat dracul, ca ultim argument al acţiunii. Nici universul uman al povestirii compus din Mitici de tot felul, amploiaţi la bancă, berari, poliţai sau chivuţe paşnice înrudite cu cele din nuvela lui Mircea Eliade nu ne-ar fi dus cu gândul la scenele sinistre din spectacolul lui Dabija, ai cărui protagonişti par descinşi din lumea fantastică a unor tărâmuri întunecate. Şi totuşi, cât de adevăraţi sunt cu toţii şi mai ales ce bine ţintite sunt temele vizate discret de autor şi preluate cu voluptate de regizor! Rapacitatea bancherilor, corupţia poliţiei, care vrea procent şi stâlceşte în bătaie, persecutarea amărâtelor de ţigănci, birocraţia şi fixismul relaţiilor de muncă din instituţiile statului, misticismul, sărăcia sunt, rând pe rând şi laolaltă, prinse în spectacol printr-un dispozitiv scenic ce pare a centrifuga acest material de viaţă până la o omogenizare rea numită mâzgă. În spaţiul teatral special şi generos al noii Săli Mici a Teatrului Naţional, Helmut Stürmer a avut posibilitatea să utilizeze turnanta, punându-i la dispoziţie regizorului cheia acestui amalgam în care gratiile arestului, casa cu geamlâc a chivuţelor, strada, cârciuma să coexiste halucinant, prinzând captivă în acest cub multifuncţional o lume în delir (termen drag lui Dabija), care nu mai are altă soluţie decât să bâiguie rugăciuni. Asta şi face Nicoleta Lefter, nevasta terorizată a eroului, în scena finală a spectacolului, urmărindu-ne cu apariţia ei de spectru şi după. Cu părul în flăcări şi ochii ieşiţi din orbite, Gavril Pătru, alias Lefter Popescu, participă la bătaia aplicată de poliţaii zeloşi chivuţelor, după ce băuse o noapte cu aceiaşi, într-o scenă cu rapel cotidian care ne dă fiori. Buimac în aşteptarea verdictului, parcă nu mai are însă forţă să trăiască nebunia la aflarea răspunsului care-l lipseşte de averea sperată. Foarte convingătoare prin pitoresc şi dramatism sunt chivuţele sporovăind pe limba lor ţigănească, suduind sau plângându-şi soarta, acuzate fiind pe nedrept de furt. Ana Ciontea, într-o compoziţie fină mizând pe evidenţierea fondului de umanitate al personajului, şi suratele ei mai tinere, Eliza Păuna, Ilona Brezoianu, alcătuiesc convingător grupul de referinţă la scara absurdului presupus de întâmplare. Căpitanul Pandele (Mădălin Mandin), Comisarul Turtureanu (Daniel Hara) şi ceilalţi tineri aleşi de regizor s-au integrat creativ ansamblului, dominat la vedere de Marius Manole, care ne străpunge cu privirea în numele lui Caragiale. Să mai spunem că ilustraţia muzicală semnată tot de Al. Dabija apelează la compozitori precum Schubert, Anton Webern, Penderecki, pentru a avea imaginea stilistică a acestui spectacol atât de rafinat şi îndepărtat de imaginea clişeizată de o tradiţie păgubitoare, a autorului.
La ce mai visează Afrim
Tocmai când credeam, după Avalanşa, de pildă, că Radu Afrim a naufragiat în albul armoniei, când poetul imaginilor dădea semne de revenire din beţia paradisurilor artificiale şi albastrul... de Afrim ne făcea cu ochiul de pe coperţile unei cărţi, iată-ne din nou loviţi în plex de acest Vis... ieşean, ieşit din toate ţâţânile. Shakespeare, un pretext. Atena, alt pretext pentru a invoca soarta Greciei de azi care invadează scena din ecranele televizoarelor. Tezeu însuşi e un om al zilelor noastre, un baştan în călduri, care taie panglici şi se pregăteşte de nuntă, forţând totodată mâna copiilor spre o căsătorie nedorită. Fugind din calea părinţilor, aceştia se refugiază într-o discotecă, numită Forest, în renovare, unde piesa astfel citită cuplează destul de greu pe mai departe cu datele originare, fapt vizibil mai ales când actorii spun, culmea, chiar textul shakespearian.
Ideea acestei „păduri de tineri“ mi-a amintit de revolta hipioţilor care fugeau din familiile lor bogate, peregrinând spre Nepal în căutarea unei libertăţi sexuale totale şi, evident, a independenţei. Reeditarea unei asemenea atitudini trebuia, fireşte, updatată şi asociată cu ingredientele zilei, drogurile, libertatea opţiunilor sexuale, ritmurile disco şi, nu în ultimul rând, politica. Aşa încât Titania devine o matroană asexuată, iar Elena, un transsexual. Meneur de jeu e indianul din povestea lui Shakespeare, sub chipul unui dansator cu chip de drac, iar Puck, un DJ atlet, pandant al vrăjitorului Oberon. Prin discoteca cu pricina se aglomerează şi câteva animatoare şi o figuraţie veselă, chiar zgomotoasă, chemată să ia parte la poveste. Doar că aceasta, povestea, se desluşeşte greu şi, la urma urmelor, nici nu mai contează. Atmosfera e vag cacofonică în acest Forest, alienarea e generală şi mai eficientă decât magia florii fermecate cu care sunt smintiţi îndrăgostiţii; iar prezenţa meşteşugarilor – acum o brigadă de muncitori în salopete şi cu nume neaoşe – ar vrea să fie o replică „sănătoasă“ la visul devenit ridicol. Maimuţărirea realităţii îi întristează însă chiar şi pe tineri, care, părăsind scena în tăcere, ne fac să credem că se simt în oarecare dificultate în acestă lume amestecată, chicioasă, în care oare ce va mai fi contând? Chiar dacă mesajul regizorului (eu l-am citit ca pe o avertizare) e până la urmă de înţeles, spectacolul nu-l asumă în toată polifonia lui, lăsându-ne senzaţia unei împliniri parţiale. Scenografia Iulianei Vâlsan, cu extravaganţele şi grădinile ei suspendate, e poate personajul cel mai inspirat.