Pe aceeași temă
Ceea ce trebuie făcut se face în materie de istorie recentă a României: volumul II din Istoria comunismului în România a apărut de curând cu 102 documente, majoritatea inedite, din primii şapte ani ai regimului Ceauşescu. Este vorba, probabil, despre perioada cea mai spectaculoasă, începutul fazei terminale a comunismului european. Epoca în care, conform datelor oferite de Bogdan Murgescu în România şi Europa. Acumularea decalajelor economice 1500-2010 (Polirom, 2010), ţările blocului comunist s-au apropiat cel mai mult de nivelul celor occidentale. Epoca despre care vorbeşte Cornelius Castoriadis (în Domaines de l’homme) ca poststalinism, în România avea să fie adesea foarte diferită de ceea ce se întâmpla în statele vecine. Însă anii aceştia, cu parfumul lor de promisiuni şi cu brizele de ameninţări, vor rămâne cei mai complecşi din toată povestea, tristă şi absurdă, a Epocii de Aur.
De aici, însă, încep interpretările. Volumul apare cu sprijinul Fundaţiei „Konrad Adenauer“ din România şi al IICCMER, în mandatul Tismăneanu. Or, e foarte clar că acest volum, de altfel esenţial pentru oricine este interesat de cunoaşterea istoriei societăţii în care trăieşte, coordonat de trei istorici excelenţi, cărora nu avem de ce să le reproşăm nimic decisiv, trebuia să fie rodul unei întreprinderi academice, lipsită de orice influenţă politică. Faptul că ei ajung să mulţumească puterii politice în curs (în momentul redactării cărţii) pentru sprijinul acordat vădeşte o anomalie instituţională care nu poate să nu consune, din punct de vedere procedural cel puţin, cu practici despre care aflăm lucruri foarte interesante din cuprinsul documentelor publicate. Istoria nu trebuie subordonată în niciun fel politicii,
într-o democraţie manifestă, fiind o întreprindere al cărei subiectivism inerent nu trebuie augmentat, ci limitat de interpretări cât mai conforme arhivelor prezentate. Spun asta, acum, fără nici un parti pris politic: nicio cercetare de anvergură, în niciun domeniu ştiinţific, nu trebuie personalizat politic. O spun pentru că, altminteri, degeaba mai studiem istoria recentă.
Revin. Avem în faţă un document inconturnabil, nu doar pentru cunoaşterea trecutului, dar mai ales pentru cunoaşterea prezentului, dincoace de ruptura produsă de momentul decembrie 1989, când, e limpede, o lume este înlocuită cu alta. Pentru a nu dubla excelenta Notă asupra ediţiei a coordonatorilor, voi încerca să privesc documentele din perspectiva unui continuum fisurat. Sunt conştient de riscul pe care mi-l asum, dar responsabilitatea mea e limitată şi vina eventuală, scuzabilă: cititorul va găsi stenograme, discursuri, statistici pe baza cărora va putea judeca de unul singur.
Între 1965 şi 1971, există probabil trei momentele cheie: 1966-1968 (decretul interzicerii întreruperilor de sarcină, reevaluarea trecutului recent al PCR), august 1968 şi iulie-noiembrie 1971. În primul rând, documente legate de lichidarea memoriei pozitive a regimului Dej, pe care Nicolae Ceauşescu o realizează rapid, cu ajutorul unor subordonaţi fideli, fie că e vorba despre propria lui echipă (al cărei stăpân absolut este şi faţă de care se poartă în consecinţă), fie că vorbim despre echipa pe care o moşteneşte, dar pe care o sleieşte, o răreşte şi o dizolvă, încet-încet: Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş (este ordinea portretelor membrilor CC al PMR în sălile instituţiilor româneşti după moartea lui Dej, Ceauşescu figurând, desigur, primul). Se înfiinţeză o Comisie prezidenţială, ale cărei rezultate, făcute cunoscute într-o plenară din aprilie 1968, le pecetluiesc carierele lui Dej (cariera postumă) şi mai ales a ministrului de Interne, Alexandru Drăghici. Cu aceeaşi ocazie, istoria PCR este rescrisă, apar noi ilegalişti, se fac reabilitări (Miron Constantinescu e cea mai marcantă probabil, fiind vorba de un om politic în viaţă, alături de cele ale lui Ştefan Foriş şi Lucreţiu Pătrăşcanu), se reorganizează instituţii, se reorganizează teritorial Republica: o frenezie instituţională care nu se va ostoi decât prin anii ‘80 face ca regimul Ceauşescu să pară ieşit din spuma mării. Problema conducerii colective, idee sovietică, aşa cum bine remarcă autorii, nu pare gravă, cum nici cea a eliminării portretului lui Dej nu impresionează: Dej murise (vezi documentul 2), era normal ca imaginea lui să fie înlocuită. Iar tema conducerii colective evoluează pe măsură ce noţiunea de colectiv îşi precizează semnificaţia politică. Acest tăvălug al schimbărilor nu e chiar străin de ceea ce se întâmplă azi în România, indiferent de marca ideologică a puterii. Iată, aşadar, un obicei tradiţional: istoria începe cu noi, oricare am fi, iar cei de dinainte nu sunt buni decât de ocară. Ceauşescu se lupta şi el cu o moştenire „grea“, nu atât materială (acolo regimul burghezo-moşieresc e de vină), cât morală, de atitudine.
Aşa se intensifică „critica“ şi autocritica în media românească a acelor ani. Aici stă secretul „liberalizării“ perioadei, începută de altfel înainte de Ceauşescu. Editorii volumului vorbesc despre limite – evident – şi fac foarte bine atunci când semnalează documente care arată lipsa de nuanţe, intransigenţa, dar şi îngustimea gândirii lui Ceauşescu de dinaintea Tezelor din iulie 1971. Probabil marcat de discuţiile avute cu Dumitru Popescu, deja şef al Scînteii, el comunică totuşi o concepţie evident modernizată asupra rolului criticii sociale. În documentul 46, inserat în volum pentru a atesta aproprierea de către partid a unor structuri statale cu autonomie ridicată până atunci (Securitatea, în acest caz, supusă de acum Consiliului Securităţii Statului), merită parcurs şi acest spumos pasaj: „Eu am considerat că de mult am depăşit stadiul acesta, tovarăşi. Că dacă o să ne ocupăm să strângem fiecare fleac, că a spus unul că n-a găsit ceapă pe piaţă şi în loc să-i criticăm pe Banc şi Giosan că n-au organizat să producă ceapă, îl criticăm pe acela pentru că a îndrăznit să se plângă că nu e ceapă sau roşii, pantofi sau ciorapi buni, ş.a.m.d., nu procedăm bine. Şi eu i-am criticat pe tovarăşii de la industria uşoară şi de la comerţ pentru că nu găseşti un ciorap ca lumea în România“. O altă limită a liberalizării se vădeşte într-un moment nu atât important istoric, cât semnificativ pentru modul în care conducerea de partid înţelegea cultura tinerilor: marşul de protest al studenţilor bucureşteni din 26 decembrie 1968, împotriva neacordării vacanţei de Crăciun (acordate de atunci încolo). Aşa după cum remarca revista 22 mai de mult, în aceşti ani Ion Iliescu (un „băiat bun“, cum spune Maurer), are un ton mai vehement şi o atitudine mai obtuză decât a lui Ceauşescu (e vorba de documentul 88, despre activitatea cinematografiei, în care se dezbat probleme legate de filmul lui Pintilie, Reconstituirea). Dar e evident că atitudinea lui Iliescu e conjuncturală, el fiind propus ca şef al tineretului comunist, şi ca responsabil cu propaganda de către Ceauşescu însuşi. Comportamentul lui Iliescu este unul tipic pentru un aparatcik comunist, ceea ce nu înseamnă neapărat că tânărul era mai retrograd decât bătrânul. Problema mi se pare că depăşeşte de fapt cadrul politic: oamenii puterii erau, în România, primitivi, fricoşi, retrograzi, cu mult înapoiaţi faţă de unii dintre omologii lor cehoslovaci, de pildă (vezi pentru detalii cartea premiată internaţional a Paulinei Bren despre cultura comunistă în Cehoslovacia de după 1968, The Greegrocer and his TV, Cornell, 2010). Iată-l pe Iliescu vorbind despre cultura studenţească de la Casa Studenţilor din Bucureşti: „Ceea ce se face acolo se face pe gustul unei anumite categorii, a unei lumi presupuse «selectă», care vine şi stă în fumăraie“. A se vedea aici şi documentul 92, în legătură cu activitatea unor cluburi ale tineretului, care arată nu numai frică şi prostie din partea liderilor comunişti, ci şi un anume ethos al generaţiei tinere din România, marcate încă de imaginarul religios. Astfel, la clubul Beat din Iaşi „pe peretele încăperii era un desen înfăţişându-l pe Cristos răstignit (...)“. Ia te uită ce moderni erau tinerii români de la 1968!
Cum sunt oamenii politici de astăzi? Rafinaţi, amatori de (post)modernisme, deschişi la minte? Iată deci cum atitudinile se reproduc. Cu amendamente, însă. Activitatea remarcabilă a unor instituţii culturale ca ICR sau IICCMER nu este străină de un grup de intelectuali valoroşi (lăsăm acum la o parte poziţiile ideologice) de care preşedintele Băsescu s-a înconjurat. Mais ils le lui ont bien rendu.
Un al doilea moment de vârf, bine cunoscut azi, este cel al lui august 1968. Editorii furnizează probe ale atitudinii ambivalente a lui Ceauşescu de după mitingul său din Piaţa Palatului, dar cred că e vorba despre o oarecare exagerare. Stenograma discuţiilor dintre Ceauşescu şi ambasadorul sovietic la Bucureşti, Basov (document 68), este edificatoare. Sigur că Ceauşescu nu milita împotriva Uniunii Sovietice, promotoarea comunismului, şi nici n-ar fi putut fi vorba de aşa ceva la un lider încăpăţânat, simplu, conservator, cum era secretarul general al PCR. Ceauşescu apreciază foarte corect: intervenţia armată a URSS nu putea duce decât la degradarea imaginii blocului de Est în lume. „Întărim unitatea ţărilor socialiste, tovarăşe Basov, în acest fel? După părerea noastră, nu, ci o slăbim şi de aceasta se serveşte imperialismul.“ Nu era aşa? Editorii atrag foarte corect atenţia asupra interpretării pe care Ceauşescu o dă primăverii de la Praga: una în cheie naţionalistă. Desigur, Ceauşescu nu avea cum să înţeleagă un oraş ca Praga, pentru că lui îi era foarte greu să înţeleagă până şi ce înseamnă viaţă urbană. Dar ce putea face mai mult, după scena balconului?
Despre momentul iunie-iulie-noiembrie 1971 nu voi insista: e limpede că el apare normal, în suita poziţiilor conservatoare ale lui Ceauşescu, şi în linie chiar cu concepţiile sale asupra rolului criticii interne în evoluţia vieţii sociale. E evident că echipa conducătoare împărtăşea concepţii culturale de secol XIX şi acest defazaj va fi decisiv în prăbuşirea regimului. Aş mai semnala o singură uşoară exagerare a editorilor: „continuă arestările“, scriu ei, împotriva „elementelor duşmănoase“ (acest citat vine din altă parte, evident), dar ce să vezi: „În perioada 1 iulie-21 august 1968, în întreaga ţară au fost arestate de către organele Securităţii 2 persoane pentru infracţiuni contra securităţii statului“. În luna următoare, numărul lor ajunge la 16 şi este evident că, în plin regim comunist, libertatea de expresie nu era respectată la fel ca într-un regim politic vestic. Datele, însă, vorbesc despre o relaxare mai mul decât clară. Editorii au perfectă dreptate însă când subliniază anexarea de către PCR a tuturor instituţiilor statului şi controlul pe care partidul îl exercită asupra deplasărilor în şi din ţară. Nu e vorba, totuşi, de o scădere a rolului PCR în viaţa statului, ci de schimbări produse în interiorul propriului comportament faţă de societate. Subordonarea Securităţii, de pildă, poate fi văzută ca un fel de „îmblânzire politică“ a violenţei directe, care rămâne de cercetat. Acest volum trebuie corelat cu excelenta sinteză economică a lui Bogdan Murgescu, cu volumul PCR şi intelectualii în primii ani ai regimului Ceauşescu (1965-1972), editat de ANR (Alina Pavelescu, Laura Dumitru), poate şi cu Zid de pace, turnuri de frăţie a lui Mircea Maliţa şi Dinu C. Giurescu (Compania, 2011), pentru a avea o privire de ansamblu asupra celei mai puţin nefaste perioade a comunismului românesc. Şi nu numai atât. Chiar dacă searbăd, lemnos, împiedicat (cu câteva excepţii), discursul liderilor politici români din epocă n-avea încă un efect distrugător asupra culturii mediatice, aceasta în evident progres, din epocă. Semnele dictaturii rămân evidente, după 1968, dar tot atât de clar rămâne servilismul politicianului român faţă de lider, care n-a dispărut niciodată.
PS Mulţumesc colegilor de la România literară pentru că mă citesc. Îmi cer scuze domnului Cornel Ungureanu, de la Timişoara, al cărui prenume l-am trecut Dumitru (scuze şi lui Dumitru Ungureanu). Iar J.M. Coetzee e evident sud-african.
Comisia Prezidenţială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, Istoria comunismului din România. Volumul II: Documente Nicolae Ceauşescu (1965-1971), Iaşi, Editura Polirom, 2012.