Pe aceeași temă
Şcoli şi grădiniţe: construcţii noi şi modernizări
Domnule primar Neculai Onţanu, iată-ne din nou într-un dialog, ultimul pe anul acesta. Ce s-a mai petrecut în ultimele luni în administraţia pe care o păstoriţi? Să începem cu un subiect la zi: proiectele culturale şi educaţionale dedicate nemijlocit locuitorilor de toate vârstele din Sectorul 2.
Dispuneţi în sectorul pe care-l administraţi de 131 de unităţi de învăţământ de stat. Sunt cuprinse în ele toate treptele de şcolarizare? Putem vorbi despre condiţii moderne de desfăşurare a activităţilor? V-aţi îndreptat atenţia şi asupra altor aspecte de ordin educaţional?
Aşa cum e firesc, infrastructura reţelei de învăţământ şi educaţia tinerilor ocupă un loc central în preocupările administraţiei locale a Sectorului 2. În ultimii zece ani am construit 18 noi şi moderne grădiniţe pentru învăţământul preşcolar, cu aproximativ 2.500 de locuri. Tot o construcţie nouă este şi Şcoala de Muzică şi Arte Plastice nr. 4. Pe lângă acestea, am construit 8 săli de sport, bazine de înot şi, de asemenea, am reabilitat, modernizat şi dotat cu aparatură ultramodernă şi cu accesorii tehnologice de ultimă generaţie, anual, toate unităţile de învăţământ.
Fiindcă m-aţi întrebat despre proiecte, vă anunţ că urmează să fie finalizate lucrările pentru bazinul de înot acoperit de la Şcoala nr. 25 şi lucrările la cea de-a 9-a sală de sport la Colegiul Naţional „Victor Babeş“. De asemenea, cu fonduri de la Banca Europeană de Investiţii, se află în faza de finalizare lucrările de reabilitare şi modernizare pentru 24 de unităţi de învăţământ din Sectorul 2. Suntem în curs să modernizăm şi Colegiul Naţional „Iulia Hasdeu“ şi Liceul „C.A. Rosetti“.
„Oscar pentru inteligenţă“
Ştim, din anii trecuţi, că evenimentul „Gala Olimpicilor – Oscar pentru inteligenţă“ încurajează şi motivează elevii să înveţe şi să dovedească în ţară sau peste hotare că avem o generaţie inteligentă cu care ne putem mândri la olimpiade la toate materiile şcolare. Cum a fost ediţia din acest an?
Din dorinţa de a promova învăţământul de performanţă şi de a crea condiţiile necesare pentru ca societatea să fie mai receptivă în a le oferi tinerilor, pe lângă sprijinul moral de care au mare nevoie, şi sprijinul material şi financiar, organizăm anual o festivitate de premiere a olimpicilor din unităţile de învăţământ ale Sectorului 2, la fazele naţionale, balcanice şi internaţionale.
„Oscar pentru inteligenţă“ este genericul sub care, într-o atmosferă festivă, demnă de gala premiilor „Oscar“, elevii olimpici şi profesorii lor sunt conduşi pe covorul roşu spre scena unde, împreună cu personalităţi marcante ale vieţii social-culturale, economice şi ştiinţifice ale României, le înmânăm premiile binemeritate.
Este pentru al VII-lea an consecutiv în care continuăm să susţinem învăţământul românesc de performanţă, prin premierea elitelor care duc faima României dincolo de hotarele ţării, încurajând tânăra generaţie să obţină în continuare rezultatele excepţionale la olimpiadele naţionale şi internaţionale.
Anul acesta am invitat la eveniment, să-i premieze alături de mine pe olimpici, pe marile campioane ale României, Andreea Răducan şi Camelia Potec, pe actorul George Mihăiţă, pe scriitorii Dan Mircea Cipariu şi Horia Gârbea. Într-o atmosferă festivă, menită să demonstreze aprecierile deosebite acordate olimpicilor din Sectorul 2, am premiat aproximativ 200 de elevi câştigători ai locurilor I, II, III şi menţiuni la olimpiadele şcolare, faza naţională şi internaţională, şi cadre didactice îndrumătoare ale acestora.
Important este şi faptul că, dincolo de aprecieri, am putut să-i ajut material pe aceşti copii minunaţi şi pe dascălii lor prin premiile substanţiale, a căror valoare s-a ridicat la suma de 100.000 lei (un miliard de lei vechi), proveniţi din sponsorizări.
„Primăvara şcolilor“ – program de educaţie ecologică
Primăria Sectorului 2 manifestă o preocuparea permanentă pentru protejarea mediului şi formarea conştiinţei ecologice a elevilor din unităţile şcolare ale Sectorului 2, prin realizarea a numeroase competiţii finanţate din bugetul local. Ce ne puteţi spune despre acest lucru?
Încă din anul 2002 am iniţiat un amplu program de educaţie ecologică adresat elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din Sectorul 2, intitulat „Primăvara şcolilor“. Obiectivul principal al acestui program este formarea conştiinţei ecologice, sensibilizarea şi responsabilizarea cetăţenilor asupra problemelor privind mediul; atragerea elevilor în acţiuni ecologice, prin concursuri şi spectacole pe teme legate de cunoaşterea, conservarea şi protecţia mediului înconjurător. În cadrul ceremoniei din acest an, desfăşurată la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“ la începutul lunii noiembrie, am acordat premii în valoare de aproximativ 7 milioane de lei (70 de miliarde de lei vechi).
Recompensele au fost acordate celor mai harnici elevi de la 57 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat din Sectorul 2, care au participat, de-a lungul acestui an, la cea de-a XI-a ediţie a programului verde „Primăvara şcolilor“, în cadrul căruia tinerii au realizat acţiuni de ecologizare, concursuri şi spectacole pe teme legate de cunoaşterea, conservarea şi protecţia mediului înconjurător.
Le-am spus elevilor că voi fi tot timpul alături de ei şi-i voi susţine ori de câte ori va fi cazul, pentru că excelentele rezultate obţinute la învăţătură, în activităţile sportive sau în cele legate de protecţia mediului ne bucură şi ne determină să ne mândrim cu elevii noştri. Înseamnă că eforturile administraţiei publice locale n-au fost în zadar, că aceşti copii minunaţi şi dascălii lor se află pe un drum foarte bun.
În cadrul festivităţilor găzduite de Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“, au fost răsplătite cu Premiul de participare 51 dintre cele 57 de unităţi de învăţământ preuniversitar din Sectorul 2, restul de 6 fiind premiate după cum urmează: Premiul I – Colegiul Naţional „Victor Babeş“; Premiul al II-lea – Şcoala cu clasele I-VIII nr. 307; Premiul al III-lea – Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu“; Menţiunea I – Şcoala cu clasele I-VII nr. 46; Menţiunea a II-a – Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi“, Liceul Teoretic „Lucian Blaga“; Menţiunea a III-a – Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida“. Fericiţii câştigători ai premiilor ediţiei a XI-a „Primăvara şcolilor“ (ai celor 57 de unităţi şcolare din Sectorul 2) pe anul 2012 au fost premiaţi cu echipamente multimedia şi IT de ultimă generaţie: calculatoare, licenţe pentru sistemul de operare, pachet Office, program antivirus, multifuncţional laser A4 alb / negru, sistem de supraveghere video. La rândul lor, unităţile de învăţământ care au câştigat premii şi menţiuni au fost răsplătite, în funcţie de clasare, cu: 30 de calculatoare, licenţe pentru sistemul de operare, pachet Office, program antivirus, multifuncţional laser alb / negru A4, sistem de supraveghere video, aparat foto performant, cameră video digitală, LCD cu diagonala de 137 cm, laptop, copiator performant A3 alb / negru, cameră de documente ultraperformantă care poate fi utilizată la toate disciplinele pentru actualizarea tehnicilor de predare, la care se adaugă un videoproiector şi un laptop.
Ca un corolar al festivităţii de premiere a celor mai bune unităţi de învăţământ din Sectorul 2, peste 200 de elevi de la cele şase unităţi de învăţământ din Sectorul 2, laureate ale ultimei ediţii a „Primăverii şcolilor“, s-au întrecut la sădirea a peste 600 de arbori şi arbuşti
în Parcul Mărcuţa din cartierul Pantelimon, în cadrul proiectului „Toamna la plantat de pomi“, întărind, astfel, zicala potrivit căreia „nu este om cel care nu plantează un pom, nu construieşte o casă şi nu face un copil“.
Important este faptul că, în cei patru ani de când a debutat acest proiect, au fost plantaţi peste 2.000 de arbori noi în parcurile: Grădina Icoanei, Lunca Florilor, Morarilor, Motodrom, Naţional, Obor, Plumbuita şi Tei. Cu siguranţă, în acest mod, reuşim să conştientizăm în rândul elevilor importanţa majoră pe care o are pentru noi toţi îngrijirea mediului înconjurător şi creşterea suprafeţei de spaţiu verde pe cap de locuitor.
Centrul Oituz din cartierul Andronache
V-aţi gândit să iniţiaţi proiecte în funcţie de specificul cartierelor, fie că este vorba de o zonă de blocuri cu o îngrămădire comercială mare, cum este Calea Moşilor, sau pentru cartierele periferice ale Sectorului 2, unde necesităţile şi priorităţile sunt altele?
Fireşte, avem totdeauna în vedere publicul ţintă şi cerinţele imediate ale acestuia, numai astfel pornim la drum când gândim un plan de dezvoltare.
Unul dintre cele mai dragi programe sociale este „Centrul Oituz“, cum îmi place mie să-l numesc, deschis de mai bine de un an, special pentru copiii din cartierul Andronache. Este vorba de un complex social multifuncţional modern, realizat la standarde europene, unde copiii se perfecţionează în limba engleză, dar învaţă şi limbile chineză şi arabă, trei limbi de mare circulaţie în prezent. Centrul mai are ca scop prevenirea abandonului şcolar şi recuperarea cazurilor de copii cu dizabilităţi multiple, inclusiv prin implicarea familiilor lor, realizarea de programe after school necesare părinţilor plecaţi toată ziua la serviciu.
Încă de la înfiinţare, Complexul de servicii socio-educative pentru elevi „Sfânta Maria“, din strada Oituz numărul 9 din cartierul Andronache, a fost destinat gratuit copiilor care domiciliază în această zonă şi în cartierul Creangă şi provin din familii defavorizate sau vulnerabile, copii cu risc de abandon şcolar. Are o capacitate de 200 de locuri, pentru elevi cu vârste cuprinse între 6–14 ani, şi este structurat pe două componente importante, şi anume: Centrul de zi şi Centrul de zi de recuperare şi resurse pentru copii cu dizabilităţi multiple şi familiile lor, iar programul de funcţionare este zilnic, între orele 7.00–19.00, pe tot parcursul anului.
Avem aşteptări mari de la acest proiect: îmbunătăţirea rezultatelor şcolare ale elevilor, dobândirea şi dezvoltarea abilităţilor intelectuale ale copiilor, permiţându-le acestora în viitor să se adapteze mai uşor într-o lume dinamică, permanent aflată în schimbare, diminuarea riscului de marginalizare şi neglijare la care ar putea fi supuşi copiii, dezvoltarea de programe bazate pe formarea de valori umane şi adoptarea unei atitudini pozitive faţă de lume şi oameni, ceea ce va contribui la maturitatea fizică şi emoţională a copiilor, prevenirea abandonului şcolar, asigurarea cunoştinţelor pentru unele limbi străine aferente unor pieţe economice cu întindere mondială şi deficit de specialişti cunoscători ai acestor culturi.
În cadrul Centrului de zi funcţionează numeroase cabinete: un laborator fonetic pentru limbi străine, cinci săli de curs pentru predarea limbilor străine, două laboratoare de informatică, şase săli pentru activitatea after school, o sală multifuncţională pentru activităţi recreative (vizionări de filme, conferinţe, şedinţe, activităţi sportive), cabinet medical, cabinet de consiliere psihologică. În cele două laboratoare de informatică, copiii sunt iniţiaţi în programele Word, Excel, Power Point, Internet Explorer, pentru dezvoltarea abilităţilor privind tehnologia informaţiei. De asemenea, în afara orelor de curs, membrii centrului au posibilitatea să comunice online cu persoanele aflate la distanţă.
Un rol foarte important este dat de activităţile de tip after school, organizate cu scopul diminuării riscului ca aceşti copii să fie supuşi marginalizării, neglijării şi pentru îmbunătăţirea rezultatelor lor şcolare, şi se realizează prin: sprijin în efectuarea temelor, comunicarea permanentă cu conducerea unităţilor de învăţământ în care copiii îşi desfăşoară studiile, stabilirea de întâlniri între şcoală, reprezentantul complexului şi părinte, participarea la diferite activităţi sportive (tenis de masă, gimnastică, dans) şi cultivarea pasiunii pentru sport şi pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos, dezvoltarea spiritului competitiv şi a fair-play-ului jocului, consiliere psihologică asigurată, după caz, copilului şi/sau părintelui.
Centrul are o latură medicală, care are o foarte mare căutare. Aici funcţionează săli speciale de recuperare şi resurse pentru copiii cu dizabilităţi multiple şi familiile lor, respectiv: trei săli de terapie, un cabinet logopedie, o sală pentru kinetoterapie, o sală pentru hidroterapie. Acesta oferă copiilor cu multiple dizabilităţi, proveniţi din familii defavorizate sau vulnerabile, modele şi condiţii de viaţă cât mai apropiate de cele obişnuite, în vederea facilitării integrării lor în societate. Centrul va dezvolta abilităţile motorii şi mentale ale copiilor beneficiari, esenţială fiind implicarea familiei în programe special concepute conforme nevoilor copilului.
Cluburile vârstei a treia
Aveţi cele mai multe cluburi destinate persoanelor de vârsta a treia, care doresc să socializeze într-un mediu primitor şi propice unor asemenea reuniuni literar-artistice şi de petrecere a timpului liber într-un mod cât mai plăcut.
Încercăm să venim în întâmpinarea cerinţelor şi propunerilor nu numai pentru tineri, dar şi pentru pensionari, înfiinţând cluburi pentru activităţi recreative, inovare ocupaţională şi educaţie, destinate persoanelor de toate vârstele. Avem nu mai puţin de 15.000 de membri în cele 5 cluburi ale Primăriei Sectorului 2, ceea ce, spun eu, reprezintă un lucru foarte important. Aşadar, pensionarii şi nu numai, membri ai acestor cluburi, au posibilitatea ca într-un mediu cald şi primitor să se împrietenească, să se întâlnească, să poarte discuţii şi dezbateri, la cenacluri literare sau la alte activităţi cultural-artistice şi de petrecere a timpului liber.
Centrul Calderon are lift, fiind necesar persoanelor vârstnice, dacă nu mă înşel?
Am participat, de curând, la petrecerea prilejuită de sărbătorirea a trei ani de activitate a Centrului pentru Activităţi Recreative şi Inovare Ocupaţională al Primăriei Sectorului 2, din strada J.L. Calderon nr. 39, unde au avut loc, de la înfiinţare, nu mai puţin de 350 de evenimente gândite pentru toate gusturile, deloc... nepretenţioase. Aici se desfăşoară săptămânal două cenacluri literare, au loc vernisaje, dezbateri pe teme actuale, au loc evenimente ştiinţifice sau aniversări. Preşedinta clubului, venerabila actriţă Valeria Gagialov, a fost sărbătorită, cu ocazia celor trei ani de activitate, de ceilalţi membri ai clubului, domnia sa reunind în jurul său nume de marcă ale scenei româneşti, implicate în proiectele Primăriei Sectorului 2, cum ar fi: Cristina Deleanu, Eugen Cristea, Adela Mărculescu. Regretaţii Ion Lucian şi Paul Everac, erau nelipsiţi de la întâlnirile noastre, şi mulţi alţii.
M-am bucurat să ajut centrul cu realizarea unui lift, necesar pentru persoanele vârstnice, cu probleme motorii sau persoanele cu handicap, care acum au posibilitatea să participe la activităţile ce se desfăşoară la nivelele superioare ale clădirii, centrul oferind în acest fel şanse egale tuturor participanţilor.
Cel mai nou centru, deschis în zona centrală a Sectorului 2
„Sfinţii Mihail şi Gavril“ este numele noului centru de zi al Primăriei Sectorului 2 care şi-a deschis porţile cu doar o zi înainte de marea sărbătoare cu acelaşi nume, avându-l ca preşedinte pe scriitorul Gabriel Chifu, vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor.
Atunci când s-a înfiripat ideea realizării unui nou club în strada Ţepeş Vodă nr. 7, am decis ca acesta să fie destinat tuturor persoanelor din comunitatea locală a Sectorului 2 care doresc să-şi petreacă timpul liber într-un mod cât mai util şi plăcut. Proiectul urmăreşte stimularea participării active în comunitate a tuturor cetăţenilor, dezvoltarea spiritului civic, a iniţiativei şi implicării în cadrul comunităţii locale, promovarea valorilor româneşti şi europene.
Nu vă ascund că, prin deschiderea acestui nou şi atractiv centru, Primăria Sectorului 2 doreşte să-i apropie pe locuitorii sectorului de viaţa culturală, spirituală şi educativă, prin organizarea de acţiuni care vizează menţinerea contactelor interpersonale şi petrecerea timpului liber într-un mod cât mai plăcut.
Membrii clubului desfăşoară activităţi de socializare şi recreere, punându-se accent pe stimularea iniţiativelor particulare, a creativităţii, valorizarea fiecărei persoane în parte, indiferent de starea de sănătate, pregătirea profesională, starea economică, în scopul redării sentimentului de importanţă şi utilitate socială. Cu toţii sunt invitaţi să participe la vernisaje şi expoziţii cu lucrările membrilor centrului sau ale artiştilor consacraţi, la lansări de carte şi conferinţe pe diverse teme (medicale, ştiinţifice, istorice etc.), la sesiuni de dezbateri pe diferite teme prestabilite, la audiţii muzicale şi cenacluri literar-artistice, vor consulta şi dezbate articolele din presă şi subiectele de larg interes – acest tip de comunicare şi dialog într-o atmosferă intimă amintind de cea a unei cafenele – şi multe altele.
De asemenea, în cadrul centrului vor fi organizate cursuri de limbi străine, cursuri de dans, cursuri de informatică, consiliere psihologică, de relaţionare şi juridică, gimnastică, ateliere de stimulare a inovaţiei ocupaţionale, prin utilizarea tuturor resurselor disponibile, jocuri de societate – şah, table, rummy etc. –, petrecerea zilelor onomastice ale membrilor clubului.
Reamintesc faptul că acest nou club se alătură celorlalte patru existente – Clubul „Înţelepţilor“ din bd. Basarabia nr. 96, Clubul „Seniorilor“ din Parcul Plumbuita, Clubul „Calderon“ din str. J.L. Calderon nr. 39 şi Clubul „Sf. Pantelimon“ din şos. Pantelimon nr. 301.
Un centru nou, multifuncţional se va deschide în această lună
Mai aveţi în plan deschiderea altor noi centre pentru locuitorii Sectorului 2?
Îmi face o deosebită plăcere să vă dezvălui, în premieră, că vom inaugura, la sfârşitul lunii, încă un centru social, destinat locuitorilor din cartierul Ion Creangă, situat în strada Valer Dumitrescu nr. 33. Construcţia şi dotarea centrului au fost realizate de Primăria Sectorului 2 cu ajutorul fondurilor europene şi din resurse proprii, centrul fiind destinat să ofere atât un cadru adecvat, cât şi personal specializat pentru desfăşurarea mai multor categorii de activităţi.
De această dată, aici, membrii săi vor beneficia de examene medicale holistice, de examene medicale de evaluare şi supraveghere a stării de sănătate, de controale medicale periodice, prescripţii şi recomandări medicale, de variate regimuri igieno-dietetice, de trimiteri către cabinete, spitale sau alte unităţi medicale, în vederea efectuării unor investigaţii şi analize de laborator, precum şi de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu prin cabinetul de fizioterapie.
Sălile destinate recuperării medicale sunt dotate cu aparatură cu unde scurte, combine electroterapie (aparat curenţi diadinamici, aparat curenţi joasă frecvenţă – impulsuri, aparat curenţi interferenţiali, aparat terapie cu ultrasunete, aparat laserterapie), aparate cu microunde, aparate pentru drenaj limfatic, comprese cu gel pentru terapie cald/rece, de diferite dimensiuni, pachete cald/rece cu argilă etc.
Prin tratamentul kinetoterapeutic efectuat sub îndrumarea directă a kinetoterapeutului se urmăreşte refacerea forţei şi creşterea rezistenţei musculare, redobândirea amplitudinii de mişcare, recuperarea coordonării, controlului şi echilibrului, corectarea deficitului respirator, redobândirea capacităţii de efort, formarea capacităţii de relaxare. Un alt aspect important în cadrul centrului îl constituie consilierea psihologică, care vizează prevenţia apariţiei tulburărilor, ea adresându-se persoanelor sănătoase din punct de vedere psihologic. Consilierul îl va ajuta pe beneficiar să controleze o situaţie de criză şi-l va asista în demersul acestuia de a găsi o soluţie la problema cu care se confruntă.
În ambientul foarte plăcut al modernelor săli de informatică, membrii centrului vor putea participa la cursurile de calculatoare, inclusiv la realizarea de aplicaţii didactice, vor naviga pe Internet, vor consulta presa online şi vor putea să pună în practică informaţiile dobândite în cadrul cursurilor de informatică. Graţie noilor cunoştinţe dobândite în domeniul Internetului, membrii vor avea şansa să comunice, în cel mai scurt timp, cu rudele aflate în străinătate. O altă facilitate pe care centrul o pune la dispoziţia membrilor săi este biblioteca virtuală metropolitană, o sursă inepuizabilă de documentare, care oferă o colecţie de cărţi, reviste, ziare, dicţionare şi enciclopedii ce pot fi consultate electronic prin intermediul Internetului.
În acelaşi timp, membrii centrului au la dispoziţie şi o sală de lectură, sală de festivităţi şi numeroase alte facilităţi pentru petrecerea timpului liber şi pentru organizarea de conferinţe, seminarii, prelegeri.
Sunteţi un mare iubitor de artă şi un veritabil susţinător al unui domeniu vitregit de prea multe ori. Este bine cunoscut sprijinul pe care dvs. îl acordaţi artiştilor şi scriitorilor bucureşteni. Recent, i-aţi premiat pe unii scriitori, în cadrul unei gale devenită tradiţională la Primăria sectorului 2.
Îmi place să cred că sunt doar un mare admirator al celor care, printr-o singură trăsătură de condei, pot aduce pace în suflet şi sădi în cugetele noastre dragostea pentru literatură.
Într-adevăr, împreună cu Asociaţia Scriitorilor Bucureşti, i-am premiat pe cei mai talentaţi scriitori ai anului trecut, în cadrul galei de decernare a Premiilor Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti, ediţia a VIII-a, care a avut loc la Primăria Sectorului 2.
I-am avut alături pe Horia Gârbea, preşedintele Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti, pe academicianul Eugen Simion, preşedintele Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă, pe domnul Andrei Marga, preşedintele Institutului Cultural Român, şi pe doamna Ruxandra Garofeanu, critic de artă, care i-au premiat pe cei mai talentaţi oameni de cultură ai anului trecut. Juriul, format din mari personalităţi ale literaturii române – academicianul Eugen Simion, scriitorii Radu Voinescu, Lucia Verona, Horia Gârbea şi Dan Mircea Cipariu – a analizat cu mare atenţie lucrările apărute în anul 2011 pentru a decide premianţii. Printre câştigători, amintim: Proză: Octavian Soviany – Viaţa lui Kostas Venetis, Editura Cartea Românească; Eugen Şerbănescu – După-amiază cu o nimfomană pe vârful muntelui Parâng, Editura Polirom. Poezie: Ioan Es. Pop – Unelte de dormit, Editura Cartea Românească. Critică, eseu, memorialistică, jurnale: Nicolae Mecu – George Călinescu faţă cu totalitarismul, Editura Dacia XXI. Premiul special: Eugen Suciu – Motanul, Editura Cartea Românească, viziunea grafică Mircia Dumitrescu; Bogdan Hrib – Ucide-ţi generalul, Ed. Tritonic. Teatru: Radu F. Alexandru – Labirint, Editura Unitext a UNITER. Debut: Ioan Cristescu – Dramaturgia lui Radu Stanca, Editura Muzeului Naţional al Literaturii Române; Bianca Burţa-Cernat – Fotografie de grup cu scriitoare uitate, Ed. Cartea Românească. Pe lângă premianţii de la secţiunile prezentate, am oferit distincţia specială Premiul Opera Omnia poetului Ioan Horea, personalitate marcantă care şi-a dedicat viaţa şi cariera culturii româneşti.
Interviu cu primarul NECULAI ONŢANU, realizat de Bucureştiul Cultural