Pe aceeași temă
Am trecut, şi eu, şi colegii mei, prin momente foarte grele
Sunteti preşedintele Uniunii Scriitorilor din 2005, mandat reînnoit în 2009. Cum reuşiţi să administraţi treburile unei bresle considerate, de obicei, dificilă şi orgolioasă?
Nu am avut probleme cu breasla. Dificili sau orgolioşi, cum spuneţi, scriitorii îşi cunosc totuşi foarte bine interesul profesional. Câtă vreme echipa de conducere le apără interesul, o recunosc şi o respectă. Problemele au apărut în altă parte. După cum se ştie, USR, ca asociaţie independentă şi nonprofit, atârnă financiar de taxa de timbru, de închirierea Cazinoului şi de concesionarea hotelului de pe Căderea Bastiliei. Taxa de timbru ne-a creat prima dificultate. Dacă, în 2006–2008, încasările au crescut brusc, ca urmare a efortului nostru de a pune în aplicare normele legii, lucru nefăcut înainte, ulterior, în parte din cauza crizei, dar şi din cauza relei voinţe a unor editori (mulţi, colegi ai noştri, membri ai USR şi chiar beneficiari ai indemnizaţiei de merit acordate exclusiv membrilor uniunilor de creatori), încasările s-au redus dramatic. USR şi-a revendicat drepturile prin toate mijloacele legale, ajungând până la procese, fără a obţine mare lucru, din păcate. Am întreprins o amendare a legii, care avea numeroase insuficienţe, şi, din nou, editorii ne-au pus piedici, solicitând comisiilor parlamentare de cultură să respingă varianta propusă de noi. Amânată de câteva ori, discutarea proiectului va intra, probabil, în dezbaterea parlamentului, după alegeri. Falimentul Cazinoului ne-a dat lovitura de graţie. În afara unei datorii de 360.000 de euro, rezultat al nerespectării contractului semnat cu 18 ani în urmă, chiriaşii noştri ne-au mai lăsat şi cu gazele şi curentul electric neplătite pe mai bine de o jumătate de an, ceea ce ridica paguba la aproape 400.000 de euro. Cu puţinul încasat de la hotel, a trebuit să ne descurcăm timp de nouă luni din anul pe cale de a se încheia. Am tăiat toate indemnizaţiile de conducere, ca şi toate contractele civile ale celor care aveau pensie sau alt venit. Celor cu carte de muncă le-am redus salariile cu 30%. Chiar şi în aceste condiţii de austeritate, nu ne-a părăsit nimeni. Le sunt profund îndatorat tuturor pentru devotamentul şi fidelitatea lor. La data la care răspund întrebărilor dv., suntem pe cale de a încheia un nou contract de închiriere pentru Cazinou, după un proces de evacuare a foştilor chiriaşi pe care l-am câştigat doar la recurs. Cea dintâi instanţă n-a considerat că solicitarea de evacuare era suficient motivată, deşi datoria chiriaşilor era aceea care era, iar curentul şi gazele ne fuseseră tăiate din vina aceloraşi rău platnici. Sperăm să putem informa Consiliul din decembrie, consacrat bugetului, că ne-am scos, cum se spune. Cu eforturi care ne-au costat multe nopţi nedormite, pe mine şi pe colegii mei din conducere.
Multă lume consideră că USR, ca şi ICR, funcţionează datorită banilor primiţi de la stat. Vreţi să ne spuneţi ce fel de instituţie a fost USR până în 1990 şi când i s-a schimbat statutul şi, implicit, situaţia financiară?
Principala deosebire este aceea că USR de după 1990 nu mai este o instituţie bugetară precum era înainte de revoluţie. Ştiu că unii fac această confuzie. Mai mult, sunt unii „binevoitori“ care afirmă, urbi et orbi, că, în timpul regimului comunist, membrii USR erau salarizaţi. Doar conducerea executivă (preşedintele, vicepreşedinţii şi secretarii) şi funcţionarii, câteva persoane, primeau salarii de la stat, într-un cuantum care nu-mi e cunoscut. Eu am fost doar membru ales în Consiliu, în două legislaturi, calitate în care n-am fost plătit, cum nu erau nici colegii mei aflaţi în aceeaşi situaţie şi nici, evident, membrii, aşa zicând, de rând. După revoluţie, USR s-a reorganizat ca asociaţie profesională de utilitate publică, nonguvernamentală şi nonprofit. USR trăieşte din cotizaţii (încasate de filiale), taxa de timbru (de aceea, cum spuneam, taxa este vitală), sponsorizări sau subvenţii ocazionale, încheierea de contracte în participaţiune ori chirii pentru spaţiile de care dispune. De la buget vin doar banii pentru pensia suplimentară sau pentru indemnizaţia de merit prevăzute de lege, în număr limitat, pentru membrii uniunilor de creatori din cadrul ANUC. USR, ca asociaţie, nu beneficiază de aceste sume. USR susţine financiar, în totalitate sau în parte, câteva publicaţii literare, în Capitală şi în provincie, plătind, după caz, salarii, hârtie şi tipar, colaborări, bazându-se uneori pe contribuţia unor primării sau consilii judeţene sau pe fonduri de la AFCN. Filialele au independenţă financiară, nu doar în sensul că reţin sumele din cotizaţii, dar şi în sensul că pot folosi banii obţinuţi din sponsorizări sau din subvenţii proprii. Acestea fiind zise, aş vrea să subliniez faptul că USR este o asociaţie independentă, atât material, cât şi moral. Poate ar fi corect să precizez: relativ independentă. După cum vă puteţi da seama din cele spuse ceva mai înainte, dacă statul (guvernul, administraţia locală, diverse companii, firme sau instituţii de stat sau private) nu şi-ar asuma, într-o măsură mai mare sau mai mică, răspunderea pentru cultura vie şi nu ar considera USR un brand naţional, existenţa a aproape două mii cinci sute de scriitori români s-ar afla primejduită.
Ce v-aţi propus prioritar în momentul în care aţi fost ales presşdinte?
Mi-am propus să fac din USR o instituţie respectată şi, totodată, capabilă să apere interesele profesionale şi morale ale breslei. Deşi oricând este loc pentru mai bine, cred că am reuşit într-o anumită măsură. Dovadă, între altele, că atunci când am apelat la guvern să ne sprijine ca purtători de cuvânt ai culturii vii de astăzi, adică ai patrimoniului de mâine, am găsit înţelegere. În plină criză, Guvernul Boc a acordat publicaţiilor culturale (nu numai ale USR, dar şi ale altor uniuni de creatori din cadrul ANUC) o sumă importantă, care le-a ajutat să supravieţuiască. Am apelat din nou, la Guvernul Ponta, care ne-a arătat aceeaşi înţelegere. Le mulţumesc că au crezut în noi, în calitatea noastră de brand naţional respectabil şi respectat.
Sunt dispus să solicit Consiliului modificarea articolului 32
Care sunt aspectele cele mai dificile cu care v-aţi întâlnit ca preşedinte al USR? Ce vi s-a părut cel mai greu de gestionat? Au fost momente în care aţi fost tentat să renunţaţi?
Am răspuns în parte la întrebare, aşa că mă voi limita doar la finalul ei. Sigur că am fost ispitit, nu o dată, să renunţ. Am trecut, şi eu, şi colegii mei, prin momente foarte grele. Nu vă ascund că îmi explic cu greutate faptul de a fi găsit înţelegere mai degrabă la autorităţile statului decât la unii dintre colegii noştri scriitori – destui, beneficiari ai drepturilor care decurgeau din calitatea de membru al USR – care ne atacau în presă, reproşându-ne ba una, ba alta, deşi ar fi trebuit să fie la curent cu situaţia USR, comunicată regulat în şedinţele de Consiliu, ai cărui membri unii dintre ei erau. Am citit pe bloguri tot felul de enormităţi, care m-au determinat, în câteva rânduri, să ameninţ cu demisia. Nu sunt paranoic, dar sunt convins de faptul că, dacă nu-mi puneam toată reputaţia în joc şi toate relaţiile pe care mi le-am făcut în lumea politică şi literară, USR s-ar fi aflat astăzi într-o situaţie fără ieşire. Au contribuit la foarte probabila ieşire din criză Varujan Vosganian, prin influenţa în rândul parlamentarilor şi al guvernanţilor, Gabriel Chifu, căruia îi sunt recunoscător pentru sutele de ore sacrificate în scopul clarificării dificilelor probleme de tot felul, Stela Pahonţu, directoarea noastră financiară şi administrativă, fără competenţa căreia nimic (şi ştiu ce spun!) nu s-ar fi rezolvat, precum şi tuturor celor care, prost plătiţi sau neplătiţi, ne-au fost alături în tot acest timp. Şi, fiindcă nu-mi stă în fire să las treaba făcută pe jumătate, mai ales că anul care vine va fi la fel de dificil, nu numai că am renunţat la ideea demisiei, dar mă gândesc să recandidez. Statutul, votat în 2009, îmi permite, prevederea din el că preşedintele are dreptul la doar două candidaturi neputând fi retroactivă. Sunt dispus să solicit Consiliului, spre eliminarea oricărui echivoc, modificarea în acest sens a articolului 32. Fac în premieră această declaraţie.
Puteţi să ne daţi mai multe informaţii despre alegerile din USR?
Alegerile din 2013 se vor desfăşura conform statutului. Eventualele amendamente nu schimbă nimic esenţial. „Reducerile“ pe care le avem în vedere, din raţiuni se economie, ale numărului de membri ai organismelor de conducere centrale vor păstra proporţionalitatea cuvenită, aşa încât nici o filială să nu fie afectată. Vom propune introducerea, în unele cazuri, a votului electronic, tocmai pentru a ne cruţa de costurile deplasării în Capitală. Sigur, votul secret rămâne de rigoare în majoritatea cazurilor.
S-au înscris în USR destui tineri, unii aflaţi azi în structuri de conducere
Este uşor de văzut că Uniunea Scriitorilor este o asociaţie îmbătrânită, deşi dvs. aţi făcut eforturi pentru a aduce tinerii mai aproape de ea. Ce credeţi că s-ar mai putea face pentru asta? Nu e vorba doar de numărul de scriitori tineri din Uniune, ci şi de prezenţa lor în structurile de conducere. Ce ar mai trebui făcut pentru asta? Care sunt piedicile?
La prima reuniune a tinerilor scriitori, pe care am organizat-o ca urmare a angajamentului pe care mi l-am luat când am candidat în 2005, i-am rugat pe participanţi, majoritatea nemembri ai USR, în vârstă de 25-35 de ani, să închidă pentru o clipă ochii. Când i-au deschis,
le-am spus: „Iată, acum aveţi vârsta mea, 70 de ani. Viaţa trece într-o clipă“. Nu-mi amintesc dacă am precizat că experienţa cu pricina a făcut-o prima oară, cu ucenicii lui, Budha. Voiam doar să le atrag atenţia că va veni foarte repede momentul în care vor avea nevoie de o solidaritate precum aceea oferită de USR. Rezultatul a fost că s-au înscris în USR destui tineri, unii aflaţi azi în organele de conducere. Nu ştiu ce ar mai fi de făcut ca să-i atragem şi pe alţii. Socotesc că vor veni când vor considera necesar. Nu trebuie grăbiţi. În ce ne priveşte, am făcut ce am putut. Le-am oferit ocazia unor reuniuni anuale în care să-şi discute proiectele şi priorităţile. O vreme au avut revista lor, finanţată de USR, dispărută, nu din cauza noastră, ci din cauza plecării la ICR Madrid a Luminiţei Marcu, aceea care câştigase concursul de proiecte şi scosese primele numere, în general, foarte bune.
Cum apreciaţi literatura ultimilor 20 de ani?
Nu am o idee clară. N-am urmărit în ultimii ani în mod special literatura care se publică. Vă pot oferi câteva constatări, fără pretenţia de a avea dreptate. Generaţia mea a ieşit practic din scenă. Cu excepţia câtorva romane, nu toate bune, n-a dat nimic revelatoriu. În orice caz, cele mai multe sunt sub nivelul romanelor publicate înainte de 1989. Poeţii se cam repetă, reeditându-se. Generaţia ‘80 i-a pierdut, vai, prea repede pe prozatorii ei de vârf, Mircea Nedelciu şi Gheorghe Crăciun. Generaţia 2000 are câţiva reprezentanţi onorabili, dar, din câte am citit, nici unul excepţional. În poezie, în afară de Ioan S. Pop şi poate de alţi doi sau trei, nu e nici o lumină orbitoare. Pe o linie medie, sunt destui, dar nu mă simt în stare să pariez pe o carieră extraordinară a nici unuia. Ceva mai bine sunt reprezentaţi criticii. Îndeosebi critica de întâmpinare a generaţiei 2000 se dovedeşte foarte activă. Încă o dată, luaţi afirmaţiile mele cum grano salis. Nu bag eu însumi mâna în foc că nu mă înşel.
Cartea şi capitalismul sunt nemuritoare câtă vreme nu li se va găsi un înlocuitor
Dar piaţa de carte din România ultimilor ani? Vedeţi o evoluţie sau o involuţie în privinţa promovării, citirii şi cumpărării de literatură?
Am, în această privinţă, o părere mai puţin pesimistă decât a multora. Cred că niciodată în trecut, oricare ar fi el, nu s-a tipărit mai multă carte decât astăzi. Şi, cu certitudine, nu s-a citit mai multă. Mă refer la cartea literară, în primul rând, indiferent pe ce suport, hârtie sau electronic. Eu nu sunt la fel de alarmat ca alţii din cauza dispariţiei, încă nedovedite statistic, a cărţii tipărite. Şi chiar dacă locul ei îl va lua tableta, cititul însuşi nu va dispărea. În plus, telefoanele mobile, graţie s.m.s.-urilor, îi îndreaptă din nou pe oameni către scris şi citit. Epoca imaginii se va încheia în viitorul apropiat. Oamenii citesc din nou şi în împrejurări de viaţă dintre cele mai diferite, nu doar în bibliotecă, ci pe stradă, în tren, în metrou, pretutindeni. Constat şi eu, ca alţii, mulţi, că editorii se plâng că nu mai vând carte literară, supravieţuind din expediente. Iertat să fiu dacă nu-i cred. Câţi au dat faliment? Dacă ştiţi vreunul, spuneţi-mi şi mie. Nu mă
îndoiesc că vânzarea de carte a scăzut din 2008 încoace, din cauza crizei. Dar nu putem decide de soarta cărţii ca obiect cultural în funcţie de o criză, care vine şi trece. L-am auzit pe un deputat socialist francez declarând senin, cu ocazia unui seminar politic internaţional, că deceniile ultime ale secolului XX au coincis cu moartea comunismului de stat (ştiţi dv. care!), iar deceniile de început ale secolului XXI îşi vor lega numele de moartea capitalismului. După modesta mea părere de cititor şi de democrat împătimit, cartea şi capitalismul sunt deopotrivă de nemuritoare, indiferent de suport, câtă vreme nu li se va găsi un înlocuitor. Lucru cu totul improbabil.
De curând, aţi trimis o scrisoare deschisă preşedintelui Academiei Române, Eugen Simion, în care vă exprimaţi nemulţumirea legată de primirea unui număr prea mic de scriitori consacraţi în acest for. Ce ecouri a avut scrisoarea în breasla scriitoricească? De ce ar fi importantă prezenţa unui mai mare număr de scriitori în Academie?
Nu ştiu ce impact public va fi avut scrisoarea mea către E. Simion. Şi, în fond, nici nu mă interesează. Motivaţia scrisorii este alta. Ca preşedinte al USR, n-am putut să nu remarc împrejurarea ciudată că, vreme de un deceniu, din 2003 încoace, fostul preşedinte al Academiei Române şi preşedintele în funcţie al Secţiei de literatură şi lingvistică n-a susţinut candidatura nici unui scriitor român din ţară. A propus, în schimb, candidaturile unor lingvişti şi ale unor scriitori din străinătate (un poet de la Chişinău şi unul de la Cernăuţi, ambii stimabili, dar neputând concura cu numeroşi scriitori din ţară, din toate generaţiile, poeţi, romancieri, critici etc.). D-l Simion se apără calculând tendenţios numărul de locuri disponibile şi tratându-mă pe mine de mincinos, când vine vorba de intervalul de pauză dintre ultimele primiri, care au avut loc în 2003, şi anul pe sfârşite în care ne aflăm, 2012: peste un deceniu, am zis eu greşit, în loc de aproape un deceniu. Mă corectez, deşi nu văd diferenţa. Un deceniu rămâne un deceniu, fie ştirbit, fie adăugit. Nu mi se pare normal să nu remarcăm că boicotarea de către d-l Simion a candidaturilor scriitorilor români din ţară este un fapt şi, încă, unul grav. Mă întrebaţi de ce ar trebui ca scriitorii să facă parte din Academie. Răspunsul este la îndemână: ca supremă consacrare. Aşa se întâmplă în toate ţările care au academii.
Cum supravieţuiesc revistele literare? Este util să existe atât de multe, chiar dacă au tiraje confidenţiale?
Revistele culturale supravieţuiesc cu greu. O ştiţi foarte bine, nu e nevoie să v-o spun eu. Nici una nu rezistă exclusiv din vânzare. Mai ales dacă e vorba de reviste literare, de artă sau de ştiinţă. Toate sunt publicaţii de nişă, cum sunt considerate, cu tiraje confidenţiale. În Franţa, lucrurile stau la fel. Deşi restrâns, nu înseamnă că publicul lor nu contează. E un public specializat, al cărui rol în cultură este esenţial. Ştiţi, bunăoară, că, aproape fără excepţie, premiile literare din Franţa sunt „ghicite“ şi susţinute nu de hebdomadarele cu profil divers, politice, în primul rând, ci de câteva astfel de reviste de nişă? Singurele, de altfel, care publică poezie. Aveţi idee de tirajul unor reviste care au schimbat cursul literaturii române, Convorbiri literare sau Sburătorul? Câteva sute de exemplare. Din păcate, sub presiunea televiziunii şi a Internetului, mulţi se îndoiesc de importanţa unor moduri de comunicare al căror rating este aparent neglijabil. Ei greşesc, refuzând ideea că marea cultură – literatură, artă, ştiinţă – este opera unor elite, nu a majorităţilor. Câţi îl înţeleg, încă astăzi, pe Einstein? Dar pe Van Gogh? Dar pe Baudelaire? Dincolo de un anumit snobism, prea puţini.
Cum ar trebui să se implice mai mult guvernul în sprijinirea scriitorilor şi a literaturii române, mai ales în condiţiile crizei economice?
Guvernul s-a implicat în anii din urmă într-un mod constant şi eficient. Am constatat cu toţii, guvernanţi şi scriitori, că liberalizarea pieţei de artă sau de carte poate avea urmări negative. După un prim moment de euforie postdecembristă, când mizam pe o independenţă totală de stat, probabil şi din cauza temerilor moştenite din comunism, când statul îşi aservise cultura, ne-am dat seama că statul trebuie implicat în cultura vie la fel cum este implicat în patrimoniu. În definitiv, patrimoniul de azi este cultura vie de ieri, tot aşa cum cultura vie dintr-o epocă sau alta devine patrimoniul epocii următoare. Ceea ce depinde de artişti, de scriitori este să impună respect prin opere valoroase. În ce-i priveşte pe guvernanţi, ei trebuie să se conformeze principiului neamestecului în conţinutul şi în forma operelor. Rolul este de a asigura condiţiile materiale şi morale ale realizării unor opere care vor deveni, graţie sprijinului lor şi talentului autorilor, bunuri naţionale.
Ce efecte pozitive poate avea pentru literatura română contemporană invitarea României ca oaspete special la Salonul Cărţii de la Paris, anul viitor?
Este o mare onoare pentru România calitatea de invitat special la Salon du Livre de la Paris, de anul viitor. Problema noastră principală, şi nu de azi, de ieri, nu e aceea că nu avem opere valoroase, ci că nu reuşim să le facem cunoscute. Salonul de Carte din martie 2013 ne oferă o ocazie excepţională. Să nu credeţi însă că onoarea ne pică din cer. Ea este rodul eforturilor îndelungate şi tenace ale ICR Paris. Am remarcat cu stupoare că noua echipă de conducere de la Bucureşti pare convinsă că nu s-a făcut nimic în vederea Salonului. Am avut o convorbire cu vicepreşedintele Horia Gârbea şi l-am sfătuit amicalmente să discute cu directoarea, încă în funcţie, a ICR Paris, care s-a ocupat de organizare, spre a vedea ce s-a făcut, care sunt paşii următori şi cui îi revine în continuare răspunderea pentru fiecare dintre ei. Sper din toată inima ca Salonul de la anul să reprezinte un succes pentru literatura română. Condiţia minimă este să nu omorâm copilul recurgând la prea multe moaşe.
Cum apreciaţi pregătirile din partea României? Este implicată şi Uniunea Scriitorilor în pregătirea acestui eveniment?
Am răspuns în parte la întrebare. USR nu a fost şi nu este implicată în Salon. În pregătirea Salonului nu este implicată nici Delegaţia Permanentă a României pe lângă UNESCO. Ceea ce nu înseamnă că diplomaţii care o compun vor fi absenţi şi nu vor da o mână de ajutor, dacă li se va solicita.
Interviu cu NICOLAE MANOLESCU, preşedintele Uniunii Scriitorilor, realizat de Mădălina Şchiopu