Pe aceeași temă
Debutul editorial în critică al lui Mihai Iovănel se arată a fi atât de original încât afirmaţia sa din Introducere: „am început să scriu despre Sebastian la sugestia doamnei Elena Zaharia-Filipaş; dacă nu ar fi existat această intervenţie, foarte probabil că nu mi-ar fi trecut niciodată prin cap să abordez un autor până atunci aproape indiferent“ pare aproape o figură protocolară de stil, deşi nu e. Totuşi – o ştim prea bine – nu iniţiativa alegerii temei unei teze de doctorat este cea care primează, de regulă, ci mai ales felul în care ţi-o apropriezi şi o faci să devină a ta. Or, din acest punct de vedere, cartea de faţă se dovedeşte a fi un produs sută la sută al mordantului şi talentatului critic de la Cultura, confirmând întru totul caracterizarea făcută de profesorul Paul Cornea pe coperta a patra. O caracterizare căreia oricine l-a urmărit cât de cât pe Iovănel nu poate decât să-i recunoască evidenţa („Critica lui... e metodică, intens analitică, abrazivă, lipsită de sentimentalism şi retorică, perfect adecvată mobilului ideologic şi caracterologic pe care-l urmăreşte“). Trebuie spus că autorul are cel puţin două atuuri importante – două dimensiuni ale criticii pe care majoritatea colegilor săi de generaţie le trec, de regulă, în plan secund, din timiditate, lipsă de apetenţă sau prejudecată estetizantă: 1) pasiunea pentru contextul istoric (împinsă până la un detectivism istoriografic cu ambiţii de exhaustivitate) şi 2) critica ideologico-politică multiplu direcţionată polemic; de altfel, prezentul volum e subintitulat, pentru deplina clarificare, „o monografie ideologică“. Nu e, fireşte, doar atât, căci Iovănel rămâne critic literar până la capăt, dar e, în mare măsură, aşa ceva, drept pentru care a-i imputa amploarea aparent dezechilibrată a investigaţiilor în chestiunea antisemitismului, a dreptei radicale interbelice şi a comunismului posbelic nu are, propriu-zis, de-a face cu miza asumată a demersului. Obiectivul nu e revizuirea estetică a lui Sebastian – deşi reuşeşte, printre altele, şi asta –, ci clarificarea unor „dosare ale istoriei“ direct legate de personalitatea acestuia. Altfel spus, Evreul improbabil (provocator titlu!) nu face concurenţă monografiilor istorico-literare ale Corneliei Ştefănescu şi Dorinei Grăsoiu, nici nu ambiţionează o scanare de ansamblu a publicisticii sebastianiene, ci întreprinde „puncţii“ avenite în zonele supuse controverselor. Totul – pe calapodul unui demers monografic de tip viaţa & opera, montat neconvenţional. Evident, printre „dosarele“ examinate aici se numără şi acela al antisemitismului autohton, al tinerei generaţii interbelice, al accidentului fatal, al cazului Pătrăşcanu şi al receptării Jurnalului, fiind valorificate în acest sens inclusiv informaţii venite dinspre Siguranţă şi arhivele Securităţii. Simptomatică rămâne însă, înainte de orice, calitatea de „turnesol“ a scriitorului aflat în faţa unor opţiuni extreme, prins, inclusiv după moarte, între tabere care şi-l dispută şi iau din el, de regulă, ceea ce convine propriei agende. Nota Bene, Sebastian a fost disputat de femei, de criticii literari, de prieteni şi de adversari ideologici deopotrivă...
În privinţa „detectivismului istoriografic“ mai sus-amintit, analiza moleculară şi maliţia rafinată, ca şi lectura doldora de aluzii parşive a subtextelor (începând cu ipoteza homosexualităţii latente a lui Sebastian, catalizată, la „ieşirea din provincie“, de concitadinul Camil Baltazar) îl apropie pe Iovănel de eseistica unui Dan Petrescu. Iar calitatea de cercetător la Institutul „Călinescu“ îşi spune din plin cuvântul în scrupulozitatea documentară a tânărului critic. Cumularea acestor trăsături îl individualizează pregnat, iar prospeţimea atitudinii sale e mereu dublată de sagacitatea dezinvoltă a profesionistului hârşit, căruia nimic din ceea ce-i „sebastianesc“ nu-i e străin.
Cartea este foarte bine scrisă, plăcut narativizată şi incisivă, cu rupturi de nivel şi conflictualizări dinamice, cu note de subsol detaliate, la rândul lor atractive, lipsită de orice conformism „academic“, dar blindată la toate capitolele. Pasiunea sursologiei îl face uneori – e drept: rareori – pe Iovănel să supraliciteze influenţele culturale sau filosofice asupra lui Sebastian, acolo unde am putea vorbi mai degrabă despre sensibilitatea comună a epocii. Iar plăcerea comparaţiilor la distanţă îl determină, în câteva rânduri, să facă unele analogii riscante (nu neapărat şi hazardate), cum ar fi cea dintre „fascismul fără fascism“ din eliadianul Itinerariu spiritual şi... postmodernismul fără postmodernitate teoretizat la noi de către Mircea Martin. Judecăţile de valoare aplicate literaturii sunt deseori drastice, dar drepte şi, dacă Sebastian „iese“ pe ansamblu ca un scriitor minor, minus Jurnalul şi cu reuşite relative în Femei, De două mii de ani, Jocul de-a vacanţa sau, secvenţial Accidentul, importanţa sa este pusă cu asupra de măsură în evidenţă, ca (încă o dată) revelator pentru marile dispute ideologic-identitare din ultimele opt decenii şi jumătate. Amănunt esenţial: nu excepţionalismul biografic, ci normalitatea existenţială pe care Sebastian ţine să şi-o conserve într-o epocă a tuturor extremismelor, ca şi indecizia sa între nevoia de integrare transetnică în noua elită culturală a epocii şi cea de asumare a evreităţii îl fac să cadă mereu între tabere, la mijloc, condamnându-l la singurătate.
Interpretări incitante întâlnim la tot pasul. Redeschis oportun, dosarul „erotic“ al lui Sebastian nu exclude, ci nuanţează evaluările deja existente privind nesiguranţa sexuală şi sincopele virile ale timidului asaltat de femei. În privinţa dosarului ideologic, „meciul“ purtat cu cartea Martei Petreu (Diavolul şi ucenicul său: Nae Ionescu – Mihail Sebastian) este câştigat cu brio de Iovănel, care-l scoate, cu argumente imbatabile, pe autorul Stelei fără nume de sub incidenţa acuzelor de „extremism de dreapta“ şi a misreading-urilor maniheist orientate. La drept vorbind, criticul greşeşte (după mine) doar acolo unde lasă senzaţia că subevaluează simpatia „primului“ Sebastian pentru Mussolini şi, în general, „năismul“ său juvenil, chit că grefat pe un individualism artist şi fără mari apetenţe ideologizante. Excelente sunt, cu deosebire, observaţiile referitoare la orientările şi disputele tinerei generaţii. Cu adevărat „revoluţionară“ este, bunăoară, cea potrivit căreia existenţialismul kierkegaardian şi vitalismul spiritualist se aflau la noi în germene încă înainte de primul război mondial, care doar le-a întârziat emergenţa. Surpriză: printre precursorii autohtoni ai „trăiriştilor“ apare identificat inclusiv kantianul, raţionalistul Mircea Florian, autor al unui volum de influenţă kierkegaardiană (Arta de a suferi. Treptelnic sufletesc) publicat în 1920 dar „scris la începerea războiului“. Novatoare sunt şi paginile despre genealogia teoretică a obsesiei „aventurii“ la romancierul Sebastian, prefigurată de Jacques Rivière, A. Gide, Georg Simmel şi, ceva mai târziu, Thibaudet. În evaluarea lui Iovănel, concepţia lui Simmel despre „imprevizibilul şi intraductibilul“ aventurii ar sta la originea experienţialismului din Itinerariul spiritual al lui Eliade şi „la rădăcina imaginarului literar al lui Sebastian, care pare că vrea să rescrie Cărarea pierdută a lui Alain Fournier (una dintre cărţile sale de căpătâi, elogiu al unei lumi utopice a fanteziei şi reveriei, a blocajului infantil în ceea ce s-ar putea numi «stadiul vacanţei» şi al jocului fără sfârşit), aşa cum Meaulnes aspira să recupereze castelul – figura absolută a vacanţei“. Reţin atenţia insigth-urile despre utopia intimităţii, despre autenticitatea sporită a jurnalului (pe care o câştigă prin intermediul distanţării diaristului în raport cu publicul), ca şi alegaţiile privitoare la o posibilă intervenţe a lui Eliade în blocarea apariţiei sale postbelice. Trecând în planul investigaţiilor istorico-ideologice, o menţiune specială merită observaţiile despre abordarea Holocaustului în literatura din anii comunismului românesc: potrivit lui Iovănel, dacă relatările privind ororile lagărelor de exterminare naziste erau permise fără probleme, chiar dacă mobilurile exterminării erau atribuite prioritar capitalismului, nu ideologiei rasiste, abordarea masacrelor comise de armata română în Transnistria era, din raţiuni lesne de înţeles, cenzurată. Ea îşi va face loc, codificat şi eliptic, doar în prozele din anii ‘70-’80 ale lui Norman Manea. Substanţială, chiar dacă fără mari „revelaţii“, este analiza tabloului sinoptic al antisemitismului cultural din România interbelică, de la cel rezidual şi soft al liberalului E. Lovinescu la „estetica iubirii“ teoretizată de G. Călinescu în legătură cu specificul evreiesc şi, trecând prin „cazul“ Camil Petrescu, la „durii“ tradiţionalişti N. Iorga şi N. Georgescu-Cocoş. „Vedeta“ acestei secţiuni rămâne însă, de departe, „dosarul“ controverselor prilejuite de apariţia romanului etnico-biografic De două mii de ani, cu o analiză complexă, deloc banală, a prefeţei lui Nae Ionescu şi cu două subcapitole, din nou, puţin surprinzătoare (Marcel Proust: o afacere evreiască şi Lectura lui Constantin Noica. Un experiment care limitează principiul autonomiei esteticului). Discuţii ample ar merita capitolele despre relaţiile problematice ale lui Sebastian cu comunismul imediat postbelic, sau cele despre circumstanţele accidentului fatal şi „teoria conspiraţiei“ din jurul său (împotriva interpretărilor abrupte ale lui Cornel Ungureanu, Iovănel pledează, convingător, pentru accident, în defavoarea asasinatului). S-ar putea glosa mult inclusiv asupra prelungirilor imediat postbelice ale scandalului De două mii de ani – vezi persistenţa calificărilor lui Sebastian drept „huligan năist“ de către co-etnici precum F. Aderca, I. Călugăru sau Ury Benador. Sau asupra mecanismelor canonizării postdecembriste a scriitorului prin intermediul Jurnalului său intim, pregătit de o îndelungată receptare subterană, presărată de publicări selective şi apărut într-un moment propice. Reconstituiri pasionante, aproape cinematografice, vizează strategiile de camuflare identitară a lui Sebastian în timpul războiului şi al legilor rasiale, când dramaturgul – aflat, am spune, între Steaua fără nume şi steaua galbenă – a fost ajutat, fără ştirea lui, să fie jucat pe scenă prin sprijinul unui agent al Siguranţei, aflat în spatele pseudonimului „Victor Mincu“. În fine, eficient evocată la rece de către Iovănel este evadarea ratată a lui Sebastian la Hollywood pe urmele prietenei sale Nadia Mărculescu. Un final bine regizat critic, un final care aşază întreg destinul „evreului improbabil“ sub semnul evadării imposibile şi, cum ar fi spus Camil Petrescu, „greu cenzurate de moarte“.
Având toate datele unui best-seller istorico-literar şi, aşa-zicând, biografico-ideologic, Evreul improbabil... ilustrează, la cote de excelenţă, înzestrările unui tânăr intelectual incomod şi liber, a cărui expertiză multiplă îl califică, între colegii de generaţie, ca fiind cel mai compatibil cu idealul „criticii complete“.
Mihai Iovănel, Evreul improbabil.
Mihail Sebastian. O monografie ideologică, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2012, 328 p.