Bucurestiul Cultural, nr. 121 - La bufniţe

Bianca Burta-cernat | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Toate bufniţele este cartea în care Filip Florian, scriitorul atât de ataşat fan­tas­me­lor trecutului, se apropie cel mai mult de prezent. „Istoria“ unuia dintre pro­tagoniştii acestui roman – Luci, un puşti dintr-un orăşel montan, reeditând, în termenii lui G. Călinescu, „copilăria co­pilului universal“ – începe în 2000, anul eclipsei, într-o iarnă când, imediat după Anul Nou, „norocul a picat din cer“, odată cu o zăpadă ca din basme (gra­ţie căreia „strada şi gardurile au dispărut“, iar „maşinile au ajuns un fel de balene albe, adormite“) şi urcă până foar­te aproape de noi, până prin 2012 – anul apariţiei cărţii. Sau, ca să intrăm, în fine, în logica acestei istorii, până la mo­mentul când personajul-narator, bă­ia­tul care ar fi vrut să poată vedea „ca buf­niţele, în beznă, dincolo de forme şi con­tururi“, umple cu însemnări un caiet – „am înşirat de-a valma cuvinte şi am amestecat poveşti“ –, caligrafiind pe co­per­tă, în final, chiar titlul romanului semnat de Filip Florian. Trucul narativ nu este, desigur, prea nou, însă nu „nou­tatea“ contează în această carte despre magia poveştii şi a povestirii. Dim­po­trivă.

Se întâmplă, aici, ceva oarecum stra­niu (şi autorul scoate efecte extraor­di­nare din această stranietate – magistral întreţinută): anume că într-o proză de­spre o copilărie ce se consumă la înce­pu­tul mileniului al treilea, în plină nebu­nie hi-tech, atmosfera păstrează mult din calmul „patriarhal“ al unor decenii revolute şi dintr-o fermecătoare, în felul ei, nepăsare a Provinciei faţă de isteria sin­cronistă a civilizaţiei vitezei. Până şi pre­zentul capătă în cartea lui Filip Flo­rian patină de vechime. Orăşelul mon­tan imaginat de autor trăieşte în ritmuri cvasi-sadoveniene, într-o obstinată atem­po­ralitate, în mijlocul unei naturi încă nu de tot îmblânzite, nu reduse încă la tă­cere de civilizaţie. Într-un asemenea loc (al refugiului şi al evaziunii), expe­rien­ţele, jocurile, descoperirile copilăriei au, în simplitatea lor, o anume gravitate iniţiatică – contrabalansată, pe suficient de întinse porţiuni, de un stenic simţ al umorului. A merge „la bufniţe“ şi a le în­­ţelege graiul, a prinde un pui de că­prioară sau a te aventura la Grotele Sure, în căutare de comori, a alerga îm­­preu­­nă cu câinele Zuri sau a o stârni pe pisica Cici arătându-i un şoricel la care nu poate să ajungă – pot fi aventuri mai pline de miez decât s-ar crede. Puştii din Toate bufniţele, Tudi, Sandu, Niţuş, Gabi şi, mai ales, Luci, au mai multe în comun cu eroii din cărţile cu Tom Sawyer şi Huckleberry Finn ale lui Mark Twain ori cu trăsnăile lui Nică din Amintirile... lui Creangă decât cu, să zicem, citadini mai fiţoşi precum Muiuţ (din Muzici-le şi faze-le lui Ovidiu Verdeş) şi Dănuţ (din Tinereţea lui Daniel Abagiu – volumul lui Cezar Paul Bădescu). Mark Twain e chiar o referinţă precisă, alături de – pe un alt palier livresc – Boris Vian, autori pe care personajul-copil îi des­coperă în zile parcă nesfârşite de va­canţă.

Roman al copilăriei de dincolo de „mode şi timp“, naraţiune a inocenţei, de o exemplară prospeţime a notaţiei, Toate bufniţele este şi istoria unei iniţieri întru contemplaţie. Luci, devenit un tâ­năr meteorolog retras la o staţie din munţi (în compania câinelui Zuri, îm­­bă­trânit între timp), îşi notează, frag­men­tar, într-o ordine ce ascultă de capriciul memoriei şi totodată al fanteziei, „amin­tiri din copilărie“ printre care se ames­tecă secvenţe numeroase despre prie­te­nia – bizară într-o optică a omului co­mun – cu inginerul sexagenar Emil Stra­tin, plecat din Bucureşti în oraşul mon­tan spre a se regăsi, în singurătate, după o lungă serie de neîmpliniri. Stratin, cu istoriile sale de familie – care încep cu amin­tirea traumatică a bombardării Capi­talei de către Aliaţi, în aprilie 1944 –, cu discurile, cărţile şi preocupările sale de ornitolog amator, intră în viaţa lui Luci, puştiul de unsprezece ani, într-o zi în care „norocul a picat din cer“. El este, în această poveste despre prietenie, iniţiatorul, magistrul discret. Iar ini­ţierea ia sfârşit în ziua când, plecând la fel de misterios cum venise, îi lasă tâ­nărului prieten (de vârsta nepotului său din Franţa – şi, de fapt, un soi de fiu spiritual, pe care îl alege nu întâmplător, ci în virtutea deschiderii către gratui­ta­tea existentului) două caiete: unul cu propriile amintiri – pentru scrierea că­rora se şi stabilise, cu un deceniu în urmă, în orăşelul cvasi-izolat; celălalt, cu filele goale, ca un îndemn de care Lucian nu întârzie să asculte. Caietul-carte purtând pe copertă titlul Toate bufniţele va împleti, deci, firele a două na­raţiuni: rememorările lui Stratin, in­fidel dar verosimil transcrise de tânărul meteorolog, şi amintirile mult mai proas­pete ale acestuia din urmă. Planurile alternează; în general, unui fragment din copilăria lui Stratin, din anii ’40 ori ’50, îi corespunde unul despre şotiile lui Luci, în anii 2000. Acest balans între epoci este de efect, juxtapunând deopo­tri­vă contraste şi omologii – sofisticat dispuse de-a lungul naraţiunii.

De o parte, o copilărie liberă, deşi des­tul de pauperă – a unor puşti joviali care visează să descopere comori ascun­se şi, până la un eventual noroc căzut din cer, culeg cu un magnet monedele din fântâna bisericii pentru a-şi cum­pă­ra prăjituri sau inventează taxe ad-hoc pentru turiştii dezorientaţi pe care îi conduc pe cărările înzăpezite; tot ei dau reprezentaţii trăsnite în recreaţia mare, fac farse unei doamne cam acre întâlnite la piscina hotelului Silvana sau, dibuind o uşă secretă a castelului-muzeu, dau în vileag tainele inavuabile ale directorului. Întâmplări mărunte, narate însă cu farmec şi condimentate cu un umor să­nă­tos. Cel care istoriseşte aceste mici frag­­mente de proză (cvasi)picarescă, Lucian, se dedă nu o dată unor savu­roa­se divagaţii, amplificând fiecare detaliu – privit ca printr-o lupă magică. Ironic, îşi autodenunţă procedeul: „Am încercat să nu bat iarăşi apa în piuă, să nu în­­drug verzi şi uscate, să fiu scurt, însă
m-am trezit descriindu-i nălucirile lui Dan de-a fi barman sau chelner pe o navă de lux, de-a călători spre insule tro­picale, ca un paradis, de-a privi pe sub rochiile decoltate în serile de dans şi pe sub fustele săltate de briză în dimineţile senine...“
.

De cealaltă parte, asistăm la o succe­siu­ne de flash-uri dintr-un trecut ce se cere exorcizat prin rememorare: ares­ta­rea tatălui, profesor de istorie la un liceu bucureştean, şi a bunicului, bijutier şi proprietar al unui magazin de lux de pe Calea Victoriei; mai multe secvenţe sur­prinzând închisorile politice ale ani­lor ’50 (oarecum tezist-demonstra­tive); o adolescenţă şi o tinereţe fără orizont; şi, în final, o mare neîmplinire erotică. Per­sonajul cel mai convingător desenat pe care îl recheamă la viaţă notaţiile nos­talgice ale lui Emil Stratin este, de departe, bunicul – om al unei lumi vechi, bon viveur plin de şarm, cu o bio­gra­fie aventuroasă, deloc banală: cel care, de pildă, între cele două războaie, îl cunoscuse pe Thomas Mann, într-un sat de pescari de la Marea Baltică unde se dusese „pentru o afacere cu chihlim­bar“, se vede constrâns, la bătrâneţe, să lu­creze ca bijutier pentru nomencla­tu­riş­tii comunişti, eliberat din închisoare la intervenţia Licăi Gheorghiu. Slujitor al frumosului, bunicul bijutier este un per­sonaj emblematic pentru proza estetă a lui Filip Florian. Meşteşugul său pare a fi o metaforă (destul de transparentă) a artei înseşi – implicit a literaturii calo­file (flaubertiene într-o anumită mă­su­ră), al cărei adept este autorul. La Gherla, şlefuitorul de pietre preţioase notează în secret nişte sonete ale unui tovarăş de celulă, poetul N., pentru a le transcrie ulterior, în relativa libertate a vieţii cotidiene în comunism, pe foi de pergament alăturate într-o carte „un pic mai mare decât o tabacheră“ – obiect în care „era rezumată o singură idee: cu­vintele strălucesc ca aurul, poezia întrece splendoarea unei bijuterii“: „Era o carte cu coperţi de piele brună, cu încrustaţii în stilul vechilor opuri persane, cu pietre de rubin, safir şi jad, prinse într-o mon­tură de argint“.

De la debutul cu romanul Degete mici, în 2005, Filip Florian s-a impus ca pro­zator din categoria „artiştilor“, a livreş­ti­lor-estetizanţi. Volumele publicate ulte­rior – Băiuţeii, în 2006 (roman scris îm­­preu­nă cu Matei Florian), şi Zilele rege­lui, în 2008 – au făcut şi mai clare con­tu­ru­rile acestei imagini: de prozator-„biju­tier“, de profesionist al contemplaţiei şi al reveriei, de „caligraf“ al unei nara­ţiuni nostalgice. Iar Toate bufniţele (2012) reprezintă o suplimentară confirmare a adecvării unei astfel de portretizări. Cu mania ei clasificatoare, critica greşeşte nu de puţine ori printr-o prea decisă (şi restrictivă) lipire de etichetă pe cărţile unui scriitor. În cazul lui Filip Florian, „etichetarea“ s-a făcut corect, cred, până la proba contrarie – autorul se prezintă deocamdată egal cu sine, iar proza sa nu se sustrage din faţa unei (sigur că da: prozaic-agresive...) tentative de analiză. E o proză scrisă întru delectarea supe­rioa­ră, dăruindu-se fără echivoc(uri) citi­to­rului. De aici şi frumuseţea, şi vul­ne­ra­bilitatea ei.

Ceea ce leagă volumele de până acum ale lui Filip Florian, în plus faţă de ma­niera sa deja caracteristică şi dincolo de universurile atât de diferite pe care le explorează ori dincolo de vizibilele în­­cer­cări de a varia inclusiv formula narativă – de la metanaraţiunea istorică până la autoficţiune –, este privilegierea unei re­flec­ţii implicite asupra memoriei. Reacti­varea, transpunerea memoriei în text şi, ar trebui adăugat, estetizarea ei sunt, în proza acestui autor, o necesitate inte­ri­oa­ră a personajului şi totodată a nara­ţiunii înseşi. Eroii lui Filip Florian re­me­mo­rează, deci există; mai mult chiar, lasă uneori impresia că ei există tocmai pentru a face posibil mirajul unor istorii, mici sau mari, recuperate din pliurile unui trecut mai îndepărtat ori mai apro­piat – e felul lor de a-şi certifica valoa­rea propriei vieţi. Arheologi, fotografi, colecţionari ori, pur şi simplu, modeşti deţinători de jurnal intim se perindă prin proza autorului, imprimând coe­ren­ţă simbolică scenariului epic. Sub­stan­ţa lor este una cvasi-arhetipală. Chi­purile acestor personaje nu se reţin atât prin ele însele, cât prin vraja narativă
înfiripată în jurul lor. Personajul cen­tral, în cărţile lui Filip Florian, este Po­vestea. Iar delicata forţă fascinatorie pe care o degajă aceste cărţi vine din atmo­sfe­ra foarte pregnantă pe care, sub pre­textul unei întâmplări sau al alteia, o (re)creează naraţiunea.

 

Filip Florian, Toate bufniţele, Editura Polirom, Iaşi, 2012, 280 p.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22