Bucurestiul Cultural, nr. 122 - Cum (nu) se poate scrie biografia unui mit

Doris Mironescu | 12.03.2013

Pe aceeași temă

O apariţie extraordinară este romanul Vieţile paralele al Florinei Ilis. O carte masivă, bine lucrată şi stăpânită tehnic, adăugând scrierilor ei anterioare şi miza majoră care uneori le lipsea, Vieţile pa­ralele fixează, mi se pare, o dată în proza noastră actuală. Nu doar în calitate de primă proză SF canonizabilă (s-ar putea să mai existe, prin undergroundul ul­ti­me­lor trei decenii, vreo câteva), ci ca scriere puternică, reformatoare a vreo două filoane de prestigiu ale romanului ro­mânesc şi meritorie prin arhitectura sa intelectuală. Pentru că Vieţile paralele este un roman despre două mituri inter­sec­tate, proiectându-şi unul asupra al­tu­ia umbra, roman impur şi inteligent, ata­când tăios şi liber o zonă purulentă a cul­turii române.

Cele două mituri puternice ale culturii române exploatate în romanul Florinei Ilis sunt cel eminescian şi cel al Secu­rită­ţii comuniste. Ele sunt puse în dia­log, aduse laolaltă şi, printr-o mişcare spectaculoasă, făcute să coincidă („cazul“ Eminescu anchetat de Securitate!), lucru care dă noutatea şi prospeţimea cyber­punk (sau mai degrabă steampunk) a acestei ficţiuni. Povestea urmăreşte, prin­tr-un monolog divagant (a cărui teh­nică, cunoscută cititorului din romanul Cruciada copiilor, îşi găseşte acum o ex­ce­len­tă întrebuinţare), viaţa lui Mihai Eminescu începând din 28 iunie 1883, ziua declanşării nebuniei poetului, cu son­daje în trecut sau viitor, după în­­tâm­pla­re. Cartea Florinei Ilis nu e o adevă­ra­tă proză SF de nuanţă retro ca Menta­liş­tii de Florin Manolescu, în orice caz, nu poate fi clasată în nişa unei „secte“ de eretici literari, pentru că autoarea a avut grijă să se încadreze, prin subiect şi prin documentarea acribioasă, într-o zonă clasică a literaturii române. Pro­ble­ma geniului ca personaj de roman a preo­cupat atâţia mari romancieri români şi cu atât de slabe rezultate încât G. Că­li­nescu conchidea undeva că ea nu are vreo realizare posibilă. |ntr-adevăr, atâ­ta timp cât scriitorii (E. Lovinescu, Cezar Petrescu, G. Călinescu însuşi) au încercat să „explice“ personalitatea emi­nes­ciană filmându-i, oricât de ingenios, biografia, ei nu puteau decât să facă pro­pu­neri mai mult sau mai puţin îndrăz­ne­ţe de interpretare a vieţii prin operă. Flo­rina Ilis înţelege însă că mult mai im­portant este să cauţi a înţelege procesul însuşi de semnificare care învăluie în­­tre­gul documentar al unei biografii excep­ţio­nale. Aşa că problema Vieţilor paralele nu mai este figura (cât mai credibilă a) geniului, ci interpretarea acestuia, apro­prie­rea lui semantică de către o exegeză pioasă şi totodată neglijentă, care su­pu­ne obiectul unei finalităţi străine, mal­tra­­tându-l cu (adesea) cele mai bune in­tenţii.

Dar aici intervine şi povestea securistă în roman, ca model de interpretare abu­zi­vă, urmărindu-şi cu orice preţ obiec­ti­ve­le şi gata de orice, dacă subiectul nu reacţionează pozitiv la anchetă. De fapt, Securitatea este convocată ca o con­cre­ti­zare a metaforei interpretării abuzive, diferită doar ca amploare şi violenţă, nu şi ca principiu, de interpretarea critică, chiar atunci când aceasta e una iscusită şi rafinată. |n fond, dorinţa obstinată a lui Maiorescu de a vedea în Eminescu un geniu schopenhauerian abstras din con­tingent sau cea a lui Brătescu-Voi­neşti de a găsi legende biografice înci­fra­te în textele lirice eminesciene se asea­mănă, prin violenţa certitudinilor lor, cu preocuparea ideologilor de ocazie de a găsi în Eminescu un precursor al realis­mu­lui socialist în anii ‘50-’60. Din acest motiv, mie nu mi se pare deloc stranie şi în nici un caz arbitrară această cola­bo­rare în romanul Florinei Ilis; ea trebuie luată pur şi simplu ca un trop desfă­şu­rat epic. Totodată, dacă miza cărţii de faţă este tema abuzului de interpretare, şi nu cea a figurii geniului, pică orice obiec­ţie de ordinul neverosimilităţii (unii cro­nicari i-au reproşat autoarei că nu a vorbit despre maşina de călătorit în timp cu care securiştii ajungeau în se­co­lul XIX!).

Bogdan Creţu observa că romanul sună cel mai bine în prima sa parte, cea an­terioară intrării în scenă a infor­ma­to­ri­lor securişti infiltraţi în sanatoriul de la Ober-Döbling, deci în partea lipsită de contaminări SF. Este zona de confort a cărţii, în continuarea romanelor emi­nes­ciene din interbelic. Autoarea, o ro­man­cieră cu tehnică matură, face un bun spectacol din descrierea nebuniei care îl învăluie, ca un halou de semni­fi­ca­ţii contradictorii, pe Eminescu înce­pând din momentul 28 iunie 1883. Com­bi­naţia de „luceferism“ şi ironie, de aluzie literară oblică şi detaliu biografic concret, precis şi repugnant produce pagini memorabile: „Rezistenţa lui Emi­nescu fu slabă. Curând, ceilalţi izbutiră să deschidă uşa şi să năvălească în sala de baie. Erau vreo patru sau cinci oa­meni, pe care Ioan Vestimie nu-i mai vă­zu­se niciodată. Prezenţa acelora printre iluştrii oaspeţi ai poetului i se păru ex­trem de bizară şi, mai ales, scandaloasă. Atunci îl văzu pe poet înfuriindu-se (pe bună dreptate), de lipsa de cuviinţă a celor ce dădură buzna aşa peste el (în baie), surprinzându-l într-o postură mai mult decât intimă (gol puşcă). Pe trupul robust al poetului sclipeau din loc în loc stropi de apă dând impresia că acesta tocmai ar fi ieşit dintr-o baie de stele sau de paiete“. Dar acesta nu e decât punctul de plecare al romanului, care trebuie ur­mărit în toate articulaţiile demersului său literar, ale cărui ambiţii depăşesc hu­morul filologic, chiar dacă nu refuză ci­titorilor hârşiţi unele delicii emines­co­lo­gice.

Prin scene precum cea citată mai sus, Florina Ilis sugerează că biografia emi­nes­ciană este poluată de semnificaţii ar­bo­rescente, unele evident parazitare, altele pretinzându-se esenţiale, „nu­clea­re“, încă din momentul ei de constituire ca biografie, adică din momentul când ea încetează să mai fie trăită şi devine un monument cultural. Decizia de a în­­cepe romanul cu ziua declanşării ne­bu­niei lui Eminescu înseamnă exact acest lucru: cu luciditatea pierdută, poetul nu mai controlează semnificaţiile unei vieţi pe care o trăieşte alienat, privind-o din afară. El devine un obiect al inter­pre­tă­rii tuturor celorlalţi: doctorii din sana­to­riu, care îl diagnostichează, Maiorescu, care decide ce tip de boală ar putea avea un poet de talia lui, şi exegeţii târzii, care agită chestiunea iredentei române şi a rolului probabil jucat de Eminescu
în obscura societate „Carpaţii“, dar toto­da­tă el este şi un obiect al interpretărilor mitologizante din partea tradiţiei critice fascinate de figura poetului, pe care caută să o interpreteze apelând la ima­gi­nea „cosmosului“ de semnificaţii din opera lui. Toate aceste interpretări îşi corup obiectul, afirmă implicit Florina Ilis. De aceea, scopul ei va fi de a ches­tiona toate interpretările, obligându-le să intre într-un dialog comic unele cu altele (de citit neapărat paginile în care interpretarea biografică a Luceafărului e intersectată de lectura subtextului me­ta­fi­zic al poemului de către Maiorescu!).

Dar operaţia nu se opreşte aici; ro­ma­nul deconstructivist al conflictului inter­pre­tărilor se continuă într-un roman al suspiciunii securistice şi al delirului dirijat politic. Deriva securistică a roma­nu­lui eminescian nu reprezintă o banală ambiţie tehnică a autoarei, ci o com­ple­tare a temei interpretării, care umple această carte. Soluţia este admirabilă, dar nu pentru spectaculozitatea ei, ci pentru că adaugă un ingredient savuros şi o gravitate suplimentară unui roman ce putea fi, altfel, minat de irelevanţă. Căci Securitatea este în România de azi (şi) un mit cultural de mare anvergură, ce poate fi utilizat pentru a sublinia di­men­siunea malignă a interpretării deli­ran­te pe care o uităm atunci când o con­si­derăm caracteristică doar pentru exe­geţi ca Nae Georgescu sau Theodor Co­dreanu. |n romanul lui Eminescu se insinuează un ochi de Argus, care vede totul sau aproape totul. Ar fi greşit să cre­dem (cum afirmă Marius Chivu într-o cronică) că tot ce se întâmplă în roman e opera Securităţii; chiar emisarii insti­tu­ţiei comuniste îşi declară regretul că nu au reuşit să se teleporteze în pe­rioa­da lucidităţii poetului, când ar fi putut influenţa poate mai bine „obiectivul“. Dar începând cu partea a doua a cărţii, perspectiva securistică creşte tot mai mult, până când acoperă complet ulti­me­le zeci de pagini din roman. Eminescu e înconjurat de securişti la sanatoriul vie­nez din Ober-Döbling, se caută influen­ţa­rea lui în cercurile de prieteni de la Fântâna Blanduziei, iniţiatorii unora dintre listele de subscripţie din ultimii săi ani sunt puşi la cale de Securitate, cu­noştinţe din epocă sunt chemate la judecată de un tribunal al poporului. Perversitatea organelor de spionaj face ca toată tradiţia critică şi documentară a eminescologiei, lucrări exegetice, mă­tu­rii ale contemporanilor, scrieri rapsodice sau „demitizante“ să devină, toate, parte a dosarului pe care Securitatea îl des­chi­de „Poetului Naţional“ în deceniul şase, ceea ce poate crea impresia greşită că Maiorescu din roman e un informator al Securităţii.

Culminaţia este dată de detaliul meta­tex­tual după care creierul din spatele maldărului de fişe este un bibliotecar (Filimon Ilea, F.I.) care, şantajat de Secu­ritate, a devenit colaborator al aces­teia şi a construit dosarul eminescian din toate documentele accesibile. Fili­mon Ilea, destinatarul cunoscutului poem eminescian de adolescenţă, o de­sem­nează acronimic pe autoarea cărţii de faţă, care se recunoaşte astfel şi ea prinsă în jocul aberant al construirii de semnificaţii derivate necontrolabil de la obiectul unei obsesii. „Filimon Ilea“ este un monograf târziu, care intervine în joc după ce s-a declanşat nebunia poetului (am spus că securiştii nu pot lua, în mod curios, legătura decât cu Eminescu de după iunie 1883), deci după ce biografia acestuia nu se mai află sub controlul ni­mă­nui, nici al „proprietarului“ ei. Aşa că el investighează obsesiv episoade dis­pa­ra­te din trecutul poetului, care i se pare că îi pot transmite ceva, vede legături care nu există, citeşte sensuri clare în dis­cursul incoerent al nebuniei. Exegeza lui, căutând să mimeze abnegaţia faţă de scopurile politice ale instituţiei la care e afiliat, îşi urmăreşte totuşi şi sco­pu­rile proprii, mai pioase. Deşi romanul este, în mod intenţionat (bănuiesc), mai dezordonat în această parte din urmă a sa, unele episoade fiind chiar redun­dante (cel despre numărul Eminescu din Dilema sau cel cu A.D. Xenopol), mersul romanului e controlat până la sfârşit. Fi­li­mon Ilea se infiltrează în anturajul de la revista Fântâna Blanduziei, citeşte scri­so­rile Henriettei Eminovici şi ale Corneliei Emilian, face o vizită Veronicăi Micle şi îl caută pe poet în sanatoriul din strada Plantelor, chiar înaintea mor­ţii acestuia, unde poate afla motivaţia nebunului care îl lovise pe poet cu o piatră („acesta a râs ca un nebun, fără noimă, spunându-mi că aşa se aruncă în statui, cu pietre. Ca să sperie porum­beii“). Deşi colaborator al Securităţii în­­tr-o misiune nefastă, arhivarul F.I. ră­mâ­ne un biograf devotat, cu nostalgia „cuvântului ce exprimă adevărul“. După ce a investigat moartea poetului cu aju­to­rului informatorilor infiltraţi în preaj­ma acestuia (informatorii înnebunesc şi ei), F.I. refuză să mai scrie, iar dosarul „Poetul Naţional“ este închis. Securi­ta­tea e înfrântă de devotamentul faţă de obiect al bibliotecarului, care înţelege să se abţină de la alte noi comentarii în faţa tradiţiei deja contradictorii. Oprin­du-se din scris, acesta îşi afirmă scep­ti­cis­mul gnoseologic, dar şi pietatea.

Sigur că acest roman masiv şi infor­mat, inteligent şi lucid nu o să pună capăt speculaţiilor biografice fără aco­pe­ri­re şi nici vocalizelor hermeneutice în falset – nici nu e rostul lui să facă asta. Poate că el va reprezenta totuşi un mo­del de raportare inteligentă la actul po­ves­tirii şi al construirii de sens în biografii, multe dintre ele de factură ro­ma­nescă. Oricum, Vieţile paralele repre­zin­tă o realizare literară de marcă pen­tru prezentul nostru literar şi o cără­mi­dă trainică în zidul unei tradiţii reîn­­noite.

 

Florina Ilis, Vieţile paralele, roman, Bucureşti, Cartea Românească, 2012

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22