Bucurestiul Cultural, nr. 122 - Două pe faţă, două pe dos

Ruxandra Garofeanu | 12.03.2013

Pe aceeași temă

|n apropierea centenarului Marii Uniri, având de câteva decenii bulevarde cu titluri consonante (Unirii, Li­bertăţii, Burebista, Decebal...) şi, mai ales, piaţa ge­ne­ros gândită pentru un monument pe măsura eve­ni­men­tului, nu ne revine altceva decât să susţinem pro­pu­nerea cea mai ingenioasă. Până acum, Marea Unire s-a sărbătorit în trei puncte cardinale distincte şi aşa a fost firesc. Bucureştiul, de fapt, cum bine i s-a spus de la început, Bucureştii, asimilând rapid cartiere lă­tu­ral­nice, sate şi comune, este privat de un asemenea izvor de aduceri aminte, de repunere în drepturi a unei conştiinţe naţionale, târziu acceptată ca atare de frun­taşii Europei. Nici acum lucrurile nu merg mai uşor. Simţind fiorul apropierii anului 2018, o seamă de aso­cia­ţii naţionale, membrii ai Academiei Române s-au adre­sat forurilor competente, cu 6-7 ani în urmă, pentru a preîntâmpina negura uitării, pentru a sur­cla­sa delăsarea. S-a iniţiat un concurs de soluţii, s-au de­pus trei proiecte şi juriul, alcătuit din sculptorul Florin Codre, criticul de artă Pavel Şuşară, sculptorul Paul Vasilescu şi arh. Cătălin Cazacu, Ştefan Demetrescu, Florin Necula, Marius Păuniţă, a optat pentru pro­iec­tul nr. 2, câştigător ieşind (2007), pentru a câta oară în­­tr-un scurt răstimp?, Ioan Bolborea, autorul Caragialianei din faţa Teatrului Naţional şi al multor altor remarcabile monumente. Pasionat al bronzului, sculp­torul Bolborea s-a străduit să descopere pe cont propriu tehnicile turnării, stăpânind, în final, nu fără dificultăţi, diferitele procedee de prelucrare şi finisare. De la lut la bronz calea este lungă: suprafeţe aspre, su­pra­feţe rănite parcă de intervenţia incisivă a ebo­şoa­ru­lui, volume compacte, trase, străbătute de goluri, dis­tru­geri, remodelări de x ori în drumul spre perfecţiune. Aici, abstractizarea nu-şi găseşte rostul. Orice fiinţă care trece prin perimetrul unde se va ridica monu­men­tul trebuie să-i perceapă mesajul fără dificultăţi, fără intermediari. După numeroase variante la care a ac­ces, Bolborea a optat pentru cea mai elocventă: cea a semisferei de la suprafaţă, căreia i se subînţelege ju­mă­ta­tea subterană, alcătuind laolaltă simbolul perfec­ţiu­nii transmis de la Pitagora şi Platon până-n con­tem­po­ra­neitate. Gândită în final într-un material trans­pa­rent, foarte la modă în arhitectura zilelor noastre, fie din spirit de imitaţie, fie prin amortizarea simţitoare a costurilor, alunecând adesea spre soluţii ce atrag după ele oboseala progresivă a privirii, gândită în sticlă in­dus­trială, nu de Murano sau Boemia, gracilă, pre­ten­ţioa­să şi scumpă, semisfera e brăzdată de trei şiruri umane, consonând cuvintelor Imnului: „Hai să dăm mână cu mână... În acelaşi timp, sugerează şi ideea unei solidarităţi, a unei bariere: „Pe aici nu se trece“. Sticla şi bronzul creează, ziua şi noaptea, în contact cu lumina naturală şi cu cea artificială, efecte extreme de pre­ţioase, incendiind privirea, exploatându-i la ma­xi­mum capacităţile, supunând-o analizei întregului, de­ter­minând-o să se ralieze simbolului întronat: Unirea, enunţ cu bătaie vastă. Mai sunt 5 ani până în buza evenimentului. „Zilele trec încet, anii trec mai repede“, spunea cineva şi, raliindu-mă gândirii sale, mă alar­mez: oare vom aduga Pieţei Revoluţiei încă un mo­nu­ment şi vom lăsa de izbelişte toate celelalte cartiere? La ce mai sunt bune concursurile, jurizările? Am fost o ţară păgubită de monumente. Continuăm eroarea? Sigur, gigantomania, disproporţionată faţă de capa­ci­ta­tea noastră de a mări PIB-ul, nu e de trecut cu ve­de­rea. Dar să nu gândim pripit şi identic faţă de fiecare problemă ce ni se află în faţă. Avem sau nu nevoie de un simbol al Unirii? Arhitectură şi Sculptură deopo­trivă. Sau, mai exact spus, într-un elan constructiv fără limite, mai mult arhitectură decât sculptură.

Expoziţia Monumentul Marii Uniri: de la proiect la inau­gurare este deschisă, în perioada 18 februarie – 14 mar­tie 2013, la Sala „Constantin Brâncuşi“ a Palatului Par­lamentului, intrarea din str. Izvor, luni–vineri, în­­tre orele 10.00-17.00.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22