Bucurestiul Cultural, nr. 122 - Piese de teatru – recital

Doina Papp | 12.03.2013

Pe aceeași temă

Acasă la…Vizante

Piesa Acasă la tata de Cornel Mimi Bră­nes­cu, de curând pe afişul Teatrului de Co­medie, a avut premiera absolută la Tea­trul ACT. E o piesă neterminată şi spe­ram ca la această reluare să-şi fi dat sea­ma şi autorul, altminteri observator fin al realităţii şi un condei talentat. E de­ficitară mai ales la capitolul con­struc­ţie, mulţumindu-se să înşire tablou după tablou pentru a descrie imaginea unei comunităţi obişnuite de provincie, din zilele noastre, cu toate păcatele vie­ţii în tranziţia de azi a României. Nu are forţă de generalizare, dar are va­loa­re de reprezentativitate şi un apreciabil simţ al veridicului. S-ar înrudi cu proza despre oamenii de prisos şi propune o ti­po­logie expresivă, sugestivă şi, în ge­ne­ral, pitorească. Are şi atmosferă, dar nu are, cum spuneam, structură dramatică, evo­luţie a personajelor în acţiune, scene de teatru cu surpriza şi tensiunile de ri­goa­re. Regizorul Vlad Masacci n-a mai ex­plorat asemenea subiecte şi mai ales me­dii. (E vorba de întoarcerea acasă, în această provincie, a unui tânăr aparent rea­lizat ca scriitor (!), unde se confruntă cu propriul trecut, dar şi cu lâncezeala şi degradarea umană a foştilor lui prie­teni.) Tabloul e inedit pentru el, dar, pa­ra­doxal, făcut din clişeele pe care noi, cei din sală, le recunoaştem ca fiind in­sta­late în mentalitatea comună. Viaţa în­tre crâşmă şi taclale la marginea dru­mu­lui, maternitatea frustrantă a femei­lor care-şi cresc copiii cu gândul la aven­tu­rile bărbatului, idealurile mărunte de eman­cipare, precum ale fetei care se lau­dă cu baia ei, şi, în fine, tatăl din titlu, generaţia „exiprată“ care-şi întâm­pi­nă feciorul cu reproşuri, dar dispare apoi definitiv din piesă. Rămâne să ducă greul acestei realităţi statice un per­so­naj într-adevăr izbutit, prietenul Pe­tri­că, pe care Robert, repatriatul, îl regă­seşte printre lăzile cu suc şi bere din faţa „buticului“ unei foste iubite. Drept să spun, nu ştiu să-l fi remarcat atât de ca­tegoric pe acest Petrică în spectacolul de la ACT, dominat de recitalul lui Mar­cel Iureş, acel sfert de oră de la început re­zervat de autor tatălui. Acum, datorită lui Marius Florea Vizante, rămânem din spectacolul de la Comedie mai ales cu fi­gu­ra pitorească şi ataşantă a acestui per­sonaj, al cărui interpret era cantonat îndeobşte în roluri de năuci simpatici. În­tr-un fel, diferit de acest emploi (re­cu­nosc că nici nu l-am recunoscut la apa­ri­ţie, mai ales că arborează o mustaţă foar­­te masculină), actorul îşi impune pre­zenţa şi-l bate la simpatie pe Vlad Zam­firescu, şi el un prototip experi­men­tat al generaţiei sale. De ce? Simplu. Vi­zan­te a găsit calea să focalizeze spec­ta­co­lul pe figura sa, preluând mesajul spec­ta­colului, chiar deturnându-l pe alocuri. Nu ne mai interesează prea mult ce vrea eroul, cel poposit acasă, şi ne mu­tăm atenţia pe acest golănaş inofensiv de provincie, care se leagănă pe picioare când vorbeşte, ţinându-se de nelipsita sticlă. Nu, nu e beat. Aşa îşi face el cu­raj să trăiască, asumându-şi condiţia. El e cel care determină în final de fapt de­ci­zia de întoarcere a lui Robert la femeia lui de la Bucureşti, el e cel care, prin ima­ginea ratatului beţiv şi fustangiu din dezabuzare, ilustrează „perspectiva“ lo­cului. Petrică îi ia pe toţi peste picior, dar se ia şi pe el în râs, cu cumsecădenia lui, cu mentalitatea de aranjeur su­per­fi­cial care n-atinge drama, ci rămâne în zea­ma neaoşă a miticilor din categoria muscă. E înrudit cu Mitică Popescu din comedia lui Camil Petrescu, cu Ion Ana­poda, din piesa lui Duiliu Zamfirescu, în spiritul aceluiaş sentimentalism minor şi perdant. Dar, ca să-l descoperim ast­fel pe Petrică din piesa lui Mimi Bră­nes­cu, trebuia să poarte numele Vizante. Masacci i-a dat această şansă. În rest, in­terpretări corecte, fără strălucire, într-un spectacol asemenea.

 

Luminiţa – Emilia, duo ABBA

Nu o vedem prea des pe Luminiţa Gheor­ghiu pe scenă. Aşa că, profitând de ocazia creată de Teatrul Metropolis, care a reprogramat un spectacol cu ea după faimosul succes de la Berlin, am aler­gat s-o văd în piesa Baba care as­cul­tă Abba de Catherine Aigner. O piesă de bulevard aşa şi-aşa, care nu cred că re­prezintă gusturile traducătorului, exi­gentul critic de teatru Victor Scoradeţ. Nici pe ale regizoarei Teo Herghelegiu, despre care sunt sigură că a montat pie­sa pentru Luminiţa, care, împreună cu Emilia Dobrin, susţine aici un adevărat recital. Povestea este despre vârsta a treia văzută în cheie comico-senti­men­ta­lă – o melodramă –, şi ce o salvează de la ridicol e tocmai calitatea jocul cu­nos­cutei vedete de cinema – Luminiţa Gheor­ghiu –, secondată la fel de inspirat de Emilia Dobrin. Mă gândeam ce-ar fi fost ca acest rol să încapă pe mâinile Ta­ma­rei Buciuceanu sau ale Rodicăi Bită­nes­cu?! Ei, nu, Luminiţa creează cu fineţe un portret veridic, plin de omenie al bătrânei din piesă, jucăuşă, deşteaptă, amuzantă, care-şi ştie măsura şi nu sare calul nici în calitate de septuagenară (apre­ciez eu vârsta) şi nici în calitate de actriţă. Experienţa din film a actriţei îşi spune cuvântul în privinţa capacităţii de a fi autentică, iar scena, deşi nu e cred pasiunea ei, îi dă iată prilejul să rei­tereze aceste trăsături atât de ne­ce­sa­re în pătratul în care teoretic trans­fi­gu­ra­rea induce un coeficient de artificia­li­ta­te. Cu felul ei de a fi de o naturaleţe zdrobitoare, Luminiţa Gheorghiu naşte viaţă şi transformă personajul schematic din piesă într-o făptură adevărată, cu un magnetism aparte. Am avut noroc să stau în primul rând, aşa că i-am putut urmări actriţei gros-planurile, prin care e imbatabilă şi în film. În scena finală, de pildă, când personajul se trezeşte par­că dintr-un vis pe care singură şi-l înscenează (cel cu fericirea unei seri de Cră­ciun), pentru a ne spune că înţelege că e în plus şi trebuie să dispară. Gluma s-a terminat, Lucille redevine un om în­treg asemenea Luminiţei Gheorghiu, o fiin­ţă atât de bogată sufleteşte, de sin­ce­ră şi ataşantă în relaţia cu ceilalţi. Lângă ea, Emilia Dobrin, prietena de o viaţă, încarnează latura urâtă a bătrâ­ne­ţii, suspiciunea, răutatea, regresia men­ta­lă. Un rol în care actriţa ne aminteşte de performanţa din Şefele. Ea e umbra con­trastantă a celeilalte, care se întinde la comandă peste penibilul situaţiilor din piesă pentru a le da valoare artistică şi semnificaţie. Emilia compune un por­tret aspru, grotesc, sacrificându-şi cu bună ştiinţă farmecul, dar având grijă să-l restaureze în final, când apare în ro­chia albă cu blăniţă ca o adevărată zână din poveşti. Pretextul ABBA marchează un spirit retro mai aprope de gusturile con­temporane. Cum vedeţi, nu e vorba de tango, iar nostalgia, prin prisma ani­lor ABBA, cere ritm şi dinamism pro­ta­go­nistelor. Ceea ce au din plin. Şi, dacă e ca succesul să treacă prin apelul la... vârsta actriţelor, să ne amintim că exis­tă în repertoriul universal atâtea piese mari cu roluri pe care le-ar putea juca. Nemaivorbind de faptul că filmul în care Luminiţa Gheorghiu a strălucit re­cent, Poziţia copilului, luând premiul cel mare la Festivalul Ursul de Aur, ne ara­tă o femeie la o altă vârstă, mult mai apropiată de a actriţei şi mult mai po­tri­vi­tă decât compoziţia la care o obligă Baba care ascultă Abba.

 

In rolul Divinei, Victoria Cociaş

Cel mai greu pentru o actriţă e, cred, să redea pe scenă personajele celebre, care-au trăit în realitate şi au marcat istoria unui domeniu sau altul. Când acest gen de personaj vine din lumea ve­de­telor scenei având nu doar notorietate, ci şi popularitate, sarcina devine aproa­pe imposibilă. Şi totuşi, există dra­ma­turgi care găsesc soluţii viabile şi, în­dem­naţi de interesul arătat de public pentru asemenea subiecte, furnizează texte bune de acest gen. E şi cazul piesei Master Class – La Divina, de Terrence McNailly, montată de regizorul de film Radu Gabrea la Teatrul Nottara, acum vreo 15 ani şi reluată de curând cu mare suc­ces. Paradoxal, Victoria Cociaş, care s-a încumetat să o înfăţişeze pe scenă pe ce­lebra Maria Callas, revine pe scenă în rol într-o formă mult superioară pre­mie­rei de acum vreo zece ani. Experienţa, opi­nează regizorul, dându-ne într-adevăr cheia excepţionalei performanţe la care asistăm. Pentru că Victoria Cociaş, din ca­tegoria actriţelor tehnice, e o per­fec­ţio­nis­tă. Şi, dacă iniţial crearea rolului a solicitat-o într-un mod inedit, de la do­cu­men­tarea teoretică până la lecţiile de canto în vederea play-back-urilor, la re­lua­re atenţia ei s-a îndreptat spre in­fi­ni­ta paletă de detalii din care e făcut în piesă portretul artistei, surprinsă aici la apusul carierei, când, în calitate de pro­fe­soară de canto, Maria Callas îşi acti­vea­ză nu doar experienţa, ci şi resor­tu­ri­le umane. Viaţa ei de ambiţii, perfor­man­ţe şi glorie e transformată deci în mo­del pentru elevii acestui Master Class, unde vedeta se dezbracă de ima­gi­nea intangibilă pe care a propagat-o sce­na pentru a ridica o clipă vălul de pe cu­li­sele secrete ale inimii. Între episoadele „didactice“ ilustrând lecţiile de canto ale maestrei şi plonjările în amintire, se întinde până la urmă viaţa femeii, cu fericirile şi deziluziile ei, cu parcursul sinuos între adevăr şi legendă. Victoria Cociaş le ia în stăpânire pe toate, cu o ex­tremă siguranţă, fără pic de sen­ti­men­ta­lism, impunând nu doar imaginea mo­de­lului livrat publicului din documente şi mărturii (câte cărţi biografice, doar,
s-au scris!), cât şi, mai ales, un anumit por­tret generalist al creatorului de suc­ces care se degajă din exemplul Mariei Callas. Această funcţie estetică a inter­pre­tării Victoria Cociaş şi regizorul spec­ta­colului o intuiesc şi o redau exact, chiar dacă publicul rămâne curios pri­vind biografia reală a vedetei şi suc­ce­se­le sale pe scena lirică. Având inspiraţia să introducă în spectacol ariile celebre existente pe disc, aşa hârâite cum sunt ele, spectacolul provoacă momente înăl­ţă­toare. Le savurăm în linişte când vo­cea Mariei Callas inundă sala şi in­ter­pre­ta din spectacol se retrage cu dis­creţie cu spatele la noi, îmbrăţişând cu privirea circularul pictat al scenei din care-i surâd miile de spectatori. Exi­gen­ţa profesoarei din scenele în care o sâ­câie cu reluările pe Sophie de Palma (re­marcabil interpretată de Andreea Măce­la­ru Şofron), înţelegerea arătată trata­men­tului pe care i-l aplica Onassis, dar mai ales evocarea momentelor de glorie sunt câteva dintre punctele de sprijin ale scenariului, peste care Victo­ria Co­ciaş scrie piesa ei, piesa unei apro­pieri pas cu pas de colosul care n-a in­ti­mi­dat-o pe actriţă, ci, dimpotrivă, a in­spi­rat-o. În rest, doar muncă şi profe­sio­na­lism la cote maxime.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22