Pe aceeași temă
MARIANA CELAC
La ce e buna o bienala?
Anul scolar incepe in curtea scolii. De voie, din datorie de parinti, de nasi, de mentori, din dragoste pentru nepoti, din prietenie, din curiozitate - mergem si noi, ne-scolarii, la adunarea de deschidere si ascultam cuvantarile, felicitarile si promisiunile rituale. Ceremonia are loc invariabil la umbra cladirilor severe de scoala. Initiative primaresti si guvernamentale le mai repara, cu bani europeni de preferinta. Fatadele, fie ele de proiect tip din anii 1960 sau de pe vremea lui Spiru Haret, sunt refacute in culori tonice, vederea la strada se improspateaza in combinatii de zmeuriu cu portocaliu si galben lamaios. Modernizarea se face dupa un model banal despre ce e nou, in si la nivel european: termopane, gresie si faianta la grupuri sanitare, pardoseala noua la sala de sport, zugraveala stridenta la fatada.
Acelasi protocol se desfasoara la colegii nationale, in scoli de cartier, la tara, indiferent de prestigiul scolii, de competitia la admitere, arhitectura cladirii sau istoria locului.
Si in curtea scolii, locul traditional al deschiderii anului scolar, lucrurile arata la fel de stabile. Nu e vorba de fasia cu tufe anemice din fata catorva licee cu reputatie, ci la batatura din spate unde se "iese" in recreatie, locul unde e permis alergatul, strigatele, galagia si batutul mingii. Numai curtile de puscarie pot fi mai apasatoare, mai monotone, mai agresive, mai cenusii, mai respingatoare decat curtile scolilor - ale tuturor scolilor - asa cum arata ele acum.
Fara legatura cu faima, in mijlocul Bucurestiului sau la marginea lui, cu scoala renovata sau stand sa cada, curtea din dos prezinta acelasi "ambient", aceeasi "amenajare", aceeasi "arhitectura": un poligon mai mult sau mai putin regulat, strans intre calcane jupuite, pereti dosnici de case vechi si garduri inalte de beton, din margine in margine acoperit cu asfalt sau cu ciment, sau cu beton. Cenusiul murdar a extirpat in toata tara ultima urma de vegetatie. Eventual, daca scoala are ceva bani, curtea are in mijloc o schela din bare de metal cu un inel subtiratic drept cos de baschet. Loc de lagar, initiator de violenta si apatie, participant la agresivitatea amenintatoare din clase, un peisaj care arunca pe loc in ridicol povestile despre mediu, durabil, sustenabil, ambient si prietenie cu natura. Ce vreti sa facem ? - dau din umeri administratorii - se face noroi, murdarie, nu are cine sa intretina o curte ca lumea. Copiii strica, adolescentii vandalizeaza (nici nu e de mirare, pentru ca peisajul in care isi fac recreatiile e unul de Clockwork Orange), fac grafitti, isi bat joc. Numai betonul rezista. Trebuie bani. Si, oricum, alta solutie nu e. Iar unii mai inimosi mai trag o bidinea de vopsea verde peste cimentul din curtea scolii - in speranta ca va arata putin a iarba.
Cu trei saptamani in urma, la ceremonia de deschidere a Bienalei de Arhitectura de la Venetia, odata cu premiul pentru intreaga opera a lui Frank O. Gehry, instalatia din pavilionul Poloniei, vecinii nostri la Giardini di Castello, a primit Leul de Aur. In mijlocul unui urias festival de arhitectura, un premiu pentru un mesaj distopic, de o cruzime franca, poate fi luata a semnul ca ceea ce se intampla in curtile din dos devine o tema esentiala pentru reflectia despre arhitectura si despre rolul arhitectului.
Hotel Polonia, o expunere tratata in alb si rosu (culorile nationale poloneze), afiseaza un numar de imagini ale unor cladiri, star-urile arhitecturii de tranzitie si opere ale unor starhitecti - vedetele constructiei globalizate -, asa cum ar putea arata peste 40-50 de ani. Functiile prestigioase, globale, "de varf", parcate azi in structurile "de otel si sticla", eventual excesiv decorate, ar putea intra in extinctie. Intamplari din afara arhitecturii (crizele energiei, transporturilor, hranei, practicilor religioase sau capitalismului bancar) ar putea face inutile orgoliile high-tech de azi. Simtul practic ar termina procesul de degradare, convertind cladirile parasite in puscarii, cimitire, ferme de porci, vulgare parcuri de amuzament.
Imaginile obtinute prin manipulare digitala ale unor superrealizari actuale sunt socante, directe, poate simpliste, iar mesajul - ascutit, dureros, dur prin comentariul social cinic, cum spunea cineva. Semn ca lumea pana nu de mult autista a arhitecturii si estetismului extravagant al bienalelor de altadata isi reformuleaza intentiile. De cateva editii incoace temele bienalelor de la Venetia, tot mai sceptice cand vine vorba de banalitatile formale la moda, cer inventiei arhitecturale mai multa etica, mai putina estetica, analizeaza ce se intampla cu orasele, arhitectura si societatea sau cu ce e dincolo de cladire.
Si la noi sezonul bienalelor e in toi. La Iasi se desfasoara bienala Perifericului, la Bucuresti arta tanara e la a treia bienala. Sa vedem ce ne va aduce, pentru temele din curtea din dos, cum sunt curtile uitate ale scolilor, Bienala de Arhitectura Bucuresti, care se deschide peste cateva zile.
PAUL CERNAT
Evocarea ca datorie
Dupa exact 50 de ani de activitate in publicistica noastra literara (in critica propriu-zisa a debutat ceva mai tarziu, din motive lesne de inteles), Gabriel Dimisianu isi extinde, intr-un nou volum, fragmentele memorialistice incluse in Amintiri si portrete literare (2003). De fapt, apetitul evocator al autorului incepuse sa capete un caracter editorial inca din Lumea criticului (2000). Deplasarea spre memorialistica a mers, s-ar zice, in paralel cu treptata si fireasca abandonare a unei activitati foiletonistice vechi de cateva decenii. In prezent, experimentatul cronicar de la Romania literara a ramas practic singurul redactor supravietuitor al echipei formate, in 1968, de catre Geo Dumitrescu prin altoirea, pe trunchiul Gazetei literare, a echipei la vechiul Albatros... Iar calitatea sa de martor de cursa lunga, insider al deceniilor in care, alaturi de alti confrati, a participat la pastrarea, oricat de relativa, a normalitatii in literatura presupune deja o datorie a evocarii: "Poate ca vor interesa aceste aduceri aminte, chiar si numai pentru faptul ca rasfrang o experienta directa. Sunt azi tot mai putini, din pacate, cei care cunosc lumea literara de la inceputul anilor 60 ai trecutului veac, spre a lasa marturii despre ea". Aceasta paranteza extrasa dintr-un text cu titlu hogasian (Amintiri dintr-o tipografie) exprima, metonimic, miza intregului volum. Avem de-a face, in fapt, cu o suita de texte, unele ocazionale, publicate de-a lungul a doua decenii si jumatate, altele strict personale, cele mai multe - alcatuind o "fresca" din fragmente a lumii literare prin care autorul a trecut. Cateva evocari au caracter de necrolog (cele despre Valeriu Cristea, Lucian Raicu s.a.) sau, dimpotriva, un caracter festiv. Practic, singurul adaos fata de Amintiri... este Jurnalul reluat (fragmente). In ciuda acestei alcatuiri compozite, eterogene si in progress, Oameni si carti are insa o certa unitate de ton si de perspectiva. Calitatile memorialistico-literare - amenitatea si seninatatea tonului, relatarea calma, claritatea, decenta, retinerea economicoasa, scrupulul etic al exactitatii si fidelitatii reconstituirii, echilibrul "caracterologic" etc. - tin de datele unui temperament clasic, preponderent flegmatic, dar cu destule tuse melancolice. Lipseste orice ostentatie literaturizanta; nu si cateva mici "rasfaturi" precum utilizarea calinesciana a perfectului simplu...
Vorbeam ceva mai inainte de apararea "minimala" a normalitatii in literatura sub comunism. Ei bine, ceea ce sare imediat in ochi la lectura acestor pagini atasante este normalitatea, firescul discursului: evitand sa comita "indiscretii neconvenabile" sau indelicateti, departe de orice puseu autoeroizant sau resentimentar, ferit, in plus, de egolatria celor ce se indeletnicesc, ambitios, cu literatura, Gabriel Dimisianu pare insufletit de idealul unei obiectivitati... subiective. Cei care vor sa regaseasca in aceste pagini inavuabilul vietii literare de atunci vor trebui sa caute in alta parte - in amintirile unor disidenti sau, de ce nu, la CNSAS. Oricum, "dezvaluirile" surprinzatoare nu lipsesc, iar eventualele retineri de care da dovada veteranul cronicar tin de cateva calitati structurale: decenta, delicatetea morala, grija de a spune adevarul despre o lume fara a rani oamenii aflati "subt vremi". Dintr-un jurnal intim reluat dupa 1990 (un altul fusese distrus anterior), a selectat doar episoadele ce trec de "semnificatia strict personala": "telul meu a fost sa ilustrez mentalitati, nu sa-mi incondeiez contemporanii". Cu urmatorul addagio: "Mai mult decat in alte locuri adopt, in Oameni si carti, postura insului care povesteste si care cauta sa insufleteasca personaje. Mie insumi, in jurnal mai ales, imi sunt personaj. Nu ma consider totusi, pentru ca am procedat astfel, un autor epic. Unghiul meu de perspectiva ramane al criticului, dar cu deschidere si catre cele traite". Al criticului si, as adauga, al cronicarului trecut de la filtrarea actualitatii editoriale la consemnarea retrospectiva a vietii literare.
Am, de multa vreme, senzatia ca acest critic tacticos si prob a inabusit in sine un bun istoric literar. Si nu am in vedere doar eseurile si prefetele adunate in Scritori romani din secolele XIX si XX sau cartea despre Costache Negruzzi - recent reeditata, ci un intreg sistem de reflexe chitibusare, o exactitate scrupuloasa. Totusi, calitatea maitresse a lui Gabriel Dimisianu ramane aceea de cronicar. Daca in Amintiri deghizate, opul memorialistic al lui Ov. S. Crohmalniceanu, fiecare capitol era si unul de critica si istorie literara, cu sondaje psihanalitice parsive, naratorul din Oameni si carti pare interesat de evocarea ambiantelor si a oamenilor, totul - cu o cordialitate lipsita de malitie, interesat mai curand de recuperarea partilor de lumina dintr-o lume, altminteri, nu prea luminoasa. Paginile despre activitatea de corector la Gazeta literara si de redactor la Amfiteatru, despre viata redactionala a epocii si despre "bucataria" publicatiilor, despre boema artistica (frecventata cu moderatie si fara excese), despre tribulatiile studentesti ale anilor 50 si mediile literare - ofera imagini vii, bogate si nuantate, ca si amintirile - cu largi reconstituiri de ambianta - despre Sorin Titel, Mihai Crama, Ion Baiesu, Paul Georgescu, Geo Dumitrescu, Ov. S. Crohmalniceanu, Zaharia Stancu, Nicolae Velea, Fanus Neagu. Primele secvente ale "amintirilor si portretelor literare" sunt, nu intamplator, dedicate "prezentei vechilor scriitori": Tudor Vianu, Gala Galaction, Streinu si Cioculescu, Arghezi, dar si pe nedrept uitatul Ury Benador, Georgeta Mircea-Cancicov sau, incidental, simbolistul Al. T. Stamatiad. Multe momente se retin: de pilda, explozia lui Tudor Vianu la examen - spre exasperarea asistentei sale, Venera Antonescu - in fata stupiditatii unor studente aduse direct din productie de comunisti ("Afara, afara, voi veti nenoroci scoala romaneasca!") sau prezentarea, impreuna cu alti elevi, a unei "poeme aniversare" batranului Gala Galaction, comparata ulterior, in Jurnalul acestuia, cu o intamplare similara din Zola. Un episod fermecator este rememorarea boemei studentesti din Strada Naipu 20, intr-o zona patriarhala din Rahova, unde - in noua casa a sotilor Dimisianu - "noua generatie" a lui Nichita Stanescu, Breban, Matei Calinescu et. Co se deda unor tineresti giumbuslucuri si "nesfarsitelor discutii presarate cu libatiuni". Cele cateva pagini despre filmele anilor 50-70 (frecventate cu pasiune de Sorin Titel) si despre alte amuzamente sarmante nu i-ar displacea, presupun, nici lui Radu Cosasu. Densitatea documentara, reconstitutiva, se imbina, de regula, cu darul portretizarii prin surprinderea amanuntului revelator si decupajul aparent insolit, surprinzator, dar, in fond, "reprezentativ" pentru omul evocat. Figuri "uitate", de la deja mentionatii Ury Benador si Georgeta Mircea-Cancicov la Mircea Grigorescu (gazetarul interbelic reciclat), de la "marginalul" Marcel Mihalas la delicatul "oficial" Tiberiu Utan se perinda pe panza memoriei criticului, alaturi de Cezar Baltag, N. Breban, D. Tepeneag, Mircea Zaciu, Stefan Banulescu, Florenta Albu, Florin Mugur, Ion Horea, G. Ivascu, N. Manolescu, Matei Calinescu, Ion Caraion... si multi altii, inclusiv cunoscuti si prieteni "anonimi". Ceea ce pare sa-l intereseze, cu precadere, pe Gabriel Dimisianu e personalitatea oamenilor pe care i-a cunoscut (reflectata sau nu in carti) si personalitatea unei epoci. Criticul reuseste sa contureze, in general exact si nuantat, profilul si atmosfera unei perioade istorice dificile. Caracterul documentar si "importanta istorico-literara" sunt in afara oricarei discutii.
Sentimentul tonic al tineretii nepasatoare intr-o epoca nenorocita lasa, treptat, locul insingurarii; vechii prieteni si cunoscuti se duc, unul cate unul. Un text apasator evoca boala si disparitia Adrianei Fianu, vechea "secretar-cerber" de la Gazeta... si apoi Romania literara, care-i veghease, ironic, inceputurile critice. Un altul - nu mai putin emotionant - invie figura distinsa a profesorului Ion D. Vicol care, aproape centenar, isi cheama pe patul de moarte prietenii pentru un ultim pahar de sampanie, la despartire.
Cateva articole - din fericire foarte putine - dateaza vizibil. Bunaoara, supralicitarea afectuoasa din portretul-necrolog al Georgetei Mircea-Cancicov (cu o pregnanta, totusi, imagine a batranetii insingurate printre lucruri de demult). Sau, mai ales, idealizarea entuziasta a "modelului" Mircea Iorgulescu, intr-un text, ce-i drept, din 1993. Pretuiesc mult valoarea acestui critic si eseist, cu toata intelegerea fata de umbrele biografiei sale sub vremi. Nu stiu insa in ce masura autorul Marii trancaneli (dar si al unor ritualice texte anonime pe linie, si...) a fost un "model" etic in Epoca Nicolae Ceausescu.
Jurnalul postdecembrist dezvaluie un personaj timid, retras si vulnerabil, incoltit - ca orice critic "la post" - de egolatria pisaloaga a veleitarilor. Idealist politic, se entuziasmeaza pentru cauze nobile. Intimidat de autoritatea doamnei Dimisianu si de aversiunea acesteia fata de feline, diaristul iubitor de pisici (prezente in casa din Naipu!) se resemneaza cu absenta lor. Cateva scene au un adorabil aer de film buf. Intr-una dintre ele criticul isi pierde cheile si, inchis in casa, da vina fata de colegii sai de redactie pe sotia plecata in provincie. La intoarcerea "Getei", afla insa ce se intamplase de fapt, e cuprins de remuscari si pus de sotie sa-i aduca reparatii imaginii pe nedrept stirbite. In alta scena de apartament il intalnim iesindu-si din fire - caz rar! - in fata vizitei inopinate a unui veleitar de provincie care-i cere, ultimativ, sa scrie despre cartile lui. Ba chiar incearca, dupa obiceiul pamantului, sa-i ofere drept potlatch o sticla de vin... Dar, dincolo de asemenea secvente simpatice, pedala grava ramane dominanta. Insemnarile inregistreaza, cu funebra frecventa, mortile prietenilor - majoritatea lor scriitori: Mircea Ciobanu, Stefan Banulescu, Costache Olareanu... Consemnarea tinde sa devina astfel o forma de rezistenta la tavalugul de neevitat al timpului.
Un fir subteran al cartii, devenit vizibil si datorita jurnalului din final, este dat de memoria si supravietuirile anilor 40. Cateva texte, printre cele mai frumoase, au in prim-plan Braila natala. Copilarie furata? cuprinde rememorari senine ale apocalipticilor ani 40, in raspar declarat cu caracterul sumbru, posttraumatic al aceleiasi perioade, reflectate, deloc inocent, in proza multor autori din anii 50-60. O librarie din Braila e chiar o mica proza de formare. Nici coincidentele biografice, unele spectaculoase, nu lipsesc. Pe fundalul copilariei autorului (cu ascendenta sa pe jumatate greaca in orasul cosmopolit de la Dunare), un vechi act de familie din 1947 prin care familiei Dimisianu i se recunostea cetatenia romana poarta sigiliul regal si semnatura unui judecator de instructie pe nume Eugen Enachescu. Adica... nimeni altul decat Mihai Crama, scriitorul si viitorul coleg de redactie de la Romania literara! Un alt reprezentant al "generatiei razboiului" ce strabate aceste pagini e Geo Dumitrescu, cel care a reinventat, cum spuneam, Romania literara cu efectivele recuperate ale Albatros-ului. De data asta insa, nu ne mai aflam in perimetrul amintirilor "brailene", ci in cel al vietii literare propriu-zise. In mod simbolic, jurnalul recuperat al lui Gabriel Dimisianu si intreg volumul se incheie cu o "surpriza" stranie de la inmormantarea poetului, in toamna lui 2004.
Scrise cu talent neostentativ, probitate si o discreta intelegere de un om cumsecade si un critic drept, textele din Oameni si carti alcatuiesc una dintre cele mai frumoase - moralmente vorbind - marturii confesive despre aceasta lume, mai ales literara, care a fost.
Gabriel Dimisianu, Oameni si carti, Editura Cartea Romaneasca, Colectia Jurnale si memorii, 2008
DOINA PAPP
Debut de stagiune cu extreme
Extrem violent
Teatrul din Calea Victoriei crede ca a dat lovitura titrand pe prima pagina a caietului program: Eveniment: viol pe scena Odeonului. Sa fie o ironie?, fiindca Extrem (in engleza, Extremities), piesa americanului William Mastrosimone (traducerea Costin Manoliu si Anna Maria Popa), scrisa in 1980 si dezgropata nu se stie de ce in zilele noastre, nici macar un viol nu e in stare sa produca. Dupa mai bine de o jumatate de ora, in care sarmana Crina Muresan e aruncata ca o carpa de podele si toate mobilele din scena de un violator dubios (Mihai Smarandache), asudat, scuipand scarbos in dreapta si stanga, suflecandu-si nadragii si mangaindu-si sexul, un preludiu care i-a facut pe unii spectatori sa-si piarda rabdarea si sa iasa din sala, partida e pierduta. Cu nervii prastie, nu mai ai nici un chef sa asisti la strategia autorului, care rastoarna situatia, facand din victima agresor si punand-o pe femeie sa-l chinuiasca pe strain pentru a se razbuna. Si, evident, pentru a ne spune ceea ce stiam de mult, ca justitia, cu procedurile ei ineficiente, nu-i va da acesteia castig de cauza, fiind mai sanatos, deci, si in orice caz explicabil, sa-ti faci singur dreptate. Mai intra in scena si doua prietene la fel de neajutorate, dar suspicioase, care oscileaza intre cele doua vinovatii. Politia e ultima chemata, intr-un final echivoc, care-i lumineaza din spate pe cei doi - agresorul si victima -, sugerand deznadejdea celor lipsiti de aparare intr-o societate care nu garanteaza protectia in contractul ei cu cetateanul. Autorul cu vederi de stanga ar vrea sa ne mai spuna o data in plus ca vinovatii sunt in alta parte, fiindca intre timp mai aflam si cate ceva din biografiile celor de pe scena, personaje la limita subzistentei, panditi de somaj si promiscuitate. Cat despre faptul divers care l-a inspirat, el e, in contextul lumii de azi, doar o bagatela. Atrocitatile de care sunt pline ziarele depasesc uneori cea mai bolnava imaginatie, asa incat dramaturgul nostru nici macar nu e original.
Daca Sorin Militaru, un regizor atat de talentat si de inteligent, a ales sa monteze piesa, ar fi trebuit sa fie o garantie. Cred insa ca de data asta s-a inselat. Textul are o miza obosita. Tensiunea e artificial creata, iar ilustrarea naturalista a unei situatii comune din realitate nu are nimic cu arta, cata vreme nu spune mai mult decat vedem. Intamplator sau nu, in seara cand m-am intors de la spectacol am luat din biblioteca o carte, Teatrul ca metafora de Dumitru Solomon, si am recitit: "Teatrul (asa-zisul teatru) ilustrativ afirma: aceasta e viata, iat-o! Spectatorului nu-i ramane decat sa compare cu modelul si, fireste, sa observe ca modelul e mai adevarat, mai viu. Oamenii se prefac aici a juca viata, viata autentica, iar a te preface incercand sa te identifici inseamna a accepta un handicap si a-l face vizibil... paradoxul teatrului ilustrativ este paradoxul fotografiei de buletin: seamana, are exactitatea trasaturilor celui fotografiat, ochii, nasul, gura, urechile, dar nimic din adevarul lui... Teatrul-metafora nu spune «aceasta e viata», ci «aceasta e mai mult decat viata», iar spectatorul nu e obligat sa compare cu un model, ci sa mediteze, sa treaca dincolo de perceptiune, sa dea el insusi o noua materie esentelor vietii. Teatrul-metafora incarca mintile, incordeaza constiintele, ofera ecuatii umane, si nu simple echivalente. Falimentul teatrului ilustrativ vine din aceea ca, fara a inceta de a fi conventie, incearca sa concureze de pe pozitii egale realitatea, agravand conventia pana la monstruos" (Teatrul ca metafora, Editura Eminescu, 1976).
Daca nu putem vorbi de metafora in cazul acestui Extrem, ar trebui sa vorbim poate mai mult despre decorul foarte bun al lui Mihai Pacurar, despre partitura lui Vlaicu Golcea, un nume care se impune din ce in ce mai mult in muzica de scena, despre jocul actritelor Nicoleta Lefter (tonuri adecvate de neliniste, nervozitate), Antoaneta Zaharia, un contra emploi izbutit (pedanterie ilara, naivitate, eficienta), Crina Muresan, intr-o stare de hiperexcitabilitate continua si mai ales despre irosirea acestor talente in spectacole care ii chinuie pe actori in loc sa-i puna in valoare.
Extrem rece
Antigona de Jean Anouilh face parte dintre demitizarile reusite la care a recurs teatrul modern din dorinta de a "umaniza" eroii si a le face practicabile teoriile. Sau a le respinge in ordinea absurdului vietii, de care omenirea devenise constienta in epoca. Scrisa in 1943, in timpul razboiului deci, piesa are si alte explicatii si o adresa clara privindu-l pe Creon si deciziile lui despotice. Mai interesant ne suna azi insa alte idei ce reies din reconsiderarea relatiilor dintre personaje, din comentariile pe marginea actiunii lor. Creon proclama relativismul descriindu-i Antigonei in culori nu tocmai magulitoare pe Eteocle si Polinice, fratii pentru care isi risca viata. Antigona invoca la randul ei principiile - datoria de a-si ingropa fratele. Tot din datorie o va trimite la moarte Creon, respectand legile. Absurd! Lucrurile nu mai sunt asa, atat de clare, iar intrebarea: e vinovata Antigona? nu-si poate gasi un raspuns. La Anouilh, Creon e un sceptic (e singurul in tinuta lejera si in spectacol). Antigona - o fanatica. Iar confruntarea dintre cei doi - scena cea mai buna din text si din spectacol. Dezabuzat, reflexiv, Alexandru Repan da consistenta momentului plasat la timp, dupa un sir lung de scene plate in care austeritatea e confundata cu lipsa de vlaga, geometria exacta a spectacolului cu saracia imaginatiei. Gabriela Crisu, in tinuta soldateasca pentru care a optat regizorul, nu avea cum sa fie altfel decat o Antigona hotarata, darza, razvratita. Doar chipul pur al actritei mai aminteste de fragilitatea adolescentina a personajului. Si ingredientele clovnesti la care apeleaza regizorul. Din pacate, aceste solutii par lipite, mai ales in finalul care-i transforma pe actori in marionete actionate mecanic(!).
Gandit ca o demonstratie rece, intelectuala, spectacolul lui Claudiu Goga e consecvent cu intentiile sale. Ramane de vazut si cat de convingator, cu alte cuvinte, cati dintre noi accepta sa participe la aceasta etalare seaca a argumentelor.
La nivelul actorilor asumarea e superficiala. Victoria Cocias, comentatorul, meneurul intregii reprezentatii, a ales tinuta sobra si un ton egal pana la monotonie. Are insa eleganta si stil. Singur Alexandru Jitea isi coloreaza personajul (Paznicul), contribuind prin interpretarea sa la mladierea atmosferei. E si un soi de robotizare in jocul mai tuturor, poate pentru a ne sugera disconfortul regulilor de viata dupa care functioneaza aceasta lume lipsita de libertati elementare de decizie. Tema libertatii nu se impune insa, cata vreme Antigona nu-i opune lui Creon decat incapatanarea si simtul datoriei. Ceva mai multa nuantare, gandire dilematica si, de ce nu, implicare afectiva ne-ar fi adus mai aproape dezbaterea autorului despre adevarul unor eroi sau pretinsi eroi, pe care regizorul ii urca, insa fara sa vrea, inapoi pe soclu.
Scenografia lui Horatiu Mihaiu e promitatoare, avand la inceput o anume simbolistica si picturalitate, dar urmeaza apoi indeaproape linia aseptica a spectacolului, aglomerand in scena lavoare si cuburi partial functionale. George Marcu puncteaza specific atmosfera acestui spectacol, cu care Teatrul Nottara isi deschide in mod onorabil stagiunea.
Extrem cald
Teatrul Ariel din Ramnicu Valcea a ales sa deschida stagiunea intr-un mod original. Cu ocazia implinirii a 10 ani de la transformarea in municipal, ambitioasa trupa din parcul Zavoi a organizat o inedita petrecere in aer liber cu focuri de artificii, sarmale, lautari si... canticele de Vasile Alecsandri. Bucurie justificata, fiindca simpatica trupa si-a castigat intr-un timp relativ scurt renume in tara si mai ales in strainatate. Un experiment perpetuu, mobilitate, spirit liber, cum le spune si numele, bucurie a creatiei, iata cateva atribute posibile pentru acest teatru-fenomen care e de stat, dar se comporta ca unul independent, e de repertoriu, dar inoveaza fara retinere, e profesionist, dar asigura training amatorilor in atelierul-scoala aferent. Echipa e tanara si traieste in teatru ca intr-un cantonament nonstop, sporindu-si efectivul pe masura sporului biologic. Chiar daca pe statul de plata au functii diferite, cu totii pun umarul la greu. Manager destoinic, regizoarea si directoarea Doina Migleczi, sarbatorita si ea pentru cei treizeci de ani de teatru, a obtinut pas cu pas de la oamenii cu care lucreaza incredere totala pentru a se implica in proiecte indraznete si de succes. Au calatorit enorm, au dat spectacole pretutindeni pe continent, au realizat coproductii cu artisti din lumea larga pe care i-au gazduit mai apoi in Zavoiul lor si sunt in pragul unei alte deplasari in Italia, la Sassari si Viterbo. Istoria acestui teatru mic, de buzunar, e facuta din fapte incredibile, caci nu e simplu sa pornesti la drum fara nimic si sa ai azi nu doar faima, ci si acces la resurse. Trupa s-a format in jurul lui Silviu Purcarete, in anii cand incepea la Valcea, cu Decameronul, fulminanta lui cariera. Spiritul de echipa, nelinistea creatoare, dar si disciplina le-au intrat in sange de pe atunci actorilor de aici, asa incat uneori pentru ei mai important este drumul, experienta decat tinta. Prezent la acest jubileu, cunoscutul si apreciatul regizor de talie internationala si-a recunoscut nasia si, mai mult decat atat, le-a promis colaborari viitoare. Valcenii i-au acordat cu acest prilej festiv o diploma de excelenta si de recunostinta. Diplome au primit si primarii care s-au succedat la conducerea orasului inconjurandu-i cu dragoste pe artisti, sustinand financiar refacerea cladirii teatrului si, de curand, facandu-le cadou si un alt sediu, complementar. Au fost recompensati cu diplome si multi alti colaboratori sau prieteni de suflet ai Arielului, printre care pictorita Tina Popa, a carei casa-muzeu devine mereu neincapatoare pentru oaspeti. Cei zece ani de teatru ai Arielului au fost omagiati de altfel si asta-vara, cu prilejul Serbarilor valcene, cand au avut loc un microfestival international si un simpozion de antropologie teatrala cu participari din Belgia, Italia, Franta, Anglia, Turcia. Arielul a prezentat in acest cadru productia sa Prapastiile Bucurestiului de Matei Millo, unul dintre numeroasele proiecte legate de dramaturgia romaneasca, printre care la loc de frunte se afla si reprezentarea integrala a comediilor lui Caragiale. La multi ani Teatrului Ariel!
GABRIELA ADAMESTEANU
Norman Manea
Un spirit european
Sertarele exilului este o carte incitanta, un mozaic de evocari incarcate de dramatism si melancolie, de subtile pasaje eseistice, de analize lucide si opinii pe cat de limpezi, pe atat de echilibrate. Cartea unui "spirit european", in intelesul pe care noi il dam acestui termen, a unuia dintre cei mai inteligenti si cultivati prozatori romani, cu atat mai pretioasa, cu cat, prin unele dintre temele ei, dar si prin felul de a gandi al autorului, se asaza la un inceput de drum in cultura romana. Accesibila, dar pastrand in permanenta nivelul discutiei. Memorialistica, eseu, jurnalism - toate coexista, pastrand marca marelui scriitor.
Mai degraba decat un dialog, ea reprezinta un amplu interviu, pe care istoricul literar Leon Volovici i-l ia scriitorului Norman Manea.
Intrebarile lui Leon Volovici pun jaloanele discutiei; ele sunt determinate de cele cateva curajoase iesiri publice ale lui Norman Manea, care au fost urmate de indelungi campanii de presa contra lui. Interviul se intinde pe doua decenii si jumatate si are loc in trei localitati, intamplator asezate pe trei continente: incepute in 1982-83, in Romania, la Bucuresti, sunt continuate in Israel, la Ierusalim, in 1999, si apoi in Statele Unite, la Bard College/New York, in 2007.
Cateva teme se intersecteaza: biografia scriitorului, atelierul de lucru, radacinile evreiesti - ale literaturii, ale suferintei, relatiile cu comunitatea evreiasca -, exilul, cenzura si autocenzura.
Iar inceputul este provocat de atacurile la adresa lui Norman Manea din 1982, dupa ce acesta reactionase, in revista Familia, la antisemitismul organului neoficial al Securitatii, Saptamana.
*
Reactionase el, pentru ca nu existase o alta reactie publica. Dar Norman Manea spune clar ca nu are structura de militant si ar fi preferat sa nu se afle in postura de "victima-reclamant", nici in cea de "analist al procesului". "N-am facut niciodata caz de originea mea, dar nici n-am negat-o. Nici n-am acceptat insa sa fie considerata deficienta sau vina... Sunt un evreu «asimilat», «neinregimentat» politic. Nu cred ca as reactiona altfel nici daca ar fi vorba de alte minoritati nationale, politice, culturale sau de alt tip."
Si revine, de mai multe ori, in timpul interviului, la o idee care pare noua doar in context romanesc: procesul antisemitismului s-ar cuveni sa il faca "ceilalti", nu evreii: "Procesul antisemitismului romanesc nu noi ar trebui sa-l facem in primul rand… Ar trebui sa fie mai ales treaba altora".
"Gresesc, daca vad si o radacina evreiasca in aceasta suferinta?", intreaba intervievatorul, care incearca, mereu, sa indrepte discutia spre sfera etnicitatii. Raspunzand deschis fiecarei intrebari, scriitorul nu se lasa niciodata inchis intr-un singur cerc, ci largeste si nuanteaza totdeauna explicatiile. Acum incepe cu o evocare, o suculenta proza scurta, care s-ar putea numi: 28 aprilie 1982 - o zi din viata unui bucurestean. In final apare stilul unui analist politic al "sistemului penitenciar" ceausist: "Suntem in 1982, in Romania, unde indicele economic a coborat sub orice asteptari, iar hrana zilnica se procura cu eforturi deosebite... Negrele accente sociale conlucreaza catastrofic cu trista stare de spirit. Contrast dintre adevar si retorica institutionalizata, dintre legile proliferand prin sciziparitate si sfidarea oricarei legi, vorbarie schematizata pana la schizofrenie, decizii punitive venind dinspre sferele concentrice ale sistemului".
Raspunsul la intrebarea lui Volovici vine apoi succint, ca o definitie (multe fraze au turnura aforistica), completat cu toate detaliile necesare: "...fiind evreu ai, fireste, de suportat o incarcatura suplimentara... Paradoxal (evreii, n.n.), au de suportat nu doar «suplimentul» perpetuu al conditiei lor, dar si vicleana «favoare» de a parasi Cetatea captiva. Iata, de data asta ei pot scapa de ciuma. Disparitia evreilor este dintotdeauna dorita de casta autoritara, chiar daca plecarea lor ar anula sursa traditionala de diversiune".
Norman Manea a asumat dificultatile colective ale vietii acestei perioade. A optat sa fie scriitor roman si sa ramana in Romania (intr-o perioada cand plecarea a fost visul atatora), pana cand situatia i-a devenit insuportabila, in toamna lui 1987.
Si cativa ani inca a mai nutrit gandul sa se intoarca. De ce? Antrenanta, vie, cartea Sertarele exilului ii arata cititorului ce greu i-a fost lui Norman Manea sa se smulga din viata lui romaneasca si cat de adanci sunt radacinile lui in cultura romana.
*
Dupa 1990 si pana la calatoria din mai 2008, cand interviurile din presa si televiziune au permis publicului romanesc sa il auda, sa il citeasca, imaginea lui Norman Manea a suferit din cauza atacurilor de presa; dar si a stereotipurilor care circula, mai frecvent decat se recunoaste, urmare a unui antisemitism de lunga durata. Publicul romanesc a descoperit, odata cu cartile care au obtinut recunoasterea internationala, incununata in 2006 cu importantul Premiu Médicis, un scriitor care stie intr-adevar sa dialogheze, cu inteligenta si firesc, care raspunde cu sinceritate deconcertanta (pentru noi), dar si cu permanente nuante, intrebarilor "dificile".
Dificile sunt la noi mai ales discutiile despre evrei, evreitate, marcate de prejudecati si uneori resentimente personale. Norman Manea nu le ocoleste, iar accentele critice din carte la adresa oficialilor comunitatii evreiesti din timpul comunismului nu lipsesc, asa cum nu lipseste nici cantarirea lucida a rezultatelor oportunismului.
*
Norman Manea nu a ocolit nici mult batuta acuzatie la adresa "evreilor care au adus comunismul". "In miscarea comunista ilegala din Romania au existat bineinteles evrei (idealurile egalitare era firesc sa ii atraga intr-o tara cu izbucniri ciclice, oficiale si subterane de antisemitism). Numarul lor n-a putut fi totusi important pentru ca intreg Partidul Comunist Roman era marginal. Ce insemna fie si o majoritate evreiasca intr-un partid cu o mie de membri, cand populatia evreiasca depasea o jumatate de milion?... Dupa 1945..., statutul de foste victime ale discriminarilor rasiale legionare si ale reprimarii naziste asigura evreilor premizele pentru a fi «mobilizati» in actiunea de «rasturnare» a «vechii oranduiri»... Tara a fost impanzita de tot felul de instructori, dispeceri, agitatori uitand de somn si de familie, dar si de apartenenta lor «straina»... La toti acestia se adaugau, fara indoiala, carieristii de profesie, profitorii, demagogii... existenti la «poporul ales» ca la toate popoarele... Foarte curand, insa, campul de actiune s-a ingustat pentru minoritari. Meritele luptei comuniste ilegale sau legale au cedat repede locul criteriului national in selectia cadrelor."
*
Multi nu par a sti ca deja dupa 70 evreii nu mai erau avansati in functii publice, nici nu mai erau primiti in partid; devenisera, evident, cetatemi "de rangul doi", iar diversiunea antisemita a functionat tot mai mult.
Daca am insistat pe aceste teme, in dauna celei a exilului sau a foarte interesantelor lui marturisiri de scriitor, este pentru ca ele sunt fie tabuizate, fie deformate, cu diabolizarea evreului, in spatiul romanesc, public sau privat.
Si-a cautat, de la un moment dat incolo, Norman Manea "niste izvoare in traditia evreiasca", asa cum are impresia Leon Volovici? "Dorinta mea, cand am inceput a scrie, a fost de a fi scriitor roman", repeta Norman Manea de mai multe ori pe parcursul cartii. "Tendinta de a-mi intelege, tardiv, radacinile, s-a accelerat abia in ultimii ani, somat de o realitate care ma silea sa iau act de conditia mea de «strain», raspunde Norman Manea... N-am avut cand si cum sa cunosc cu adevarat o reala «viata evreiasca», ci doar o familie evreiasca, traind intr-o societate care isi spunea, intr-o vreme, ateista si internationalista... Nu sunt un scriitor al lumii evreiesti. Sunt implicit, mai curand, nu explicit, al unei spiritualitati care este si iudaica. Daca ma raportez la spatiul literaturii noastre, sunt un scriitor inrudit cu Blecher, nu cu Peltz." Si isi recunoaste afinitatile cu Schulz, Bassani ori Below.
*
Am auzit deseori, de la cei care nu l-au citit, dar colporteaza "opinii" despre Norman Manea ca el a scris "doar despre Holocaust", despre experienta deportarii lui la 4 ani, in Transnistria, impreuna cu parintii si bunicii (acestia au si murit acolo). In fapt, insa, Norman Manea scrie cu mare discretie despre tragica lui experienta si, la intrebarea lui Volovici ("Cred ca efectul acestui soc s-a pastrat in toata opera ta"), el raspunde, ca de obicei, largind si nuantand discutia: "Exilul, ca si «cliseizarea» suferintei evreiesti, a Holocaustului si comunismului si a antisemitismului m-au facut mai rezervat in a-mi evalua propria suferinta. Sunt fratern, mai curand solidar cu orice tip de suferinta. Experientele dureroase si tragice nu sunt neaparat legate de un destin colectiv. O relatie dura si brutala cu un frate, cu parintii, cu un prieten, o experienta tragica prematura de orice tip. Moartea unei fiinte dragi. Asta nu inseamna ca eu nu am trecut prin ce am trecut, dar am inceput sa ma simt cumva «oficializat» in suferinta mea. Este o «avutie» strict privata, strict personala... Cand am scris despre ulita suferintei mele evreiesti, am incercat sa ii dau o componenta mai - sa nu fiu prea pretentios - universala. Mai generala, esential umana".
Citind Sertarele exilului, o carte din care sunt tentata sa inmultesc citatele, vedem nu numai ca portretul lui Norman Manea este cu totul diferit de cel pe care i l-au trasat, cu rea-vointa, cei cu care s-a aflat in polemici, dar si ca America, noua tara a acestui scriitor european, cere altceva de la scriitorul care a trait o drama colectiva. Aflam si cum este privit acolo raportul realitate/fictiune: "In ultimii zece ani, in America, intr-o confruntare directa cu modul de a scrie anglo-saxon si mai ales american, aceasta optiune pare suspecta. Se scrie foarte concret: locul si timpul in care s-au petrecut, cine este persoana sau personajul. Confuzie intre realitate si fictiune, mentalitate tot mai tribala, de retragere intr-o minoritate etnica, sociala, religioasa. Alegerea mea nu o regret, cred ca ma reprezinta intr-o anumita perioada".
*
Romanul de familie, experienta tragica in Transnistria, identitatea evreiasca si incercarea de a se elibera prin cultura, efectele cenzurii si autocenzurii asupra stilului sau - iata alte episoade din cartea celui mai cunoscut, la aceasta ora, scriitor si eseist roman. De mare actualitate pentru noi ar fi si "pedagogia" scriitorilor americani: "Privesc fascinat la laboratorul lor de lucru, in care exista aceasta preocupare constanta, democrata pentru public, expresie a democratiei insesi, refuz al elitismului si izolarii".
Un farmec evocator special are capitolul Dialog la Ierusalim, in care se deseneaza drumul spre literatura al lui Norman Manea. "Am o biografie facuta din volute si sinusoide si rataciri. Am fost de timpuriu atasat de literatura, am incercat si sa scap de ea." Recunosti privirea patrunzatoare, fara sa piarda nici un detaliu si marca stilistica a celui care isi priveste cu o senina intelegere cautarile si ratacirile tineretii. Din ele se contureaza azi un destin literar de exceptie.
Norman Manea, Sertarele exilului. Dialog cu Leon Volovici, Editura Polirom, 2008
RAZVAN BRAILEANU
Diavol vs. Elf
Pe cine pariati?
Hellboy II - The Golden Army / Hellboy si Armata de Aur
Regia si scenariul: Guillermo del Toro
Cu: Ron Perlman, Selma Blair, Doug Jones, John Hurt
Pe ecranele romanesti din 17 octombrie
Un demon impusca Zane Maseluta si alte creaturi de poveste pentru a salva omenirea.
E rosu, urias, are doua cioturi de coarne pe frunte si o frizura de samurai pe ceafa. E imbracat cu o haina lunga de piele, de sub care iese o coada lunga, si are la brau un pistol cel putin impunator. Ii plac trabucurile, berea si pisicile si habar n-are ca e pe cale sa devina tata. E Hellboy, Baiatul Iadului, si s-a intors pe ecrane ca sa impiedice distrugerea lumii. Pana cand, conform profetiei, o va distruge el.
Hellboy II - The Golden Army este continuarea filmului regizat in 2004 de Guillermo del Toro (El Laberinto del Fauno), care-l aducea pe ecrane pe eroul din benzile desenate ale lui Mike Mignola. Cine e Hellboy? O creatura dintr-un alt univers, adusa pe lume de savantii nazisti si salvata de armata americana? Un demon rosu, care va provoca Armaghedonul? Un supererou pursange, pentru care a face bine si a impiedica raul sunt principalele teluri in viata? Hellboy e cate putin din toate acestea, dar si ceva in plus - un diavol mofturos si imatur, cu tot ce decurge de aici: iubeste pisicile (are acasa cateva zeci) asa de mult, incat e in stare sa compromita o actiune secreta ca sa salveze o felina; e avid dupa glorie, asa ca se da in spectacol ori de cate ori are ocazia, desi superiorii ii interzic sa iasa in public; manuieste armele cele mai mari si mai aratoase, cu placerea unui pusti care a dat o spargere la magazinul de jucarii.
Dupa ce, in filmul din 2004, Hellboy s-a luptat cu nazistii care doreau sa cucereasca lumea cu ajutorul lui Rasputin (sa nu va prind carcotind - e o adaptare dupa benzi desenate!), de data aceasta elfii si trollii sunt cei care ii dau de cap. Povestea (cu o puternica tusa ecologista) e spusa chiar de omul de stiinta care l-a descoperit pe Hellboy si care ii e ca un tata, intr-un flashback din copilaria eroului. In vremurile stravechi, intre oameni si elfi a izbucnit un razboi, pe care elfii l-au castigat cu ajutorul unei armate invincibile de creaturi mecanizate aurii. Regele elfilor a facut un pact cu oamenii, acestia urmand sa pastreze asezarile in care se gaseau, dar sa nu se atinga de paduri si de salbaticie. Cum oamenii, de-a lungul veacurilor, au taiat padurile, fiul regelui elf, printul Nuada, a facut rost, in zilele noastre, de elementele necesare pentru a retrezi la viata invincibila Armata de Aur, ca sa inceapa razboiul cu oamenii. Nuada se foloseste de creaturi care, dupa ce padurile le-au fost distruse, se adapostesc in Piata Trollilor, sub Podul Brooklyn. Hellboy trebuie sa-l impiedice pe printul elf sa activeze Armata de Aur si sa distruga rasa umana, iar pentru asta ii are drept camarazi pe Abraham Sapiens (un om-amfibie foarte manierat), pe Johann Krauss (un costum animat de un abur ectoplasmatic), dar mai ales pe Liz Sherman (o tanara care controleaza focul). Aceasta din urma este si iubita lui, care ramane insarcinata intr-un moment in care relatia lor scartaie din toate incheieturile.
Actorul Ron Perlman a intrat inca o data in costumul lui Hellboy, caruia i-a imprumutat o buna parte din capacitatea sa de a fi sarcastic. Filmul este plin de replici acide si de umor, scenele in care Hellboy isi polizeaza coarnele asa cum un barbat obisnuit se barbiereste sau in care se imbata cu Abraham Sapiens, amandoi bolnavi de inima albastra, sunt savuroase. Imaginatia senzationala a lui Guillermo del Toro a nascut creaturi cand grotesti, cand hilare. Aflam, de exemplu, ca Zana Maseluta exista, numai ca numele ii vine de la zecile de dinti ascutiti din gura-i feroce si de la faptul ca, atunci cand devoreaza un om, ii place sa inceapa cu dintii si oasele acestuia! De asemenea, Piata Trollilor este un mediu fascinant, cu zeci de personaje fantastice pe care le vedem doar in treacat. Guillermo del Toro introduce si aici cateva dintre elementele-fetis ale filmelor sale (culoarea chihlimbarului si mecanismele cu roti dintate) si preia unele aspecte grafice ale personajelor din El Laberinto del Fauno - Ingerul Mortii din Hellboy... seamana izbitor cu Omul Palid din El Laberinto.... Rezultatul este o sarbatoare din punct de vedere vizual.
Urmatorul proiect al regizorului Guillermo del Toro este mult asteptata ecranizare dupa The Hobbit, cartea lui J.R.R. Tolkien care precede The Lord of the Rings. Produs si adaptat pentru marele ecran de Peter Jackson, Fran Walsh si Philippa Boynes - echipa care a adus sub ochii nostri trilogia Inelului -, filmul este programat sa apara in doua parti, in 2011 si 2012. Dupa ce a aratat Guillermo del Toro cu El Laberinto del Fauno si, iata Hellboy II - The Golden Army, se pare ca Hobbitul se afla pe maini bune.
BOLT - participarea Romaniei la Bienala de Arhitectura de la Venetia 2008
Prin natura genului, expozitiile de arhitectura sunt condamnate la prezentarea unor exponate de grad secund: desene, fotografii, machete, filme. Reprezentari ale arhitecturii. De aceea, cu tot interesul pe care-l pot sustine aceste obiecte, "intalnirea cu opera de arta" nu are loc. Iar vizitarea unei expozitii obisnuite de arhitectura se traduce, de regula, cu o experienta care poate aduce beneficii artistice, scolaresti, mondene chiar, dar propriu-zis arhitecturale, nu.
Intre show-urile prezente anul acesta la a 11-a Bienala de Arhitectura din Venetia, cel din pavilionul românesc face o fericita exceptie de la regula enuntata mai sus. Tema Bienalei, rezumata sub titlul Out There - Architecture beyond Building, nu a parut sa influenteze in vreun fel modul stereotip de prezentare a operei (st)arhitectilor ca Zaha Hadid, Frank Gehry sau Sverre Fehn. In schimb, BOLT, instalatia realizata de o echipa organizata in jurul atelierului de arhitectura PRODID condus de Serban Sturdza*, propune pentru "arhitectura de dincolo de cladire" o interpretare arhitecturala. Marile fotografii alb-negru de pe pereti - citibile desigur si ca atare, adica ilustrari ale unor piese exemplare de arhitectura contemporana româneasca - constituie fundalul grafic pe care se detaseaza structura spatiala a unei exedre alcatuit din nuiele tesute intre ele si acoperite cu o barbotina de ipsos. Nuielele alcatuiesc o retea cu ochiuri mari descriind o suprafata curbata in trei directii, pozitionata astfel incat sa-l cuprinda pe cel abia intrat in incaperea paralelipipedica a pavilionului românesc. Fara a-l inchide in vreun fel, structura elastica si totodata rezistenta ii da spatiului o alta scara si-i ierarhizeaza parcurgerile posibile. Vizitatorul e cu blandete "prins in plasa" instalatiei pentru a fi apoi condus in teritoriul exterior structurii - prin fata fotografiilor de arhitectura.
Dinamica spatiala indusa de exedra de nuiele e secondata de o alta, diferita, dar inrudita cu ea: pardoseala pavilionului (vopsita in dreptunghiuri aurii semitransparente care trimit cu gandul la textura venetian-româneasca a fondului icoanelor bizantine) este presarata cu scaune, cu nenumarate variatii mestesugaresti, artistice sau high-tech pe tema arhetipala a tripodului taranesc nord-oltenesc. Artefact-simbol al asezarii, scaunul elementar - cu numar minim de picioare - este aici o prezenta obsedanta prin poliformism. Pus in context astfel, scaunul generic decontextualizeaza arhitectura solida a pavilionului; devine metafora a casei de oriunde si dintotdeauna.
Kázmér Kovács, arhitect
*Lista operelor de arhitectura ilustrate, ca si cea a realizatorilor instalatiei BOLT - artizani, artisti plastici, industrial-designeri, arhitecti - se gaseste in catalogul de expozitie. Potrivit ca fond si forma cu instalatia insasi, catalogul se prezinta ca o piesa de architecture parlée care izbuteste performanta de a nu fi un accesoriu, ci parte a expozitiei.
SERBAN STURDZA
"Arhitectura capata o orientare noua"
Nascut in 1947 in Bucuresti • Studii de arhitectura la Bucuresti, cu profesorii Octav Doicescu, Stefan Lungu si Sergiu Hanganu • Dupa diploma sustinuta in 1971, lucreaza ca arhitect la institutul timisorean de proiectare si face parte din grupul de artisti underground Sigma din Timisoara •Autor a numeroase proiecte de urbanism si de arhitectura si activitate didactica la Timisoara si Bucuresti • In 1991 infiinteaza biroul de arhitectura PRODID, fondat impreuna cu Doina Sturdza, arhitect, sotie si colaborator statornic - primul birou privat care a reluat, dupa 1989, exercitarea arhitecturii ca profesiune liberala. PRODID este prezent in Timisoara si Bucuresti cu proiecte ample de reabilitare urbanistica, spatii publice, restaurare de edificii istorice, reabilitare a peisajului, arhitectura rezidentiala si design de obiect, care asociaza concepte si tehnici contemporane de varf cu mestesuguri si materiale traditionale • Animator al unei retele de mestesugari satesti si al intalnirilor in jurul ideii de cultura urbana de pe strada Verona din Bucuresti • Serban Sturdza este presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania. In momentul de fata este membru al comisiei prezidentiale pentru salvgardarea patrimoniului construit al tarii.
Ce a adus nou Bienala de Arhitectura de la Venetia din acest an?
Cred ca, in primul rand, tema a adus ceva nou, pentru ca a spart ideea de arhitectura, extinzand-o de la obiect la exterior. A lasat loc liber pentru un mod de a vedea diferit. Cand s-a spus "in afara", "dincolo", regula jocului a devenit libera si atunci si felul cum te exprimi genera o serie intreaga de directii pe care un urbanist le poate neglija sau le pune intr-un plan secund. Or, in momentul cand ti se da tie, arhitect, libertatea de a alege ce inseamna dincolo, atunci poti face exact ce ai dorit. Iar noi am dorit sa punem problema unei cladiri in relatie cu niste lucruri normale: lumina, nori, penetrabilitate in natura, comunicare. Toate acestea si care decupeaza din aria de preocupari a arhitectului un domeniu foarte putin discutat: modalitatea de a gandi, pe care nu ai timp s-o discuti nici cu clientul, nici cu colegul tau arhitect, decat in intimitate, dar foarte rar cu publicul. In momentul cand pui problema ce este dincolo si te dezvalui, formuland si exprimandu-te, iti apar bariere ceva mai departe, orizonturi noi ce merita cercetate. Mie mi s-a parut o tema pe cat de greu de rezolvat la inceput, pe atat de incitanta in desfasurarea ei.
Deci, Bienala a adus nou faptul ca s-a pus o tema intr-un mod inteligent si liber, a spart conturul acceptat despre arhitectura. In al doilea rand, nou a fost ca noi am putut sa stabilim o legatura intre arhitecti si sculptori prin obiectele pe care le-am facut si prin lucrul impreuna, in echipa. In al treilea rand, nou este ca oamenii cu Catalogul, adica Mariana Celac cu toata echipa (Mirela Duculescu, cei care au facut grafica, fotografia, textele si cel ce a facut muzica, Vlad Sturdza), au patruns in niste domenii de interferenta pe care le-au tratat intr-un mod care mie mi s-a parut foarte inteligent si foarte echilibrat si care a dat rezultate palpabile. Iti vine sa te uiti la catalog, sa-l citesti; in sine, este un obiect valabil.
Arhitectura a reusit sa invite la dialog tot felul de profesii si cu ocazia asta s-au realizat niste punti nu numai intre niste persoane, ci si intre persoana care citeste si nu cunoaste si arhitectura. Spectatorilor li s-au deschis orizonturi de reflectie interesante. Personal, ma bucur de Catalog de cate ori il vad si nu ma plictisesc; acolo nu e munca mea, decat indirect, prin poze si desene; am fost doar un spectator uimit de felul cum echipa care a facut Catalogul a putut sa-l finalizeze.
Si mai e ceva: am descoperit pe parcursul vizitarii pavilioanelor din tarile care expuneau o serie de similitudini in ceea ce priveste unghiul de atac al investigatiei. Din acest punct de vedere, cred ca suntem contemporani. Adica, expresia pe care am adoptat-o sau modalitatea prin care am realizat obiectele este diferita de a celorlalti, exista puncte in care am atins aceleasi intrebari si am dat raspunsuri care nu sunt de neglijat, la fel ca alti arhitecti care au expus in pavilioane foarte importante, cum ar fi cel brazilian sau italian.
Ce tendinte se contureaza in arhitectura mondiala?
Este evident ca arhitectura capata o turnura noua, deci nu cred ca ce se petrece anul asta s-a petrecut anul trecut, iar ceea ce se va petrece peste doi-trei ani in lume poate fi prevazut. Exista o tendinta evidenta catre demolarea star-sistemului in arhitectura, exista o componenta sociala care se face simtita si despre care n-as spune ca e neaparat de stanga, ci este pur si simplu legata de chestiuni foarte palpabile, cum ar fi cresterea populatiei, spectrul deteriorarii mediului, ceea ce pana la urma schimba unghiurile din care se ataca arhitectura. Incepe sa conteze mai mult arhitectura si mai putin constructia, cel putin la nivelul intelectual al discutiei. Nu mai conteaza atat de mult cantitatea de productie, cat calitatea si consecintele pe care le are obiectul construit, asta afectandu-ne pe foarte multi.
Incepe sa fie o chestiune de responsabilitate. As spune ca anul asta a aparut, nu la Venetia, ci la Torino, deci cu vreo trei luni inainte, un concept care se discuta pe la colturi, dar care acum a fost explodat in societate, si anume arhitectura responsabila. Deci, poti fi arhitect si poti face arhitectura iresponsabila. Insa, esti un bun arhitect sau societatea te va eticheta asa daca vei face arhitectura responsabila. Asta inseamna un alt mod de a judeca si binele, si frumosul, si o mica deviere catre etica poate, catre partea care tine de responsabilitate, catre o dimensiune pe care stii ca trebuie s-o aplici, dar o ignori de obicei. Noi, in Romania, o neglijam foarte tare, dar a inceput sa devina foarte importanta in tarile cu probleme mai mari decat ale noastre. Asta e si domeniul la care noi am ramas foarte in urma. Totusi, in pavilionul romanesc se pune problema unei arhitecturi responsabile. Nu discut daca e frumoasa, daca e mai buna decat a altcuiva, daca noi suntem niste baieti simpatici si talentati. Pun problema ca ce s-a facut acolo s-a facut cu multa atentie.
Mai exista o tendinta care s-a conturat in iunie-iulie tot la Conferinta Mondiala de la Torino a Uniunii Internationale a Arhitectilor: s-a pus o problema evitata pana atunci: cea a saraciei pe care o genereaza orasele ce nu mai pot fi stapanite ca dezvoltare, problema ghetourilor de oameni foarte saraci, prezenta in orasele mexicane, in cele din sudul Africii, din India, dar si de la noi. Este o tema de care lumii proaspat iesite din comunism ii este rusine.
Unde sunt la noi astfel de ghetouri?
Peste tot, in toate orasele, in zona Targu Mures, pe langa Craiova, la Bucuresti. Chestiunea evolueaza foarte repede si intr-o directie care n-as putea spune ca e cea mai buna si de care lumea nu vrea sa stie. Este o problema privita cu dispret de unii arhitecti care considera ca nu este de demnitatea noastra sa ne ocupam. In timp ce multe universitati din lume, organizatii nonguvernamentale, cu profesionisti arhitecti si urbanisti, se ocupa de acest subiect si cauta solutii.
Cum trateaza Romania problemele arhitecturii?
Aici, noi suntem foarte in urma. Personal, cred ca decalajul asta intre evolutia fenomenului de arhitectura la noi si in alte tari creste. Noi nu reusim sa ne apropiem de ei decat intr-o maniera superficiala si mimetica. In intelegerea profunda a fenomenului de arhitectura, noi suntem din ce in ce mai in urma. Si asta fiindca nu constientizam cat de acute sunt problemele vietuirii in marile aglomeratii urbane. Vedem doar ca ne-a lovit intr-un anumit fel o perioada de viata buna (cele sapte vaci grase) si din cauza asta suntem tentati sa credem ca tot timpul va merge treaba asa, cand, de fapt, exista fenomenul celalalt, care trebuie luat in ansamblu, de degradare si de scoatere de sub control a evolutiei urbane. Noi inca mai credem ca lucrurile se regleaza de la sine sau ne prefacem ca nu observam anumite chestii, ca o sa le rezolve altcineva si, de fapt, ele evolueaza intr-o directie unde tot noi vom avea de platit sau copiii nostri. In acest moment, in strainatate, chestiunea asta este sesizata si se cauta mijloace, terapii.
Eu as spune ca mentalitatea romaneasca e ramasa la nivelul de a copia forma si de a uita continutul, de la Maiorescu incoace. E perfect valabil si acum: orice lucru se preia repede, se interpreteaza fals si se trag foloasele care se pot trage pe termen scurt. Dar se trag si consecintele pe termen lung apoi, dar de acestea nu ne mai pasa.
Sa intelegem ca arhitectura de la noi este o forma fara fond?
Majoritatea arhitecturii de la noi nu este decat constructie, deci nu are atributul expresivitatii. Exista totusi si o parte de arhitectura buna, care are insa o viata destul de scurta, pentru ca si ea este imitativa. Apar, ca oriunde, si tendinte noi, inmuguriri de mici excrescente de arhitectura, care ar putea sa fie buna, dar care, din pacate, nu este incurajata nici institutional, nici economic, pentru ca graba pentru un profit imediat este atat de mare, incat lucrurile astea sunt rase de la inceput si reusesc sa creasca din nou dupa cine stie cat timp.
De fapt, chestiunea este destul de complicata, tine de o posibilitate de concentrare in momentul cand desenezi, dar este vorba si de felul cum pui problema, cum iti cunosti clientul, cum il respecti pe termen lung si ce raporturi de obligatie se nasc, pentru ca, pana la urma, arhitectul este responsabil de toata viata acelei cladiri, cu oameni cu tot in ea.
Unele societati, cum ar fi cea olandeza, reactioneaza ca si cand ar fi amenintata de scufundare: vine apa peste ei, trebuie sa-si faca diguri. Este o societate grupata in jurul unor interese de supravietuire si de aceea isi pun problema reformarii scolii lor de arhitectura.
Noi nu avem astfel de reflexe?
Nu, nu avem deloc astfel de reflexe. Singurul reflex pe care il avem este de a simti in ultimul moment pericolul si de a reactiona ca atare. Ca sa dau un singur exemplu, in textul lui Negruzzi Sobieski si romanii, am invatat ca suntem viteji (in varianta Cantemir, adevarul despre pierderea cetatii de catre polonezi este putin altul), iar acum nu mai stim sa ne aparam nici macar Tara Motilor sau Rosia Montana. Atat de viteji suntem. Pe termen lung, chestiunile iresponsabile au efecte proaste.
Revenind la Bienala, ce inseamna prezenta Romaniei acolo?
Romania a participat la bienale tot timpul. A existat o perioada in care isi lingea ranile si expunea distrugeri, dar acum a reusit sa scape de complexul asta si sa faca lucruri mai creative.
Insa altceva ar trebui comentat aici, si anume bugetul. Actiunea are un caracter cultural, dar si o componenta politica: reprezinti tara. Nu poti face acolo orice. Ca sa faci treaba la un anumit nivel, trebuie sa ai un buget. Iar bugetul Bienalei romanesti este de fiecare data extrem de mic fata de bugetele tarilor similare ca suprafata, numar de locuitori sau pavilioane. Noi am avut anul asta un buget de doua ori mai mic decat al Greciei si de 20 de ori mai mic decat al Australiei. In plus, tot din acest buget sarac a trebuit sa reparam si stricaciunile pavilionului. A trebuit sa angajam o firma din banii care trebuiau dati pe materiale informative (cataloage, ziare, fotografii). Or, sarcina asta este a altcuiva, nu a reprezentantului care a castigat un concurs prin care reprezinta Romania. E a celui care gestioneaza pavilionul si care are datoria de a-l intretine. Este o chestiune de minima decenta, care tine fie de Ministerul Culturii, fie de cel de Externe, nu stiu exact, dar de cineva tine. Iar acel cineva nu-si intretine pavilionul. Din cate stiu, s-a ajuns chiar la o corespondenta intre statul roman si cel italian in care s-au formulat amenintari directe: daca Romania nu-si va intretine pavilionul, il va pierde. Autoritatile ar trebui sa se concentreze mai atent pe un astfel de lucru.
Acum, ni s-au terminat banii in mijlocul expozitiei (ea va dura pana pe 23 noiembrie) si nu mai avem cu ce sa tiparim materiale de informare care sa reprezinte, in chip firesc, tara!
De unde ideea folosirii scaunului cu trei picioare in proiectul BOLT?
Este o marota a mea. Exercitiul de a face un scaun te pune sa te gandesti la mult mai multe lucruri decat la scaunul in sine, pentru ca el este consecinta unor activitati complexe ale corpului omenesc. Este raspunsul pe care-l poate da o forma la forma corpului. Din punct de vedere al expresiei si al tehnologiei, scaunul este un subiect inepuizabil in timp. De cate ori il reiei, el este proaspat si usor de inteles. Mi s-a parut ca, daca folosesc un obiect mai usor de perceput, as putea face o intelegere mai usoara a partii de arhitectura. Nu stiam in ce masura presupunerea mea se va verifica, iar acum imi dau seama ca si-a atins doar partial scopul, pentru ca lumea pune accent mai mare pe scaun decat pe proiectul de arhitectura. Inseamna si ca noi nu am stiut sa balansam lucrurile.
Personal, scaunul ma intereseaza de mult timp, il fac de cand ma stiu si niciodata nu sunt multumit. Scaunul si scara sunt doua obiecte esentiale care genereaza cunoastere si o intelegere mai profunda a arhitecturii. De aceea le-am ales pentru Venetia.
De ce acest scaun?
Scaunul cu trei picioare este cel mai simplu si extrem de valabil. Faptul ca el a reusit sa se mentina in timp mii si mii de ani pana la noi este o dovada ca va continua sa fie interesant si pentru alte generatii si mi s-a parut normal sa marcam si noi in expozitie acest lucru.
As fi vrut, daca puteam, sa generez o reactie indreptata catre producatorii acestor scaune si pe care ii consider niste valori culturale in sine. Noi speram, in visele noastre cele mai frumoase, ca scaunele vor fi cumparate, iar banii obtinuti si publicitatea pe care le-o facem sa-i situeze pe acesti oameni intr-o categorie pe linie de marketing care sa-i determine sa-i invete si pe copiii lor acest mestesug.
In Vaideeni, s-a intamplat sa gasim acest scaun "bumerang". Scaunul cu trei picioare exista in toata ruralitatea europeana, dar cel folosit de noi pentru expozitie are o contributie locala, "dialectala", de o mare expresivitate.
Cand va fi expozitia de la Bienala prezentata si in Romania?
Am avut o incurajare in acest sens din partea secretarului de stat Virgil Nitulescu. Sper ca promisiunea lui sa se concentreze intr-o suma care sa ne permita sa aducem si aici Catalogul si expozitia. Pentru lumea de aici, ar fi utila, ar functiona ca un experiment de comunicare. Asa este si la Venetia: doi arhitecti stau incontinuu acolo, in schimburi, si fac ghidaj. Nici un om nu este lasat singur in expozitie. Suntem foarte atenti cum reactioneaza lumea: unii fotografiau fiecare piesa din mai multe puncte, altii furau desene sau faceau poze copiilor jucandu-se pe acolo, in special pe scaunul Bubico; multi voiau sa cumpere scaune, dar nu avem voie sa vindem. Am facut cateva cadou la schimb pavilionului chinezesc si spaniol. Oricum, scaunele noastre au starnit oarecare emotie.
Expozitia va fi adusa la Bucuresti la sfarsit de februarie, inceput de martie 2009, cred eu.