Bucurestiul Cultural, nr. 123 - Pe scut în bătălia cu trend-ul

Paul Cernat | 23.04.2013

Pe aceeași temă

Două dintre debuturile editoriale în poe­zie din 2012 au reţinut atenţia cro­ni­ca­rilor de întâmpinare, inclusiv prin fap­tul că aparţineau unor „outsideri“ ai do­me­niului. Mai exact – unor critici literari din noul val: Marius Chivu şi Bogdan-Alexandru Stănescu (ultimul, afirmat şi ca un competent editor de li­te­ra­tură universală, la Polirom). E vorba, totuşi, despre nişte debuturi de factură particulară, întrucât Marius Chivu mai semnase, în calitate de coordonator, un volum-culegere (Cartea cu bunici) şi, pe cont propriu, un album-reportaj de călă­to­rie în Himalaia, în vreme ce Bogdan-Ale­xandru Stănescu a co-semnat un vo­lum eseistic epistolar împreună cu Va­sile Ernu (Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, 2010). Dintre cei doi încă tineri critici metamorfozaţi în poeţi (fiecare dintre ei având o com­po­nen­tă „artistă“ specială), cel mai con­vin­gă­tor s-a dovedit a fi, de departe, Marius Chivu, cu ataşantul Vântureasa de plastic, volum pe care l-am comentat la apariţie. În schimb, volumul lui B.-A.S. inte­re­sea­­ză mai curând prin ambiţia proiectului şi prin calitatea eşecului... Despre acest debut târziu în poezie au scris deja, re­zer­vat, Daniel Cristea-Enache (în Ob­ser­va­tor cultural) şi Alex. Goldiş (în Cultura). Mi-aş fi dorit să-i pot contrazice, însă „adevărul estetic“ mă împiedică s-o fac. Important de adăugat e că eşecul în spe­ţă ar putea constitui o lecţie şi pen­tru autor, şi pentru poezia tânără de azi (poezie căruia el însuşi pare a fi încercat să-i dea o „lecţie“ în răspăr). Nu „em­faza“ acuzată de Daniel Cristea-Enache reprezintă, cred, principalul neajuns al acestei plachete cu titlu şi conţinut alegoric (Apoi, după bătălie, ne-am tras su­fle­tul). De fapt, emfaza constituie doar un efect al unui „viciu de concepţie“ cu im­plicaţii multiple. Are, de aceea, drep­ta­te Alex. Goldiş când identifică drept po­sibil resort creativ o polemică im­pli­ci­tă purtată de B.-A.S. (N.B., autor al unei teze de doctorat despre Emil Botta, poet-fanion al lirismului thanatic din anii ‘30) cu „poezia eului“ de care, sas­tis­tit, ar fugi încotro vede cu ochii, inclusiv spre vechile „înălţimi“, spre cel mai ab­stract modernism nonfigurativ sau spre alegorismul clasicizant. Înţeleg foarte bine această sastiseală, dacă despre aşa ceva e vorba, şi mi se pare chiar le­gi­ti­mă; eu însumi mă grăbisem să denunţ, cândva, abuzul de minimalism exhi­bi­ţio­nist în proza şi poezia tânără. Într-ade­văr, generalizarea poeticităţii „biogra­fis­te“ din ultimele decenii poate fi privită (şi) ca un impas al limbajului comun, tran­zitiv. Nu-i de mirare că, pe urmele lui Ion Barbu – dar fără să facă saltul la concept şi Idee... –, Bogdan-Alexandru Stă­nescu refuză „poezia leneşă“ a ac­tua­li­tăţii. Cum şi unde să evadezi însă din fatalitatea contingentului şi din cap­ti­vi­tatea cotidianului biografic? Soluţiile „postmoderne“ standard, de reciclare iro­nico-parodică a limbajelor şi formulelor canonice, sunt deja ele însele resimţite ca epuizate, drept pentru care în „bă­tă­lia“ cu trend-ul poetic B.-A.S. îşi caută alte strategii. Din nefericire, soluţia la care recurge este de-a dreptul sinuci­ga­şă: refugierea în carcasele pustii ale poe­ziei înalte, istoricizate. Problema e că, în lipsa unui suflu vizionar autentic şi a unei expresivităţi pe măsură, capa­bile să redea viaţă prestigioaselor for­mu­le, experimentul în cauză riscă să fie con­fundat cu cel mai plat epigonism. Drept urmare, cele mai multe dintre tex­tele sumarului – aparţinând, altminteri, unui autor foarte cultivat şi inteligent – par să regreseze la nivelul unui înce­pă­tor mimetic, blocat în formule poetice re­zi­duale. Să luăm, spre exemplu, gracila Armonie în albastru şi argintiu: „Lumea s-a-nchis, în jur umbrele-s conţinute în pro­pria materie/O anatomie a singu­ră­tă­ţii se naşte/pe firul negocierii fine/Din­tre cele două balanţe.../acolo unde nisi­pul scaldă trupul inert al mării“. Ab­strac­­ţionism căznit, exanguu, metafore uzate şi, da, emfază cât cuprinde. Iată şi o Marină încă mai insipidă, în care cele patru versuri se opintesc zadarnic să fu­zio­neze într-o unitate pe care n-o asi­gu­ră decât (cu chiu, cu vai...) firul întor­to­cheat al raţionamentului poetic: „Cuge­tând la înşiruirea/Sintagmatică/paşii pe nisip dispar/în gura ştirbă a mistra­lu­lui“. Trimiterile intertextuale la Homer, Shakespeare, Eminescu, Botta, Kavafis, Ion Caraion ş.a. sparg, ici şi colo, la modul grotesc poemele moder­nist-abstracţioniste, debutonându-le os­ten­tativ şi vârând (iertată fie-mi me­tafora, ea însăşi debutonată...) degetul intertextualităţii în ochiul cititorului de­ru­tat. Uneori, asta se întâmplă pornind chiar de la titlu, ca în şarjata Altarul zeiţei (a doua bottiană, pur şi simplu): „Dar ce întâlnire explozivă,/cum ai prins cu frumoasa coadă/a interesantului tău ochi/mişcarea asemănătorului,/a fra­te­lui într-ale specularităţii/ce întâlnire în­­duioşătoare/toate speranţele puse/în micuţa intersecţie unde vă uniţi/um­bre­le/la poalele soclului, în miez de pădure, doar ielele/săracele mai cunosc parfu­mul miezului de noapte/cât sacrificiu, câte mizerii,/câtă sudoare în podul pal­mei...“. Alteori, sintagme gen „contextul cărnii“, deşi scontat demitizante, sună în... context la fel de (involuntar) hilar ca şi strănutul unui dirijor scrobit în timp ce atacă, indignat, o partitură gra­vă, solemnă: „Iar acum, un roşu nou, mai puternic,/mai greu de şters, mâi­ni­le/Crispate pe mânerul încins al spadei/Tu întorci spatele,/înfăşurat în cearşaful încins al nopţii/Pune-ţi uşor fruntea încărcată pe genunchi/smulge-te din contextul cărnii,/priveşte spre orizont/vezi norii cum îngroapă/Discul, Helios, că­ruţaşul luminii/Deschide gura,/clă­teş­te cerul gurii cu şuvoiul de aer al mării,/dă drumul unui pean...“ (Cântece de luptă). Cât despre poemele „antice“ de felul Apoteozei lui Hector – ele au cel mult caracterul unor exerciţii oraculare: „As­tăzi, de pe Zidurile-Aurite, aruncat-am stârvuri,/Eu, Hektor, neînvinsul am cărat putreziciunea/Morţilor mei. Fost-a vrerea lui Apollon sau/voinţa unui rege nebun, tată, drag zănatic?...“ etc. S-ar zice că un „cal troian“ al sensibilităţii contemporane subminează mereu, din interior „măştile adevărului poetic“ al lui B.-A.S. De-a dreptul catastrofal e bla­gianul Heraclitiană, care putea fi semnat, lejer, de sute de poeţi de pluton ai anilor ‘70: „Sub o mână de stele iernatice,/cu un pumn de alge în buzunar/ascultând victoria cocoşului, poate primul/am ştiut, fără-ndoială, că fâşâitul monoton/placă veche,/nu-i altceva decât/curgerea unui timp bătrân/în albia somnului“. Şi nu e deloc singurul de acest fel. Nu mult mai fericite sunt mitologicalele „de dra­gos­te“, cu pozele lor statuare (Dar frumu­seţea ascunsă a lucrurilor?, Alpenstock) sau refugiile „animaliere“ în care vocea lirică e asumată de varii necuvântătoare (pă­sări, pisici) ca în aridul Confortabil, de pildă.

Comparaţia lui B.-A.S. cu colegul său cri­tic de la Dilema veche se impune, astfel, din nou. Căci, dacă Marius Chivu are inteligenţa artistică de a face, pur şi simplu, poezie, pliindu-se cu rafinament empatic (şi cu o sensibilitate „feminină“) pe o situaţie existenţială dramatică,
B.-A.S. porneşte la atac îmbrăcat în ar­mu­ră, năpustindu-se împotriva maro­te­lor sale discursive cu înverşunarea unui Don Quijote în luptă cu morile de vânt. Adică luându-se foarte în serios. Pa­ra­do­xul face că tocmai voinţa înverşunată de „altfel“ exprimă cel mai bine fibra poe­ti­că a acestui autor afectiv şi dificil, su­pă­rat pe lume şi pe poezie până la auto­des­trucţie. Un poem definitoriu ca Şi de fiecare dată te-ai întors înfrânt acasă mută „tema“ războiului din registrul mitologic în registrul realist-cotidian al „luptei cu de­monii interiori“, pe linia unei arte poe­tice în care existenţa concretă, umilă, re­gă­seşte resursele uitate ale mitologiei culturale eroice („Şi de fiecare dată când te-ai întors înfrânt acasă,/când te-ai târât pe coate, după lupta cu demonii,/când ai adormit pe preş,/când trupul s-a transformat/în hartă a războaielor in­vizibile,/şi de fiecare dată a mai murit un pic/din blândeţea rară a după-amie­zei de sâmbătă/a supei de vacă/.../ai des­coperit atunci, în pământ, rezerva an­ti­că/a regelui Minos, ai descoperit dul­cea­ţa/unei raze de soare trecute prin sita palmei...“). Necazul e că şi în asemenea tex­te, şi în altele, unde ciocnirea re­gis­tre­lor e mai puţin programatică, poezia foarte inegală a lui Bogdan-Alexandru Stă­nescu se resimte de pe urma ace­lu­iaşi demonstrativism disonant, dublat de nevoia arogantă a etalării unui re­gis­tru discursiv „superior“. Insolitarea dori­­tă are un preţ prea mare. Că B.-A.S. este un poet cu reale resurse (evit să spun „poet adevărat“ pentru că formula s-a banalizat până la a nu mai spune mare lucru) se vede, totuşi, din suficient de multe piese ale acestui volum ela­bo­rat, construit, după cum se poate obser­va, pe mai multe niveluri, orchestrat în mai multe game: Tataie (2002), Poem amâ­nat (slava bogu), La Sovata, La moartea lui Balkan, Un metrou pe nume Carmen şi alte câteva, unde în centru se află mitologia per­sonală, familială, afectivă sau al­coo­lico-thanatică, nu „cartoanele“ alegorice, livreşti, chiar dacă – potrivit unui insert ironic – „s-a dovedit clar că se reduce totu’ la tekhne“. Un personaj liric me­mo­ra­bil, cea mai pregnantă „figură“ a în­­tre­gii cărţi, este bunicul („tataie“), bătrânul iniţiator în ale vieţii, a cărui înţelep­ciu­ne practică temperează, prin bun-simţ popu­lar, fandaxiile tinereşti şi preten­ţioase ale nepotului: „Şi tu ce-ai de gând să faci,/După ce am plecat,/Zice el într-un târziu, văzând că mă smiorcăi/Păi, zic,/mai citesc o carte,/împletesc un fular,/mai omor un neuron, doi/O ţigăruşă, poate mă şi las.../Acesta ar fi un lucru bun,/zice el înţelept,/şi-am văzut că de sub ureche-i apăruse o pată maro,/ca de cafeluţă./Dar el nu bea cafea, nu/Fuma, o bere duminica la masă, sport în ti­ne­re­ţe,/nu prea mult/că strică/eram în parc amândoi, bătea vântu’ şi-i flutura pal­tonu’ ca lu‘ sergiu nicolaescu/în noi cei din linia-ntâi/şi l-am pus s-alerge, să fugă printre/gloanţele vâjâind pe la urechi,/să se-arunce la pământ şi se arunca săracu’/atunci i-a sărit noroi pe gât şi am râs de el“. Pe aceeaşi linie se înscrie un poem de vârf al lui Bogdan-Alexandru Stănescu – Se întâmpla în vre­mea tramvaiului 34 – unde amintirile do­mes­tice dintr-o copilărie ceauşistă se des­chid, brutal şi emoţionant, către ex­pe­rien­ţa „primului priveghi“ recuperând, nostalgic, intimitatea vocii inocenţei („Tramvaiul 34 ne ducea şi înspre pan­te­limon,/acolo unde Zaieţ îmi dădea lapte cald,/De unde fugeai ca un animal sălbatic, gelos,/trăgându-mă după tine,/flămânzi după mirosul de pâine coaptă,/mirosul casnic al vagonului./Cu el, lău­dat fie-i numele, am fugit în noaptea aceea,/steaua tocmai lua bătaie în europa/La obor bunica mea murea/sau încerca să moară,/mai ştii noaptea aia, primul meu priveghi/Ca o masă bună, săţioasă,/pe geam priveam motanul în­­călţat, cu cizmele de tablă...“). Este unul dintre puţinele texte în care B.-A.S. nu simte nevoia să-şi saboteze, chipurile su­pe­rior, propriul discurs. În mod ironic sau nu, reuşitele sale sunt date exclusiv de poemele „cotidianiste“, de un bio­gra­fism crâncen, sarcastic, histrionic şi vul­ne­rabil în acelaşi timp, în care „răz­boi­ni­cul“ îşi „trage sufletul“ după „bătălie“. O bătălie retorică din care se întoarce în­­vins, „pe scut“, dar cu satisfacţia unei con­fruntări care a meritat osteneala.

 

Bogdan-Alexandru Stănescu, Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2012, 66 p.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22