Pe aceeași temă
Spitalul comunal, o metaforă balcanică despre integrare.
Dramaturgul bulgar Hristo Boicev s-a făcut cunoscut în România la scurtă vreme după succesul său mondial cu piesa Colonelul-pasăre, pe care a montat-o la Teatrul Bulandra Alexandru Dabija. Cariera lungă a acestei piese (este poate cea mai bună a autorului) i-a deschis un drum de glorie lui Boicev, simpatizat pentru temele sale ironic-sentimentale la adresa integrării europene a ţărilor foste comuniste din Balcani.
Spitalul comunal e înrudită cu Colonelul-pasăre, fiind vorba de acelaşi vis utopic al drumului spre o Europă a fericirii şi bunăstării. Dacă, în 1996, când a început să se joace Colonelul-pasăre, ideea eşecului părea o premoniţie sumbră, acum, când vedem Spitalul comunal, constatăm că, din păcate, autorul a avut dreptate. Nu neapărat proorocind eşuarea proiectului european, ci prin avertizarea pe care o făcea asupra capcanelor acestei aventuri continentale. Foarte asemănătoare, cele două piese sunt o capcană şi pentru regizor în privinţa registrului tragicomic pe care-l presupun în subsidiar aceste poveşti, despre un anumit mod de amăgire, de care oamenii par a avea nevoie, cu tot riscul amărăciunii pe care o presupune o abordare lucidă a realităţii.
Prin caracterul absurd al întâmplărilor, Spitalul comunal începe ca o comedie. Cam neagră, ce-i drept, având în vedere că, în salonul delabrat al respectivului spital comunal, un doctor cu apucături groteşti (Paul Chiribuţă) şi o soră asemenea maltratează un pacient. Cu trimitere evidentă la celebrul salon psihiatric cehovian (Salonul nr. 6), locul adăposteşte câteva cazuri clinice tipice pentru alienarea generală. Numitorul comun şi cauza îmbolnăvirii trimit la automistificarea indusă de falsele mesaje salvatoare, precum pachetele cu ajutoare de la UE (la fel ca în Colonelul-pasăre), alternând cu raidurile aeriene ale NATO. În căutarea identităţii, cei de faţă trăiesc într-un suprarealism tragicomic, mai toţi aflându-şi corespondenţi în basmele evocate din belşug de autor. De altfel, spectacolul începe cu un Mic prinţ în pijama de spital care-i va consola mai târziu pe pacienţi, direct sau din planul secund al decorului. În relaţie directă cu povestea lui Exupéry, cel numit Kontuzov, victimă confuză a unui accident aviatic căruia colegii de salon îi vor înscena o aiuritoare ceremonie de decorare, e consolat de micul prinţ din acest salon comunal. Răzvan Vasilescu are o buimăcie galeşă, recomandându-se ca un cobai perfect al tehnicilor de manipulare. Actorul e îndrăgit de personaj şi invers, ceea ce dă mult adevăr apariţiilor sale. Vecin de pat îi stă un bătrân hâtru, pe care Valentin Uritescu îl joacă mustos, mai ales că-i revine varianta simpatică a supravieţuirii prin şarjă şi înţelepciune populară. Mai cu picioarele pe pământ, nevasta lui, Adela Mărculescu, cedează şi ea uşor imaginativului, jucând scena întâlnirii după moarte, cu haz... macabru. Un tinerel exaltat pe nume Fero (Andrei Huţuleac) aduce în salon obsesia paranoică a Edenului râvnit, al cărui simbol e, pentru el, Elveţia. Cu harta acestei ţări mirifice sub braţ, băiatul perorează documentat despre un pământ al făgăduinţei, către care se încolonează la un moment dat cu toţii, precum odinioară în Colonelul-pasăre, unde se mărşăluia spre Europa. Mai bântuie prin salon şi o Cenuşăreasă (Raluca Aprodu), care-şi aşteaptă prinţul, şi un ciudat grămătic pe nume William, care-i îndeamnă pe toţi să scrie, să noteze, pentru a da vieţii sens. E ceea ce face acest personaj interpretat de Marius Stănescu, cu umorul subtil de care e întotdeauna capabil. Celălalt Marius din distribuţie, Manole, dă viaţă unui ţăran fantomatic, cu apendicită, ucis în glumă la operaţie de doctorul improvizat. Până la această scenă finală, însă, care pune punct aventurii tragicomice din spitalul comunal Bratoi, pigmentează cu reacţiile lui naiv-sincere atmosfera bine întreţinută de o regie, în acelaşi timp lucidă şi poetică, semnată marcant de Felix Alexa.
Bădăranii din jungla oraşelor
Transformarea modernă a Bădăranilor lui Goldoni pe care o imaginează Dan Tudor în acest nou spectacol al Teatrului Metropolis nu e una de esenţă. Schimbând decorul şi costumele adaptate altui secol, regizorul nu face decât să scoată şi mai bine în evidenţă universalitatea temei şi a subiectului. La nivelul comportamentului uman, fireşte, de care se ocupă autorul, scriind la vremea lui (secoul XVIII) această comedie care avea să impună în teatru preocuparea pentru portretele realiste. Popularii reprezentanţi ai stilului macist, care odinioară erau consideraţi bărbaţi din topor avizi să-şi apere supremaţia, cunoscuţii Don Maurizio şi Lunardo, Simon şi Camciano, arborează acum ţinută de mafioţi, inspirată de modelul clasic (Chicago) al anilor nebuni când se purtau costumul la două rânduri şi borsalina. Păziţi de bodyguarzi cu şapcă şi vestă tricotată din acelaşi decor urban, atenţi mai curând la ce pun la cale bogătaşii decât la a le păzi viaţa, ei defilează solitari sau in corpore pe lângă boscheţii aduşi în scenă de scenografa Carmen Gromoşteanu, care şi-a complicat existenţa şi cu un interior fanat, care iese la iveală prin rabatarea unor porţi uriaşe (când funcţionează!), cu sens prea sofisticat pentru simplitatea de bun augur a regiei. Fiindcă Dan Tudor a mizat, pe ce altceva, decât pe actori, într-o montare care are la activul istoriei nume ilustre de interpreţi, atâtea creaţii memorabile. Şi dacă Mircea Albulescu, Costel Constantin, Eusebiu Ştefănescu şi Gheorghe Visu trasează savuros, cu economie de mijloace, portretele scorţoase ale soţilor, pe un text tăiat cu inteligenţă, interpretele feminine cărora le revine partea leului (cherchez la femme!) realizează adevărate recitaluri. Le-am privit cu încântare pe Adriana Trandafir, Cecilia Bârbora, Gabriela Popescu, cu regretul de a le vedea prea rar pe scenă în roluri atât de generoase şi potrivite talentului lor. Explozivă, cum o ştiam, Adriana Trandafir joacă ataşant cochetăria femeii trecute (Marquerita), dar care nu se lasă. E spontană în reacţii, comunicativă cu partenerul, proaspătă, energică. Are mult haz. O bucurie! Cecilia Bârbora, cu calităţi pentru comedie pe care nu i le ştiam, are clasă şi joacă rolul codoaşei de lux (Marina), cu gândul la ducesele şi baronesele pe care nu le-a întâlnit pe scenă, cu gândul la un Laclos, de pildă, şi Legăturile lui primejdioase, în care mă gândeam că tare i-ar sta bine. Provocatoare, ca de obicei, Gabriela Popescu îşi adjudecă şi ea locul cuvenit în acest regal, forţând cochetăria şi feminismul în favoarea unei pledoarii pentru inteligenţa simţurilor. Gabi Popescu e în floarea talentului, aşteptând şi ea de la regizori mai multă atenţie, şi nu doar pentru roluri... halat de baie. Până una-alta, e meritul lui Dan Tudor că o pune în valoare, ca şi pe toţi ceilalţi actori importanţi din distribuţie, reînviind în haine de sărbătoare această piesă clasică. Cu acelaşi amuzament detaşat cu care e privită pe parcurs povestea femeilor care dejoacă planurile bărbaţilor abuzivi din piesă e conceput şi finalul, cu pistoale care trag din toate direcţiile cu gloanţe oarbe, punându-i la pământ pe protagonişti. O glumă?! Să nu-i uităm nici pe tineri, adorabila Miriam Rizea, o descoperire de nota zece, care o joacă pe Lucietta, cu alinturi bine dozate, şi Adrian Anghel, un logodnic atipic, mai urâţel, mai tâmpiţel, ca să facă şi mai de râs zbaterea celor care-l vor însurat prin delegaţie. Una peste alta, Teatrul Metropolis a mai adus pe afiş un spectacol care va face săli pline.
... Şi la Teatrul Ţăndărică
De când tehnica nouă video a pătruns în teatru, acesta pare a se autoconcura, folosind în spectacole imaginile filmate şi punând actorul live în competiţie cu el însuşi. Echilibrul e greu de obţinut, iar tentaţia de a supralicita filmul e în general mare. Altfel stau lucrurile în teatrul pentru copii, unde aceste mijloace şi, mai nou, celebrul procedeu 3D sunt mană cerească. Pe de o parte, pentru posibilităţile pe care le deschid producerii magiei, indispensabilă unei montări pentru copii, pe de alta, pentru că obişnuiţi de la film cu acest gen de supranatural, micuţii spectatori aşteaptă şi de la teatru trucuri la fel de palpitante. Urmând acestui mesaj al epocii, artiştii păpuşari şi actorii Teatrului Ţăndărică, care găzduieşte şi unul dintre cele mai importante festivaluri internaţionale de profil, l-au adaptat noilor tehnici pe Creangă însuşi. Cunoscuta poveste despre Fata babei şi a moşului poate fi văzută în această stagiune într-o versiune nouă, aparţinînd actorului Daniel Stanciu, acum regizor şi scenarist al noului spectacol. Cu scenografia Danielei Drăgulescu şi grafica 3D realizată de Studioul Golem, spectacolul devine o megaproducţie care se dezvoltă pe, cel puţin, trei planuri înlănţuite, astfel încât, atunci când ies din scena unde joacă pe o platformă rotativă live, actorii o iau în zbor spre fundalul decorului mişcător, unde timpul se contractă, iar spaţiul capătă felurite perspective, după caz. Surprinzător la tot pasul, prin soluţiile adoptate, spectacolul e dinamic, bogat colorat şi, ceea ce e de comentat, combină folclorul cu modernismul prezent şi în jocul actorilor (nu la toţi). Chiar dacă, uneori, prin îngroşări ale machiajului şi chiar ale unor interpretări, se alunecă spre zone la limita artisticului, reprezentaţia îşi recâştigă autenticitatea pe calea interactivului, atât de drag micuţilor spectatori. Vorbind aşadar cu ei, Alina Teianu, interpreta Fetei celei cuminţi, plăcută, zglobie, dar mai ales... cuminte, câştigă ataşamentul acestora, în vreme ce Simina Constantin, jucând-o bolovănos pe răutăcioasa fată a babei, e antipatizată atât cât trebuie. În scene spectaculoase, precum cele din împărăţia Sfintei Duminici (Geo Dinescu joacă o demimondenă), populată de vietăţi ciudate şi ameninţătoare, actorii fac risipă de fantezie „reală“, producând înfricoşările necesare. Spectacolul se înseninează în schimb oportun, cu ajutorul cânticelelor care punctează în ritmul aplauzelor morala fabulei. Ne-am obişnuit cu adaptările poveştilor clasice atât de îndepărtate uneori de la... subiect şi de aceea e cazul să semnalăm că, de data asta, avem de-a face cu o fidelitate respectuoasă faţă de original (inclusiv dialectul), chiar dacă autorul scenariului a operat o necesară prelucrare pentru scenă. Binevenită pe afişul Teatrului Ţăndărică ca opţiune repertorială, premiera Fata babei şi fata moşneagului după Ion Creangă e remarcabilă şi în ordinea unor preocupări de
îmbogăţire a limbajului specific.