Pe aceeași temă
În 1967, cu ocazia împlinirii a 10 ani de la înfiinţare, TVR difuzează o emisiune care se numeşte Casa noastră. Un reportaj în care apar principalii actori ai realizării Telecentrului din Dorobanţi, clădirea identificată azi cu Televiziunea Română. În afara interesului documentar – imagini cu parcul desfiinţat de şantier, cu arhitecţii şi responsabilii Telecentrului (arh. Tiberiu Ricci, autorul totodată al Sălii Palatului, în 1960, acum profesor la Arhitectura de la „Spiru Haret“) –, reţine doar o sintagmă, inocentă în 1967: Televiziunea este, pentru reporter, o „casă a poporului“ (nu mai ştiu dacă acestea sunt cuvintele lui Alexandru Stark, dar sintagma este chiar aceasta).
Afirmaţia a rămas multă vreme adevărată, iar când n-a mai fost, vinovatul a primit pedeapsa capitală. După 2000, treptat, Televiziunea îşi pierde prestigiul avut prin atomizare şi, desigur, în urma răspândirii Internetului. Cred oportun să încep cu acest detaliu prezentarea şi discuţia unei cărţi esenţiale despre revoluţia din decembrie 1989 (cu tot decalajul dintre apariţia ei şi cea a textului meu). Coordonat de Konrad Petrovsky şi Ovidiu Ţichindeleanu, doi tineri din Est – un istoric german şi un filozof român –, volumul poate fi mai degrabă încadrat la traduceri decât la apariţii locale, căci majoritatea autorilor sunt străini – majoritatea germani, de altfel. Structurat
în patru părţi, el cuprinde 15 eseuri de dimensiuni variabile, întrerupte de inserturi din primul volum despre televiziune – Ochiul de sticlă (All, 1997) – al lui Bogdan Ghiu.
Ceea ce mi se pare cel mai important în acest volum este predominanţa privirii din afară. Douăsprezece dintre cele cincisprezece texte inserate sunt traduceri. Nu spun prin asta că privirea din exterior este întotdeauna mai „adevărată“ decât cea din interior, ci că mizele sunt altele, cu atât mai mult cu cât, pentru „ei“, încărcătura afectivă a acelor zile de telerevoluţie nu era aceeaşi ca pentru noi. În plus, televiziunea „lor“ funcţiona la parametri suficient de înalţi pentru a ascuţi mai mult un spirit critic care nouă ne lipsea.
În majoritatea textelor, e vorba despre telerevoluţia română ca manipulare şi acreditare a unei realităţi parte „reală“, parte construită. Dar mai ales construită. Astăzi ştim aproximativ ceea ce s-a construit şi ceea ce, adevărat fiind, putea masca făcătura. Răsturnarea unui regim trăit de mulţi ca etern putea autentifica aproape orice construcţie livrată în numele ei. De altfel, la întrebarea despre secretizarea locului înmormântării tiranului, Gelu Voican Voiculescu a răspuns aşa: dacă divulgam locul, poporul i-ar fi distrus mormântul. Poporul, cel care-şi avea „casă“ pe calea Dorobanţi. Or, azi, mormintele soţilor Ceauşescu au parte de un tratament public mai mult decât favorabil. De către oameni din popor, desigur.
Indignarea Occidentului în faţa „minciunii mari cât secolul“ (titlul cărţii lui Pierre Castex) nu mai e o noutate astăzi. Nici vreo miză nu mai are, timpul a trecut. Ceea ce rămâne însă nou în câteva dintre textele acestui volum este o morală a înţelegerii istoriei trăite prin televiziune şi, în general, a istoriei. Fantasma comunismului a fost imediat înlocuită, în 1989, cu cea a unui sistem politic şi economic ideal, ca şi cum, în lumea de după 1945, în Occident, adevărul şi falsul ar mai sta faţă în faţă descoperite şi libere la atingerea celor care vor să se convingă. Înainte de Internet, aşadar, televiziunea era o şcoală a scepticismului, aşa cum istoria în România nu ne-a dat ocazia să o aflăm până după 1990.
Primul text important al cărţii este cel introductiv, al coordonatorilor. Sensuri ale revoluţiei române între capital, politică şi tehnologie media critică binevenit euforia democratică postcomunistă, ca şi dihotomia prea imediată şi afectivă comunism–postcomunism. Perspectiva autorilor e una postcolonialistă (şi aici, opiniile pot fi pro, dar şi contra): revoluţia de la 1989 ar reprezenta, pentru unii dintre istoricii ei, o „revoluţie a conceptului de revoluţie“, în sensul în care 22 decembrie 1989 nu mai are la bază un proiect utopic al societăţii perfecte, ci dorinţa de „integrare“ într-o istorie binecunoscută, cea occidentală. Or, ce revoluţie e aceea în care o societate ar vrea să „se întoarcă“ la ceea ce crede că ştie? Iluzia devine evidentă astăzi, când absenţa comunismului nu ne-a dus „înapoi“ în Occident, ci ne-a lăsat tot la marginea lui, într-o întârziere istorică din capul locului irecuperabilă. Autorii fac o critică a rolului „intelectualilor“ în revoluţie şi după, în raport cu ecoul restrâns pe care îl au figurile muncitorilor care, în 1977, 1987 şi mai ales 1989 au luat parte la acţiuni efective de protest şi au câştigat de unii singuri războiul cu Ceauşescu în dimineaţa zilei de 22 decembrie.
O să profit de această observaţie pentru a trece la celălalt text esenţial al volumului, şi cel mai lung, un dialog dintre Hubertus von Ameluxen, Charles Grivel, Georg Maag, Peter Spangerberg şi Andrei Ujică, tradus din volumul Television/Revolution. Das Ultimatum des Bildes (Ultimatumul imaginii), Marburg, Jonas Verlag, 1990, dialog compus din două părţi: prima rezultată în urma unei întâlniri a protagoniştilor la Heidelberg în aprilie 1990, apoi în iunie. Una dintre problemele puse de vorbitori este cea a decupajului montat şi prezentat ca imagine a realităţii la televiziune, în timpul Revoluţiei. Dacă în anii 1980 televiziunile occidentale renunţă la imperativul „calităţii“, la integrarea televiziunii într-un proiect cultural de emancipare (ideea de „teleşcoală“ cade definitiv, de pildă, iar televiziunile „de calitate“ devin parte a unei oferte tot mai largi), în România lucrurile nu stau la fel. Aici, Televiziunea trebuia să arate, dincolo de ceea ce îi impunea puterea politică şi familia Ceauşescu în fapt, o imagine ideală a „poporului“, adresată unui telespectator ideal, a cărui existenţă sociologică se limita la mult mai puţin decât voia să se creadă. Spectacolul revoluţiei din 1989, cu lupta dintre bine şi rău, victoria binelui şi uciderea răului, a reunit mult mai evident condiţiile „estetice“ ale unui show de televiziune decât serbările din ţările socialiste vecine (spune Maag). Ultimele au fost mai light, cea din România s-a petrecut după un scenariu banal, dar eficace. De aceea, atunci când Ujică trimite la filmul lui Tod Browning Semnul vampirului, ca anaforă a uciderii lui Ceauşescu, face o remarcă valabilă încă astăzi: „Românii mai ţin încă, în mod ciudat, la diferenţierea tradiţională între arta înaltă şi arta inferioară. Asta a şi tăiat acolo şîn Româniaţ receptării artei accesul la motive importante ale modernităţii“.
Observaţia regizorului bănăţean rezumă de altfel nu doar momentul telerevoluţiei şi al sloganului „aţi minţit poporul cu televizorul“, ci al televiziunii în România în general, înainte şi după 1989. Pretenţia televiziunii de a se institui în „vocea poporului“ apare dintru
începutul naţionalizării comunismului românesc, încă de la apariţia Reflectorului şi apoi, desigur, într-un fals avânt revoluţionar, prin Cântarea României, pe de o parte, şi prin Anchetele TV de condamnare a „trădătorilor“ care-şi părăsesc ţara, trecând prin singura ştire difuzată de TVR înainte de a deveni liberă – sinuciderea „trădătorului“ Milea în dimineaţa de 22 –, prin trecerea de partea puterii iliesciene, care acuza „trădarea ţării“ de către „boşorogi fără dinţi“, şi terminând cu OTV sau Antena 3, televiziunile poporului din zilele noastre. În tot acest timp, „poporul“ „trăda“ numai atât cât să nu se vadă, cât să nu dea rău pe sticlă. În tot acest timp, poporul se identifica cu figurile luminoase, câte au fost în comunism şi după, ale celor care vorbeau frumos şi inteligent în numele lui, dar „pe la spate“ se oglindea în acele imagini pe care abia PRO TV şi, apoi, alte televiziuni private au început să le difuzeze pentru a face bani. Altfel spus, televiziunea din epoca banului este un mult mai autentic revelator de „popor“ decât televiziunea „de calitate“.
Cred de aceea că discuţia celor cinci muşchetari teoreticieni n-ar fi putut fi înţeleasă în România în 1990, dar mai cred că, după 9/11, după 2001, şi mai ales după apariţia „televiziunilor de ştiri“ în România, această discuţie tinde să-şi sleiască la rândul ei miza. Pentru că televiziunea de ştiri este de fapt expandarea la permanent a unui soi de Televiziune Română Liberă, dar şi reducerea ei la un fir dintr-un buchet multicolor. Prin minorare faţă de toată „oferta“ de televiziune, fiecare post tv se vede obligat să-şi recunoască statutul de „carte dintr-o bibliotecă“ aflată într-o cameră. Cine mai ştie ce se întâmplă în cameră?
La final, tot Baudrillard va avea dreptate, dar nu cel din textul tradus în acest volum, despre „Gropile comune din Timişoara“. Da, e de adevărat că astăzi televiziunea decredibilizează informaţia, o îngroapă în derizoriu, doar că nu mai putem vorbi despre televiziune la singular. Mai degrabă se întâmplă altceva: evenimentul, spălat în atâtea ape câte televiziuni se ocupă de el, rămâne, chiar datorită succesivei „spălări“, dincolo de telerealitate, ca „untdelemnul deasupra apei“. Televiziunile fac aluzie de-acum la ceva ce, de fapt, nu ajung niciodată, denunţându-şi în felul acesta neputinţa care este adevărul lor, laolaltă cu puterea, tot a lor, pe care o au mai mult ca orice altă medie, de a face aluzie la eveniment.
Mai interesante astăzi pentru cititorul român rămân inserturile lui Bogdan Ghiu, cel care gândea televiziunea, în 1990, mai profund şi mai analitic decât mulţi dintre noi în 2012. Punerea în context european, sau chiar mondial, a telerevoluţiei (critică), rememorarea programului TVR din 22–26 decembrie 1989 sunt alte câteva puncte de neratat din această carte care, azi, dă seama de întârzierea cu care ochiul românesc poate fi deprins să vadă îndărătul lui „ce se dă“. Dincolo de dat îi place „românaşului“ dintotdeauna să privească, însă. Cred că retorica „serioasă“ a TVR de dinainte şi de după 1989, incapacitatea realizatorilor de după 1990 de a face o altfel de televiziune decât cea „decentă“ dintotdeauna (sauf Telerevoluţia) de aici vin, dintr-o (auto-) idealizare a teleprivitului, înţeles fie ca „visare-contemplaţie-introspecţie“, fie ca „mobilizare“. Acum, toată lumea ştie ce a fost şi este, de fapt, televiziunea – dar e prea târziu.
Revoluţia română televizată. Contribuţii la istoria culturală a mediilor, Idea, Cluj, 2009