Pe aceeași temă
La o trecere în revistă a dosarului receptării de care s-a bucurat romanul Simonei Sora de la apariţia sa, în toamna anului trecut, până în acest moment este evidentă aprecierea unanimă a criticii de întâmpinare, care a văzut, pe rând, în Hotel Universal, „o carte de vâf a prozei noastre din ultimii ani“ (Paul Cernat), „o admirabilă proză hitech şi deopotrivă un roman-eseu“ (Tania Radu), care „descoperă un romancier autentic“ (Adriana Stan), „o carte barocă, ameţitoare“ (Adina Diniţoiu), deopotrivă „pentru cititori «inocenţi» şi pentru cei dedaţi la rafinamente“ (Luminiţa Corneanu). Fără îndoială, Hotel Universal e un roman cu toate ingredientele necesare unui bestseller autohton: amplasare în spaţiul exotic, pestriţ – atât ieri, ca şi astăzi – al centrului bucureştean, ezoterism, intrigă subsidiară de policier, straniu şi fantastic, o saga pe linie feminină, ale cărei protagoniste sunt pitoreşti deţinătoare a tot felul de secrete, atmosferă şi parfum de epocă, totul condimentat cu elemente de psihanaliză, politică recentă (e vorba despre Revoluţia din ‘89) etc. Dar Bucureştiul Simonei Sora nu e nici pe departe unul idealizat, autoarea e departe de acea „sfinţenie de tumbe şi leşinuri“ a unora dintre alcătuitorii mitologiei sale (cu o sintagmă a lui Ion Vianu, de pe coperta a patra a cărţii), iar acest lucru, o empatie scăzută cu „Bucureşcii de pe gârlă“ (formula îi aparţine Radei şi e oarecum peiorativă, Capitala fiind numită astfel după un sat din Hunedoara), se simte mereu pe parcursul lecturii. Prin urmare, cititorul care se va aştepta la învierea unor locuri ale memoriei care, deşi poate sordide, să aibă aura lor de frumuseţe şi întristare (ca în paginile prozei cărtăresciene, sau, într-un alt registru, la Eliade, dar şi la autoare precum Ioana Pârvulescu sau Doina Ruşti) va trebui să se mulţumească cu rare, dar emblematice, imagini ale Bucureştiului d’antan: precum, de pildă, mahalaua ce se întinde dincolo de Turnul Colţei, învăluită, în zorii zilei, într-o ceaţă aurie, când „aburii ce ies din caldarâm se înnădesc cu primele raze de soare“, din ultima secvenţă a cărţii. Alta este însă dimensiunea spaţiului bucureştean surprinsă de Simona Sora, iar una dintre cheile ei de interpretare e umorul, cum tot Ion Vianu observă, şi ironia. Aceasta îşi alege drept cadru al acţiunii un spaţiu prin excelenţă al sordidului şi promiscuităţii (în anii de după Revoluţie, când devine cămin studenţesc, dar şi înainte de ‘89, când era casă de toleranţă, cu sinistrele camere de tortură absente din planul clădirii), un Turn Babel bucureştean născut din dorinţa trufaşă a lui Hagi Tudorache de a avea un han – „nu bezesten pentru negustori, ci o casă pentru oameni mai subţiri şi prietenele lor de suflet“. Într-un pasaj de o rară frumuseţe, nucleu semantic din care se desfac firele unei motivaţii artistice abil construite, pare să stea indiciul despre cum autoarea ar vrea să-i fie citit şi înţeles romanul: „(...) cealaltă viaţă, de noapte, era mai riguroasă, prin ea se săvârşea o aşteptare care nu era doar a Maiei, ci, într-un fel, a tuturor ce locuiseră vreodată în hotel Universal – de la ibovnicele negustorilor din primii ani, până la târfele proletare şi, mai apoi, la studenţii-bişniţarii-procurorii care găsiseră în simulacrul de bezesten din centrul Bucureştilor pământul mai multor făgăduinţe. Se spunea chiar că în Universal timpul nu trecea ca în afara lui, oamenii se schimbau imperceptibil şi nu îmbătrâneau, mai mult ca prezentul fiind – poate chiar din cauza promiscuităţii de nenumărate feluri – cum zicea profesorul de greacă veche – singura vreme posibilă“. Imaginea Hotelului Universal e cea de stâlp al lumii, axă ce ordonează deopotrivă dimensiunea spaţială – existenţa personajelor se învârte mereu în jurul acestuia, semnele acestora transgresând secolele şi constituind, pentru cei din viitor, o chemare irezistibilă şi inexplicabilă –, ca şi pe cea temporală –, el descrie diferite vârste bucureştene şi, implicit, ale Istoriei şi ale oamenilor care încearcă să supravieţuiască în vâltorile ei. Dar, cum spuneam, această imagine nu e una exemplară, nici măcar dublată de o nostalgie sau simpatie care să o transfigureze, oferindu-i aura pe care o conferă de obicei trecerea timpului oricărui lucru, deci trebuie citită în cheie ironică, şi aceasta constituie amprenta de neconfundat a autoarei. Bucureştiul e cel imund, mizer, fără nimic pitoresc în mizeria lui, populat de făpturi groteşti, „caractere“ cu alură breugheliană, o lume a şmecherilor mărunţi, a chiromantelor şi cititoarelor în tarot (foarte bune sunt paginile în care Aliona identifică în cărţile de tarot elementele propriei existenţe şi persoanele care o populează şi, în imaginea Casei Domnului, pe cea a Universalului) şi abia în ultimul rând a studenţilor, care au şi ei „personajele“ lor emblematice (de pildă, sinucigaşul ratat Mohicanu, care trăieşte într-un scaun cu rotile). Toţi aceştia sunt locuitorii Universalului (păzit de Cerberul Dincă, eternul său administrator), care, deşi nu are decât câteva etaje şi o mansardă adăugată în anii ‘70, pare a se prelungi la infinit, atât pe verticală, ca un veritabil Turn Babel fără sfârşit, cât şi în adâncurile sale pe care nimeni nu le mai ştie, în pivniţele unde misterioşii membri ai Frăţiei au săvârşit jurământul ritualic ce a dus la fundarea hotelului, mereu învăluit în aburii pestilenţiali ai fumului de ţigară care nu se împrăştie niciodată. Din acest receptacul de emoţii, speranţe şi deznădejdi omeneşti pornesc firele de mătase ale poveştii: aici se întâlnesc dorinţele primei Rada, salvatoarea de la Topoli a lui Vasile Capşa, care o aduce şi o instalează el însuşi la hanul Teodoraki, cu cele ale Maiei, care ajunge aici peste mai bine de un secol. De la această primă, mitică Rada moştenesc de altfel femeile din neamul Maiei miraculoasa reţetă a dulceţii de trandafiri, a cărei elaborare sofisticată Maria, bunica ei, o împleteşte cu poveşti despre vremuri de demult, menite să o atragă şi să o iniţieze pe năbădăioasa nepoată în secretele acestei familii: pregrinările întristatului Vasile Capşa în nădejdea alinării unui dor sufletesc inexplicabil (secvenţele ce surprind aventura de la Sevastopol, când acesta pierde toată marfa şi ajunge la Topoli mai mult mort decât viu, ajutat de Costache, sunt printre cele mai reuşite din carte), obsesia ciocolatei, elixir miraculos ale cărui taine Vasile le află de la farmazonul Grahoui-Ahmad, dar mai ales secretul suprem, care guvernează implacabil existenţele tuturor – că nimeni nu-şi trăieşte (numai) propria lui viaţă. Ideea e ilustrată de imaginea eczemei atopice, care lasă o hartă vie, metamorfotică, pe spatele Maiei, şi care e deopotrivă un stigmat (însemnele tuturor durerilor date la spate de femeile din neamul Maiei) şi o cale de citire a propriului trecut (imaginea aminteşte de cea a hărţii ciudate tatuate de Herman pe ţeasta Ancăi, din Aripa stângă a Orbitorului cărtărescian): „Sub firul limpede care străbătea spatele Maiei se afla însă o întreagă lume. Dacă un bătrân miniaturist din Constantinopol ar fi ţinut să descifreze desenele adânci de pe pielea pergamentoasă, ar fi dat la lumină mici pâlcuri de case albe cu acoperişuri roşii, palate rectangulare, nu prea înalte, dar ample şi maiestuoase în mijlocul chiţimiilor de chirpici, curţi nesfârşite cu turnuri fără noimă şi grădini geometrice în spate. Între ele nu era însă nimic – nici un interval, nici o poartă. Când Maia se ridica, acoperindu-şi sânii cu palmele şi adunându-se ca o pasăre surprinsă pe pervaz, casele şi conacele de pe spatele ei se suprapuneau, şarpele albicios din mijloc se adâncea în el însuşi“. Imensul tatuaj natural aminteşte de Bucureştiul veacului al XIX-lea şi al lui Vasile Capşa, părând a fi harta unui teritoriu unde „o fostă civilizaţie prekeratinoasă şi-ar fi lăsat urmele pentru a şti mai târziu unde să se întoarcă“, imagine enigmatică ce sintetizează sensurile profunde ale romanului, precum importanţa genealogiei şi legătura indisolubilă dintre oameni şi locuri.
În roman nu sunt volute stilistice spectaculoase, care să fure ochiul cititorului, ritmul interior al frazelor se lasă descoperit pe măsură ce înaintăm în lectură, la fel cum mecanismul narativ se pune în mişcare treptat, din toate rotiţele sale, ca o maşinărie perfectă, complexă, unde fiecare piesă îşi are rolul bine stabilit. Bucureştiul din romanul Simonei Sora nu e unul parfumat şi poetic, deşi ecourile cărtăresciene nu lipsesc din tabloul final – de altfel, atmosfera chinuiţilor şi haoticilor ani ‘90 – „o lume neaşezată“ – îi iese mai bine prozatoarei decât cea – bucureşteană – a secolului al XIX-lea. Capitala e un uriaş palimpsest (la fel cum e, la alt nivel, şi hotelul Universal) din care se desprind, într-o armonie pe care cititorul n-o va regăsi în cronologie, în continuitate, ci în chiar dinamica sufletească, interioară a Maiei, aşa cum se dezvăluie aceasta în timpul dialogului ei cu psiholoaga, chipuri, fapte, momente din două istorii: Marea Istorie, care angrenează în resorturile sale uriaşe vieţile bucureştenilor, şi cea a întâmplărilor mărunte, cotidiene, ale personajelor, care de fapt comunică prin fire nevăzute cu ceea ce se întâmplă la nivel universal. Dar toate acestea sunt doar câteva dintre straturile de semnificaţie ale complicatului şi subtilului palimpsest iniţiat de Simona Sora în romanul său, a cărui descifrare completă cere o atentă recitire.
Simona Sora, Hotel Universal, Polirom, 2012, 272 p.