Pe aceeași temă
În România, scriitorii au puţine ocazii de a participa la festivaluri literare cu prezenţă internaţională. Unele sunt foarte recente, cel mai vechi, al Uniunii Scriitorilor, de la Neptun, s-a întrerupt brusc anul trecut. M-am gândit că ar fi interesant să aduc publicului românesc experienţa celor câtorva festivaluri literare din alte ţări, la care am avut ocazia să particip. Cel mai recent a fost la Chiasso, în Elveţia, la frontiera cu Italia, şi de aceea i-am adresat câteva întrebari lui Marco Galli, coordonatorul festivalului. (Gabriela Adameşteanu)
Între 3-5 mai 2013, la Chiasso, o localitate la frontiera dintre Italia şi Elveţia, dvs. aţi organizat, împreună cu colaboratorii dvs., a opta ediţie a lui Chiassoletteraria Literary Festival. Cum a început acest festival?
Festivalul a început acum opt ani în camera din spate a unei librării din Chiasso, care funcţiona ca un adevărat centru de propuneri şi idei, şi, de asemenea, ca un loc de întâlnire (un soi de „socialclub“). La început au fost întâlniri în librărie cu scriitori precum Arto Paasilinna, apoi chiar şi o întrecere fotbalistică cu Naţionala de fotbal a scriitorilor italieni (de altfel, cu o înfrângere 2-1). De aici dorinţa unui grup de prieteni de a face un pas spre organizarea unui festival, făcut prin constituirea unei asociaţii nonprofit şi implicarea unor experţi de la Radio Elveţia şi Primăria din Chiasso.
De ce v-aţi hotărât să faceţi la Chiasso, şi nu la Lugano, de exemplu, o localitate mai mare, mai cunoscută, sediul acestui festival? Aţi urmat un model al unui alt festival din Italia sau Europa?
Chiar dacă Chiasso este un orăşel cu doar 8.000 de locuitori, el are o tradiţie de 25 de ani de pol cultural. A fost una dintre primele comune dotate cu un ataşat cultural şi capabile să ofere o stagiune de calitate. Au urmat apoi reînnoirea teatrului şi a unor spaţii expozitive, ca şi a unui muzeu al graficii (max museum). După Lugano, Ticino este un oraş de legătura şi Chiasso se află oricum pe axa stradală nord-sud şi poate fi uşor accesat de un mare număr de vizitatori ai cantonului, ca şi ai Italiei vecine. Elemente favorizante au fost şi puternica motivaţie a primăriei şi punerea la dispoziţie de spaţii diversificate pentru festival. Chiasso este potrivit şi printr-o întreaga serie de spaţii ieşite din uz, care pot fi folosite în mod creativ pentru festival, ca, de exemplu, fostul depozit al căilor ferate sau parcul unei vile particulare. Acest lucru demonstrează că este posibil – şi este o misiune să faci cultură – în locuri periferice.
Există o mulţime de probleme când se organizează un festival. Prima o reprezintă banii pentru călătoriile invitaţilor, hoteluri, săli de conferinţe, per-diem, publicitate etc. Care sunt soluţiile pe care dvs. şi colaboratorii dvs. le-au găsit pentru a finanţa festivalul?
Bugetul nostru a crescut de-a lungul anilor de la 45.000 euro la 75.000 euro, datorită mai ales guvernului cantonal (Ticino) şi Primăriei din Chiasso (care ne pune la dispoziţie gratuit spaţiile), diverselor fundaţii care susţin cultura, dar şi multor mici sponsori atât tehnici, cât şi locali. Dacă bunele contacte interpersonale sunt fundamentale pentru a putea beneficia de sprijin general, atunci când festivalul creşte, trebuie să se conteze mai ales pe calitatea propunerii, care poate atrage autorităţi publice sau private interesate (anul acesta, de exemplu, Literaturhaus din Zürich, care a văzut în Chiassoletteraria un partener interesant ca vitrină pentru a propune autori helveto-germani).
În plus, nu trebuie uitată contribuţia unor asociaţi şi susţinători (circa 10.000 euro, cu un impozit social anual de 35 euro). Trebuie spus că cea mai mare parte a muncii se desfăşoară cu titlu de voluntariat, altfel costul ar fi dublu.
Dobândirea unui buget necesar pentru oferirea unui program, dar şi a unei ambianţe de calitate nu este oricum evidentă şi ea cere o mare angajare în găsirea continuă de sponsori, de posibili parteneri pentru întâlniri individuale, pregătirea de dosare profesionale etc.
Vorbiţi-mi, vă rog, despre echipa dvs. Cum lucraţi împreună pentru festival?
Avem un comitet director alcătuit din trei persoane, un grup de consultanţi ştiinţifici activi în sectorul literaturii şi al culturii, un grup lărgit de colaboratori care se ocupă de diferite aspecte în timpul festivalului: de la fotografie la gestiunea barului, la primirea scriitorilor, la contabilitate. Cu totul, vreo patruzeci de pasionaţi. De regulă, direcţia şi comitetul ştiinţific – vreo zece persoane – se întâlnesc de vreo zece ori, din septembrie în aprilie, pentru definirea temei acţiunii şi a programului. Cu unii consultanţi pentru fiecare propunere în parte, contactele au loc, în plus, bilateral. Cred că o principală caracteristică a festivalului este ca el să fie nu o vitrină de întâlniri, ci un soi de „laborator de idei“, în care să se vadă reuniţi un grup de pasionaţi de literatură, care în timpul unui an – şi mai intens în zilele festivalului – încearcă să organizeze un festival internaţional: cu o programare neprevizibilă, deschis autorilor de calitate atât elveţieni, cât şi străini, adresat unui public divers, care încearcă să implice tinerii responsabilizându-i în roluri de a face propuneri, angajaţilor publici, dar mai ales simplilor curioşi. Ne place să-l definim prin cuvintele regizorului francez Antoine Vitez – un festival „elitist pentru toţi“. Una dintre caracteristicile festivalului este să se intereseze de partea de primire şi de cea a imaginii (scenografie, tipărituri, afişe, site, documentare etc.).
În plus, încredinţăm unor firme din regiune tipografia, grafica, biroul de presă, tehnica. Un aspect interesant este faptul că 75% din buget rămâne pe teritoriu ca finanţare: a susţine cultura înseamnă deci a investi şi în teritoriu. Este o discuţie atrăgătoare, aşadar, atât pentru politicieni, cât şi pentru întreprinderi (firme).
Cum alegeţi autorii invitaţi pentru festival?
După ce s-a ales tema, stabilim o listă de autori care ne interesează sau pe care dorim să o analizăm.
Fiecare autor propus trebuie să fie citit în mod aprofundat de cel puţin două persoane, care îi sunt garanţi. Împreună, în colaborare, se identifică autorii prioritari. Încercăm să coexiste autori de faimă internaţională cu autori ce trebuie descoperiţi, autori internaţionali şi autori elveţieni, scriitori, dar şi eseişti, artişti etc. Grupul de lucru îi contactează apoi direct pe autori sau editurile. Aproximativ 80% din program este pregătit cu patru luni înainte şi definitivat cu două luni înainte de începerea festivalului. În timp, alcătuim un registru de adrese şi un „capital de încredere“ cu autori şi edituri, ceea ce ne permite să fim mai atractivi din an în an.
Tema din acest an a fost Exilul. De ce aţi ales-o? Aţi pus programul, într-o manieră foarte originală, intr-un paşaport. Există legături între ideea festivalului şi realităţile regiunii?
Tema funcţionează ca un „fir roşu“, şi nu ca o colivie.
Definirea unui concept articulat care să fixeze în mod clar, deschis, perimetrul festivalului este una din primele teme. Tema exilului ni s-a părut interesantă ca posibilă apropiere de diverşi autori contemporani, dar şi de istoria literaturii. La Ticino au trăit un timp autori ca Hermann Hesse şi Erich Maria Remarque, ca şi numeroşi exilaţi antifascişti. În plus, Chiasso este atât comună de frontieră, cât şi sediu al unora dintre cele patru centre de înregistrare a cererilor de azil, aşadar tema exilului ni s-a părut interesantă şi ca reflectare asupra prezentului şi viitorului orăşelului nostru. Tema exilului sau a fiinţei „fără oraş“ într-o lume „lichidă“, cu pierderea tuturor punctelor de referinţă, este o temă care ne atinge pe noi toţi, independent de poziţia socială pe care o ocupăm.
Ideea de a realiza programul sub formă de paşaport este o alegere sigură de valorificare a interacţiunii substanţiale dintre formă şi conţinut.
Care au fost celelalte teme ale festivalului în celelalte ediţii?
Încercăm să alternăm teme simbolic-evocative cu teme mai legate de actualitate, precum dragostea în vreme de ciumă, destinul, răul, nostalgia viitorului, camerele, marea, noaptea...
Cum vedeţi noua ediţie a lui Chiassoletteraria: suportul financiar, invitaţii etc.?
Despre următoarea ediţie ştim doar că se va ţine între 1-4 mai 2014. Vom căuta ca prin suporturile financiare, cu toată criza economică care a făcut să scadă unele sponsorizări, să ajungem la bugetul din anul acesta, în aşa fel încât să menţinem gratuitatea festivalului, ceea ce ne permite să atingem în fiecare an între 4.000 şi 5.000 de prezenţe. Dacă trebuie să mă exprim personal, mi-ar plăcea să avem ca temă cea despre învăţători buni şi răi, cea a educaţiei ca misiune prioritară a unei societăţi democratice, cea a romanului de formare, cea a cărţii ca instrument de creştere personală. Dar vom vedea ce alegere va opera grupul nostru de lucru. Personal, sunt gata să accept orice altă idee, dacă aceasta reuşeşte să adune un consens mai larg şi poate să deschidă piste de reflectare interesante. Veţi vedea pe site-ul www.chiassoleteraria.ch care va fi rezultatul reflectării noastre, şi pe care este posibilă vizionarea diverselor interviuri ale autorilor găzduiţi.
Interviu cu Marco Galli, realizat de Gabriela Adameşteanu
Traducere de Mariana Adameşteanu