Pe aceeași temă
Restituiri ale unor valori uitate
Între 30 martie şi 1 aprilie a.c. s-a desfăşurat, organizat de Primăria Sectorului 2 în Parcul Obor şi în incinta Primăriei, ediţia a IV-a a Târgului Anticarilor, prilej cu care a avut loc o paradă a costumului tradiţional românesc şi un concert al actorului-bard Tudor Gheorghe.
Numeroşii vizitatori, pasionaţii obiectelor de mult uitate, au putut admira, pe vechiul amplasament al Târgului Moşilor reprezentat de spaţiile Oborului de altădată, obiecte de artă de diferite genuri, cărţi, fotografii, costume vechi, numismatică, mărunţişuri fermecătoare. Gazde au fost primarul Neculai Onţanu, Mariana Georgescu, director relaţii publice, Ruxandra Garofeanu, consilier artistic.
Kitsch-ul şi „deşeurile“ s-au vândut cot la cot cu antichităţile de clasă. Piaţa de artă se maturizează singură, la tarabe şi în corturi
În perioada 2-4 mai, în Parcul Obor din faţa Primăriei Sectorului 2, a avut loc deja tradiţionalul Târg al Anticarilor, aflat la a şasea ediţie. 84 de corturi cu expozanţi, plus 13 spaţii din interiorul Centrului Administrativ au găzduit „coloratul“ eveniment. „Colorat“ pentru că, pe lângă obiecte vechi cu valoare de colecţie, puteau fi văzute şi cumpărate imitaţii chinezeşti cu pretenţii de original, falsuri diverse, kitsch-uri şi ustensile fără altă virtute decât aceea de a fi ruginite.
„Marfă proastă şi scumpă“, a catalogat cineva oferta expozanţilor. Obiecte pe care la Porte de Vanves, în Paris, le poţi cumpăra cu toptanul sau cu câţiva euro, la Târgul Anticarilor erau ofertate cu 50 sau chiar 100 de euro. „Ia uite, am avut şi eu asa ceva şi l-am aruncat la gunoi. Şi era mai bun ca ăsta!“, spunea o gospodină. Se referea la un fier de călcat cu cărbuni. Sau un bărbat între două vârste către soţie: „Ţi-am spus să nu i-o dai lu’ fiu-tău. Uite, e obiect de colecţie“. N-am înţeles la ce se referea, dar bărbatul privea în direcţia unei tabachere de alamă.
Taxe simbolice sub formă de sponsorizare
Prima ediţie a Târgului Anticarilor a avut loc în primăvara anului 2006 şi a fost organizată de Primăria Sectorului 2, la propunerea a două ONG-uri: Ospeţia din România, condusă de Ion C. Rogojanu, şi Taina Românilor, condusă de arhitectul Alin Negoescu. Acestora li s-a alăturat Doru Mihalache, realizatorul revistei AnticArt. Ideea a fost agreată şi pusă pe roate de Luminiţa Târchilă şi criticul de artă Ruxandra Garofeanu, aceasta din urmă în calitate de consilier artistic al primarului de sector.
Târgul Anticarilor a fost abordat de la bun început ca o investiţie, şi nu ca o sursă de venit pentru primărie. Dar, pentru că mesele, scaunele, WC-urile ecologice şi corturile puse la dispoziţie necesitau nişte costuri, li s-a impus expozanţilor o taxă simbolică (între 200 şi 300 lei, în funcţie de poziţia ocupată), plătită sub formă de sponsorizare. De două ediţii încoace, primăria asigură pe timpul nopţii pază masivă, astfel că expozanţii nu mai trebuie să-şi strângă marfa la ora închiderii.
Harababură estetică
Săbii de dorobanţ la 400 de lei, pumnale de 300 de lei, râşniţe de cafea manuale (280 lei), narghilele (300 lei), o pendulă uriaşă cu sferturi (2.500 euro!), monede de 100 lei cu chipul Regelui Mihai (preţ de vânzare 1 leu), bricege ruginite (2 lei), paşapoarte din timpul celui de-al doilea război mondial (50 de lei), livrete militare, carnete de muncă (între 5 şi 10 lei), insigne comuniste de la cele de pionieri şi „şoimii patriei“ până la decoraţii (3-10 lei), sunt numai câteva exemple ce ilustrează harababura culturală a „antichităţilor“ de la Târg. Un morman de deşeuri, o veritabilă junglă estetică pentru „vânătorii“ de piese rare şi chilipirgii. Căci n-au lipsit nici obiectele cu adevărat preţioase. Unul dintre ele era o minusculă distincţie masonică făcută din aur de 14 carate, cu trei rubine şi piesă mobilă (un fir cu plumb din... aur). Preţul cerut pe ea era de 500 de euro.
Interesant e că vânzările cele mai bune se făceau în parc, nu în incinta primăriei, unde confortul şi aranjamentul exponatelor ar fi trebuit să fie mai atractive pentru public. Cei dinăuntru îi rugau însă pe organizatori să anunţe din când în când, prin staţie, că şi în primărie sunt standuri cu vânzare.
„Stranierii“
Târgul Anticarilor a beneficiat şi de prezenţă internaţională, în sensul că au venit să vândă aici şi expozanţi din străinătate. Unul dintre ei este Marilena Russei, o băcăuancă plecată de mulţi ani în oraşul Arezzo din Toscana (Italia), unde a îmbrăţisat tradiţia localităţii. Ea a prezentat bucureştenilor o expoziţie de articole rare – bijuterii, scaune stil Renaştere, lămpi de sticlă şi cristal recondiţionate chiar de ea. „Italianca“ a adus şi tablouri din zona toscană, mese în stil Louis Philippe de la începutul secolului al XIX-lea, comode Biedermeyer etc. Un alt „stranier“ a fost Ady Maurer, un proprietar de magazin de antichităţi din Viena, care a prezentat bijuterii şi argintării, multe dintre ele în stil Art Deco.
Carafa de mănăstire şi halbele care cântă
„Se vând foarte bine mărunţişurile, zorzoanele, ne-a declarat Ion C. Rogojanu, preşedintele Asociaţiei Ospeţia din România. Adevăratele obiecte de valoare nu-şi găsesc uşor cumpărătorii. Eu am, de exemplu, un autoportret de Eugen Drăguţescu, pe care nu l-am vândut, deşi preţul de vânzare este de numai 200 de euro. În schimb, am cumpărat o carafă de vin din secolul al XVII-lea – deci pe la 1600 şi... –, provenită din pivniţa unei mănăstiri franceze. O piesă extrem de valoroasă, făcută din bronz masiv, pe care am achiziţionat-o cu doar 250 de euro. Am mai luat trei halbe nemţeşti din ceramică smălţuită, dotate cu cutii muzicale în stare de funcţiune. Două dintre ele au mecanismul muzical pe fund – halbele au funduri duble – şi cântă doar când le ridici de pe masă. Am dat pe ele câte 80 de lei. Pe cea de-a treia am dat 120 de lei şi are mecanismul muzical în capacul metalic. Cântă atunci când îl deschizi. “
Maturizarea unei pieţe în formare
Ruxandra Garofeanu, consilierul artistic al primarului sectorului 2, ne-a declarat: „E greu de spus dacă a existat sau nu o dezvoltare calitativă a vânzării de antichităţi, dar categoric o creştere cantitativă s-a produs: am ajuns acum la 83 de corturi, faţă de 12, câte erau iniţial. Practic, nu mai avem spaţiu unde să ne dezvoltăm. N-am intervenit cu niciun fel de de restricţii privind calitatea obiectelor aduse spre vânzare, chiar dacă unele piese erau falsuri, kitsch-uri sau obiecte fără nicio legătură cu specificul târgului. Am lăsat piaţa să se maturizeze singură. Mi-au atras atenţia şi obiecte care onorează intenţia Târgului. Am văzut, de exemplu, mai multe piese de mobilier foarte frumoase, dintre care o parte s-au şi vândut. Unele erau Art Deco – început de secol XX – venite de prin Braşov, Reşiţa, Oradea şi chiar din Brăila şi Galaţi. Mi-a plăcut, de asemenea, şi mobilierul ţărănesc expus mai ales în corturile Asociaţiei Ospeţia“.
Din discuţia cu Ruxandra Garofeanu am înţeles că în Parcul Obor nu se poate face mai mult decât s-a făcut. Doar, eventual, să se organizeze pe timpul verii încă o ediţie a Târgului. De o permanentizare săptămânală nici nu poate fi vorba. Nu pentru că n-ar avea cine să vândă, nici pentru că n-ar avea cine să cumpere. Parcul are însă altă destinaţie, ce nu poate fi înlocuită de comerţul cu antichităţi.
Alternativa câştigului unanim
Există în schimb, în Pantelimon, lângă Cora, un teren viran generos, Dobroeşti, unde s-ar putea amenaja un târg săptămânal permanent. A şi funcţionat acolo, ani buni, aşa-zisul talcioc Dobroeşti, dar mizeria lăsată în urmă de vânzători şi clienţi, lipsa oricărei organizări şi protestele localnicilor l-au determinat pe primarul Nicolae Onţanu să-l închidă. Primăria îşi păstrează însă disponibilitatea de a-l redeschide în condiţii civilizate, dacă un om de afaceri s-ar angaja să investească în amenajarea minimă a locului. Practic, n-ar fi nevoie decât de un gard înconjurător, parcelarea suprafeţei, WC-uri ecologice şi corturi cu mobilier corespunzător. În rest, o echipă de organizatori, pază şi oameni de ordine şi toată lumea ar avea de câştigat: şi arta, şi comerţul, şi localnicii, şi primăria.
Ar mai fi de luat în considerare, fie şi numai ca termen de comparaţie, faptul că în Franţa se desfăşoară anual peste 50.000 de asemenea târguri, iar în întreaga Europă – peste 500.000.
În România sunt mai puţin de o sută.