Pe aceeași temă
Indemnizaţiile de merit şi suplimentele de pensie se acordă doar membrilor asociaţiilor de breaslă reunite în ANUC
Cum s-a schimbat rolul USR după 1989? Ce reprezenta aceasta pentru scriitori în perioada comunistă şi ce reprezintă acum, după părerea dvs.? Importanţa ei printre scriitori a crescut sau a scăzut în aceşti 23 de ani?
E vorba de un cu totul alt rol. Înainte de 1989, USR era o instituţie bugetară, condusă de PCR, după cum scria pe prima pagină a Statutului. Era o formă de înregimentare, dacă vreţi. Am publicat nu demult în România literară un document uimitor, care urmează să apară în volumul al treilea al Anexelor la Raportul Tismăneanu, editate de Mihnea Berindei, Dorin Dobrincu şi Armand Goşu. E vorba de o stenogramă a unei şedinţe a Cancelariei, forul cel mai restrâns al conducerii PCR, care se referă la USR. Documentul este cel de al 12-lea (atenţie: al 12-lea!) adoptat de la alegerea lui Ceauşescu în fruntea PCR. Vă daţi seama ce importanţă acorda conducerea supremă a PCR instituţiei noastre, de vreme ce, înainte de orice altceva privind societatea, biserica, şcoala, armata, Securitatea era preocupată să-l schimbe pe preşedintele USR şi să stabilească noi reguli de funcţionare? Trebuie să recunosc prevederea de care a dat dovadă Ceauşescu: în deceniile care au urmat, USR i-a creat mai multe probleme decât destule alte instituţii ale statului comunist. Dezbaterile din Consiliu erau, probabil, cele mai libere din ţară. Alegerile s-au făcut, de la o dată încoace, prin vot secret şi cu mai mulţi candidaţi. În 1981, Biroul a putut fi impus de conducerea PCR numai după o amânare de câteva zile, necesare „prelucrării“ membrilor marcanţi ai Consiliului de către Constantin Dăscălescu, viitorul prim-ministru, pe atunci secretarul CC cu Propaganda şi Cultura, ca să nu se opună listei venite de sus. Şedinţa n-a avut loc, ca de obicei, în sediul USR, ci în sediul Academiei de Ştiinţe Politice zisă „Ştefan Gheorghiu“. Cu toată presiunea, s-au găsit câţiva scriitori care să refuze lista de propuneri. Citiţi memoriile lui Ion Ianoşi şi veţi vedea că lui Dăscălescu nu i-a fost deloc uşor să-şi impună cuvântul. Rezultatul principal al opoziţiei scriitorilor la linia partidului a constat în neconvocarea Consiliului (statutar ales, spre deosebire de Birou, dar neobedient, spre deosebire de acelaşi Birou) niciodată până la Revoluţie. După Revoluţie, USR a devenit o asociaţie apolitică şi nonprofit de interes public, trăind din surse proprii, ceea ce nu exclude atragerea de fonduri guvernamentale. Guvernele Năstase, Boc şi Ponta s-au dovedit deopotrivă de generoase în atribuirea de subvenţii. Apelul la guvern a presupus o schimbare de mentalitate pe care destui colegi ai noştri o condamnă: după părerea lor, statul
n-ar trebui să fie amestecat în treburile USR. Contraargumentul nostru a fost şi este că USR reeditează reviste culturale care reprezintă o parte însemnată din cultura vie a ţării, cu alte cuvinte, a patrimoniului de mâine, de care statul nu se poate dezinteresa fără riscuri. Teatrele, Opera Română, conservatoarele sunt, toate, subvenţionate. De ce n-ar fi şi literatura, lăsată de izbelişte, sau artele plastice, văduvite de o politică eficace de achiziţii publice. În afară de reviste, USR susţine numeroase programe şi proiecte culturale de interes naţional. În sfârşit, ca şi colegele ei din ANUC, beneficiază, pentru membrii cei mai valoroşi, aflaţi spre final de carieră, de 117 indemnizaţii de merit şi, pentru aproape 1.200 de membri pensionari, de supliment de pensie. Este o şansă acordată supravieţuirii unor oameni care nu pot trăi din scris sau din pensie. Indemnizaţia şi suplimentul depind de existenţa USR, legea prevăzând clar că nu pot fi acordate decât membrilor asociaţiilor de breaslă reunite în ANUC. Asta, ca aviz neprietenilor USR, care nu se gândesc la ce s-ar
întâmpla, dacă, din cauza crizei şi a altor dificultăţi precum acelea din anii din urmă, USR ar trage obloanele. Asociaţie profesională, USR are şi această latură sindicală, obligatorie, câtă vreme legea exclude literatura din patrimoniul naţional şi n-o subvenţionează sistematic, cum procedează cu alte domenii ale artei şi culturii.
Solidaritate de breaslă în trecut şi azi
Ce diferenţe există între atmosfera de la USR şi relaţiile dintre scriitori/literaţi înainte şi după 1989?
Nu se poate face o comparaţie rezonabilă. Înainte de 1989, scriitorii din USR aveau un duşman comun, care era cenzura, controlul, adică, de către partid al literaturii. Unii sunt convinşi că principala deosebire dintre trecut şi prezent constă în dispariţia duşmanului comun. E doar pe jumătate adevărat. USR era departe de a înfrunta duşmanul cu pricina în mod solidar şi unanim. Sub raportul atitudinii faţă de putere, USR se compunea din mai multe categorii de scriitori, trei, mai exact, după părerea mea şi a altora: rezistenţii, oportuniştii şi disidenţii. Ultimii erau excluşi când se manifestau ca atare, mai ales cei care emigrau. Motivul oficial al excluderii nu era niciodată disidenţa, nici plecarea, legală sau nu, în străinătate. Rodica Iulian, Oana Orlea, Bujor Nedelcovici şi alţii au fost excluşi din Asociaţia de Bucureşti şi implicit din USR, pentru neplata cotizaţiei! Paul Goma sau Dorin Tudoran, ca disidenţii cei mai vizibili, nici n-au fost puşi în discuţia Biroului sau, cu atât mai puţin, a Consiliului. Goma şi-a exprimat deseori supărarea pe colegi ai lui care i-ar fi votat excluderea de la România literară şi din USR. Se face că uită faptul că nici măcar nu eram informaţi, darămite să ni se ceară un vot. PCR continua să funcţioneze ca în ilegalitate, pe furiş. Oportuniştii, ei, s-au văzut la un moment dat înlăturaţi din funcţiile de conducere, mai puţin din Birou, odată cu renunţarea la listele de propuneri şi prin introducerea unui vot secret multiplu. Începând din 1968, Consiliul liber ales crea mari probleme preşedintelui şi celorlaţi membri ai Biroului. Două tabere se înfruntau pe faţă. Rezistenţii îşi datorau puterea, chiar aşa limitată cum era, faptului că erau majoritari în Consiliu şi în comitetele de filială. Bătălia se ducea şi pentru şefia revistelor USR, propunerile conducerii PCR trebuind validate de Consiliu. Refuzul acestuia, de exemplu, de a-l admite pe Nicolae Dan Fruntelată la Luceafărul a dus la desfiinţarea organizaţiei de partid a USR, „topită“ în aceea de la Combinatul Scânteia, după o şedinţă furtunoasă, în care s-a distins Marin Preda. Disperaţi de a se vedea excluşi din „lumea bună“ scriitoricească, oportuniştii (le spun aşa, fiindcă puţini dintre ei credeau cu adevărat în comunism) au recurs la o măsură forte: au solicitat lui Ceauşescu înfiinţarera unei Uniuni a Scriitorilor Comunişti. O eroare mai mare nici că puteau face. Înfiinţarea unei Uniuni a Scriitorilor Comunişti ar fi însemnat recunoaşterea faptului că USR nu fusese comunistă în tot deceniul de când Ceauşescu deţinea puterea. Vă daţi seama că aşa ceva era de neconceput. Ca şi, eventual, existenţa paralelă a două Uniuni, una comunistă, alta... Sper că v-am convins că atmosfera nu era chiar detensionată în fosta USR. Tensiuni există şi astăzi, dar de altă natură. Daţi-mi voie să le înnobilez puţin, calificându-le de profesionale. Ca orice mediu artistic, USR e o colecţie bogată de personalităţi diverse, aflate în permanentă competiţie şi ebuliţie. (Din păcate, nu şi emulaţie.) Scriitorul este o personalitate accentuată, care nu acceptă că există altul mai bun decât el. Solidaritatea de breaslă literară sau artistică implică o anumită mediocritate. O ligă a mediocrilor ar avea mari şanse să se arate mult mai solidară decât USR sau UNITER. Dar scriitorii, indiferent de valoare, sunt oameni inteligenţi şi care se ataşează de cine socotesc ei că le apără mai bine interesul. Îl pot urî pe unul mai talentat decât ei, dar, dacă găsesc de cuviinţă că-i slujeşte mai bine decât unul netalentat, nu se complică. Există, desigur, printre scriitori, destui care au principii. Laolaltă, interesul şi principiile conduc în general la alegeri corecte, cel puţin în USR.
După două mandate de preşedinte al USR, care consideraţi că sunt deficienţele majore în funcţionarea Uniunii? În acelaşi timp, există atuuri ale USR, mai ales în comparaţie cu alte asociaţii ale intelectualilor/artiştilor?
Deficienţe majore în funcţionarea USR nu există. Problema a fost şi mai este încă lipsa banilor. Sigur, dacă mă gândesc că USR a ieşit din tunelul crizei, spre deosebire de atâtea alte instituţii şi firme şi cluburi de fotbal cu pretenţii, fără datorii, n-am motive să mă plâng. Nici să vă spun povestea eforturilor pe care le-am făcut în ultimii patru ani. O găsiţi pe site-ul USR în Raportul de activitate pe care îl voi prezenta filialelor la alegerile din septembrie-octombrie. Statutul amendat aflat în vigoare încearcă să amelioreze funcţionarea USR tocmai sub raport financiar, reducând formatul unor organisme interne, de conducere şi nu numai, eliminând unele dintre indemnizaţiile de conducere, printre care şi a mea, suprimând Conferinţa Naţională şi mutând alegerile la toate nivelele în filiale etc.
Ce diferenţe vedeţi între rolul şi funcţionarea USR şi cele ale altor uniuni ale artiştilor – muzicieni, artişti plastici etc.? Cum decurge colaborarea USR cu aceste asociaţii? Există solidaritate printre scriitori sau între aceştia şi artişti?
Nu cunosc statutele celorlalte asociaţii din ANUC, cu excepţia celui al UNITER, care, înfiinţată după 1989, mi s-a părut că ne poate oferi sugestii utile. Colaborarea decurge normal. Ne întâlnim periodic şi alegem, à tour de role, dintre preşedinţii de Uniuni, un preşedinte.
Calomnia şi prejudiciul de imagine
Noul Statut prevede şi eventuale sancţiuni pentru încălcarea unor norme de conduită de către membrii USR, inclusiv pentru prejudicii de imagine. De ce a considerat necesar Consiliul USR să adopte astfel de măsuri?
Dacă urmăreaţi presa scrisă sau mass-media, aţi fi putut constata numărul mare de atacuri la adresa conducerii USR sau a USR înseşi, venite adesea din partea unor membri. Prevederile cu pricina din Statut nu sunt noi, cu excepţia celei care se referă la prejudiciul de imagine. Nu e vorba de critici, să ne înţelegem. E vorba de dezinformări şi calomnii, deseori într-un limbaj suburban. Un site al unui cotidian cândva frecventabil ne acuza pe Gabriel Chifu şi pe mine că am „acceptat“ renunţarea la Casa Monteoru, în schimbul nu ştiu cărei sume de bani (deşi i-am informat permanent pe colegii noştri despre procesele interminabile şi costisitoare care au dus la o decizie a justiţiei nefavorabilă USR şi pe care aveam obligaţia de a o respecta). Tot acolo puteam citi că aceiaşi doi profitori vor să vândă Casa Asociaţiei de Bucureşti de pe str. Nicolae Golescu, unde USR nici măcar nu e proprietar, ci chiriaş. Peste toate, şi Casa de la Neptun ar urma să aibă aceeaşi soartă şi, cum altfel?, spre umplerea buzunarelor aceloraşi. Nu-mi face nici o plăcere să vorbesc despre astfel de mizerii. Dar sunt destui gata să le creadă sau să le reia pe blogurile lor şi în scrisori pe Internet. Şi când descopăr că la originea lor se află membri ai USR, unii beneficiari de supliment de pensie, ce pot face decât să le aplic prevederea statutară despre care vorbim? N-am făcut-o încă, dar probabil că o voi face, când paharul se va umple. Mi se pare revoltător ca, după ce, în condiţiile teribil de grele despre care v-am vorbit, am restabilit finanţele USR, plătindu-ne restanţele, umplând gaura de peste 360.000 de euro lăsată de insolvenţa firmei de la Cazino, aducând din subvenţii şi sponsorizări (în afara veniturilor din sursele obişnuite, taxă de timbru, cotizaţii, chirii, altele) 1.163.944 de euro în mandatul 2009-2013, renunţând la indemnizaţia de conducere, atât eu, cât şi prim-vicepreşedintele Varujan Vosganian, mi se pare revoltător, repet, să fiu acuzat public de fraudă sau ce or fi crezând ei c-o fi de nişte inşi mai degrabă ticăloşi decât iresponsabili. Trec cu vederea limbajul imposibil de reprodus.
Din ce raţiuni s-a renunţat, în noul Statut, la existenţa membrilor stagiari?
A fost decizia Consiliului. Reintroducerea stagiaturii fusese acum câţiva ani tot o măsură financiară. Prea erau mulţi care doreau să intre în USR doar pentru suplimentul de pensie sau pentru indemnizaţie. Ca stagiari, n-ar fi beneficiat de ele. Consiliul a votat desfiinţarea stagiaturii, aşa că opoziţia mea şi a altor câţiva nu mai contează.
Criterii mai severe pentru intrarea în USR
Care sunt cele mai importante schimbări în privinţa criteriilor de selecţie pentru a deveni şi a rămâne membru al USR?
Criteriile sunt mai severe. În locul recomandărilor, care erau deseori simple acte de politeţe, am introdus obligaţia ca recenziile şi cronicile la cărţi să fie publicate în reviste cunoscute şi semnate de critici cu autoritate. Comisia de validare nu mai e aleasă la întâmplarea votului din Consiliu, ci votată la propunerea preşedintelui în Comitetul Director şi compusă, în majoritate, din critici literari.
USR se află în an electoral, dacă se poate spune aşa. Până acum aveţi un singur contracandidat la preşedinţia Uniunii Scriitorilor. De ce sunt atât de puţini cei care doresc să ocupe această funcţie onorifică?
Suntem trei candidaţi, în ordinea depunerii candidaturilor, Dan Mircea Cipariu, eu şi Corneliu Leu. Cu patru ani în urmă, au fost cinci. Motivul împuţinării numărului candidaturilor trebuie legat, presupun, de greutăţile perioadei din urmă. S-a înţeles că a fi preşedinte al USR e mai degrabă o corvoadă decât o onoare.
Dacă veţi fi ales preşedintele USR pentru un nou mandat, care vor fi priorităţile dvs.? Ce doriţi să continuaţi şi ce propuneri/proiecte noi doriţi să aduceţi?
Citiţi, vă rog, Programul aflat pe site-ul USR. Principalul punct este redarea prestigiului statutului de scriitor. Al doilea, menţinerea stabilităţii financiare, care să permită continuarea programelor şi proiectelor, ca şi susţinerea unora noi.
Ce proprietăţi mai are în acest moment USR, după pierderea Casei Monteoru?
Proprietăţi: Casa de la Neptun, Hotelul „Unique“ din Bucureşti, trei case sau apartamente donate de foşti sau actuali membri vârstnici ai USR, cărora USR le-a plătit sau le plăteşte o rentă şi întreţinerea. Concesionată cu titlu gratuit pe 49 de ani: Casa Vernescu. Alte două concesiuni, Casa de la Sovata şi aceea de la Valea Vinului din Bistriţa-Năsăud, le-am retrocedat Ministerului Culturii, proprietarul de drept, ele nemaifiind exploatate cu mult înainte de primul meu mandat, din lipsa scriitorilor amatori să le frecventeze şi din lipsa fondurilor necesare întreţinerii şi renovării. Fiindcă tot am vorbit de răul pe care colegi de-ai noştri ţin neapărat să ni-l facă, iată un exemplu din ultima vreme: cineva a apelat la o echipă a Antenei 3 din Ardeal să viziteze Casa de la Valea Vinului ca să constate cum proasta administrare a USR, vezi Doamne, a adus-o la ruină şi devastare. Şi, ca tacâmul să fie complet, USR a fost acuzată că a lăsat în paragină şi Băile străvechi şi patrimoniale din vecinătate. Băi care n-au avut legătură niciodată cu Casa de Creaţie şi, de altfel, abandonate de decenii bune. USR a apelat în mai multe rânduri la autorităţile locale, inclusiv la direcţia bistriţeană a Ministerului Culturii, condusă de un membru al USR, pentru găsirea unei soluţii. Fără succes. Am solicitat preluarea lor de către minister după şase sau şapte ani de demersuri zadarnice. Cine să fi montat Antena 3 împotriva USR, spunându-i poveşti de adormit copiii, dar de trezit adulţii? De ce nu ştia direcţia locală de cultură că ministerul redevenise proprietar? Şi în numele cărei deontologii Antena 3 nu ne-a întrebat şi pe noi în legătură cu situaţia? Astfel de mizerii ne-au mâncat sufletul, mie şi colegilor mei din conducerea USR, ceas de ceas, zi de zi şi în proporţie de masă, vorba lui Lenin, Dumnezeu să-l ţină în sânul lui, mai cu seamă acum, când nişte tineri de la Critic/Atac îl doresc în sânul lor.
Cum mai stau lucrurile în privinţa Casei Monteoru? Mai există, în acest moment, o posibilitate oricât de firavă ca statul român să redevină legal proprietar şi să o redea USR?
Nu mai există. Sentinţa e definitivă şi irevocabilă. Şi nimeni, dacă e corect informat, nu poate susţine că USR n-a făcut tot ce se putea legal face pentru a păstra Casa Monteoru. Tot felul de falşi (da, falşi, deoarece cunosc adevărul!) dezinformaţi continuă să-i determine pe naivi (unul e chiar cel care îmi pune întrebarea!) să creadă că ar mai fi căi de atac. Nu mai sunt.
Sunteţi, de 7 ani, ambasadorul României pe lângă UNESCO. Cum aţi caracteriza activitatea acestei organizaţii? Întreb pentru că ONU (iar UNESCO este o agenţie specializată a acesteia) este deseori criticată în presa internaţională pentru birocraţie şi ineficienţă sau pentru decizii discutabile (de exemplu, primirea Iranului în Comisia pentru drepturile femeii a ONU a fost întâmpinată cu hohote de râs în mass-media occidentale). În privinţa UNESCO există astfel de discuţii?
Din păcate, există. Cel mai mediatizat caz a fost primirea Palestinei ca membru cu drepturi depline al UNESCO. ONU a refuzat solicitarea, dar acolo funcţionează dreptul de veto, care nu e la UNESCO. România a votat iniţial contra recomandării de către Comitetul Executiv a primirii, iar în Adunarea Generală s-a abţinut, atitudine perfect corectă, de altfel, date fiind atribuţiile diferite ale CEx, respectiv AG. Există şi destulă birocraţie. Şi bani insuficienţi pentru programe, nu şi pentru indemnizaţiile stafului (fără legătură cu personalul Delegaţiilor Permanente ale statelor-membre) şi alte bâlbâieli ale conducerii, prinsă, ca şi cea a ONU, între exigenţe deseori opuse şi greu, foarte greu de împăcat. Presa românească a semnalat, de pildă, introducerea pe o listă UNESCO care cuprinde evenimentele şi actele capitale ale lumii din secolul XX a unor documente legate de Che Guevara. Obligaţia mea era de a informa MAE de situaţie, mai ales că existau reacţii dure, ceea ce am şi făcut. Din păcate, nu e uşor de hotărât în această privinţă, dat fiind că, deşi aparţin unui personaj controversat (c´est le moins que l´on puisse dire!), nu se poate spune că actele lui nu se numără printre „evenimentele“ decisive din politica secolului trecut! Ca să nu mai spun că, respectiva propunere venind de la Cuba şi Bolivia, state-membre în ONU şi în UNESCO cu mulţi aderenţi ideologici, un eventual vot ar fi riscant. Aş menţiona spre informarea celor iritaţi de includerea cu pricina că propunerea a fost dezbătută într-un comitet extern şi facultativ de mai mică importanţă, în care n-a existat nici o obiecţie, deşi printre membri se numără SUA şi Franţa. Nu şi România. À propos de UNESCO şi de rolul lui: primesc deseori întrebări care arată că nu mulţi ştiu cu ce se ocupă organizaţia cu pricina. Recent, am fost întrebat ce am de gând cu Roşia Montană. N-am nimic de gând. Nu intră în atribuţiile Ambasadei României pe lângă UNESCO nici să aprobe, nici să refuze înscrierea sitului de la Roşia Montană pe lista Patrimoniului Mondial. Ceea ce putem noi să facem este să transmitem un dosar al Roşiei Montane, alcătuit de experţi şi susţinut de guvern. Decizia nu este la noi. Părerea mea personală în această privinţă nu contează şi nici nu am dreptul s-o exprim public.
Nu am avut nici un amestec în numirea la ICR a lui Lilian Zamfiroiu
Cu ocazia numirii lui Lilian Zamfiroiu la conducerea ICR, câţiva oameni de cultură nemulţumiţi au luat în colimator şi Ambasada României pe lângă UNESCO, afirmând că „nu se face nimic acolo“. Cum le-aţi răspunde acestora?
Nu prea văd de ce le-aş răspunde. Reaua credinţă bate la ochi în cazul celor mai mulţi. Întâi, ce legătură are numirea cu ambasada de la UNESCO, unde nu Lilian Zamfiroiu era ambasador şi responsabil de activitate, ci eu? Are legătură doar în ochii celor care cred că am avut un amestec în numire. Eu sunt însă primul perdant: în plin an electoral, cu Conferinţă Generală şi alegeri pentru directorul general, am fost lipsit de principalul meu colaborator, mâna mea dreaptă de şapte ani încoace. Apoi, de unde ştiu binevoitorii noştri critici ce am făcut şi ce n-am făcut la UNESCO? S-a informat vreunul la sursă? A avut cunoştinţă de rapoartele noastre anuale? Cei mai mulţi l-au atacat pe Lilian Zamfiroiu fără să-l cunoască şi fără să aibă cea mai mică idee de ce a făcut ca numărul doi la Delegaţia Permanentă a României la UNESCO. Îmi pare rău să-l aflu printre detractori pe Andrei Cornea, pe care îl citesc cu sfinţenie şi la opiniile căruia ţin. Când scrii despre un diplomat de carieră, e cazul să-l judeci prin prisma activităţii lui profesionale, nu în funcţie de prejudecăţi de tipul „n-are anvergură culturală“ sau „dat fiind cine l-a numit...“, omiţând, de pildă, să spui că Lilian Zamfiroiu are o teză de doctorat foarte serioasă (publicată), consacrată relaţiilor diplomatice româno-italiene din epoca mussoliniană, pe baza unor documente inedite din Arhiva Vaticanului. Ceea ce i-aş reproşa lui Andrei Cornea este de a discuta numirea prin prisma putere-opoziţie. Ca diplomat, Lilian Zamfiroiu nu putea fi membru al unui partid, nici să aibă atitudini politice publice. Cât despre ieşirea la rampă a lui Theodor Baconschi, a fost una imprudentă. El a afirmat cu oarecare emfază tristul adevăr că Ambasada României la UNESCO n-a făcut nimic. Cât Baconschi a fost ambasadorul României în Franţa, am avut destule acţiuni comune. Să le fi uitat? Ca ministru, i-a semnat lui Lilian Zamfiroiu două prelungiri ale mandatului. Fiindcă n-a făcut nimic? De UNESCO, e drept, nu i-a prea păsat ca ministru. Când i-am raportat că am organizat în sediul UNESCO din Fontenoy un concert la care au asistat peste o mie de invitaţi, fără a cere ministerului un euro, a făcut sourde oreille. Am fost foarte amărât atunci. Acum sunt revoltat când îl văd pus pe o critică atât de principială. Ororile de pe bloguri le las în plata Domnului, dacă blogării vor fi având unul. Se pare că ţin de specificul naţional. Dovadă că un român trăitor în SUA, un scriitor în felul lui, crede de bun gust să speculeze pe ideea că părinţii lui Lilian Zamfiroiu n-ar fi fost siguri de sexul nenăscutului şi s-ar fi gândit la un nume potrivit în ambele împrejurări. Ce murdărie! Uite de ce nu eram ispitit să răspund la întrebarea din urmă! Unde mai pui că nici nu-mi place să închei cu ea. Aşa că daţi-mi voie să-mi adresez singur una de încheiere.
Domnule Manolescu, de ce, după toate câte ni le-aţi spus despre greutăţile vieţii de preşedinte al USR, mai candidaţi o dată?
N-o luaţi ca pe o lipsă de modestie, ci ca pe una de sinceritate: fiindcă vreau să termin ce am început şi, date fiind tocmai greutăţile întâmpinate, mai mari decât în întreaga istorie anterioară de 60 de ani a USR, nu văd, cu tot respectul pentru candidaţii înscrişi, pe nimeni altcineva capabil s-o facă. A bon entendeur salut!
Interviu realizat de Mădălina Şchiopu