Pe aceeași temă
În cea mai recentă carte a sa*, Antonio Patraş analizează literatura lui E. Lovinescu într-un mod care trebuie să fie pilduitor pentru istoria literară mai nouă de la noi. Universitarul ieşean a iniţiat în 2007, cu Ibrăileanu. Către o teorie a personalităţii, o serie de volume despre opera marilor critici modernişti din prima jumătate a secolului trecut. În această serie, el discută geneza modernismului nostru literar, prin examinarea atentă a figurilor sale tutelare. La 1900, în anii de formare ai lui Lovinescu sau Ibrăileanu, se găsesc originile unei vârste culturale care ne-a dat o mare parte din limbajul criticii aflat încă în uz. De aceea, a-i studia pe marii critici înseamnă a investiga procesul prin care s-a constituit, în mod istoric, sensul literaturii aşa cum îl cunoaştem şi îl acceptăm astăzi, cu bunele şi relele lui. Iar în cultura română, doctrinele literare, în formele lor cele mai impresionante, nu au apărut aproape niciodată prin partenogeneză. Complexitatea modernismului românesc vine din aceea că ideologii săi se autoconstruiau ca scriitori în acelaşi timp în care edificau cadrele de receptare şi validare ale culturii moderne. Inevitabil, literatura română modernă a purtat chipul lor şi a integrat ca pe un mister constitutiv „contrazicerile“ pe care aceştia le-au ascuns sau le-au exhibat, formalizându-le în moduri fastuoase şi (parţial) mistificatoare, de felul concepţiei lovinesciene despre „sincronism şi diferenţiere“ în morfologia culturii. Aşa că analiza ideilor estetice ale lui Lovinescu nu se poate opri la o lectură a textelor sale critice şi teoretice; ea trebuie să continue, aşa cum o face în cartea de faţă, cu parcurgerea scrierilor lui literare, corelate cu cele memorialistice, în care se găseşte partea nemărturisită a gândirii critice, jumătatea sa obscură.
Intitulându-şi cartea Scriitorul şi umbra sa, Antonio Patraş explică statutul pe care îl acordă literaturii lovinesciene, anume cel de „umbră“ a creaţiei diurne a criticului şi ideologului literar. Nimic mai firesc, de fapt, dacă ne gândim la disocierile pe care Lovinescu însuşi le făcea, în propriile scrieri memorialistice, între „voinţă“ şi „temperament“, considerând că un proces reuşit de formare nu poate avea loc „fără ca voinţa să prevaleze asupra „naturii“ instinctive; după cum însăşi opera de autoconstrucţie identitară descrisă în Istoria civilizaţiei române moderne are loc tot prin preeminenţa unei opţiuni lucide asupra „naturii“ sufleteşti inerte a unui popor. Însă chiar şi aceste teorii lovinesciene, arată Antonio Patraş, au partea lor de umbră: teoria progresului prin imitaţie („voinţă“) suferă corectivul că imitaţia se face pe baza unor tipare receptive preexistente, ţinând de „temperamentul rasei“; iar „dogmatismul necesar“ al criticului născut la Fălticeni ce îşi refuză orice parti-pris moldovenist se vede corectat prin producţia sa literară, axată pe valorile retractile („moldoveneşti“) ale nostalgiei şi refugiului în utopie. La fel ca în teoria freudiană, contemplativitatea lovinesciană, „refulată“ sistematic dintr-o disperată nevoie de „ieşire din provincie“, se întoarce spre sfârşitul carierei, ameninţând la un moment dat să uzurpe statutul cu greu câştigat al acestuia în calitate de critic. Desigur, nu e vorba de o vulgară teorie a ficţiunii ca formă de compensare în imaginar a neîmplinirilor teoreticianului literaturii. Aşa cum ideologia lovinesciană este un construct polilateral, cu pliuri obscure şi deschideri neaşteptate, şi opera literară scrisă de critic cuprinde mai mult decât plonjeuri „estetice“ în imaginar. Pentru Antonio Patraş, opera literară majoră se caracterizează prin rafinament estetic, dar mai ales prin reflecţia morală, perspectivismul ideologic bogat, ca şi prin puzderia de imponderabile ce scapă orizontului conştiinţei. Complexitatea scrierii literare vine din complexul moral, psihologic şi intelectual pe care aceasta doreşte să îl exprime. Literatura se transformă, la scriitorii noştri moderni, într-o mărturisire mai completă decât poate şi-ar fi dorit-o ei, incluzând nu doar spectacolul măştii sociale şi spaimele ascunse în inconştient, ci şi filosofia implicită, structura gustului, prejudecăţile etnopsihologice.
Învăluită de mult într-o rumoare defavorabilă, care o acuză de paseism, de romanţare, de lipsa flerului şi a invenţiei, opera de ficţiune a lui Lovinescu demonstrează totuşi, începând mai ales cu romanul Viaţă dublă (1929), calităţi care o fac imposibil de neglijat. Romanele ultime ale lui Lovinescu se citesc cu plăcere, iar pentru studiosul modernismului românesc ele sunt piese inconturnabile. Antonio Patraş se angajează, în demersul său, pe urmele lecturii „în sistem“ a operelor criticului realizate de Marian Papahagi şi Ioan Holban, profitând totodată de analiza remarcabilă a „memoriei literare“ a romanelor lovinesciene în cartea din 2010 a Ligiei Tudurachi. Ca şi predecesorii săi, el se fereşte să considere impecabile realizările literare ale criticului. De asemenea, în loc să se străduiască să pună în acord literatura lui Lovinescu cu ideologia sa (i s-a reproşat mereu criticului inconsecvenţa faţă de propoziţiile esteticii sale teoretice în practica literară), Antonio Patraş consideră mai întâi estetica acestuia ca pe un construct ideologic hibrid şi friabil, ca toate ideologiile, deci scutit de a alcătui o structură perfectă şi cristalină. Literatura va fi citită apoi ca parte a acestui construct, şi nu ca o încercare de ilustrare a unei poziţii teoretice. Câştigurile sunt evidente. În afara prospeţimii de viziune asupra gândirii criticului, literatura acestuia este scoasă din cadrul de raportare îngust (şi nu neapărat coerent) al sistemului de propoziţii estetice ale teoreticianului cu acelaşi nume. Opera de ficţiune vine să-i ilustreze gândirea în toată ampla, chiar contradictoria ei polivalenţă, datorată ambiţiei autorului de a spune în ea ceva „adevărat“, adică să vorbească, cu sinceritate, despre sine. Şi cine se cunoaşte vreodată pe sine cu adevărat?
Cea mai îndrăzneaţă recitire propusă de criticul ieşean este cea a literaturii lovinesciene ca melodramă, adică chiar în litera recomandărilor maliţioase ale lui G. Călinescu, dar fără accentul ironic. Criticul de la Sburătorul luase drept un punct de onoare al programului său estetic respingerea romanţei, a modului sentimental minor. Însă asta nu înseamnă că orice formă de romanţare este automat condamnată; dimpotrivă, modul sentimental rămâne, pentru el, o parte importantă a procesului receptării literaturii. Într-un articol lovinescian din 1915, melodrama este descoperită chiar în miezul tragediei clasice, iar modul sentimental este considerat singurul care poate face legătura între operele literare arhaice şi sufletul omului modern. Antonio Patraş se foloseşte de acest pretext pentru a face un periplu erudit în estetica antichităţii, coborând în timp până la rădăcina disocierii eticului de estetic, moment prim al esteticii europene şi referinţă fondatoare a gândirii româneşti asupra literaturii, dintotdeauna obsedată de autonomie. De la estetica aristotelică se revendică şi teoreticienii mai noi ai melodramei precum Peter Brooks, James L. Smith, Michael R. Booth, Frank Rahill ş.a., citaţi în carte, care au reevaluat această formă specifică culturii moderne nu din perspectiva „simplităţii“ construcţiei melodramatice, ci a complexităţii mecanismului receptării acesteia. În felul său, melodrama pune laolaltă comicul şi tragicul, căutând un drum median, care să împace extremele. Totodată, melodrama reprezintă şi o formalizare a conflictelor tipice prin cristalizarea unor măşti devenite clasice, fapt care, deşi face să se piardă „prospeţimea“ realismului de observaţie, permite totuşi accesul la o umanitate abstractă, un compendiu al lumii, adică la spaţiul de desfăşurare adecvat pentru o gândire doritoare de cuprindere vastă şi explicaţie definitivă. În fond, afirmă criticul ieşean, tiparul rigid al melodramei este o formă de „obiectivare“ care satisface imperativele programatice neobişnuite (evoluţia de la „subiectiv“ la „obiectiv“) din teoria romanului modern a lui Lovinescu.
Romanul lovinescian nu poate fi redus însă la o banală „revalorificare“ pozitivă a melodramei, fapt care nu ar fi avut nevoie de o asemenea risipă de abilitate hermeneutică. Pornind de la tiparele şi situaţiile melodramatice exersate încă din anii debutului, Lovinescu construieşte, la maturitate, un roman specular şi analitic, cu o puternică componentă metaliterară. Eroul său predilect este un personaj-problemă, un intelectual, deci un ins care are un raport mediat cu „viaţa“. El e o conştiinţă melodramatică ce a prins de veste că trăieşte într-o melodramă şi, de aceea, caută să iasă din ea. Nici într-un caz deci romanele nu pot fi caracterizate prin lipsă de intelectualitate, prin paseism şi romanţare, de vreme ce acestea sunt „înrămate“ într-un roman dilematic, conştient de capcanele melancoliei şi de proximitatea permanentă a clişeului (formula lui Paul Cernat, „romanul retro“, este de aceea invocată cu folos şi pentru romanele în discuţie). De la această conştiinţă critică (cu evidente premise autobiografice) porneşte şi romanul lovinescian, dezvoltând „o poetică originală, axată pe amplificarea repetitivă, în «serii» succesive de episoade, situaţii şi personaje-tip, reductibile în ultim resort la clişeu“. Situaţia melodramatică este succesiv denunţată şi regăsită, mereu din alt unghi, într-un efort dramatic de edificare. Serialitatea este, astfel, o consecinţă necesară a poeticii melodramatice. Romanul-ciclu, de care Lovinescu se arată captivat încă din anii 1920 (dublul roman Viaţă dublă, ciclul Bizu, ciclul eminescian), este deci o opţiune justificată, şi nu o simplă dovadă de incontinenţă narativă. Romanele lovinesciene, arată autorul, se „citesc“ unul pe altul, într-o succesiune de situaţii care reaşază şi reformulează aceleaşi situaţii tipice (de melodramă), de fiecare dată înşelătoare. „Viaţa“ este de fiecare dată aiurea; eroii nu descoperă prin „lectura“ suspicioasă a vieţii decât un alt text.
Dacă poetica romanelor lovinesciene e decodată cu justeţe, Antonio Patraş nu se opreşte aici. Comentariul critic însoţeşte personajele cu ironie bonomă, cu atenţie faţă de ocazionalele lor accente stridente, kitsch (în proximitatea melodramei, ele sunt inevitabile) şi la implicaţiile acestora asupra ideologiei autorului. Din această perspectivă, sunt preţioase caracterele „etnopsihologice“ ale personajelor lovinesciene, care nu de puţine ori ţin să dezmintă hotărâtele disocieri ale mentorului modernist. Mitologizarea „vieţii“ în gândirea aceloraşi eroi se arată a fi, şi ea, mai mult semn de prezumţiozitate decât de intelectualitate paralizantă. De o atenţie specială se bucură „metafizica sexelor“: asemenea tuturor intelectualilor epocii, şi Lovinescu doreşte să descifreze misterul gingaşelor raporturi dintre bărbat şi femeie, nu numai pentru a confirma cele câteva banale prejudecăţi ale epocii sale „patriarhale“ (de genul: intelect versus natură), ci ca parte a unui efort constant, al său şi al personajelor sale, de a rezuma cadrele „vieţii“ într-o formulă inteligibilă. Iar suma acestor gesturi intelectuale lovinesciene vine să completeze ideologia sa literară, atât de influentă, cum se ştie, în epoca interbelică. Dacă modernismul românesc este în general neîncrezător în valorile „vieţii“, acest lucru se datorează şi literaturii criticului, văzută ca lectură infinită a unei realităţi mereu mistificatoare, care îşi maschează insuficient de bine natura textuală, de palimpsest cu lacune.
Un cuvânt, în final, şi despre modul şi stilul criticii lui Antonio Patraş, care nu trebuie să-i fie indiferent cititorului, pentru că poartă o lecţie critică. Stilul patraşian este unul fals sfătos, voit vetust, încărcat afectiv cu intenţie secretă, dojenind uneori autorul şi chiar personajele. Să nu se creadă cumva că e vorba de un defazaj stilistic, aşa cum s-a crezut, de altfel, şi despre literatura lui Lovinescu. De fapt, avem de-a face cu un stil critic construit pe ironie, procedeu care semnalează tocmai distanţa existentă între critic şi obiect. O distanţă nu de ordin afectiv, dar una aproape palpabilă, oricum inevitabilă, produsă de trecerea timpului şi de schimbările epistemologice. Ironia nu este una dizolvantă, maliţioasă, care face un spectacol din înţeparea „imposturilor“ ca să-şi ridice astfel piedestal. Deşi este şi o opţiune stilistică, ironia practicată în critica lui Antonio Patraş ţine de reflecţia asupra eticii actului critic. E o ironie inclusivă, învăluitoare, înţelegătoare, justificativă, care nu ţinteşte distrugerea obiectului de studiu, pentru că de fapt nu pe el îl vizează. Criticul îşi construieşte un stil ironic, refuzând astfel unul sever, sau afectat „obiectiv“, sau avântat liric. El vede o primejdie în stilul metaforic, în pasiunea formulei fericite, dar una şi mai mare în poza obiectivităţii, în comedia autorităţii, în solemnitatea de mucava a verdictului, a „judecăţii de valoare“. De aceea, alege să folosească o versiune „reîncărcată“ de limbaj critic modernist, molcom, retractil, autoironic – Patraş se plânge în mod repetat de „moldovenitatea“ lui, care-l împiedică să fie mai energic şi mai răspicat. În realitate, retractilitatea este semnul atitudinii critice care nu dispreţuieşte ceea ce întâlneşte în cale. Căci, atunci când e cazul, „gheara“ acestui critic (care este tocmai calibrul său intelectual), tânăr şef de şcoală academică ieşeană, se vede de departe, şi tăietura ei e nemiloasă. Cititorul să se îndrepte spre paginile care vorbesc despre ambiguitatea conceptului de „purificare“ din estetica lui Aristotel şi despre greşita interpretare nietzscheană a semnificaţiei corului antic, despre fondul melodramatic al dramaturgilor moderni, precum Camil Petrescu şi Eugene O’Neill, şi despre sensurile intelectuale ale erotismului pe care le vehiculează scrierile de tinereţe ale lui Lovinescu şi va vedea despre ce vorbesc. Printr-o atitudine disimulată, de „blândeţe“ autoironică ce pregăteşte saltul speculativ, critica lui Antonio Patraş îşi descrie, de fapt, propria poziţie intelectuală. Antonio Patraş este un critic care, neaspirând să rămână în istorie prin inventarea de concepte şi metodologii, de reevaluări şi cartografieri canonice, cumva obosit dinainte de „lupta vieţii“, pe care alţii pot s-o dea la fel de bine, urmăreşte actul literar în toată amploarea şi încearcă să-i desluşească structura recurgând la o analiză complexă, ce trece prin estetică, metafizică, poetică, teoria genurilor, istoria ideologiilor, sociologia şi psihanaliza actului creator, istoria literaturii. Adică studiază literatura ca fapt cultural bogat, care depăşeşte esteticul fără să-l renege, integrând totodată valorile specifice timpului şi locului în care şi E. Lovinescu a încercat să gândească literatura.
* Antonio Patraş, Scriitorul şi umbra sa. Geneza formei în literatura lui E. Lovinescu, vol. I-II, Iaşi, Institutul European, 2013