Pe aceeași temă
Aveam 11 ani când am primit cadou de ziua mea o a câta ediţie, cartonată, din Statele Lumii. O dată la cinci ani, în ritmul congreselor, dar în ani diferiţi, apărea la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică câte o ediţie din Statele Lumii, care cuprindea mici capitole statistice despre fiecare stat. Nu mai ştiu a câta ediţie e cea din 1986, cu copertă cartonată neagră, dar, cum mă aflam într-o etapă roquentiniană a existenţei mele – de la personajul acela al lui Sartre care conspecta dicţionarele –, am început să o citesc sistematic. În fine, nu-mi plăcea chiar toată lumea. Adoram Africa, învăţasem toate capitalele ţărilor negre, mai ales că alde Ceauşescu se plimba fix pe acolo în aceşti ani în care uitasem gustul bananelor şi (aproape) pe cel al portocalelor. Era vremea în care mă jucam „ţări-munţi-ape“ şi ajunsesem să înlocuiesc jocul ăsta cu „statele lumii“, zece rubrici pentru fiecare stat, joc la care îmi băteam toţi prietenii. Apoi au apărut hormonii, viaţa a căpătat alte intensităţi şi alte texturi.
Mircea Maliţa este coordonatorul Statelor Lumii pe care le mai am şi acum în bibliotecă, cu cotorul lipit de cel puţin cinci ori. În anii cenuşii ai închiderii României în omphalosul lui Ceauşescu, lumea mi se părea fascinantă chiar şi fără poze. Cartea aceea fusese o lucarnă prin care puteam privi dincolo de roşu, galben şi albastru (parţial color) şi ţin minte şi acum o mulţime de date de acolo. A fost primul contur al lumii pe care mintea mea l-a putut trasa după repetate lecturi. A fost, pentru mine, un hit cognitiv, ca şi-o manie. După 1990, lumea s-a deschis definitiv, călătoriile au ajuns, vorba lui Maliţa, „un sport de masă“, iar interesele intelectuale ale unui literat din anii 1990 nu mai coincideau cu cele ale unui matematician-filosof şcolit în anii ’40-’50. Au fost nişte ani în care eu am, să spunem, „recuperat“, apoi în care am intrat în maşina de mituri a Facultăţii de Limbi Străine, acolo unde curentele etice şi intelectuale sunt toate cunoscute în clişeele lor, dar niciunul nu este practicat. E drept şi că Mircea Maliţa ieşise din circuitul public. Devenise membru al acelei generaţii „expirate“, căci fusese, başca, una dintre figurile marcante ale acelei epoci criminale din istoria noastră recentă. L-am regăsit târziu în memorie, şi anume în timpul documentării pentru o carte despre televiziune. La sfârşitul anilor ’60, emisiunile „şcolare“, în care se predau lecţii de biologie, matematică, română, alături de clasicele ore de limbi străine care au continuat după 1990, devin parte integrantă a programei ministeriale de învăţământ. Se întâmpla chiar în timpul mandatului de la Învăţământ al lui Mircea Maliţa (1970-1972).
Nu scriu despre Mircea Maliţa pentru că aş aprecia teoriile lui matematice, pe care nu le cunosc. Nici pentru că aş crede că ar fi un mare scriitor. Nici pentru că ar reprezenta culmea gândirii româneşti în momentul ei „holist“, când ştiinţele umane şi ştiinţele „exacte“ încercau să-şi dea rendez-vous în vederea unei căsătorii mult-visate: este epoca lui Solomon Marcus, alături de care îl putem cita desigur şi pe Maliţa. Adevărul e că nu scriu despre Mircea Maliţa nici pentru că i-aş împărtăşi ethosul. Am mereu impresia, citindu-l, că e un om aşezat, calculat, care nutreşte un anume bovarism cultural, pe care de altfel i-l găsesc şi acum. Iată ce îi declară el Cristinei Dobrotă, în interviul-biografie care deschide această ultimă carte semnată Mircea Maliţa şi apărută cu ocazia împlinirii a 85 de ani ai maestrului: „Nu găseşti nimic dacă nu cauţi ceva. Voiam să văd monumente culturale, temple sau palate, statui sau opere de artă, locuri unde au trecut real sau legendar personaje eroice. Într-o singură propoziţie voiam să culeg şi să descifrez la faţa locului un mesaj a unei culturi vechi preluat din generaţie în generaţie“1. Aici, mie mi se pare că afinităţile sunt tocmai pe dos. După Turnul Eiffel, nu-i rău să urci, la Paris, în cartierul Menilmontant, să vezi Estul dezordonat, industrios, dar precar şi să-l înţelegi nu ca pe un monument, ci ca pe o vietate culturală. Altul este motivul pentru care simpatia merge înspre cineva ca Mircea Maliţa. Împreună cu alţi câţiva – mă gândesc într-o ordine aleatorie la Solomon Marcus, pe care l-am pomenit, la Ion Ianoşi, la Paul Cornea, la Octavian Paler, la Dinu C. Giurescu, la Ecaterina Oproiu (despre care tocmai am scris), într-o oarecare măsură şi la alţii, dar nu dau nume ca să nu fiu lapidat –, diplomatul, eseistul, omul de ştiinţă, dar şi omul politic (desigur!) Mircea Maliţa realizează ceea ce numeşte „deceniul deschiderii“, unul al deschiderii în primul rând în materie de diplomaţie, în al doilea rând, deschidere culturală şi, în ultimul rând, deschidere economică. Înainte de deceniul în care se afirmă – în alt mod, cu alte preocupări intelectuale şi mai ales într-o etică diferită – Şcoala de la Păltiniş, un nucleu de oameni a căror vocaţie nu este, limpede, contemplativă, a căror morală este una „provizorie“, vorba lui Descartes, a căror viziune este holistă, a căror poziţie epistemologică dă târcoale pozitivismului, al căror complex cultural respinge detaliile pentru a reţine doar figurile mari, proiectele mari, ceea ce este solid şi lucrativ, nucleul acesta de oameni defineşte un loc istoric românesc despre care se ştie puţin, pentru că a trecut repede şi nu a lăsat urme adânci. Şi totuşi, el vine, pe de o parte, din interbelic, pe de alta, dintr-o perspectivă modernizatoare cu reazem pozitivist (a cărei caricatură este întruchipată de Alexandru Mironov), în plus, dintr-un relativism moral pe care nu cred că ni l-a inculcat comunismul sau alte ideologii, ci dăinuirea noastră meschină în umbra marilor copaci ai istoriei.
Păstrând proporţiile, diferenţele sunt desigur imense între acest deceniu şi ceea ce cheamă o „renaştere“. Deceniul acesta, pe care Maliţa şi Giurescu îl situează într-o carte din 2011 (Zid de pace, turnuri de frăţie, Compania) între 1962 şi 1972 poate fi totuşi un soi de „renaştere“ parţială a României, una însă prea repede încheiată şi din multe puncte de vedere târzie. De aceea, nu recomand Biobibliografia lui Mircea Maliţa pentru o lectură candidă a „vieţii şi opiniilor“ cărturarului şi diplomatului ardelean, ci pentru una critică. Un om care crede că Ion Gheorghe Maurer a fost artizanul politic al deschiderii, fără să conceapă că acesta făcea parte totuşi din elita unei puteri impuse prin ocupaţie străină, nu trebuie crezut până la capăt, dar un om care cultivă atât cât poate relaţiile unei ţări mici cu Occidentul, care încearcă să medieze conflicte, care îşi măsoară mereu deciziile în lumina unui optimism răbdător, care publică studii în mai multe limbi de circulaţie, un astfel de om e păcat să nu fie ascultat până la capăt, cu ceea ce spune şi cu ceea ce, în funcţie de ascultător, trece sub tăcere. Nu insist mult pe biografia „exterioară“, n-are rost să repet un parcurs public excepţional, a insista pe el ţine de un complex biografic pe care autorul e normal să îl aibă (astăzi, în prezentul „post-“), dar eu nu-l voi reproduce. Maliţa nu e un autoficţionar, nu vă aşteptaţi la juisanţe barthesiene: un om care a avut funcţii politice în vremea lui Ceauşescu nu putea fi intimist, vizionar-cărtărescian sau narcisist-autoscopic. Oamenii aceştia, pentru care cultura este majusculă, pentru care există concepte-monolit, dar care au învăţat să îşi strunească de mici afectele, care nu au spiritul revoluţionar al artistului rebel, care au fost mereu conservatori în materie de cultură, pentru care Nichita e răcnetul avangardei în poezie şi Ionesco în teatru, oamenii ăştia au făcut tot ceea ce se putea face, în anii 1960-1970, pentru ca alte generaţii să-i poată critica cu argumente, pentru ca, după ce îl citeşti pe Toynbee, să îi poţi citi pe Hayden White sau pe Carlo Ginzburg şi, după Nichita, să-ţi placă de Mircea.
Mi se par importante două puncte ale interviului-maraton care prefaţează „bibliografia“ lui Mircea Maliţa (peste o sută de pagini). Unul ţine de politica personală a diplomatului Maliţa. Al doilea ţine de opţiunile ideologice şi teoretice ale autorului. Între 1982 şi 1984, în plină dictatură, Mircea Maliţa este numit, şi apoi revocat din funcţie pe nepusă masă, ambasador al RSR la Washington. Problema e clasică: acţionezi ca diplomat în sprijinul regimului care te-a numit, ştiind că direcţia e greşită, sau renunţi, eventual emigrezi? Iată ce scrie autorul: „Ştiam că, având un preşedinte căzut din graţia de care se bucurase, putem fi uşor catalogaţi la capitolul dictaturilor personale odioase şi să ne trezim izolaţi ca Albania sau Coreea de Nord. Nu m-am descurajat pentru că ştiam de câte căi şi mijloace se poate folosi un diplomat la ananghie dacă recurge la imaginaţie. Am regizat un spectacol al normalităţii pe o scară cât mai vizibilă (...)“. Şi, desigur, urmează succesul participării la Olimpiada de la Los Angeles, în 1984, cu un an înainte de venirea la putere a lui Gorbaciov şi de sfârşitul oricărei iluzii. Mie mi se pare că autorul trece aici sub tăcere măcar o explicaţie. Decizia „regiei“ cadrează însă cu morala pe care ne-o expune, aceea a rezistenţei prin aplecare, a negocierii până la ultima şansă. Crescut în anii cincizeci, Maliţa, alături de toate personalităţile pe care le-am enumerat, a învăţat că stăpânul este absolut şi nu poate fi contrazis. Poate fi abandonat, dar nu înfruntat. Ceea ce s-a schimbat de atunci încoace, în felul în care lumea ne-a învăţat să o vedem, nu îl contrazice. Ceea ce pare o înfruntare, inclusiv revoluţia din decembrie, nu a fost un refuz pur şi simplu, ci o conjuncţie de calcul din partea celor care urmau să ia puterea şi de curaj şi exasperare din partea celor care aveau să continue să fie dominaţi, altfel decât până atunci. În tot acest joc, desigur, opţiunea indviduală apare decisivă. Aleg să fiu diplomatul unui regim pe cale de prăbuşire sau ies din joc definitiv şi încep altceva? Nu-l pot judeca eu pe Mircea Maliţa, dar el însuşi oferă cititorului poziţia judecătorului. „Oroarea de extremism, capacitatea de a nu spune nici da, nici nu, de a câştiga timp şi de a cântări necesarul şi posibilul“ este ceea ce caracterizează în contrapunct cu ethosul ceauşist o generaţie de restrişte, una care rezistă, dar, aşteptând, nu se va putea înălţa niciodată. Şi nici nu a făcut-o, Maliţa nu ne mai spune asta, dar ce altceva putem deduce noi, cititorii anului 2013?
În al doilea rând, ca cititor al lui Galbraith – care l-a inspirat pe Baudrillard în scrierea Societăţii de consum apărută în 1970 –, McLuhan, Toynbee, Marcuse, Fromm, Popper, Mircea Maliţa, stângist în vreme ce toată familia lui era de dreapta, mixează luciditate şi mit în ceea ce aş putea numi un ethos românesc şaizecist tipic. Critic al neoconservatorsimului şi al neoliberalismului, al postmodernismului deopotrivă – în măsura în care vede gândirea postmodernă ca o îmbrăţişare oarbă a neoliberalismului şi neoconservatorismului, un curent din categoria „fumigene şi ficţionalităţi“ –, Mircea Maliţa are dreptate, cred, să acuze politica statului minimal în economie sau în cultură. Este suficient să ne uităm la franjurii rămaşi din statul românesc după anii de dictatură personală ceauşistă şi apoi deceniile de democraţie parlamentară. Pe de altă parte, mi se pare că Mircea Maliţa nu vede nici direcţia globalizării, care marginalizează Europa pentru a contribui la ridicarea ţărilor „emergente“, nici slăbirea importanţei factorului naţional, în favoarea unor structuri diferite, mai vechi sau mai concrete, cum sunt regiunile sau „globul“. Rămâne adeptul unui vocabular moralizator, care-l trimite în rândul stângii conservatoare, atunci când vorbeşte de curente „decadente“ şi „obscure“. În calitatea lui de teoretician, insistă pe opoziţia dintre funcţionalism şi structuralism, mărturisind că a început prin a adera la ultimul, dar s-a convins de dreptatea primului. Or, e mai mult decât superficial să opui structura funcţiei, de vreme ce doar locul în structură poate trimite la o funcţie. Îi comentează de la oarece distanţă, dar nu lipsit de intuiţii, pe Rorty şi pe Derrida (despre ultimul: „este un «hermeneutic», un practician al interpretării şi nu-i plac ideologiile“). Citind mărturiile lui Mircea Maliţa, în primul rând diplomat, om politic şi înalt funcţionar de stat pe vremea lui Gheorghiu-Dej şi Ceauşescu, îţi apar limpezi luminile, aprinse cu măsură, cu mâna pe cursor, de o putere politică ajunsă în sfârşit la momentul ei cel mai familiar cu societatea pe care o răpise iniţial. Dar ar fi nedrept să nu te întrebi câţi oameni ca Mircea Maliţa a avut politica şi administraţia românească în ultimii douăzeci şi cinci de ani şi, desigur, ce-ar fi făcut ei, „în locul lui“, în vajnicii ani ‘60-’80.
Mircea Maliţa, Biobibliografia, autor: Lucian Pricop, Editura Comunicare.ro, 2012