Pe aceeași temă
Sunt o babă comunistă * Scenariu: Lucian Dan Teodorovici, Vera Ion şi Stere Gulea
* Regia: Stere Gulea
* Cu: Luminiţa Gheorghiu, Marian Râlea, Ana Ularu, Collin Blair, Anca Sigartău, Valeria Seciu.
Am ieşit de la film zâmbind. E nedrept, dar nu mă aşteptam la o asemenea stare de spirit. Eram pregătită să vizionez un film de calitate, care să mă sensibilizeze, dar care să-mi dea o senzaţie de apăsare. Or, Sunt o babă comunistă a reuşit să prezinte într-o manieră uşoară, firească realităţi dezolante din România postrevoluţionară. Te uiţi la imagini şi te întrebi: „Să plâng? Să râd?“. Eu am ales să râd în hohote.
Filmul Sunt o babă comunistă este realizat după romanul cu acelaşi nume al scriitorului Dan Lungu. Cartea a fost publicată pentru prima dată în 2007, iar de atunci s-a bucurat de mai multe ediţii în ţară, nu mai puţin de unsprezece traduceri în afară şi nominalizări la prestigioase premii internaţionale. Ecranizarea binemeritată a fost făcută anul acesta, după un scenariu semnat de Lucian Dan Teodorovici, Vera Ion şi Stere Gulea, şi a avut premiera pe 23 august. Regizorul Stere Gulea i-a ales pentru rolurile principale pe actorii Luminiţa Gheorghiu (Emilia), Marian Râlea (Ţucu) şi Ana Ularu (Alice). Deşi subiectul filmului este unul dramatic, culorile personajelor şi conservarea unor texte din roman fac din el o combinaţie între genurile comic şi dramatic.
Emilia şi Ţucu, soţul ei, îşi trăiesc viaţa liniştită de pensionari într-un oraş de provincie. Îi vedem în binecunoscutul decor al unui apartament micuţ, pe străduţele pline de gunoaie dintre blocuri, făcând troc la piaţă cu vânzătorul chinez în al cărui magazin găseşti de toate sau discutând la emblematica masă din bucătărie. Viaţa lor este dată peste cap de apropiata vizită a lui Alice, fiica plecată în străinătate, care urmează să sosească împreună cu logodnicul american, Alan (pe care pe tot parcursul filmului Emilia îl va numi „Alin“).
Febra pregătirilor care îi cuprinde pe cei doi părinţi este amuzantă şi înduioşătoare, de la socoteli astronomice pentru a-i putea primi pe copii cum se cuvine, până la vizita la coafor a Emiliei, prima după mulţi ani. Şi toate acestea ca, în seara sosirii, tinerii să rămână la hotel.
Venirea fiicei şi un film care se toarnă în oraş despre perioada comunistă o fac pe Mica (un alint al Emiliei) să-şi rememoreze tinereţea. Flashback-urile ei sunt filmate alb-negru pe peliculă de 16 mm, ceea ce dă senzaţia unui film din epoca de aur. Dacă în cazul celorlalte personaje avem ocazia să le vedem aşa cum erau în tinereţe, Emilia ne este arătată doar cu înfăţişarea de acum. Aceste scene nu sunt privite din afară, ci prin ochii Emiliei, care pur şi simplu păşeşte în interiorul lor în film. Este păstrat o parte din monologul interior prezent în romanul lui Dan Lungu, vocea Luminiţei Gheorghiu însoţindu-ne în incursiunile în trecut.
Nucleul filmului este ideea de familie şi felul în care arată ea atunci când este formată din părinţi care şi-au trăit întreaga viaţă în comunism şi copii care s-au dezvoltat îmbrăţişând ideile democratice şi condamnând regimul anterior. Două sunt momentele în care tensiunea dintre membrii familiei Apostoae creşte simţitor: atunci când părinţii află că tânărul cuplu are probleme financiare şi scena în care Alice, fiica emigrată în Canada, îşi întreabă mama dacă este cu adevărat partizană a comuniştilor.
În primul caz, simţul matern intră în scenă, iar Emilia caută orice soluţie pentru a-şi ajuta fiica. Se gândeşte chiar să redeschidă vechiul atelier în care a lucrat şi cu această ocazie suntem plimbaţi printre ruinele unor fabrici acum lăsate în părăsire, dar pe care mintea ei le populează cu amintirile anilor în care lucra acolo. Până la urmă, sacrificiul pe care este nevoită să-l facă pentru Alice este mult mai mare, iar asta duce la un final diferit în film de cel din roman, dar şi la una dintre cele mai frumoase şi optimiste scene din film, în care cei doi – Emilia şi Ţucu – sunt pe un drum mărginit de plopi, cu tot calabalâcul îngrămădit pe maşină, dar nu par înfrânţi, iar râsetele lor de final te lasă şi pe tine cu un zâmbet pe buze.
Scena cea mai puternică din film – şi al doilea moment tensionat la care mă refeream – este aceea a mesei în familie, dată în onoarea tânărului cuplu. Vedem reunite la masă toate rudele – mătuşi, verişori, vecini –, iar discuţia alunecă spre eterna comparaţie – înainte şi după căderea comunismului. Atunci, Alice descoperă stupefiată că mama sa regretă sincer acea perioadă, ce nu înţelege ea
însă este că Emilia şi-a trăit cei mai frumoşi ani în comunism, sistem care a salvat-o de o viaţă mai rea în satul natal şi în care ei i-a fost bine. O fi făcut rău, dar altora, nu ei. Aşa cum explică chiar ea: „Comunismul a făcut blocuri şi mi-a dat casă ca să cresc un copil“. Este momentul în care vocea personajului creşte şi exclamă exasperată de faptul că până şi foşti colegi, oamenii cu care a trăit binele de atunci, acum ponegresc trecutul: „Asta sunt eu, o babă comunistă!“.
Deşi Emilia este o melancolică a sistemului trecut, personajul nu are cum să nu-ţi fie simpatic prin naivitatea şi sinceritatea lui. A fost membră de partid, însă doar pentru că nu erau suficiente femei în organizaţie şi a păstrat carnetul roşu după icoană nu din fidelitate, ci de teamă ca nu cumva să se întoarcă comuniştii şi să o găsească fără carnet. Momentul ei de glorie a fost acela al unei vizite anunţate de Marele Conducător la fabrica lor şi în cadrul căreia ea, Emilia Apostoae, a fost aleasă să-l întâmpine pe Ceauşescu. Însă, în ultimul minut, a intervenit ceva şi vizita a fost anulată. Retrăieşte toate acestea şi multe alte momente prin filmul ce se toarnă în oraşul lor. Acest film în film este un prilej de a reface, într-un mod burlesc, multe manifestări tipice regimului: parade, vizitele oficiale, indicaţiile date pentru figuranţi, care aduc cumva cu cele primite de Emilia în vederea marii întâlniri etc.
Personajul principal este excelent completat de perechea din film – Ţucu, interpretat de Marian Râlea. Comicul actorului din apariţiile sale ca Magicianul şi tragicul din piesele clasice se îmbină excelent pentru a crea un personaj ironic şi amuzant, responsabil pentru majoritatea scenelor de umor din film. Este cel care o face adesea pe Emilia să râdă, lăsând astfel să se întrezărească relaţia frumoasă dintre ei. Nu mai termină de lăudat calităţile caşului de ţară şi chiar încearcă să-şi convingă fiica să ia o trăistuţă cu ea până în Canada. Este cel care îşi învaţă viitorul ginere să cânte la fluier şi gesticulează abundent, explicând pe cine reprezintă statuile din parc. Ţucu a depăşit toate greutăţile cu umor, umor pe care încă-l mai păstrează chiar şi în cele mai crâncene momente din film, când cei doi înfruntă perspectiva de a-şi pierde casa.
Relaţia dintre Emilia şi fiica ei este adesea în centrul atenţiei, lucru subliniat şi prin scenele largi în care cele două se află chiar în mijloc. Le despart atâtea – distanţa, concepţiiile –, însă Alice tot la mama fuge când dă de necaz, iar momentele de tandreţe dintre cele două sunt suficient de numeroase pentru a contura clar sentimentul de dragoste care, până la urmă, este forţa motrică a acţiunii ce se desfăşoară. Legătura dintre cei trei membri ai familiei îţi dă un sentiment de căldură şi confort, pentru că cei trei oameni se iubesc.
Chiar dacă personajele din film reprezintă tipologii şi nu personaje extraordinare şi nu au nici măcar o fărâmă de unicitate, actorii au reuşit să le umple şi să le facă memorabile. Mai ales scenele de exterior, în care îi vezi pe protagonişti mergând pe stradă sau la plimbare în parc, îţi dau clar impresia că povestea de pe ecran se poate afla în spatele oricărui om din preajma ta.
Nu trebuie să ignorăm nici personajele secundare care fac deliciul publicului şiîntregesc peisajul. O apariţie tipică este Alan, logodnicul lui Alice, jucat de actorul Collin Blair. Spun tipică, pentru că trece prin toate momentele străinului venit în vizită: este îndopat cu mâncare,
îmbătat cu ţuică de către tata socru, plimbat şi îmbrăţişat de toate rudele care exersează cu el cunoştinţele vagi de engleză şi se amuză copios de cele câteva cuvinte rostite de el în limba română. Privindu-l, parcă te temi de reacţia pe care i-o va provoca apartamentul înghesuit şi mobila veche, iar la un moment dat chiar are o ieşire pe care o înţelegi, dar care nu ţi-l face simpatic.
Apoi nu o poţi trece cu vederea pe Sanda, sora Emiliei. Jucată de actriţa Anca Sigartău, ea este o apariţie flamboaiantă – colorată şi gălăgioasă cu o spoială de civilizaţie, se bagă în sufletul omului şi te sâcâie de câte ori apare pe ecran. Caracteristică este scena în care
încearcă să-şi convingă sora mai mare, pe Emilia, să cumpere de la ea nişte produse de teleshoping, în condiţiile în care Emilia are nevoie de bani pentru vizita lui Alice. La polul opus se află doamna Stroescu, întruchipată de actriţa Valeria Seciu. O apariţie discretă şi unică, din toată pleiada de personaje ea este singura care a fost neîndreptăţită de comunişti, singura al cărui destin a fost frânt – a visat să se facă pictoriţă, dar a fost obligată să facă croitorie pentru a se întreţine. În vocea ei parcă încă mai simţi suferinţa.
Decorul filmului este un personaj în sine şi am adus de multe ori în discuţie cadrul în care se desfăşoară anumite scene, pentru că el măreşte tragismul sau accentuează comicul. Tu alegi dacă anumite detalii te înduioşează sau, din contră, te enervează, ai vrea să nu le mai vezi. De la interioarele obosite şi apăsătoare, la camera de copil a lui Alice cu postere agăţate de pereţi, bucătăria mică cu frigiderul vechi într-un colţ, balconul ticsit de toate lucrurile care nu au un alt loc de depozitare, sufrageria întunecoasă, măsuţa telefonului cu milieu pe ea şi carpeta cu cerbi de pe perete. Totul arată încremenit în moda altor vremi. Mica gospodărie pe care Emilia o ţine curată şi aranjată, dar care nu a mai avut parte de un suflu de prospeţime.
Muzica vioaie care însoţeşte scenele te ajută să priveşti anumite imagini dezolante cu mai multă detaşare. Ca şi replicile sarcastice ale lui Ţucu, ea îţi insuflă sentimentul pe care îl are personajul implicat şi nu privitorul. Poţi deplânge uneori situaţia din faţa ta, dar dacă ceea ce percepi este perspectiva omului aflat în plină acţiune, treci de la compătimire la emoţii mult mai complexe, cum ar fi nevoia de a te descurca şi de a-ţi ţine capul deasupra apei. Totodată ea lucrează ca stimulent în anumite momente, când imaginea se opreşte asupra unui cadru pe care, ca privitor, îl percepi mai ales prin intermediul muzicii.
Sunt o babă comunistă este un film care merge dincolo de enumerarea unor clişee sau de tragerea unui semnal de alarmă. Este un film despre oameni simpli, ale căror idealuri nu întâlnesc idealurile înalte ale umanităţii şi asta nu din răutate sau nimicnicie, ci pentru că grijile concrete sunt mult prea numeroase, oameni care vizitează trecutul în căutare de momente frumoase şi nu sunt vinovaţi pentru faptul că trecutul lor se află în comunism.