Pe aceeași temă
Televiziunea română n-a funcționat doar două ore pe zi, de-a lungul celor patru decenii de regim popular și socialist. Înainte de 1985, a existat, cum se spune, viață. E drept că viața n-a fost una ușoară și nici frumoasă mereu. Tupilată în puține televizoare și stânjenită într-un bârlog strâmt, televiziunea română intră în programul de dezvoltare și reabilitare a socialismului după venirea lui Ceaușescu la putere și ajunge, în cinci ani, să emită, de la vreo 2.000, 5.000 de ore pe an, pe două canale. Între mai 1968 și februarie 1972, TVR crește mult, în lungime și-n lățime, în calitate, în audiență. După asta, vreme de un deceniu, programele rămân la fel de generoase, dar tot mai încărcate de propagandă prăfuită, de naționalism, de figura Lor, tot mai greu de suportat: bunicuțo, de ce ai mutra atât de mare? De aceea se și produce segregarea sâmbătă-duminică versus zilele de lucru, pentru a putea înghesui divertismentul și arta în week-end, în magazinele de după-amiază sau, mai puțin, în programele de seară. Cred că nu greșesc dacă spun, retrospectiv, că acmeea cultului soților C. nu e cea a ultimilor ani, când nimeni nu mai credea în nimic și când șușanelele ceaușiste erau mecanice, sterpe, ci a începutului anilor 1980. După 1985, deja, totul se desfășura în regim de austeritate, până și-n cultul personalității (ajunge să răsfoim Panoramicele RadioTV de atunci ca să ne dăm seama).
Totuși, anii 1968-1972 au existat. Am ales un fragment dintr-o carte care urmează să apară în curând la editura Curtea Veche: „O tribună captivantă“. Televiziunea, ideologie, societate în România socialistă (1965-1983). Unul care vorbește despre o emisiune dedicată fenomenului hippie în România (în versiune edulcorată și parțială), acel tip de emisiune care indică până unde se putea merge, când încă se putea, în prezentarea oficială a societății românești (urbane) așa cum era ea.
Este vorba mai întâi despre Transfocatorul din 7 august 1968, realizat de George Pietraru1.
Deschiderea se face pe acordurile faimoasei melodii Vremuri a formației Phoenix, piesă lansată în același an. George Pietraru joacă, de-a lungul interviurilor din care-și compune emisiunea, rolul unui reporter imparțial, moderat, care caută să nu-și exprime puncte de vedere. Și totuși, tendința minimalizării fenomenului, ca și a moralizării, nu este ascunsă. Interlocutorul realizatorului este scriitorul, astăzi uitat, Mihai Stoian, un obișnuit al emisiunilor tv dedicate tinerilor2. Intervențiile sale, în cadrul unui interviu difuzat pe bucăți, luat în parcul Cișmigiu, exprimă opțiunea pe care toată lumea o știe în formularea „nu contează cât de lung ai părul“... Alegerea de a nu filma în studio face parte din tehnica de autentificare a reprezentărilor televizuale, de plasare a moralei in media res, de extragere a judecății din chiar mijlocul, cum se spune, al faptelor.
Această ediție a Transfocatorului începe însă cu un interviu live luat unor tineri muncitori – electricieni – în fața Casei de Cultură din Rahova. Casa de Cultură este, în acești ani de deschidere, o instituție aflată în cumpănă. Pe de o parte școală populară, care propune cursuri de muzică, dans, pictură, literatură, pe de alta discotecă și bar, Casa de Cultură a anului 1968 putea evolua fie pe panta societății de consum, fie pe cea a ascetismului moralizant – simplu spus: înspre trup sau înspre spirit. Cei doi tineri par să se afle categoric de partea trupească a „culturii“. Ei vin aici să danseze. Reporterul încearcă, prin tot felul de întrebări, să le lumineze celălalt drum, cel al conștiinței: „Numai muncă și distracție, e prea puțin“ opinează, după care îi întreabă: „Care a fost ultima carte citită?“. Omul socialist nu putea să se mulțumească doar cu supraviețuirea în acest sistem binar pe care îl cultivă societatea de consum – muncă și distracție –, dar asta nu e rău. Electricienii noștri se dezvinovățesc, însă: ei nu știau că la Casa de Cultură există și altceva decât seri dansante... Totuși, unul dintre ei, cu prezență de spirit și cu darul vorbirii – de care tovarășul lui este complet lipsit –, iese din încurcătură: „Ultima carte citită este Hamlet de Shakespeare“.
Între discotecă și bibliotecă
Aceasta a fost introducerea: incursiune în viața unor tineri obișnuiți – muncitori – bucureșteni, care nu par să emane nimic din eroismul unui Făt-Frumos constructor al socialismului. După comentariul acestui interviu de către Mihai Stoian, reporterul trece la interviuri gândite astfel încât să culeagă, în stilul anchetei sociologice foarte la modă în epocă, un fel de concentrat al cotidianului tinerilor români aflați în fața unor alegeri esențiale: ei pot apuca fie calea pierzaniei (vestimentație „extravagantă“, respingerea societății, retragerea în sine și în negativism), fie pe cea a reușitei, prin asumarea integrării sociale, fără să-și piardă forțele creatoare aflate în plină ofensivă. E drept, nu apare nici o imagine cu vreun hipiot autentic, niciunul din actorii acestei emisiuni nu are părul chiar lung și jeanși soioși. Apare însă un grup de tineri care-și convertesc pulsiunile tinereții în creații artistice, în cadrul unui club artistic (la modă în acei ani). La Atol Club, cinci tineri, fete și băieți, cu apariții decente (taxate totuși de reporter cu același obsedant epitet: „extravagant“), schițează câteva din ecourile românești ale culturii tinerilor americani. Este tematizat mitul originalității; unul dintre tineri, poet, citește acest vers: „Oameni anchilozați de betoane, întoarceți-vă la roșu“3. Un altul elogiază Sighișoara, cetatea romantic-medievală a cărei umbră simbolizează un univers compensativ în raport, probabil, cu aceleași „betoane“. Dacă la rândul lor ei îi incriminează pe „hipioții“ americani, o fac de pe pozițiile autenticismului, nu de pe cele ale dogmatismului bătrânicios. Acei tineri americani, „fără căpătâi“ în versiunea punctului de vedere oficial al emisiunii, ar fi niște „impostori“, care, printre altele, nu au „cultura poematică a lui Novalis“. Unul dintre membrii Atol Club recunoaște: revolta adevăraților hippies nu poate fi transplantată în România, pentru că adevărații hippies se opun orânduirii capitaliste și războaielor pe care guvernele acestor state le duc.
Interviurile cu tinere studente scot la iveală un conformism comod: nu, spun cele două studente la microfonul emisiunii, niciodată nu aș acorda prietenia unui astfel de „hipiot“. Dar, din întrebările reporterului, respectivii „hipioți“ au deja o imagine stabilă, aceea de tineri negativiști, care, dacă este să folosim noi înșine limbajul popular, „nu știu ce vor de la viață“. Un interviu cu un profesor universitar medic face ca perspectiva să basculeze înspre condamnarea acestor tineri, niște „neisprăviți“, care „sunt eliminați pentru că nu s-au adaptat la revoluția tehnico-științifică“. Profesorul, în vârstă, vorbește cu un aplomb și cu o siguranță de sine care vine nu doar din statutul lui profesional, ci și din experiența sa de turist în Occident, locul de origine al acestor tineri. Occidentul apare aici ca un spațiu în alb și negru, în care poți vizita British Museum, dar unde poți găsi (chiar la muzeu...) cete de tineri sălbăticiți, declasați.
Occidentul nu este doar contradictoriu, însă, în raport cu societatea socialistă pe cale să-și absoarbă contradicțiile, tinzând să devină din arenă a opozițiilor scenă multilaterală a unui spectacol fără istorie, strălucire a unui decor imobil, cu infinite fațete, care pot fi în orice clipe reduse la una singură. Occidentul capitalist și Estul comunist nu se pot ignora unul pe celălalt. Din perspectiva Estului, Occidentul este locul unei civilizații străvechi, recunoscute ca atare, și leagănul unui know-how de care Estul are nevoie. De aceea, formarea în Occident nu este interzisă, în prima parte a regimului Ceaușescu, cel puțin, dar este încurajată numai ca însușire de competențe tehnice. De altfel, Televiziunea Română însăși importă tehnologie și competențe din Vest. Occidentul are însă o limită, privit dinspre discursul Puterii din Est, una inexorabilă și care delegitimează imediat orice încercare de deschidere a societății socialiste: cea morală. În Occident te poți forma profesional, dar n-ai nici o șansă să te formezi ca om. Odată competența tehnică deprinsă, doar acasă, doar în mediul moralei socialiste te vei putea realiza. De aici și aplombul savantului intervievat. Pe de o parte, el fusese în Occident și devenise un medic bun. Dar nu rămăsese acolo, se întorsese și reușise să se realizeze moral în singura societate care permitea o astfel de reușită oricui, cu condiția ca fiecare individ să intre de bunăvoie în colectiv (poporul, națiunea etc.), unic garant al realizării individuale. Libertatea individuală este deci, privită din Est, o libertate negativă, un potențial care nu se poate umple decât prin participarea la progresul social. (...)
Frizerul versus „netunșii“
Transfocatorul nostru, în care pro- și antihipioții sunt aduși în fața microfonului reporterului și în fața telespectatorului, aruncă o lumină aparent obiectivă asupra unui fenomen care, deși nu este în întregime semnificat a priori, apare într-un cadru de semnificație deja stabilit. Problema tinerilor români iconoclaști este din capul locului situată într-un câmp semnificant, în care poziționările apar imediat ca bune sau rele. Energia tinereții este, conform discursului oficial, potențial revoluționară. Ea nu poate fi deci de la început bună sau rea, mai degrabă putem spune că existența ei este o condiție necesară a revoluției. Reporterul ipostaziază această energie în câțiva tineri care, cu toate că nu ilustrează conceptul estetic și moral de erou socialist, sunt integrați social: muncitorii de la Casa de Cultură din cartierul Rahova nu prea citesc, preferă să alterneze munca și distracția, dar comportamentul lor poate fi corijat. Ei n-au atins încă gradul de conștiință a omului nou, dar primul test, cel de integrare în câmpul muncii, a fost trecut cu succes. Tinerii de la Atol Club sunt viitori intelectuali: sunt studenți; unul dintre ei anunță chiar, spășit (reporterul îl întrebase de ce preferă o podoabă capilară bogată) că urmează să se tundă în vederea serviciului militar, pentru care fusese deja recrutat. Chiar și forma de sociabilitate pe care o practică – clubul – deși elitist, „separatist“ – rămâne o formă de socializare cu potențial moral în contextul eticii socialiste: ei citesc, scriu, pictează și cântă, formulându-și astfel un rol și circumscriindu-și un loc social aparent bine delimitat în cadrul larg al societății socialiste. Sigur, distanțele luate față de dezumanizarea modernă, recursul la universuri compensative, direct reflectate în înfățișarea lor ușor deviantă în raport, de pildă, cu cea a celor doi muncitori veniți la discotecă, au de ce să provoace îngrijorare. (...)
Din acest peisaj mai face parte un frizer, care-i tunde pe recalcitranți: hâtru, el declară la microfon că abia așteaptă să-i aranjeze pe „netunși“ – prefixul „ne-“ vorbește de la sine. Dar, trebuie repetat, din film lipsește chiar el, hipiotul. El, claustratul, arogantul, snobul, impostorul, el nu există. Ceva din estetica ceaușistă, aceea a superiorității ideii asupra formei, se depune în acest reportaj, altminteri uluitor de deschis din perspectiva a ceea ce urmează să se întâmple în societatea românească. Într-adevăr, nu forma în care este „îmbrăcat“ omul socialist contează, ci „ideea“, acea natură umană predefinită, pe care orice formă o poate realiza și reprezenta. Celălaltul ei – hipiotul – era absent. Prezența lui rămânea doar o urmă, o evocare sau mai degrabă o ipoteză, șubredă, tocmai pentru ca nu cumva o prezență plină să vină să destituie semnificația care-i legitima impenitența. Nu „noi“ îl ucidem, ci el însuși, astfel încadrat prin semnificațiile care-i sunt atribuite, se sinucide: ratat profesional, refuzat de femei, asocial, el este, după toate aparențele, o excepție care nu rezistă; un accident al societății, un moment de neatenție al ei, care trece ca o amețeală – și, dacă tot trece, la ce bun să o mai arăți lumii?
Totul pare să se desfășoare ca la carte, reportajul pare complet, dar vinovatul nu poate vorbi. De bunăseamă, el nu tace pentru că vrea, ci pentru că, în acest cadru semnificant despre care vorbim, el nu există ca atare. El este o anomalie, o figură asocială care nu are, așadar, voie să răspundă interpelărilor pe care societatea i le adresează. Nu doar că refuză progresul tehnico-științific, dar nici măcar nu-l citește pe Novalis.
Este însă de presupus că acest non-loc în care este abandonat hipiotul nostru, cel „cu pantaloni strâmți și soioși“ (voiam să vedem și noi o pereche!), nu are un loc în societatea românească din 1968, nu doar din cauza constrângerilor unui regim inchizitorial care se numește socialist și a invadat România pe tancurile sovietice, ci deoarece cultura română în ansamblul ei, această civilizație în proporție de două treimi rurală, această cultură materială din care lipseau pantofii numărul 37,5, care fusese încă în interbelic una dintre cele mai înapoiate din Europa, nu avea un loc pe care să i-l ofere acestui tânăr marginal. Alegerea dintre „Novalis“ și „șantier“ nu are o a treia cale, nu din cauza sistemului, ci pentru că această cale nici măcar nu exista. Atunci, în 1968, s-ar fi putut, e adevărat, naște. Abia aici intră în joc regimul, discursul său politic și etic de o întristătoare înapoiere. Până la sfârșitul anilor 1990, cea de-a „treia cale“ era underground, ignorată de un imaginar extremist și dihotomic.
Acest Transfocator, pe care Elena Ceaușescu trebuia să se mulțumească să-l vadă fără să-i poată concedia imediat pe realizatori, oferă o măsură nu doar a ceea ce era voie și nu era voie în România anului 1968, ci și a ceea ce nu se putea spune pentru că nu exista. Obiecția, posibilă, că altfel s-ar fi produs emanciparea socială în lipsa anilor 1950, poate fi primită, dar argumentul nu poate fi demonstrat. Din punct de vedere sociologic, nu știm dacă prezența elitelor decimate între 1948 și 1964 ar fi reușit să ofere un loc acestui personaj numit „hipiot“ – al cărui avatar în România postcomunistă este probabil „homosexualul“. Cert este că atunci, în 1968, conformismul social – vezi cele două studente care resping scârbite perspectiva de a avea un partener „hipiot“, vezi frizerul și chiar reporterul – era la el acasă.
Note:
1. George Pietraru, jurnalist la Scînteia tineretului și apoi realizator de radio și televiziune, va emigra în 1984 în Statele Unite.
2. Născut în 1927, la Galați, Mihai Stoian avea la vremea emisiunii 41 de ani, fiind încă tânăr și de aceea putea fi distribuit, în cadrul emisiunii, în rolul de apărător al tinerilor.
3. Vers de o ambiguitate delicioas: l-ai cenzura, dar ți-ai autosubmina gestul. Numai acest vers dezvăluie contradicția intrinsecă discursului ideologic, incapabil să dea seama, cu instrumente de secol al XIX-lea, de realitatea urbană modernă: roșul, simbol al sângelui aici, dar și culoarea revoluției, se opune „betoanelor“ incolore și insipide, legitimate însă tocmai de roșul sângelui sacrificat pentru ca betonul să poată deveni marmura poporului.