Bucurestiul Cultural, nr. 128 - Citadinism literar fantast

Ovidiu Pecican | 22.10.2013

Pe aceeași temă

Destinul cărților cunoaște meandre im­pre­vizibile. Volumul de proză scurtă scris odinioară de Gheorghe Săsărman cu titlul Cuadratura cercului a cunoscut,

în deceniile scurse de la prima apariție, par­cursuri greu de prezis. Apărut în 1975, el a fost tradus, după emigrarea în Vest a autorului (1983). în franceză (1994) și în spaniolă (2010), celor două transpuneri urmându-le, chiar în acest an, apariția în limba engleză, la o edi­tu­ră americană (2013). Odată ajunsă să circule în limbi precum cele de mai sus, o carte provenită dintr-o margine sud-es­ti­că a Uniunii Europene poate socoti că s-a revărsat într-un canal de comunicare universală prin trei brațe principale, pre­cum Dunărea în Marea Neagră. De aici îna­inte, destinul său rămâne la lati­tu­di­nea cititorilor de pretutindeni și de ori­un­de. Încununarea acestui periplu a re­pre­zentat-o, totuși, retipărirea – în edi­ție definitivă, poate – acasă, înzestrată nu doar cu totalitatea titlurilor din care o parte fuseseră cenzurate înainte de 1989, ci și cu o serie de texte escortă (lă­mu­riri ale autorului prilejuite de diver­se­le popasuri editoriale anterioare, dar mai ales un studiu introductiv excelent de Mariano Martín Rodríguez).

Cuadratura cercului. Fals tratat de urbo­go­nie este un mănunchi de texte cu ca­rac­ter uneori narativ, uneori descriptiv, în cen­trul cărora se află o serie de orașe inexistente în geografia cunoscută a pă­mân­tului, dar care au o existență „isto­ri­că, de durată, într-o istorie alternativă a planetei“. Prin aceasta, opera literară despre care vorbesc se plasează într-un ori­zont al ficțiunii, vădind un soi de con­cep­ție didactică și eleată, demonstrativă și cumulativă, nu progresivă și de ac­țiu­ne. Modelul pentru acest tip de tentativă poate fi găsit în lumea filosofiei în mai multe feluri. Genul de scrieri cu caracter demonstrativ și, cel mai adeseori, cu sco­puri morale a fost practicat copios în an­ti­chitatea târzie și în evul mediu. De la fabulele animale – începând cu Esop și cu Fedru –, mergând însă mai departe, pe calea epopeilor animaliere (Panciatan­tra din străvechea Indie, Khalila-wa-dimna la arabi, Romanul Vulpii în Occident), tre­când prin Fiziolog, dar și prezentând plantele împreună cu simbolica lor și cu etica anexă (Fiore di vertu la italieni, Floa­rea darurilor, Romanul rozei), tradiția acestui tip de literatură a marcat pro­fund și durabil imaginarul filosofic, etic și literar almarilor și micilor culturi ale lumii. Și faimoasele exempla medievale de care abundau predicile au recurs la for­mule descriptiv-educative ce inclu­deau animale, floră, evenimente de luat aminte, alimentând abundent universul reprezentărilor creștinilor apuseni. Într-o altă linie de preocupări, cele privind ora­șul/cetatea și locuirea, încă Platon descria în unele dialoguri ale lui ba re­pu­blica perfectă, ba organizarea Atlantidei, Sfântul Augustin scria De civitate Dei și unde, mult mai târziu, Tomaso Cam­panella, Thomas More, Francis Bacon și alții tratau același tip de experiențe de lo­cuire cu intenția filosofică de a expune teorii asupra viețuirii perfecte în co­mu­ni­tă­țile umane.

Într-o tradiție literară și filosofică atât de însemnată, chiar dacă mai degrabă ne­glijată de publicul larg contemporan și rezervată mai mult specialiștilor în ge­nu­rile creatoare din vechime, tentativa din 1975 a lui Gheorghe Săsărman se în­­scrie ca o reluare insolită a tehnicilor și mijloacelor literar-filosofice de odinioară printr-o placare inedită a temei orașului. Între timp, aceasta a făcut un detur prin pro­za lui J.L. Borges, a cărui Tlon, Uqbar, Orbis tertius este, probabil, prima re­ferință care îți vine în minte (chit că, la drept vorbind, dacă cititorul îl so­co­teș­te pe naratorul însuși erou – sau măcar mar­tor – al parcurgerii acestor geografii urbane insolite, cartea poate fi citită ca gulliveriadă sui generis). Printr-o op­țiu­ne alimentată de propriile meditații la rosturile arhitecturii, domeniu în care scrii­torul deține un doctorat și care, im­pli­cit, conferă o legitimitate de fond me­di­tațiilor urbanistice din volum, autorul s-a situat la o intersecție fericită a mai multor tradiții culturale de factură și de cir­culație universală, ceea ce poate ex­pli­ca în parte și receptarea internațională ce începe să se contureze pe seama cărții sale.

Tocmai de aceea, fiind și literatură, și filosofie, și arhitectură, și proiecție sim­bo­lică, lirică, prozele lui Gheorghe Săsăr­man sunt adunate sub titlul de Cuadra­tu­ra cercului, figură prin excelență a imagi­na­rului filosofic. Mit al filosofiei la fel de prestigios și de durabil ca și acela al lui perpetuum mobile – mișcarea eternă, în fapt metaforă a dinamicii universale în două variante: create și increate –, la fel ca piatra filosofală (căreia găsesc că îi co­res­punde foarte bine româneasca sin­tag­­mă populară „iarba fiarelor“, desfere­că­toa­re, nu doar în ordine imediată, a ori­cărei încuietori, ci și simbolic, pesemne, ca­pabilă să soluționeze orice probleme), cua­dratura cercului apare, în in­ter­pre­ta­rea post festum a autorului, ca o „... ope­rație imposibilă care i-a preocupat pe matematicieni încă din antichitate...“, dar care „... trimite la o nepotrivire fun­da­mentală, cercetată în fiecare povestire a volumului dintr-un alt unghi, cea din­tre oraș și mediu, unde intervenția pre­tins rațională a omului e simbolizată printr-un pătrat, iar armonia ame­nin­ța­tă a naturii printr-un cerc“ (p. 215).

Ceea ce mi se pare însă important de ob­servat este că, procedând așa cum face și socotind chestiunea „cetății“ drept o problemă centrală și insolubilă, inepuizabilă, a existenței, Gheorghe Să­săr­­man nu abordează doar o ches­tiune practică ori general filosofică – apelând la mijloacele artei prozastice –, ci se si­tuea­ză în chiar centrul dezbaterilor con­tem­porane cele mai acute. Anul 1975, când apărea cartea, era deja unul în care chestiunea „mondializării“ și a „sa­tului global“ – terminologie de prove­nien­ță franceză în dezbaterea româ­nească a problemei – erau la ordinea zilei. Se observă astfel că, în Cuadratura cercului, prozatorul propune, într-o țară cu trecut și chiar cu prezent rural copios și în contradicție cu pariul pe un village global, o succesiune de prezențe citadine (ceea ce, în treacăt fie spus, concorda nu numai cu citadinismul lovinescian în­­țe­les ca pas modernizator și sincronizant al literaturii, ci și cu reluarea acestuia prin câteva articole teoretice, în 1968, sem­nate în Contemporanul de către Adrian Marino și Petru Popescu și con­ti­nua­te de ultimul în postfețele la pro­prii­le romane și în culegerea de articole per­so­nale Între Socrate și Xantipa). De aceea, în pofida aparentei desprinderi de co­ti­dian și de imediat, revendic pe seama cărții săsărmaniene o adaptabilitate de fond la dinamicile cele mai recente ale ul­timelor decade. Aparent, susținând că „... volumul meu reprezintă cizelarea mi­nu­țioasă a unui monument al cetății ideale...“ (p. 199), Gheorghe Săsărman în­­­țe­­lege să acrediteze ideea unei alti­tu­dini filosofice urmărite cu mijloacele unui perfecționism tipologic și stilitic cla­si­cizant. Tot el spune însă că „... orașul își dezvăluie altă ipostază, cea de subtil instrument de laborator, destinat ex­pe­ri­men­tării repetate a variantelor, căutării ar­moniei supreme“ (p. 199), adică exact așa cum li se înfățișează el astăzi futuro­logilor. Evoluția concepției despre oraș către convingerea că viitorul este re­zer­vat metropolelor, ca focare ale exploziei avansului modernizator – nu doar teh­no­lo­gic –, este curentă actualmente și sus­cită pasionate dezbateri. Se vorbește chiar despre metropolele înțelese ca ora­șe globale – depășindu-și, prin urmare, până și condiția de megacentre ale dez­vol­tării prin faptul că asemenea cali­fi­cări presupun roluri îndeplinite la nivel global cu mijloace socio-economice –, ceea ce arată în ce direcție se îndreaptă dez­baterea în epoca unipolarismului occi­den­tal.

Cu ajutorul unui volum cum este cel al autorului român, dezbaterea se mută cu folos în registrul arhetipurilor urba­ne, alcătuindu-se o tipologie a orașului-stat, a orașului-civilizație, ceea ce pre­zin­tă numeroase similitudini de fond cu provocările teoretice ale locuirii și or­ga­ni­zării actuale a lumii, dincolo și din­coa­ce de statul-națiune și de „umbrelele“ or­ga­nizaționale transstatale. Prozatorul pro­pune, după propriile lui cuvinte, un „... discurs în favoarea organicității, a mă­surii, a integralității...“ (p. 199), altfel spus, unul nu atât întemeiat pe valorile unui anume conservatorism, cât mai ales pe cele ale unei măsuri în arta li­te­ra­ră, calibrată, aceasta, în raport cu vi­ziu­nea și cu modalitățile artistice adec­va­te acesteia. Într-o formulă mai desfă­șu­rată, ceea ce vizează autorul privește un gând axiomatic al său, convingerea in­timă că: „Orice perturbare a armoniei func­ționale, a echilibrului componentelor, a relației organice între cadrul construit și natură determină abandonarea mereu mai drastică a sferei de manifestare a ar­hi­tecturii, cu consecințe negative asupra existenței umane“ (pp. 200-201). Este vor­ba despre o fericită întâlnire între pro­fe­siu­nea de credință a unui expert în arhi­tec­tură și cea a unui prozator autentic, care își cunoaște bine calea.

Literatura română nu cunoaște multe ase­menea întâlniri. Poate cea mai recent reliefată este cea pe care o prilejuiește des­coperirea și redescoperirea textelor ar­hitectului G.M. Cantacuzino. Nu tre­buie uitată nici preocuparea lui B.P. Has­deu din ultimii lui ani de viață pen­tru construirea reședinței-castel de la Câm­pina și a cavoului Iuliei Hasdeu, ceea ce face din el un scriitor cu preo­cu­pări notabile de arhitectură. Joncțiunea dintre cele două vocații, cea literară și cea arhitecturală, ar merita o explorare atentă, ca una care aduce foloase reci­pro­ce celor două impulsuri artistice mențio­na­te. Cazul lui Gheorghe Săsărman atra­ge atenția că un anume model cultural lan­sat în Renașterea italiană – după cazul antic notoriu al lui Vitruviu – prin Leonardo da Vinci, Michelangelo Buona­rotti și alții poate fi întrucâtva depistat și în România modernă, cu rezultate me­ri­tând o stăruință suplimentară la des­ci­fra­re.

Cuadratura cercului a apărut, în tradu­ce­rea prestigioasei scriitoare americane Ursula K. LeGuin, în chiar acest an în SUA, oferindu-se în primul rând unui pu­blic specializat în lecturi SF. Cu toate că și ediția românească cea mai recentă înscrie numele autorului printre clasicii ace­luiași gen, culegerea de povestiri de­spre care este aici vorba ar necesita, pen­tru o canonică integrare în genul evocat, o redefinire a acestuia. La drept vorbind însă, formula „literatură speculativă“ la care recurge Gheorghe Săsărman însuși atunci când vorbește despre volumul său pare mai potrivită cu ideea care stă la baza acestuia de a încerca, asemeni unui specialist în arta fugii, o serie de dez­voltări ale unei ipoteze unice, prin mo­dificarea treptată a câte unei – sau a mai multor – condiții de existență. Pă­rel­ni­ce, enigmatice, exercitând o seducție in­sidioasă asupra cititorului, orașele lui Gheorghe Săsărman sfârșesc prin a-și fi­de­liza publicul.

 

Gheorghe Săsărman, Cuadratura cercului. Fals tratat de urbogonie, Editura Nemira, 2013

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22