Bucurestiul Cultural, nr. 128 - Oameni de hârtie

Bogdan-alexandru Stanescu | 22.10.2013

Pe aceeași temă

Într-o literatură în care cei mai mulți pro­zatori pot vorbi doar vreo cinci mi­nu­te despre poietica proprie, unde calitatea unui roman este judecată în funcție de te­matica aleasă, iar o pagină de des­crie­re îi face pe hermeneuții patriei să caște a plictiseală, Marin Mălaicu Hondrari a ales calea lui Hercule. Lunetistul este, în pri­mul rând, un roman livresc, atât ca fi­na­litate narativă, ca structură, dar și din punct de vedere stilistic. Cred că afir­mația flaubertiană cum că stilul este struc­tura unui roman își are demon­stra­ția perfectă în cartea de față.

Romanul începe cu o frază misterioasă, ale cărei semnificații vor fi dezam­bi­gui­za­te abia în final, final care reclamă o re-lectură și o identificare a punerii în abis. Stilistic, fraza izbește prin ase­mă­na­rea cu celebrul incipit al romanului pe care Bernard Rieux încearcă să-l scrie în Ciuma lui Camus. În fine, inci­pi­tul Lunetistului nu este altceva decât frame-ul care se va închide, aparent, în final. Ceea ce încerc să demonstrez aici este că, transpus grafic, romanul lui Ma­rin Mălaicu Hondrari se desfășoară ca o figură alcătuită din mai multe cercuri con­centrice.

Însă, până acolo, câte ceva despre „po­ves­te“: scris din perspectiva a doi foști com­batanți pe frontul iubirii ado­lescen­ti­ne, Constantin și Cristina, care reme­mo­rea­ză fie o poveste de dragoste dintr-un orășel de provincie românesc, sau care rea­duc firul narativ pe făgașul pre­zen­tu­lui, romanul debutează ca un „mister“, o carte de aventuri comercială, subminată de un singur amănunt: protagonista nu doar că o rupe cu lunetistul nostru (îna­in­te ca acesta să devină un killer pro­fe­sio­nist), dar nici măcar nu-l mai iubește. Într-un roman de aventuri, ea ar fi con­ti­nuat să aibă sentimente față de erou, even­tual bine ascunse sub cicatricile pro­vo­cate de viață. De altfel, în direcția aceea ne și conduce povestea, când scrii­toa­rea-naratoare Cristina, alcoolică și cititoare împătimită, începe să lucreze la ceea ce numește ea Caietul Con­stan­tin, o relatare blazată (aici avem parte de o scriitură rece, lucidă, epurată de ori­ce sentimentalism ori înfloritură), în care analizează atât propria alunecare în­­­tr-o maturitate lipsită de ideal, entu­ziasm și perspective, cât și identificarea unei pseudo-salvări în persoana unui mi­cuț adoptat strictamente financiar. Avem, așadar, o primă instanță crea­toa­re: scriitorul alcoolic, cel care-și găsește obiec­tivarea stilistică prin consumul asu­mat de alcool. Cristina face parte din ga­leria Poe, Faulkner, Duras (la care face trimitere încă din primele rânduri). Ca și în cazul Duras, maladia este con­trac­ta­tă târziu (nu la fel de târziu ca în ca­zul celei care, la 43 de ani, consuma cam șase litri de vin pe zi): „În urmă cu câți­va ani, când încă mai aveam mândrie și de­cență, am citit confesiunea despre alcool scrisă de Marguerite Duras. Am uitat o vreme de acea confesiune, apoi mi-am reamintit-o și am început să beau. Dar, spre deosebire de Marguerite Duras, eu am început abrupt. Beam încă de dimineață. Și tot spre deosebire de ea, nu m-am mai putut opri. Era bine. Al­coo­lul scurta zilele, îmi amorțea trupul și
îmi încâlcea amintirile“
.

Cristina reprezintă trecutul imediat, po­vestea dinaintea prezentului: chiar amin­tirile ei sunt menite doar a-l aduce în scenă pe cel de-al treilea personaj, Carlos Murillo Ponti, un copil pe care-l sal­vează în mijlocul unor Camarile mă­ci­na­te de războiul civil, adoptându-l doar financiar, adică asigurându-i de la dis­tan­ță existența materială. Acțiune tipică pentru Cristina, care nu se implică nicio­dată total în nimic. Ea este un om fără în­­sușiri, singura pasiune pe care i-o știm fiind lectura. Cristina este un recep­ta­cul perfect: absoarbe totul, de la lite­ra­tu­ră la alcool. De altfel, în clipa în care va renunța la băutură, privirea ei va de­veni bovină, într-o bună pace și înțe­le­ge­re cu religia penticostală pe care o des­co­pe­ră după ce nu mai are nici o im­por­tan­ță în economia cercurilor concentrice ale cărții.

Dar, până acolo, un rol important îl joacă povestea de dragoste dintre ea și Constantin, o poveste plină de pasiune, în cadrul unui grup de tineri prieteni, în care admiterea se făcea pe baza pre­zen­ței unui talent ieșit din comun. Nararea tre­cutului îndepărtat cade în sarcina lui Constantin, unde autorul folosește stilul indirect liber, într-o narațiune la per­soa­na a treia. Este locul unde intervine un nou paradox (iar Lunetistul este o rețea de asemenea paradoxuri): aici stilul ar fi trebuit să fie unul rece și obiectiv – din contră, ucigașul profesionist este mult mai sentimental și mai cald (repet, la per­soana a treia) decât Cristina în jur­na­lul ei. De altfel, hobby-ul său este să de­scrie fotografii pe care nu le-a făcut nicio­dată, adică să înlocuiască imaginea cu textul (comentariu subtil asupra natu­rii prozei înseși). Ceea ce Constantin nu­meș­te Fotografii pe care aș fi vrut să le am sunt instanțe, imagini înghețate în me­morie, puncte nodale ale povestirii. Este momentul în care naratorul rea­du­ce povestirea la persoana întâi, con­struind un nou paradox: acest clasor, in­sec­tar, care ar trebui să aibă parte de un tratament științific, conține pasajele cele mai „frumoase“ ale cărții: „Fo­togra­fia cu trimbulinzii, pe care o compun în minte de cele mai multe ori, decupează momentul când toți cei șase membri ai clubului mergeam pe stradă, de-a latul ei, ocupând-o aproape în întregime, ca un zid viu și foarte vesel, într-o noapte în care ne întâlniserăm pentru că înce­pu­se să cadă prima ninsoare din acea iar­­nă. Fiecare poartă la gât medalionul de lemn, pe spatele căruia sunt încrustate ver­surile Noi nu vrem să fim geniali/ Noi vrem să fim trimbulinzi. Îi văd pe toți, într-o străfulgerare, opriți într-o poză iluzorie, cu umbra fiecăruia alun­gin­du-se pe zăpada proaspătă, cu chi­pu­ri­le tinere și cu râsul lor lipsit de preo­cu­pare“.

Stop. Acesta este un roman al ab­sen­țe­lor, după cum va declara unul dintre per­so­naje în final. Un roman al tăcerii, al amin­tirii, al figurilor mute, decupate dintr-o memorie tiranică și absconsă. Hai să citim câteva dintre versurile lui Ni­chita Stănescu, care continuă acest in­ci­pit poetic: „triști, palizi și grei generali / mari, lungi, ascuțiți, decorați / morți, duși, rătăciți, seculari / și pe deasupra de toate, uitați“. Aici este cheia roma­nu­lui: încercarea de a scoate din liniștea mor­mântală a memoriei (lipsită de zgo­mot și furie) mici fragmente care să aibă ceva din autenticitatea pe care au avut-o atunci, în clipa prezentă. Și, bineînțeles, dra­ma universală a literaturii: incapa­ci­ta­tea scriitorului de a realiza asta cu aju­torul cuvintelor. Pentru că nu foto­gra­fii vrea să înlocuiască Lunetistul, ci hălci de realitate. Da, Proust, bineînțeles. Și Cortazar, cu misterioasa lui Maga, pen­tru întruparea căreia trebuie jucat șo­tron cu memoria. Lupta scriitorului cu uitarea capătă aspecte tragice, este de fapt un fluviu subteran care străbate acest roman (aceste romane, de fapt). Iar clubul trimbulinzilor nu poate să nu ne ducă cu gândul la realiștii viscerali ai lui Bolaño – de altfel, scriitorul ne și în­­dreaptă pe acest făgaș, așa cum o face de-a lungul întregului roman, presărat cu piste false.

Al treilea personaj: Carlos, micuțul sal­vat de Cristina și al său soț milionar. Car­­los ajunge scriitor, autor de bestselle­ruri, are o relație cu o femeie mai în vârstă, apoi se combină chiar cu mămica lui adoptivă (Cristina devine și recep­ta­cul sexual). Constantin, Lunetistul, pri­meș­te misterioasa misiune de a-l ucide, mi­siune pe care o refuză, pentru a-l aver­ti­za apoi pe tânărul scriitor. Interesantă mi se pare atitudinea Lunetistului față de scriitor, plină de repulsie și de ră­cea­­lă, în ciuda faptului că-i salvează viața. Într-adevăr, Carlos are ceva respingător, de prădător care nu scapă nici o ocazie pentru a putea evada dintr-un destin vi­treg. Respingător până la un punct, acela al fracturii romanului. Dar, îna­in­te de a ajunge acolo, un ultim personaj in­teresant datorită influențelor livrești pe care le exhibă: Carmen Mercedes, vo­lup­tuoasa posesoare a 29 de umbrele, alături de care își găsește Constantin liniș­tea. Același realism plin de căldură, aceeași prezență maternă pe care le aduce cu sine personajul Renata din Darul lui Humboldt, cea care îi oferă lui Charlie Citrine ieșirea din scenă și li­niș­tea. Interesant este că personajul Con­stan­tin se abandonează acestei Renate în momentul în care-și pierde mama (de altfel, momentul cheie este scena privirii în gol a mamei, privirea celui care nu mai așteaptă nimic de la viață).

Partea a doua a romanului constă din­tr-un interviu dat de Carlos, scriitorul de succes, interviu în care se dezleagă (fals, cred eu) firele narative și se așază, pe hârtie, în plan, acea figură a cercu­ri­lor concentrice. Aflăm că prima frază a ro­manului scris de Marin Mălaicu Hon­drari este prima frază a romanului scris de Carlos, de fapt. Aflăm că povestea iu­birii dintre Constantin și Cristina este fic­ționalizarea unei drame „reale“ sur­ve­ni­te în texistența de răpitor a lui Carlos: aici, scena părăsirii și a scrierii febrile în­­tr-o cabană din pădure amintește atât de Regele arinilor, cât și de decăderea acce­lerată a monstrului Max Aue, din Binevoitoarele lui Littel. Fac apropierea (!) respectivă pentru că, în lectura mea, Carlos este un monstru din aceeași cate­go­rie, fie și numai pentru că este autorul unui incest simbolic. Carlos va deversa
în interviu toate influențele sale livrești, ca și cum ar arunca un pumn de oase în­­tr-un exercițiu de divinație.

Repet, aici este punctul în care cer­cu­ri­le concentrice se așază pe hârtie, în plan. Și tot aici este momentul în care se face declicul, când perspectiva se schim­­bă și trecem în spațiu, alături de autor, care este adevăratul lunetist. Pri­vim, peste umărul lui, prin luneta ar­mei, pe sticla căreia este desenată o figu­ră alcătuită din cercuri concentrice. La punctul de intersecție a celor două axe perpendiculare se mișcă, fantomatic, oa­meni de hârtie. Cel care-i dă misiunea lui Constantin, angajatorul asasinului de hârtie, este autorul romanului Lune­tis­tul, care vrea să-l ucidă pe autorul cărții din interiorul cărții...

 

Marin Mălaicu Hondrari, Lunetistul, Editura Polirom, 2013

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22