Pe aceeași temă
Deşi Adrian Popescu vorbeşte el însuşi despre „desolemnizare“ şi despre încercarea de a exersa, cu acest volum, o „nouă formă, mai liber-conversativă, proprie zilelor noastre, dar fără a nega backgroundul echinoxist sau miracolul comunicării vizibilului cu invizibilul“, sunt tentată să caut şi să găsesc mai degrabă semnele unei admirabile consecvenţe cu sine pe care micile ajustări de instrumente – nu de instrumentar! – nu le pun în pericol. Dan Cristea reţine şi el amestecul de vechi şi nou, de altceva şi acelaşi. Cartea cea nouă nu contrariază nici portretul pe care i-l făceam altădată: „locuitor“, în anii debutului, al Umbriei, provincie, şi umbră, şi ambră, nu geografică, ci interioară, Adrian Popescu, acest latin răsăritean („ca un vrej pe columnă neamul meu urcă la cer“), este un poet al dublului în expresia fizică şi lirică al căreia fiecare atribut e secondat îndeaproape de opusul său. Divizat şi întreg, ezitant şi plin de tării, rotund şi impar, cum singur se defineşte, presimte violenţa purităţii, îngemănarea picăturii de sânge cu stropul de rouă, cruzimea blândeţei, stranietatea lucrurilor simple, taina axiomelor existenţiale. Noile poeme nu subminează nici drumul sigur sau echilibrul definitiv pe care le reţineau criticii: „Adrian Popescu se află, iată, în faţa unei opere încă deschise, dar care este înscrisă deja pe un drum sigur, unul dintre cele mai originale şi clar trasate pe harta valorilor literaturii române de azi“. (Ion Pop); „Poezia lui a atins o stabilitate «definitivă» şi cu greu ne-ar mai putea contraria. Polenul melancoliei pare mai dens şi el şi se lasă până în bătaia mai gravă a versului...“ (Al. Cistelecan). „Redescoperirea realului prin interogare“ (Petru Poantă) i-a fost de la început proprie. Întrebările au însă un răspuns asumat prin exerciţiu pios, aşa încât poetul exersează mai degrabă revelări ale semnelor sacre în cele mai umile manifestări ale lumii, gata să le împrumute cuvântul său („cine nu crede în cuvânt / nu crede în el însuşi“), chiar dacă poezia e acum mai degrabă „o iubire defunctă, / Pentru care în tinereţe multe nebunii am mai făcut. / Jarul s-a stins, / Focul e rece, / A rămas numai cenuşa acelor zile“, predispunând la melancolii: „Eram tineri, ziua era lungă, / Din pietre doar am făcut un fel de pâini, / care nu satură, / versuri din micile noastre
întâmplări. // Toată puterea ni s-a scurs / pe nesimţite în albul / unor pagini care se vor şterge“.
Înfiorarea colorează, încă, goethean, expediţiile interioare ale poetului, care-şi redescoperă aliaţi suavi, precum zmeura-regină, în stare, cândva, să „descuie cămara cu miresme vechi / A întunericului“: „Ce simte zmeura când Mâna o culege, / Simte şi omul care e cules, / Bătrân blazat sau tânăr visător, / Bob copt sau palid, parcă, / Pe toţi ne caută, / Pe toţi ne-ncearcă. / Prin mărăcini, / Ne-ascundem şi prin spin, / Dar ne găseşte Ea uşor. / Ne rupe brusc sau / Ne îndoaie lin. / M-am copt târziu / Ca zmeura de munte, / Dar sunt de-acuma înroşit destul, / Mă-poţi alege din mărunte / Tufişuri sau urzici, / în palma nevăzută, / în plasa Ta cu ochiuri mici.“ (Zmeura).
Cutremurările legate de bătrâneţe şi de răsuflarea morţii de după colţ ivesc poeme crepusculare pe cât de directe, pe atât de blând-luminoase, ele fiind melodice litanii, laude, uimiri cu frăgezimi aurorale. Aplecarea religioasă a poetului („Un fel de mesager al Domnului şi eu am fost, unul / De tot modest, dar tenace, / Un elev al Şcolii Ardelene, / Dar de-acum toate drumurile se strâng / în papirusul celest, / Descifrez, de-un timp. / Pergamentul pielii mâinilor mele“) netezeşte spaime şi transformă muritudinea în drum senin spre împăcare: „Nu îţi dori mai mult, topeşte-te în calma / privelişte din jur: copacii-şi schimbă haina, / de parcă Dumnezeu i-atinge lin cu palma. / Fii piedestal sau cupă, unde se adună taina. / În fructul de pe creangă respiră înţelesul, / mai mare decât tine, de ce te-ai îndoi? / E vremea înflorii, colinele şi şesul / străbate-le cu pasul şi nu te mai opri. / Până n-ajungi acolo, de unde vezi, departe, / cât ţi-a rămas, de-acum, din drumul tău abrupt. / Nu poposi prea des, puţin te mai desparte, / de o grădină unde sămânţă, floare, fruct / sunt una, întreita mireasmă fără moarte“ (Ceva mai greu ca seva). Inventarele senectuţii decrepite sunt şăgalnice, iau în derâdere extenuări şi neputinţe („Nu-i nimic grav, numai că semnele / că-i aproape capătul devin clare: / se răresc în tender lemnele, / trenul arhaic se face mic şi dispare... / Mereu un smoc recurent sub bărbie, / după ce te razi, un tufiş rebel, / stricând simetria, «cum trebuie să fie», / bărbiereşti un necunoscut, cum zice / Nicolae Scepticul, într-un poem trist, / când te tai, sângerezi tu, nu el...“), seninătatea fiind armura poetului în amurg: „un fel de armură în care intru / când merg să-mi conduc prietenii / până pe buza mormântului“; „Trecutu-i ca soda de rufe, / când nu mai găseşti odăile / casei unde au murit toţi, / unde-s şoproanele şi clăile? / Unde zmeura, agrişele-n tufe, / podelele albe, dulapurile sub chei, / veranda şi tufe de strugurei, / unchii mei poligloţi? / S-au îmbrăcat în armuri, / în costume negre toţi“.
Trupul şi sufletul alcătuiesc „o pereche cam bizară, / Tu, carnea, o bătrână stafidită, / Eu, un adolescent. / În holurile unui hotel de 5 stele“. Bizareria e reluată în lanţ de contrarii intersectate: secitatea morţii înaintând în trup, pe de-o parte („Moarte, uscăciune e numele tău,/ Uscăciunea bărbatului bătrân şi a femeii bătrâne/ Uscăciunea inimii şi frigul uscat / Uscăciunea glasului şi apoi a glandelor“), frăgezimea înrourată cu care întâmpină poemul primăveri, dimineţi, aurore, pe de alta („Miroase-a liliac, miroase-a prospeţime“; „Era parcă dimineaţa lumii, / iar deasupra noastră / se scuturau toate crengile / cireşilor din Europa de Est, / petalele străvezii erau doldora / de zumzetul anotimpului“). Între ele, poetul, cutremurat de o blândă, stăruitoare restrişte, se lasă în voia ultimei obsesii, cea a „frumuseţii invizibile“ şi a unor prefăcute tăceri: „Cuvinte fragede, ca pământul din plaur, / mi se-nghesuie-n gură, / dar tac, liniştea-i toată lumină, / strălucitoare, vibrândă, / ca-ntr-o icoană foiţa de aur“.
Într-un crochiu sentimental despre generaţia Echinoxului originar, spuneam că o stradă cu zid de cetate pe care se caţără, discretă şi ocrotitoare încuibare în sine, vreo iederă în amurg are, pentru mine, ceva din iluminările secrete ale lui Adrian. Nu mi se pare, de aceea, deloc întâmplător că volumul e deschis de poemul Strada, un fel de artă poetică punând laolaltă metafore obsesive ale vârstelor succesive: „Nu ne grăbeam, / strada mirosea a / primăvară fără sfârşit, / iar noi ne ţineam de mână, / eram siguri că strada / nu se va termina niciodată, / sau, hai, fie, să zicem, / peste foarte mult timp... / când vom avea vreo sută de ani. // Apoi brusc nişte frâne de autocamion, / un hârâit de buldozere, / nişte strigăte nervoase, nişte înjurături, / şi un zid de ciment / ne-a apărut în faţa ochilor, / strada se înfunda definitiv, / o arteră de cardiac. // Să facem cale întoarsă / era o laşitate, / să înaintăm nu ne lăsau: / «Aţi venit prea târziu, zidul e gata!» // Voi ce-aţi fi făcut? / Noi am fugit într-o grădină, / din dreapta drumului, / cu inima zbătându-ni-se / spasmodic în gât, / cu strigătele urmăritorilor, / (sau ale proprietarilor?) / în ceafa noastră, / mai repede, / mai repede, / mai repede... // Dar şi lateral strada / se-ngusta, mereu... / Sub pământ, / sau deasupra pământului, / unde să fugim? // Am văzut atunci / botul umed, roz, al cârtiţei, / tocmai terminase o galerie, / şi ieşise la aer proaspăt, / ar fi fost o soluţie, poate. / Afâna ţărâna, / înălţa chioşcul muşuroiului, / poate am fi încăput şi noi, / dar am fi orbit, / în mai puţin de-un an... // Am văzut apoi deasupra noastră / umbra celor şase aripi ale heruvimului, / două erau pentru zbor, / cu două-şi acoperea faţa, / cu două picioarele, / am strigat din rărunchi, / am căzut în genunchi, / tremuram, aşteptam, / ne rugam, transpiram. // Apoi, m-am trezit, / cineva-mi ştergea / buzele crăpate, / cu un cărbune aprins. / Deschide o poartă mică / în zid, ca în copilărie, / mă-mpinge uşor să-naintez, / sunt pe o scară de piatră-n spirală, / pe un melc latin, / ca la Sant’ Angelo, / urc spre o terasă, / unde se simte aburul / Verii eterne; / dacă ezit, / mă prăbuşesc. // Merg spre un / murmur de / fluviu, / spre o litanie de ape, / spre nişte Voci, / cântând laude“.
Sunt prezente, în zvonuri şi rumori, şi
în această carte, rătăcirile copilului prin „pulberea lumii“, îmbătat de apartenenţa la „seminţia de stele“ („odată am ştiut să zbor, odată / Dovadă n-am, dar îmi aduc aminte“), iluminările secrete ale tânărului pariind pe flacără şi cuvânt, în umbra unei metafizici încă tulburată de visceralitate, lumina fericită alternând cu penumbra, a maturului. Cu privirea tot mai aţintită asupra a ceva „mereu indescriptibil“, Adrian Popescu îşi exersează încă „tăria de a rămâne aşteptând până la capăt“, în murmurul tainic al elementelor, şi de a tenta decuparea cărnii muritoare după un „tipar sideral“. Prelins printre lucruri, abia de-şi mai ţine lipită de chip masca sobrietăţii, a morocănoasei, canonicei bune-cuviinţe, a supunerii şi umilinţei, căci îi alunecă tot mai des printre degete un surâs şi o şăgălnicie, o copilărire sau o caldă duioşie înţelegătoare. Nimic prefăcut în această împerechere a măştii cu cea mai năucitoare sinceritate. De-solemnizarea unduitoare a solemnităţii inflexibile e una dintre trăsăturile rezistente ale iederii în amurg.
Adrian Popescu, Costumul negru, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2013, 62 de pagini