Pe aceeași temă
Cum se împacă şi cum s-a împăcat de-a lungul timpului activitatea dumneavoastră de actor cu cea de manager cultural şi chiar de reprezentant în administraţia statului?
Deşi pare imposibil, uite că se poate. Cred că, în general, cine poate să-şi asume asemenea activitaţi care par necompatibile trebuie să-şi asume un fel de politică a bunului simţ – bunul simţ însemnând în cazul nostru respectul pentru lucrurile fireşti. Or, în administrarea actului de cultură firesc ar fi să respecţi condiţia sine qua non a creatorului, apoi a domeniului creaţiei şi a ambianţei de creaţie. Până la urmă, cine-ar putea să ştie mai bine care este ambianţa propice fenomenului teatral, condiţia artistului care participă la actul de creaţie şi care sunt drepturile creatorului în societate şi aşa mai departe? Cu alte cuvinte, dacă îţi faci timp, ştii care sunt liniile de forţă ale acestor domenii şi chiar vrei să faci ceva pozitiv, nu este imposibil.
Am ţinut cursuri de actorie la Institutul de Teatru, am jucat, am pus în scenă, după ce am terminat mandatul la minister am pus în scenă o operă în Anglia, în Japonia, în România, am condus Teatrul Bulandra timp de trei ani. Şi iată-mă acum la Teatrul Naţional de opt ani, unde reuşesc o reconstrucţie spectaculoasă a unui edificiu care ar trebui să devină o emblemă naţională, un brand, cum se numeşte astăzi. Cred că omul are timp pentru toate dacă vrea.
Credeţi că viaţa culturală ar funcţiona mai bine dacă mai mulţi oameni din breaslă s-ar implica astfel în viaţa publică?
Încearcă mulţi. De altfel, la ora asta la direcţiile teatrelor din Bucureşti sunt artişti de marcă: la Teatrul Tănase e Arşinel, la Teatrul Odeon e Dorina Lazăr, la Teatrul de Comedie e George Mihăiţă, la Bulandra e Ducu Darie. După părerea mea, oamenii care sunt buni pentru managementul instituţiilor de cultură trebuie să fie şi oameni de cultură. Dacă ne gândim la miniştrii care s-au succedat la Ministerul Culturii, unii au fost oameni de creaţie, alţii oameni de artă (cum ar fi domnul Iorgulescu) sau au provenit din alte zone: fie de la Academie, fie istorici, fie compozitori. Dar au fost şi foarte mulţi care au stat puţin pentru că nu şi-au găsit talentul pentru locul respectiv. Omul sfinţeste locul, sau, cum spunea Marin Sorescu, împute locul.
Aţi vorbit despre restaurarea Teatrului Naţional din Iaşi, ce alte monumente din ţară credeţi că ar trebui să mai beneficieze de lucrări de restaurare?
Eu m-am mândrit cu faptul că în mandatul meu am putut deschide peste 300 de şantiere, câtă vreme înainte erau doar 30 şi ceva deschise. Dar, dacă pui în balanţă 300 cu peste 40.000 (câte unităţi de patrimoniu sunt în România), vezi că este vorba de-o picătură într-un ocean. Mai toate aceste unităţi de patrimoniu care sunt pe lista naţională ar avea nevoie măcar de-o intervenţie, noi am ales să intervenim pe cele care erau în cea mai gravă stare. Sunt peste tot monumente şi zone care trebuie protejate în continuare, încât ar fi absurd să cred că vor fi atâţia bani încât să se intervină pe toate. Dar priorităţile se fac în funcţie de starea fizică a respectivelor monumente, dacă ele sunt în pericol mai mare sau mai mic.
Când ne vom putea bucura de Teatrul Naţional din Bucureşti complet restaurat şi cum va arăta atunci?
După promisiunea constructurilor, în decembrie 2014 totul va fi gata. Până la Sala Mare va arăta cum arată acum, pentru că el este gata, poate fi vizitat. Sala Mare va reveni la forma ei iniţială, pentru că aici s-au petrecut nişte ingerinţe grave în materie de rezistenţă antiseismică şi în materie de aspect arhitectural. După incendiul din ‘78, care a distrus Sala Mare complet, Ceauşescu a decis mărirea ei de la 900 de locuri la 1.500 de locuri şi acoperirea întregului edificiu cu o faţadă în stil coreean – în dispreţul oricărei asigurări de rezistenţă la cutremure –, doar pentru că lui nu-i plăcea arhitectura clădirii. Sala a fost scobită, lărgită, ca să poată fi introduse locuri în plus, scoţându-se pur şi simplu din structura de rezistenţă câte două diafragme antiseismice din fiecare parte, acestea fiind înlocuite cu stâlpi. Asta duce la o altă comportare a clădirii în caz de cutremur: stâlpii se pot forfeca, pe când diafragmele sunt ca nişte centuri de rezistenţă compacte (ceea ce a făcut ca la cutremurul din ‘77 clădirea să n-aibă nici măcar o zgârietură). Iar faţada asta nenorocită care a fost pusă avea 1.400 de tone de beton armat, care, în proporţie de 60%, se sprijineau pe planşeul superior al parcării subterane de la Hotel Intercontinental, deci pe gol.
Cele două expertize care s-au făcut au arătat că la un cutremur de 6,5 tot edificiul dispare. Cu alte cuvinte, un număr de 3.500 de oameni care circulau între orele 6:30 şi 23 în această clădire ar fi fost într-un pericol mortal. Acum, întreaga clădire a fost fortificată şi această faţadă a fost îndepărtată, încât gradul de rezistenţă a clădirii la cutremur este peste 8 pe scara Richter.
Odată cu proiectarea rezistenţei s-a reconfigurat şi interiorul, crescându-se numărul de săli. Întreg parterul, care cândva avea birouri şi ateliere, a devenit un foaier comun pentru toate sălile, cu o suprafaţă de 4.000 de metri pătraţi, care sunt garantaţi pentru galerii de artă. În mijlocul foaierului este o Sală Media pentru evenimente, dotată tehnic pentru orice eventuală manifestare. A mai fost înfiinţată o sală de până la 300 de locuri, numită „Pictură“ pentru că s-a construit pe teritoriul atelierului de Pictură-Decoruri. Sala Mică, care n-a existat niciodată şi care s-a creat sub Sala Mare, are şi o galerie de artă la intrare şi o sală transformabilă, cu geometrie variabilă. Au fost restaurate perfect Sala Studio, pe care a folosit-o Opereta timp de 27 de ani, şi Sala Atelier, care este în subsolul clădirii. Plus o sală în aer liber pe acoperiş.
Cred că omul are timp pentru toate, dacă vrea
Ce schimbări credeţi că ar trebui făcute legat de teatrele din România?
Trebuie schimbată legislaţia. În domeniul teatrului, legislaţia a rămas, cu foarte mici modificări, la acelaşi nivel şi la acelaşi sistem de administrare ca înainte de ‘89. Instituţiile publice teatrale sunt asimilate sistemului bugetar cu toate relele şi bunele acestuia, dar care elimină din start competiţia – care în artă, în general, este esenţială – şi remunerarea artistului de excepţie, indiferent de vârstă. De aici se nasc nenumărate situaţii aberante. De exemplu: un tânăr tenor de mare talent, care aduce public, trebuie să aştepte 12 ani ca să primească gradaţia pentru cel mai bun salariu, care şi-aşa e vai de capul lui. Totodată, trebuie să se renunţe la contracte pe termen nedeterminat, care sunt în continuare valabile şi care în artă nu fac altceva decât să dea un anumit tip de siguranţă. Dar această siguranţă face ca cei care beneficiază de contract pe termen nedeterminat să vrea mai mult să lucreze în afară decât aici. Ar fi necesară o reformă substanţială a domeniului teatral care să permită concurenţa şi plata reală.
Cu puţin timp în urmă s-a încheiat Festivalul Naţional al Teatrului, cum aţi descrie ediţia de anul acesta?
Festivalul, conform uzanţelor, a folosit pentru selecţie şi organizare sistemul occidental, în care un selecţioner unic este şi director de festival şi îşi asumă întreaga răspundere. Mandatul este pe trei ani, timp în care îşi poate pune în valoare talentul organizatoric şi simţul de selecţioner. Bineînţeles că e dependent de calitatea stagiunii pe care o apreciază pentru festival, FNT punând în valoare, într-un fel de prezentare, spectacolele pe care directorul acestui festival le consideră ca fiind cele mai bune din anul anterior. Sigur, ca orice selecţie individuală, are şi o parte de subiectivism. Anul acesta şi-a încheiat mandatul doamna Alice Georgescu, iar ea a selectat ce a fost mai bun din stagiunea trecută după capul domniei sale. N-a fost cea mai bună stagiune posibilă, dar au fost văzute în Bucureşti multe spectacole de bună calitate.
Este prea devreme pentru a vă întreba despre Gala Premiilor UNITER de anul viitor?
Nu, nu e prea devreme. După succesul de anul acesta al Galei făcute la Iaşi, s-a oferit să ne găzduiască Teatrul Naţional din Târgu Mureş. Ne vom duce să vedem condiţiile pe care ni le oferă şi dacă sunt atât de bune încât să putem face acest efort, pentru că e un mare efort să duci toată caravana asta în alt oraş, cheltuielile se măresc şi aşa mai departe. În 2015, în mod sigur sala nouă a Teatrului Naţional din Bucureşti va fi gata şi vom face Gala aici, pentru că merită să o arătăm lumii întregi, va fi splendidă.
Dar până atunci, până în 2015, ce ne mai pregăteşte Teatrul Naţional Bucureşti?
Noi am încheiat stagiunea anului financiar 2013 cu premiere la fiecare sală nouă, ceea ce a fost, zic eu, un succes şi de marcă, şi de oportunitate. Sala Studio s-a deschis cu Revizorul de Gogol, Sala Pictură cu Micul infern de Mircea Ştefănescu, Sala Mică cu Omul care a văzut moartea de Victor Eftimiu, Sala Atelier cu Nebuni din dragoste de Sam Shepard şi ultima premieră va fi cea la a cărei punere în scenă lucrez eu acum, o comedie americană de Neil Simon cu titlul provizoriu Bârfe, zvonuri şi minciuni.
M-aţi surprins gândind împreună cu regizorii stagiunea viitoare, care, în mod logic, ar trebui să cuprindă mai multe spectacole decât am avut în 2013, adăugându-se o sală nouă. E de văzut dacă bugetul pe care îl vom primi va fi în concordanţă cu aceste ambiţii.
Teatrul românesc este considerat
printre cele mai bune din lume
Dar dumneavoastră ce ne mai pregătiţi?
Nu ştiu încă să vă spun. Am negocieri cu regizori şi din ţară, şi din străinătate, să vedem dacă mi se oferă şi un rol... A trebuit să refuz deocamdată ceea ce mi s-a oferit, fiind ocupat cu spectacolele pe care le pun în scenă. Anul viitor s-ar putea să intru şi eu în scenă. Dar nu-mi place să spun înainte. Am nişte gânduri, dar nu pot să le deconspir încă pentru că nu sunt 100% sigure.
Într-un alt interviu aţi declarat: „A fi român este o mândrie, nu un complex“. De ce aţi simţit nevoia să spuneţi asta?
Vorbeam despre ceea ce se spune despre români în lume, făcându-se confuzie între o categorie socială şi alta. În toate discursurile mele, cât am fost ministru, am povestit cum noi am ţinut piept Imperiului Otoman, aici, la gurile Dunării, salvând într-un fel Renaşterea occidentală. Pentru că, în afară de încercarea în care turcii au pierdut întreaga flotă în război cu Ducatul Veneţiei, ei n-au mai putut pătrunde adânc în Europa tocmai pentru că au fost prinşi de noi aici. Un alt exemplu pe care l-am dat a fost că în 1601, anul premierei lui Hamlet – se ajunsese la Hamlet ca la apogeul culturii teatrale şi poetice europene –, Mihai Viteazul făcea prima unire a Principatelor. Iar prima oară când s-a auzit de teatru în România a fost abia în sec. XIX. Diferenţa de istorie şi experienţă teatrală între Europa de Vest, vezi Anglia, şi partea de Est, vezi România, este de câteva sute de ani şi, totuşi, teatrul românesc este considerat printre cele mai bune din lume.
Asta pentru că arta spectacolului în România a ajuns la nişte performanţe uriaşe. Deci, până la urmă, în lucrurile astea nu mai contează diferenţele, contează punerea în valoare a talentului cu care se naşte omul. Or, talentul este întotdeauna o formă de expresie care ţine cont de evoluţia societăţii propriu-zise.
Dacă nu aţi fi fost actor, ce aţi fi fost?
În mod sigur aş fi intrat la Litere. Eu mă pregătisem atunci pentru Litere şi culmea a fost că cele două subiecte de la examenul scris au fost cele două pentru care eram cel mai bine pregătit şi cred că aş fi intrat. Mi-am păstrat această „dependenţă“ de limba literară pe care o descopăr mereu şi pentru care am un anume cult care mă obligă să mă duc la izvoare. Sunt un mare cercetător al manuscriselor lui Eminescu, unde găsesc foarte multe resurse pentru tot ce fac pe scenă. Probabil că preocupările din tinereţe care mă îndreptau către Litere se recunosc şi acum în ceea ce fac.
Aţi jucat în multe locuri, atât în ţară cât şi în străinătate. Care este scena pe care vă simţiţi cel mai bine?
Cel mai bine m-am simţit pe scena Teatrului Bulandra, la Sala Grădina Icoanei. Când am lucrat spectacolele cu Ciulei – Furtuna, Elisabeta I, Azilul de noapte, dar în special când am jucat Hamlet în regia lui Tocilescu.
Care consideraţi că este cel mai greu rol din carieră?
Toate rolurile sunt dificile, nici unul nu este mai uşor decât altul. Aparent, zici că unul e mai uşor, dar nu-i adevărat, deoarece pentru fiecare trebuie să găseşti resursele adevărului personajului respectiv. Sigur că cel mai dificil pe toate planurile a fost Hamlet, dar la fel de dificile pentru mine şi în alt fel complicate ca destine de personaj au fost rolul Actorului din Azilul de noapte sau Bufonul din A douăsprezecea noapte. Personaje care aparent erau contre-emploi pentru mine şi pe care le-am făcut cu mare drag ca personaje de compoziţie. Aş putea spune ca Octavian Cotescu: în viaţa unui actor nu-i important un rol sau altul, ci media valorică a tuturor rolurilor pe care le joacă. Adică, nu trebuie să scazi sub un anumit standard de calitate pe care ar trebui să-l ai tot timpul.
Ar fi necesară o reformă substanţială
a domeniului teatral care să permită concurenţa şi plata reală
Ce aţi dori să rămână mai pregnant în memoria publică: Ion Caramitru actorul sau omul implicat în viaţa socială, politică şi culturală?
Ce s-a întâmplat în ‘89 a fost un lucru pe care eu l-am sperat şi care ne-a schimbat tuturor existenţa, dar mie în mod special. În miezul fierbinte al lucrurilor de atunci, a trebuit să iau hotărârea rapidă de a mai rămâne în sfera puterii o vreme. În mai ‘90, mi-am dat demisia din orice funcţie publică, după ce am realizat încercarea unora de a renaşte un comunism îmbrăcat în alte haine. M-am întors la teatru în mai 1990 şi aşa a rămas de atunci şi până acum, cu excepţia perioadei de ministeriat.
Ce vreau eu să rămână după mine? Habar n-am ce vreau. Viaţa în artă, mai ales în teatru, e perisabilă. Noi nu avem şansa pe care o au pictorii sau compozitorii de a lăsa în urmă produsul artei noastre, care prin învechire poate câştiga virtuţi noi. Noi murim în fiecare seară pe scenă, şi la propriu, şi la figurat. Mai lăsăm nişte filme, dar filmele la rândul lor sunt perisabile ca tehnică. Singura şansă e să rămâi cu filmele tale în arhiva naţională de filme şi, din când în când, să mai vrea cineva să te vadă. Dar vă întreb, ce vă mai spun dumneavoastră nume ca George Vraca, George Calboreanu, Ion Manolescu, chiar Toma Caragiu? Oamenii ăştia ţi-au rămas poate ca nume, dar ca impact de contact cu un artist n-ai ce să invoci, pentru că ei nu mai există, ei sunt vii când sunt pe scenă. @sta e şi farmecul, şi disperarea meseriei noastre.
Ce iubiţi mai mult: teatrul sau filmul?
Toţi actorii vor răspunde poate la unison că iubesc mai mult teatrul pentru că eşti în contact nemijlocit cu publicul şi în fiecare seară trebuie să fii proaspăt, viu, atent şi creator. La film, tehnica e cu totul alta, trebuie să îţi impui un alt stil de lucru, pe bucăţele, care se vor lipi la urmă la montaj, dar care-ţi dă un alt tip de satisfacţie şi care imortalizează ceea ce faci pe veşnicie. Amândouă sunt importante, amândouă au farmecul lor, amândouă merită făcute, fără să zici că una e mai importantă ca alta. Dar, răspunzând subiectiv, aleg teatrul pentru că este mai viu şi mai atractiv.
De ce calităţi are nevoie un bun actor?
Ca să răspund la această întrebare ar trebui să definească cineva mai clar talentul. Or, exact talentul nu poate fi definit. Iar când vorbeşti despre artişti, vorbeşti despre talentul lor care e într-un anume fel, are o anumită culoare, are o anumită lungime de undă, un anumit farmec, care nu poate fi imitat sau cumpărat sau presupus, ci trebuie să existe ca atare. De exemplu, sunt oameni care se nasc cu ureche muzicală perfectă. Cui să-i mulţumim? Lui Dumnezeu, nu? Şi eu aş vrea să am ureche muzicală perfectă, dar nu o am, şi atunci mi-am cultivat auzul muzical, dar dacă m-aş fi născut cu ureche muzicală perfectă, cine ştie ce mare compozitor aş fi fost. Aşa, n-am decât să muncesc de dimineaţa până seara să-mi şlefuiesc bruma de talent pe care-o am, să-mi câştig o tehnică superioară, să fac apel la cultura generală, de care trebuie să mă apropii în mod obligatoriu, să am părerea mea despre viaţă, s-o trăiesc cât mai intens, ca să ştiu ce înseamnă sentimentele mari ale omului; de aici, din zonele astea, se alimentează talentul.
Aţi avut modele de-a lungul carierei?
Sigur că da, pe diferite planuri: pentru gândire şi pentru speculaţie artistică, pe Liviu Ciulei, pentru tehnică actoricească şi farmec personal, pe Toma Caragiu, pentru glasul lui minunat şi pentru modul în care rostea rolurile sau poeziile, pe George Vraca, pentru capacitatea extraordinară de a sintetiza ceea ce este esenţial în teatru, pe Dinică. La fiecare am putut să admir ceva şi să fur ceva de la ei. Sunt meserii care se fură astea ale noastre. Se fură dacă pricepi care sunt resursele folosite de actorul pe care-l admiri, pentru a atinge personajul pe care-l joacă.
Ce sfaturi i-aţi da unui tânăr actor?
Să citească mult, cât mai mult cu putinţă, să se ducă pe unde poate să rostească versuri – la studenţi, la adunări –, să caute să se exprime pe el însuşi când rosteşte un text, nu pur şi simplu textul respectiv, să facă cât mai mult teatru şi să nu renunţe niciodată.
Ştiţi numărul spectacolelor în care aţi jucat?
Nu-l ştiu. Cred că am jucat în vreo 50 de filme şi vreo 60-70 de roluri, cel puţin. Oricum, e-o viaţă de om.
Dintre premiile şi distincţiile primite, de care sunteţi cel mai mândru?
Pe linie social-politică, cele mai mari bucurii mi le-a creat decoraţia primită din Franţa, de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, sau decoraţia britanică Ordinul Imperiului Britanic, oferită de Regina Elisabeta. Dar poate cel mai emoţionant lucru a fost când, acum câţiva ani, la Londra, la o masă rotundă la care au participat cei mai importanţi critici de teatru din Marea Britanie, directori de festivaluri şi directori de teatre, s-a făcut o analiză a tuturor interpreţilor din lume care l-au jucat pe Hamlet şi au fost apreciaţi. Sunt şi eu pe o listă scurtă a celor mai buni interpreţi ai lui Hamlet ai tuturor timpurilor. A fost o anchetă făcută şi publicată de revista Times şi m-am trezit şi eu acolo, ceea ce m-a bucurat foarte mult.
Filmul meu de vârf cred că rămâne Luchian, un film despre pictorul Luchian, în care am jucat rolul principal şi pentru care am primit un premiu prestigios în România: Premiul Special al Juriului pentru interpretare la Festivalul de Film de la Costineşti.
Cum vă raportaţi la comunitatea de aromâni din care faceţi parte?
Mă raportez ca român. Eu sunt aromân 100% şi român de asemenea 100%. Noi, aromânii, suntem mai români decât românii, aşa cum a spus Petre Ţuţea, apreciind modul în care aromânii au rezistat şi s-au manifestat în puşcăriile comuniste. Noi suntem ramura sud-dunăreană a românismului. Aromânii au plecat în transhumanţă şi s-au stabilit în zonele din Balcani, acolo s-au dezvoltat şi au întreţinut cu ajutorul statului român identitatea românească prin şcoli şi licee româneşti şi prin biserici cu preoţi români. Nu cred că există o zonă mai curată de influenţe străine în sânge decât aromânii, care au trăit în Balcani de sute de ani. Ei nu s-au amestecat acolo, au ţinut la identitatea lor românească şi au avut grijă să nu răspundă la provocările celorlalte popoare cu care convieţuiau şi şi-au păstrat identitatea şi sângele român. Au păstrat departe de ţara mamă toate sentimentele în baza cărora se considerau români.
Ca să ajungem acum, în sec. XXI, în ipostaza de a ne lupta cu unii dintre ai noştri care vor musai să se declare minoritate naţională în România. Ceea ce este o prostie incomensurabilă şi o trădare a unui adevăr pentru care au luptat bunicii şi străbunicii celor care agită această idee.
Interviu cu ION CARAMITRU, director al Teatrului Naţional Bucureşti, realizat de Andreea Chebac