Pe aceeași temă
Romanul Ioanei Pârvulescu Viitorul începe luni (2012) este o carte a trecutei Belle-Époque româneşti de pe la 1900, redescoperită sau reinventată de către o scriitoare cu apetit pentru arheologia afectivă. De câtva timp angajată în cercetări de istorie literară şi nu numai asupra secolului XIX, autoarea aduce în romanele ei recente produsul reflecţiei asupra temelor implicate de materia studiului său: timpul, memoria, nostalgia, intimitatea şi, în fine, puterea ficţiunii de a vorbi despre toate acestea. Rezultatul este unul de toată isprava: Ioana Pârvulescu ocupă un loc special în seria romancierilor contemporani, prin plaja sa tematică unică, dar şi prin calitatea meditaţiei asupra unor chestiuni de maximă importanţă literară.
Şi noul titlu, ca şi cel de mai înainte, cuprinde o referire dublă la timp, subliniindu-i durata lungă, colectivă, depersonalizată („viitorul“) şi caracterul momentan, instantaneul intim, cu un ton şi o atmosferă unice şi personale (ziua săptămânii). Dialogul dintre aceste două moduri ale temporalităţii este, de fapt, pariul romanului de faţă. Încercarea de a-l situa pe unul în raport cu celălalt, de a le studia compatibilitatea şi, poate, de a le împăca în final e una dintre marile provocări pe care trebuie să şi le asume un roman angajat pe calea recompunerii unui timp istoric. El trebuie să facă altceva decât muncă de reconstituire factologică (deşi nici aceasta nu poate să lipsească), şi anume să caute a recupera dimensiunea interioară a epocii trecute, să regăsească „timpul pierdut“, să cerceteze latura sa de „umanitate“, cu ciudăţeniile şi cu firescul ei. Romanul poate sonda în istoria vieţii interioare aşa cum istoria însăşi rareori o face, inventariind forme stranii şi spectaculoase ale intimităţii şi, eventual, atrăgând atenţia cititorului contemporan, măcar puţin, la ciudăţeniile incluse în propria definiţie a „firescului“.
Istoriile bucureştene din Viaţa începe vineri (cartea anterioară, publicată în 2009) sunt continuate în noul roman, la o distanţă de doar două luni, pe parcursul a şapte zile, de la 23 februarie până la 1 martie 1898. Timp suficient pentru ca cititorul să se refamiliarizeze cu figurile doctorului Margulis şi a familiei sale, a micului comisionar Nicu, a fraţilor Pavel şi Peppin Mirto şi a redacţiei de la ziarul „Universul“, galerie completată cu subprefectul poliţiei capitalei Vasile Boerescu şi cu doctorul Dimitrie Gerota, faimos mai ales datorită unei pledoarii împotriva purtării corsetelor în faţa unui public scandalizat, de ambele sexe, la Ateneul Român. Multe evenimente notabile ale vremii sunt rechemate în această carte cu excelent background documentar, de pildă, moartea lui Alecu Beldiman, înlocuit ca director al ziarului „Adevărul“ de Constantin Mille, sau atentatul asupra lui Carol I întreprins de Preda Fântâneru. În jurul acestora, romanciera imaginează o reţea de întâmplări care modifică istoria, subordonând-o ficţiunii. Nefericirea de romancier aspirant a lui Pavel Mirto, altfel gazetar la „Universul“, nedumeririle comisionarului Nicu, dificultăţile financiare ale doctorului Leon Margulis şi jocurile intelectuale ale generalului Algiu condimentează romanul, transformându-l dintr-o reconstituire istorică într-o creaţie de atmosferă. Mai importantă decât soarta organizaţiei socialiste de terorişti (camuflată drept „Casa de Comerţ Albina“) care acţionează în Bucureştiul anului 1898 este analiza timidităţii erotice masculine, prezentarea reveriilor asupra viitorului dintr-o epocă lăsată în urmă, detaliile fine despre cărţi, ziare şi odăi, despre dejunuri şi veşminte de demult.
Lumea din roman trăieşte mai mici sau mai mari drame personale, care ocolesc naraţiunea istorică din care au făcut, cândva, parte. Visul mărturisit al majorităţii personajelor de a trăi într-un viitor îndepărtat, în care totul va fi „altfel“, este poate reflexul unei epoci considerate în mod fundamental optimistă, dar totodată şi semnul dorinţei de independenţă a fiecăruia dintre eroi faţă de lumea pozitivă în care îşi duc existenţa. Într-un episod al cărţii, Iulia Margulis, o domnişoară de la 1898 care citeşte Vanity Fair (cartea, nu revista), călătoreşte în „viitorul“ de azi, refăcând astfel în sens invers o călătorie simetrică din romanul anterior. Iar romancierul aspirant Pavel Mirto scrie, coincidenţă, la un roman ce se va intitula Viitorul începe luni. Titlul conţine nemulţumirea cu sine şi nerăbdarea de a deveni altceva a unei epoci pe care cititorul o priveşte acum cu nostalgie, ca pe un moment de fericire care ar fi meritat să fie îngheţat acolo în trecut, ca să nu se degradeze, să nu se ruineze. E un paradox al percepţiei temporalităţii pe care romanul îl oferă spre reflecţie.
O dimensiune inedită a romanului Ioanei Pârvulescu este povestea poliţistă a organizaţiei secrete de anarhişti care vrea să-l ucidă pe rege. Autoarea s-a jucat de-a intriga poliţistă şi în romanul anterior, folosind-o ca pe o pistă falsă întru seducerea cititorului comod, gata oricând de o istorisire cu cheia la sfârşit. În cartea de faţă, intriga poliţistă există cu adevărat şi e urmărită cu tot dinadinsul, chiar dacă iţele ei sunt evidente încă de la început. Un răuvoitor ar putea spune că romanciera a acceptat regula jocului, venind în întâmpinarea cititorului leneş. Eu cred mai degrabă că intriga poliţistă, cu borfaşi precum Fane Inelaru, cu poliţai sumbri precum Carbonarul şi cu conspiratoare ca Elenuţa, reprezintă o tentativă a autoarei de a introduce în literatura ei ceva ce lipsea cu desăvârşire din cartea anterioară, şi anume Răul, într-o formă a lui oarecare. Însă tipul de roman pe care îl scrie Ioana Pârvulescu nu permite astfel de intervenţii. Răul şi cazuistica morală ţin de o altă literatură decât romanul nostalgic, de problematizare intelectuală subţire, din Viitorul începe luni. Nu pentru intrigă se citeşte cartea de faţă.
Dimensiunea meta- nu avea cum să lipsească din compoziţia acestei cărţi. Autoarea se foloseşte de bogatul instrumentar accesibil unui profesor de literatură pentru a crea un metaroman care stimulează interesul cititorului doritor de teorie literară în acţiune, şi nu doar de „povestire“ pur şi simplu. Doar că Viitorul începe luni nu e un leviatan romanesc postmodern, un Moby Dick narativ care a înghiţit de toate, într-o aglomeraţie şi cu o densitate marcând dimensiunile colosale ale ambiţiei creatoare. Aş spune mai degrabă că romanul Ioanei Pârvulescu pare o mică bijuterie, ale cărei dimensiuni modeste dirijează atenţia privitorului spre rafinamentul miniaturistului care a lucrat-o. Cititorul va fi fascinat de farmecul retro al reconstituirii, de tot ceea ce apare în roman ca aparţinând unei epoci dispărute. Dar interesul cărţii stă mai cu seamă în jocul ei de oglinzi între atunci şi acum. Romanul are o identitate hibridă, vorbind despre lumea „cuminte“, timidă şi retractilă de pe la 1900 cu mijloacele unei naraţiuni postmoderne. Pe lângă amintirea lumii de demult, el include şi ingeniul tehnic al unei alte epoci, a cărei glorie stă în capacitatea de a-şi aduce aminte.
Ioana Pârvulescu, Viitorul începe luni, roman, Bucureşti, Humanitas, 2012