Pe aceeași temă
Proiectul Parcul de utilitate publică Ion Creangă, al Primăriei Sectorului 2, selectat în primele 100 de proiecte regionale de bună practică, la nivelul Uniunii Europene
Prezent la Bruxelles, primarul Neculai Onţanu a prezentat luni, 14 octombrie a.c., la reuniunea organizată în cadrul evenimentului Open Days – Săptămâna regiunilor şi oraşelor europene, cele zece proiecte ale Primăriei Sectorului 2 din Bucureşti în valoare de 39.737.645 de euro care au fost finanţate din Fondurile Structurale ale Uniunii Europene, dintre care proiectul Parcul de utilitate publică Ion Creangă a fost selectat în primele 100 de proiecte regionale ca exemplu de bună practică la nivelul european.
Proiectele Primăriei Sectorului 2 finanţate prin programul operaţional regional
I. Axa Prioritară 1 – Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere
Domeniul major de intervenţie – Planuri integrate de dezvoltare urbană
Sub-domeniul: Centre urbane: 7 proiecte în valoare totală de 12.354.651 de euro
II. Axa Prioritară 3 – Îmbunătăţirea infrastructurii sociale
Domeniul major de intervenţie – Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea infrastructurii preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formare profesională continuă: 2 proiecte în valoare totală de 13.033.424 de euro
III. Axa Prioritară 5 – Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului
Domeniul major de intervenţie – Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale şi creşterea calităţii serviciilor turistice: 1 proiect în valoare totală de 14.349.572 de euro
Total: 10 proiecte cu valoarea de 39.737.645 de euro
Dintre cele zece proiecte finanţate, proiectul Crearea Parcului de utilitate publică Ion Creangă din Sectorul 2, implementat cu finanţare europeană – Regio –, a fost selecţionat ca un exemplu de bună practică la nivel european.
În cadrul proiectului de înfiinţare a Parcului Ion Creangă, din cartierul cu acelaşi nume, un teren viran în suprafaţă de 1,96 ha şi plin de gunoaie a fost transformat într-un superb parc modern.
Valoarea totală a proiectului a fost de 2.156.680 de euro.
În cursul reuniunii, reprezentanţii instituţiilor responsabile pentru alocarea fondurilor europene au remarcat profesionalismul demonstrat de Primăria Sectorului 2 din Bucureşti, care a reuşit să fie printre cele mai performante instituţii în accesarea şi obţinerea de fonduri de la Uniunea Europeană, având selecţionate cele mai multe proiecte structurale.
Participanţii la reuniune, reprezentanţi ai României în Parlamentul European şi în structurile Uniunii Europene, au prezentat modalităţile de abordare a perioadei de programare 2014 – 2020 pentru accesarea fondurilor europene.
Specialiştii Uniunii Europene au relevat necesitatea ca România să fie pregătită să propună cât mai multe proiecte care să se încadreze în Strategia de finanţare pentru perioada 2014 – 2020.
Din acest punct de vedere, Regiunea de Dezvoltare Bucureşti – Ilfov va beneficia de alocări mai mici, având în vedere că Regiunea a intrat în rândul acelor zone europene care au un PIB mai mare cu 10% decât media europeană.
Este de remarcat faptul că România a transmis vineri, 11 octombrie a.c., la Uniunea Europeană propunerile pentru Acordul Cadru de Finanţare, care va intra în negocieri şi va fi semnat în luna noiembrie a.c.
Din acest punct de vedere, Regiunea de Dezvoltare Bucureşti – Ilfov este eligibilă în special pentru câteva categorii de proiecte tematice care privesc în primul rând eficienţa energetică; cercetare, dezvoltare, inovare; incluziune socială pentru persoanele aflate în risc social ş.a.
Din acest punct de vedere, primarul Sectorului 2 a şi făcut demersurile necesare încă din lunile iulie şi august a.c. pentru instruirea personalului cu noua Strategie de finanţare pentru perioada 2014 – 2020, prin care toţi consilierii locali, dar şi directorii primăriei s-au familiarizat atât cu constrângerile bugetare viitoare, cât şi cu categorii de posibile proiecte care s-ar putea încadra în noul design al noului program de fonduri europene.
Parcul Plumbuita, salvat de la retrocedare de Primăria Sectorului 2
Primăria Sectorului 2 a câştigat în instanţă, după o luptă de şase ani, procesul prin care samsarii imobiliari interesaţi să distrugă Parcul Plumbuita au încercat retrocedarea unei părţi considerabile din acest parc din sectorul 2.
Astfel, vineri, 8 noiembrie, prin decizia Curţii de Apel Bucureşti, a fost respinsă cererea de retrocedare a terenului din Parcul Plumbuita, care reprezintă unul dintre cele mai importante parcuri din această zonă cu o mare concentrare demografică.
Reamintim faptul că, începând cu anul 1999, a fost promovată pe rolul instanţelor de judecată acţiunea formulată de Bărbulescu Constantin şi continuată de succesorii acestuia, vizând restituirea unei suprafeţe de 6 ha de teren, situată în incinta Parcului Plumbuita, în contradictoriu cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Ulterior, au fost introduse în cauză şi alte instituţii, respectiv Administraţia Domeniului Public Sector 2 şi statul român prin Ministerul Finanţelor, iar acţiunea a fost restrânsă la suprafaţa de 37.282,16 mp.
La nivelul anului 2007, prin Decizia civilă nr. 339 din 15 mai 2007, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, în Dosarul nr. 39.012/2/2005 s-a dispus restituirea în natură către moştenitorii lui Bărbulescu Constantin a unei suprafeţe de teren de 3,728 ha, situată în Parcul Plumbuita.
În dosarul ce s-a aflat pe rolul instanţelor de judecată, Primăria Sectorului 2 nu a fost niciodată citată ca parte. Am aflat de acest dosar şi de amplasamentul restituit, după decizia instanţei, când beneficiarii hotărârii judecătoreşti au comunicat Primăriei Sectorului 2 soluţia prin corespondenţă, întrucât au sesizat că pe terenul în discuţie se executau lucrări de reabilitare a parcului.
Analizând actele transmise, inclusiv expertiza de identificare efectuată în dosar, precum şi documentele existente în evidenţa Serviciului Cadastru Fond Funciar al Primăriei Sectorului 2 Bucureşti, am constatat că terenul restituit a fost (parţial) greşit identificat, o parte din terenul restituit aparţinând altor persoane. De asemenea, au fost identificate o serie de documente ce atestau că întreaga suprafaţă de teren a făcut obiectul unei exproprieri pentru cauză de utilitate publică încă din anul 1943.
În acest context, primarul Neculai Onţanu a formulat cerere de intervenţie în interesul Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi Administraţiei Domeniului Public, dosarul având ca obiect recursul promovat împotriva deciziei de restituire a terenului din parc, care s-a aflat pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Au fost comunicate, totodată, şi actele ce demonstrează amplasamentul greşit al terenului restituit de către instanţa de apel, precum şi documente ce atestau existenţa titlului legal al statului asupra terenului restituit.
Astfel, la dosar, Primăria Sectorului 2 a identificat şi depus copie de pe Monitorul Oficial în care a fost publicată Legea 708 /27 octombrie 1943, privind declararea de utilitate publică a terenului în discuţie. În Anexă era inserată menţiunea că terenul din jurul Mănăstirii Plumbuita (perimetru ce include proprietatea reclamanţilor) „se va transforma într-un parc natural, plătindu-se şi costul exproprierilor“. În aplicarea legii, la nivelul Municipiului Bucureşti s-au derulat acţiunile pentru expropriere, autorul reclamanţilor fiind înscris în Tabloul întocmit, cuprinzând proprietăţile ce urmează a se expropria din regiunea Plumbuita Tei. La poziţia 3, nr. topografic 810, este înscrisă parcela de teren de 60.838 mp, proprietatea ing. Bărbulescu C, fiind stabilit chiar şi cuantumul despăgubirilor. A fost anexat acest tabel, ştampilat la nivelul compartimentului de specialitate ce funcţiona la acea vreme.
Astfel, proprietarii ar fi fost dublu despăgubiţi, o dată prin Legea 708/27 octombrie 1943 şi a doua oară acum, când au cerut în anul 1999 retrocedarea terenului.
Din compararea actelor de proprietate şi analiza planurilor vechi de delimitare a amplasamentelor, Primăria Sectorului 2 a constatat că amplasamentul real al proprietăţii reclamanţilor – moştenitorii lui C. Bărbulescu – se află, parţial, sub apele Lacului Plumbuita şi zona de protecţie a lacului şi, parţial, în zona afectată de investiţii pentru cauză de utilitate publică – Parcul Plumbuita.
Vineri, 8 noiembrie, prin decizia Curţii de Apel Bucureşti, a fost respinsă cererea de retrocedare a terenului din Parcul Plumbuita, în care s-a urmărit distrugerea spaţiului verde.
Primăria Sectorului 2 pune astfel capăt unui proces în care s-a urmărit distrugerea spaţiului verde din zona Plumbuita, parc gândit încă de acum 70 de ani, din perioada celui de-al doilea război mondial, ca zonă verde de utilitate publică pentru bucureşteni.