Pe aceeași temă
Deşi recent, în ziua de 21 mai 2013, s-au împlinit 22 de ani de la asasinarea încă neelucidată a marelui savant Ioan Petru Culianu, charisma sa nu s-a istovit, ci ne urmăreşte obstinat. Dovadă stau numeroasele exegeze ce-i sunt închinate, caracterul stimulativ al întrebărilor pe care le-a ridicat, al problematicii pe care a îmbrăţişat-o de o manieră vizionară. Unul dintre volumele de referinţă despre gândirea lui Culianu este Ultimul Culianu de Horia-Roman Patapievici, apărut la Ed. Humanitas în 2010, o carte ce reuşeşte să fie unitară prin ordonarea şi rescrierea unei suite de articole, studii, prefeţe, conferinţe realizate de autor între anii 1994–2003. Rezultatul acestui travaliu, care impresionează şi prin investiţia de sine (în sensul emoţiei şi mărturisirii unei filiaţii), este însă nu doar o sinteză comprehensivă a gândirii lui I.P. Culianu, ci şi refacerea pasionată a traseului intelectual ce l-a condus pe acest savant de la statutul de învăţat erudit „de tip Wartburg“ („tânărul Culianu“) la acela de „şaman al propriei opere“, ce descoperise o mathesis universalis pe care dorea să o împărtăşească întregii lumi, nu doar mediului academic („ultimul Culianu“). Ceea ce autorului îi reuşeşte cu brio este, nu în ultimul rând, să redea profilul unui om fabulos, care realizează fără nicio sforţare ori stridenţă şi, mai mult, cu titlu de intensă asumare personală joncţiunea cu un mod imemorial de a gândi, situându-se, firesc, în prelungirea Renaşterii şi a antichităţii cugetului omenesc.
H.-R. Patapievici punctează existenţa unei cezuri (pătrundere luciferică a gânditorului individual într-un spaţiu interzis, bine păzit de principiul Absolut) şi a unei cenzuri transcendentale (noţiune preluată de la Lucian Blaga), pedepsitoare a acestei intruziuni, amuţindu-l pentru totdeauna pe intrus, prin nebunie (Nietzsche, cazul cel mai flagrant), moarte sau tăcere. Intervalul de cezură ar fi plasat în perioada 1986–1990 a gândirii lui Culianu, radicalizată din ce în ce. Cezura ar fi deci o fantă revelatorie prin care un gânditor de excepţie priveşte într-o altă dimensiune, astfel încât realul mentalităţii comune (mentalul aferent acesteia) îi apare ca un spaţiu bidimensional faţă de unul tri- sau multidimensional (de tip spaţiu Hilbert), brusc ivit înainte-i. Cenzura, pe de altă parte, este acel baraj ce limitează atât accesul deplin la adevărul ultim, cât mai ales putinţa ori îndreptăţirea de a-l împărtăşi public, de a-l face inteligibil (cap. I).
În această aventură iniţiatică, I.P. Culianu a pornit de la ipostaza pe care o socotea ideală, a magicianului renascentist. Renaşterea italiană suportase, tocmai în momentul în care părea să aibă ceva suprem de destăinuit, acţiunea ireversibilă a unei cenzuri nimicitoare: Reforma şi Contrareforma, în principiu opuse, dar de comun acord în acest caz, i-au ucis partea fantasmatică, hotărând destinul european drept unul al triumfului ştiinţei – devenită, în chip abuziv, unică garantă şi reprezentantă a raţiunii umane. H.-R. Patapievici prezintă modul în care, bazat pe contribuţiile unor iluştri cercetători ai istoriei culturii, precum D.P. Walker, Robert Klein, Frances A. Yates ori Paolo Rossi, şi convins, încă din adolescenţă, de realitatea plurivocităţii (era un fan al lui Borges cu ale sale „cărări ce se bifurcă“), Culianu a definit altfel profilul omului renascentist al culturii înalte: nu doar ca pe unul umanist, ci ca pe unul, complex, al unui magician, versat în ştiinţele tradiţionale. El considera magia o ştiinţă în sens tare (p. 174–5), nu doar o curiozitate marginală, aşa cum fusese privită după castrarea impusă de Reformă şi Contrareformă, şi a redat-o culturii europene în toată demnitatea ei, ca pe un redutabil instrument de cunoaştere, tehnică de investigare a lumii şi a sufletului, complementară ştiinţei postcarteziene, nu mai puţin valoroasă. Este etapa de până la Iocari serio, carte de răscruce între „tânărul“ şi „ultimul Culianu“ (cap. III).
După întrebarea referitoare la cum ar trebui să arate subiectul cunoscător pentru ca magia să nu fie o superstiţie (p. 176), observând un fapt esenţial, anume că modernitatea s-a produs printr-o schimbare de imaginar, Culianu a lăsat la o parte chestiunea magicianului şi s-a concentrat asupra generării, în mintea umană, a formelor culturii (religie, filosofie, ştiinţă, magie etc.). Deja în The Tree of Gnosis (Arborele Gnozei), lucrare ce aparţine „ultimului Culianu“, faptul religios propriu-zis, ca obiect al istoriei religiilor, trece în plan secund, în favoarea unei scheme computaţionale vide a operaţiilor minţii, echivalând toate formele de cunoaştere umană, iar adevărul explicaţiilor, relativizat, face loc adevărului operaţiilor, devenit esenţial (cap. II).
Important de remarcat este că, de-a lungul scurtei dar fulminantei sale cariere, I.P. Culianu a rămas fidel unei idei de al cărei posibil anacronism nu s-a temut: preeminenţa intelectului, a minţii, asupra realităţii vizibile, idealism inspirator care i-a şi revelat uimitoarele sale descoperiri. Revoluţia ştiinţifică e, aşadar, numai o consecinţă, iar nu cauza revoluţiei ontologice trăită de umanitate începând cu timpurile premodernităţii (sec. XII). Imaginea universului nu a fost schimbată de ştiinţă, ci de speculaţia teologică (p. 194). Acest lucru, subliniază autorul, a mai fost afirmat şi de alţi savanţi, înainte sau concomitent cu I.P. Culianu, dar noutatea introdusă de el constă în aceea că apariţia unei noi ştiinţe, determinată de o schimbare de ontologie, se datorează solidarităţii tuturor formelor spiritului cu dezvoltare completă, principiu statuat în detaliu în schiţa pentru volumul neterminat A History of Mind. Volume I. Sunt descrise aici şapte principii definitorii pentru „ultimul Culianu“: unitatea absolută a minţii omeneşti, afirmaţia că tot ce e mental (y compris, cultura) se supune modului de operare al minţii, generarea tuturor fenomenelor potrivit unor reguli de opţiune binară, plecând de la câteva afirmaţii ontologice elementare, inseparabilitatea, în minte, a procesului de generare a diverselor sisteme, tendinţa oricărui proces infinit de a acoperi toate consecinţele compatibile cu posibilităţile sale de generare, caracterul de „hartă a minţii“ al oricărui sistem complet dezvoltat, ca şi coincidenţa, la infinit, a tuturor sistemelor.
Aşadar, toate formele culturii i-au apărut lui Culianu ca fiind produse, prin combinare, de un sistem binar de generare a tuturor opţiunilor posibile cu date simple de input. Sistemul de generare se bucura de trăsătura de a fi universal, propriu tuturor minţilor omeneşti, în vreme ce ipotezele de pornire puteau fi, şi erau, de regulă, „contextuale“ (p. 176). Culianu plasează în mental toate fenomenele istorice, dovedind importanţa ce o acorda diacroniei: istoria este, după el, locul tragic al mutilării obiectelor mentale (recte, obiectele culturii), ce au o existenţă ideală şi liberă, în spaţiul lor logic, dar sunt perturbate de îndată ce se ivesc în lume, adică sub incidenţa jocurilor de putere ale realului. Istoria, la urma urmei, era, credea Culianu, o competiţie între opţiuni ontologice, un ansamblu de lumi mentale divergente, fiinţând laolaltă dar şi ameninţate, în dreptul plăcilor tectonice, de alte tipuri de gândiri. Esenţa misterului creaţiei divine este însă jocul (o metaforă de criptare). Tema ludus mundi este esenţială în gândirea sa, morfodinamica tuturor sistemelor de gândire putând fi închipuită ca o tablă de joc a transformărilor (p. 118). Poate de aici şi înclinaţia sa specială pentru Renaştere – model de lume unde exista ştiinţa manipulării fantasmelor, cu intenţia chiar de a juca jocul lumii (p. 122–4). Mintea umană se recunoaşte în joc, de unde fascinaţia ei pentru acesta, iar moartea lui Culianu, indicând limita gândirii moderne, este o dovadă a adevărului teoriei sale (ea a fost consonantă şi cu povestirea sa borgesiană favorită, Moartea şi busola, unde Lönnrot e asasinat tocmai din cauza hiperinteligenţei sale).
Monismul metodologic tipic lui Culianu a făcut apel la teoria haosului ori la geometria obiectelor fractale, aflând definiţii matematice adecvate oricăror forme de existenţă, uşor de creat unele din altele, conform unor operaţii punctuale, astfel încât savantul a căpătat convingerea de nestrămutat că totul poate fi explicat în termeni de mind games (jocuri ale minţii). De o excepţională importanţă în economia volumului lui H.-R. Patapievici este capitolul IV, dedicat lucrărilor rămase în stadiu de proiect ale lui Culianu, unde aflăm dezvoltări neechivoce ale concepţiilor acestuia. Raymundus Lullus este alt gânditor favorit, cel ce i-a sugerat posibilitatea permutaţiilor infinite, ducând până la originile creaţiei, odată cu încercarea de a explica, totodată, lumea şi cuvintele – vădite drept consubstanţiale. Pe bună dreptate se întreabă H.-R. Patapievici dacă acest „instrumentar transdisciplinar“ apt să depăşească toate disputele cognitive nu înseamnă cumva intrarea într-o altă dimensiune – a minţii? a lumii? – fiindu-i vădit că aceste soluţii ale lui Culianu „trimit dincolo de lume“. Uimitoarea şi, de ce nu, emoţionanta concluzie a lui Culianu este că absolut toate formele de cunoaştere sunt credinţe, deci sunt, în fond, religioase (p. 137).
Culianu a epuizat, într-adevăr, de o manieră fascinantă, posibilităţile de cunoaştere strict omeneşti, ajungând în punctul zero, acolo unde străvechile ştiinţe spirituale clarificaseră demult că totul este mental, în vreme ce divinul este dincolo de minte, în dimensiunea strict spirituală. Mă întreb dacă nu cumva Culianu şi-a făcut demonstraţia tocmai în spiritul culturii ştiinţifice de tip antifantasmatic (la care nu adera de fapt), eludând chiar subiectivitatea. Poate fi aflat divinul astfel, poate fi obiectivat, apucat în termenii ştiinţei, ca un obiect exterior fiinţei umane? Credem că nu. El se iveşte de la sine după moartea ego-ului. Indiferent de epocă, adevărul metafizic nu s-a modificat. De aceea, nu aderăm la concluzia pesimistă a acestei minunate cărţi: „noi am recăzut în întuneric. Bâjbâim, complet lipsiţi de geniu“. În spiritul frondeur şi pluralist al lui Culianu, socotim că investigaţia filosofică şi spirituală este datoria fiecărui om şi poate începe de la capăt, cu deplină îndreptăţire, mereu.
Horia-Roman Patapievici, Ultimul Culianu, Editura Humanitas, 2010