Pe aceeași temă
Orasul detestat si iubit
Din punct de vedere arhitectonic si edilitar, orasul Bucuresti se prezinta ca o
interesanta aberatie. Situat intr-o campie inospitaliera, zguduit iarna de
crivat si parjolit vara de calduri sahariene, el nu s-a construit in jurul
vreunei forme de relief proeminente si nici pe malul unui rau maiestuos; nici o
cetate antica sau medievala n-a reprezentat samburele viitoarei asezari
moderne. Inaltata la intamplare de catre turci doar pentru a constitui o etapa
necesara in drumul de la Targoviste la Dunare, actuala Capitala a Romaniei n-a
fost multa vreme decat o grupare de mahalale traindu-si fiecare viata proprie.
Termenul consacrat pentru denumirea orasului trebuie perceput ca un substantiv
la plural: exista mai multi "Bucuresti", atatia cate mahalale bucurestene
adunate impreuna exista; le lipseste insa acestor aglomerari umane o unitate
adanca si perceptibila.
Vechiul Regat avea orase construite concentric, bucurandu-se de o viata si de
un stil proprii - indiferent daca ele se numeau Iasi, Braila, Targoviste, Craiova
sau Constanta. Pentru a nu mai vorbi de Transilvania, Banat si Bucovina, unde
sub forma concentrica s-au sedimentat toate asezarile urbane semnificative. N-a
fost insa si cazul Bucurestilor. Daca asa stau lucrurile, ce a facut ca orasul
lui Bucur sa ramana Capitala a tuturor romanilor? Dincolo de semnificatia lui
economica, industriala si comerciala, care comporta analize separate, nu ar fi
exagerat sa afirmam ca Bucurestii sunt astazi rodul unei magii mai degraba
culturale. Parca pentru a contracara eficient o carenta istorica grava, o clima
oribila si un peisaj dezolant, bucurestenii si-au construit (cu deosebire in
ultimele doua secole) o mitologie proprie. Ea nu porneste de la personalitatea
vreunui fondator legendar, nici de la regandirea moderna a vreunei cetati
stravechi: mitologia bucuresteana s-a format prin contributia constienta a unor
scriitori, istorici si ganditori. De la ultimii cronicari intarziati, la
inceputul secolului al XIX-lea, continuand cu proza lui Heliade-Radulescu,
poeziile lui Anton Pann, romanele "de mistere" de la jumatatea
secolului si ajungandu-se la Scrisorile lui Ion Ghica ori proza lui I.L.
Caragiale, s-a format, de-a lungul unui singur secol, o "imagine a
Bucurestilor" avand fara indoiala legaturi cu realitatea, dar reprezentand
deja o hiperrealitate spirituala. Marii scriitori ai secolului urmator, ai
secolului al XX-lea, preluau entitatea numita "Bucuresti" ca pe o
mostenire deja constituita si o imbogateau spectaculos. Atractia pentru
Bucuresti devine, treptat, aproape maladiva si se insinueaza mai ales in
constiinta prozatorilor: fie ca ei venereaza orasul (ca Hortensia
Papadat-Bengescu, Camil Petrescu ori Mateiu Caragiale), fie ca se complac in
a-l blestema (Cezar Petrescu, Liviu Rebreanu si Ionel Teodoreanu), nimeni nu-i
ramane indiferent si nu se sustrage magiei colective. La 1940, "figura
bucuresteana" se afla deja inscrisa in proza romaneasca de fictiune; unii
dintre cei mai buni prozatori contemporani au speculat aceasta
"figura" chiar si in conditiile vitrege ale realismului socialist.
A defini semnificatia completa a mitului bucurestean - iata un proiect excesiv
de amplu. Sa spunem doar ca, in acest oras extrem de intins, pe langa valahii
si tiganii locali, si-au dat intalnire oameni sositi din cele patru vanturi:
sarbi si bulgari fugiti din calea turcilor, greci si armeni care si-au cautat
aici norocul, evrei veniti din Galitia, unguri si nemti veniti din Ardeal, apoi
italieni, francezi, rusi, polonezi etc., plecati din tarile lor din cauza
mizeriei sau a persecutiilor politice; odata ajunsi pe malurile Dambovitei,
s-au fixat aici ca pe un taram al fagaduintei. Intr-adevar, "cine bea nu
se mai duce", cu toata ca apa Dambovitei este imbuvabila. Doar toleranta
reciproca si interesul real pentru Celalalt au putut amesteca populatii atat de
diverse. Bucurestii - simpaticul cazan unde s-au imbinat popoarele si rasele,
mai mult decat in alt colt al Romaniei. Mitologia bucuresteana incepe cu
aceasta prima pagina.
Este insa doar o prima pagina, pentru ca mitologia bucuresteana reprezinta o
carte ce se scrie sub ochii nostri.
Mihai Zamfir
Artefapte
F.A.Q. about Steve the Great, galeria Hart, str. Mihai Eminescu 103 - 105,
dec. 2004 - feb. 2005
Banc sau blasfemie, expozitia F.A.Q. about Steve the Great (galeria Hart, str.
Mihai Eminescu 105-107, decembrie 2004 - februarie 2005) a starnit previzibile
reactii de respingere, de la Vadim Tudor la Iustin Marchis, de la Adevarul la
Gardianul. Subiectul este Stefan cel Mare, ce sufera, pare-se, de mitologizare.
Dumitru Gorzo il trateaza in falsa Statuie ecvestra din care a mai ramas doar
bustul din fibra de sticla al unui personaj multicultural, un negru cu mustata
si par blond, cu unghii date cu oja si sani proeminenti intr-un tricou de
"marinel", purtand coroana tiganeasca si deseland un cal verde pictat
pe podea, a carui anatomie este descrisa meticulos in limba engleza. Alaturi,
Alina Buga plaseaza Sabia de rahat si zaharicale turcesti, iar Suzana Dan un
gheridon pe care se afla, in trei casete, aceeasi prezumtiva moasca (sa fie
acesta singularul de la moaste?!), copiata ca un martisor in serie mica,
respectiv Sfantul deget mic de la mana stanga a lui Stefan cel Mare. Sabina
Spatariu a crosetat pentru o momaie (Moldova Plaier, adica plaies) o haina si
itari de lana si l-a inarmat cu o cracana subtire tinuta pe umar: batul de scos
ochii. Sorin Tara impanzeste peretii galeriei cu desene si inscriptii
obscenoide in care ortodoxia, Romania si Stefan cel Mare se intrepatrund
pervers, in timp ce Alina Buga invita vizitatorul, chiar de la intrare, intr-o
buda cu doua locuri al carei tron este perforat, valentinian, sub forma a doua
inimi, trimitere probabila la domnul cel iubet (si nu doar Mare si Sfant) al
Moldovei.
Puerila, convingerea generala ca aceste lucrari ar putea sa dauneze spiritului
national oblitereaza rostul si sensul cultural al blasfemiei intr-o
civilizatie. In blasfemie, atractia este data de tensiunea dintre
comensurabilitate (prezenta, evidenta reperului subminat) si
incomensurabilitate (abisul rastalmacirii, al asociatiilor degradante).
"Miracolul" blasfemiei sta in capacitatea ei de a se dovedi doar fals
imprevizibila, ca si cum ar fi haladuit in mintea fiecaruia chiar inainte de a
fi fost articulata de operatorul blasfemic, cel exilat - psihanalizabil - in
marginalitate. Ca orice subversiune benigna ce se raporteaza exclusiv la un dat
prealabil, blasfemia este esentialmente conservatoare. Un joc secund necritic,
ea proclama preeminenta motivului subminat si se supune autoritatii acestuia,
de care depinde prin chiar natura ei. Perpetuand ordinea existenta prin
reafirmarea reperelor, blasfemia ofera iluzia libertatii intr-un sistem
gestionat de coduri putine, dar stricte. Blasfemia ramane o revelatie, chiar
daca una descendenta (ne coboara pe noi in noi insine, ceea ce nu este chiar
nimic), si nu ascendenta, precum aceea religioasa.
De mai multa vreme blasfemia este centrala in civilizatia noastra, marcata de o
recrudescenta a experientei religioase. Cel mai bun seismograf al psihicului
colectiv, arta a resimtit aceasta tendinta inca din anii 70. Tentatia
blasfemiei (si, concomitent, revelatia religiosului) apare deja in crucile
fesiforme ale lui Horia Bernea, dar si in falnicul falic al coloanelor de
chilie de mai tarziu, in nudul inserat in cadru monastic ori in umedul vulvar
al Praporilor consacrarii sale. Nu numai in seria Masculin-feminin, Ion
Grigorescu, eminenta inaparenta a neo-ortodoxismului, a legat exhibitionismul
si tehnicile meditative de practici sacrificiale in care trupul, sexul si
prescura se impreunau pe altarul sinelui exasperat de perspective soteriologice
obscure. Cat despre Zidaru, cel mai activ si scandalos artist ortodoxist, nu se
poate vorbi fara a face apel la problema blasfemiei, de la totemicul Prunc
rastignit pe trupul mamei al inceputurilor, pana la Sfantul Gheorghe omorand
balaurul de mai tarziu, un imens falus de lemn intors castrator asupra sa,
asupra balaurului dinauntru. In raport cu acestia, hartistii care F.A.Q. about
Steve the Great par - si sunt - doar niste inofensivi fanfaroni.
Blasfemia a fost camuflajul, dar si vehiculul unei cautari care, in timp, s-a
consolidat ideologic. Si acum, expozitia blasfemica de la Hart nu este decat o
alta manifestare ce conserva si propaga mitul domnitorului moldovean.
Coborandu-l in josnicul nostru, ni-l face si mai apropiat decat l-ar face
propaganda oficiala. Stefan-cel-Mare-si-Sfant-de-Ras ramane o reala poveste de
succes locala. Nu trebuie uitat ca Republica Moldova aproape si l-a insusit
unilateral ca erou national. Recuperarea lui pompoasa de catre guvernantii
romani va fi, cel mai probabil, continuata de puterea actuala, mult mai
interesata de rolul Romaniei in aceasta zona decat cea precedenta. Eroii comuni
sustin idealuri comune, iar noul cult al domnitorului moldovean este puntea pe
care se intalnesc retorica nationala si cea religioasa, cu un impact tot mai
mare asupra psihicului colectiv, intr-un moment in care gaunosenia politicului
si inapetenta innascuta pentru civism (in sensul ong-ist al cuvantului) tine
romanul in culcusul cald al paseismului, aerisit doar de belferism sau
blasfemie.
Deconstruirea in ultimul timp a staturii mitice a lui Eminescu, vizibila si in
derizoriul sarbatoririi sale, e direct proportionala cu hipertrofierea figurii
lui Stefan cel Mare. Este o tendinta de a-l inlocui pe Eminescu ca model
central al "eroului national" cu Stefan cel Mare, ceea ce presupune
inlocuirea mitului (modern, capitalist) al performantei culturale si
intelectuale, cu idealul (pre-modern, feudal) al performantei militare si
religioase.
Maximalismul modelului eminescian a devenit in fapt incomprehensibil intr-o
societate tot mai de-culturata, in care succesul social nu mai trece
obligatoriu prin filtrul competentei intelectuale, in timp ce Stefan cel Mare -
adesea nedrept, siret, violent - se impune ca un mit identitar mai potrivit, un
erou de cartier de talie istorica ale carui ambitii sunt usor de inteles pentru
un public magnetizat de tot felul de Becali si Sechelarii (care de altfel si-au
facut un idol explicit din domnitor). Eminescu (cu firea sa defetista, tragica)
nu poate sa se erijeze in figura paterna ravnita intotdeauna de o societate
infantilizata, pe cand Stefan cel Mare este modelul combativ ideal, chiar si
pentru hartistii in cauza, prinsi sub tutela celui pe care il alinta "Steve
the Great", si ale carui fapte de arme incearca sa le echivaleze cu fapte
de arte.
Impunerea lui Stefan cel Mare ca idol national reflecta necesitatea unui nou
pact al romanilor cu istoria, infuzarea unui dram de eroism pre-modern acum, in
zorii tulburi ai unui capitalism salbatic, feudal. Inainte de 89, Eminescu era
idolul de biblioteca al unor vremuri economiceste si politiceste moarte. Stefan
cel Mare este idolul unor vremuri vii, sereliste si talk-show-iste. El poate fi
modelul tuturor derbedeilor versati in abuzuri, dar si al oricarui roman care
vrea sa razbeasca, sa faca istorie intr-un loc ingust si stramtorat, chiar daca
nu are geniul si cultura unui Eminescu.
Asta vor chiar si artistii care "F.A.Q. about" el. Nu intamplator
unii dintre ei apartin grupului - acum dizolvat - Rostopasca, ultima incercare
memorabila de succes colectiv in arta autohtona. Singurul manifest nescris al
acestui grup poate fi citit in aceasta expozitie: prin verva conservatoare a
blasfemiei se intrevede cu precizie filigranul consumului, distrugerea ideii de
arta critica prin simularea militantismului. Este o dureroasa pledoarie pentru
divertisment: artistii critica pentru a amuza si amuza pentru a castiga bani.
Critica este doar un instrument, nu scop. Astfel este compromisa si adusa la
locul ei intreaga tendinta critica din arta romaneasca a ultimului deceniu.
Criticismul ritual si "eroic" al unor Perjovschi, al grupurilor
subReal (Dan Mihaltianu, Calin Dan, Iosif Kiraly) sau Euroartist S.R.L.
(Olimpiu Bandalac si Teodor Graur) se vadeste a fi un simplu instrumentalism
dictat de paradigma curenta a ideologiei culturale consumiste. Inscrierea lor
in modelul corporatist oferit recent de catre MNAC (Muzeul Nastase pentru Arta
Contemporana) avea nevoie si de acest revelator de la galeria Hart, unde
artisti mai tineri si mai lipsiti de scrupule insceneaza acelasi teatru al
divertismentului critic pentru a-si consolida si ei un loc pe piata. Steve,
fa-te ca te bati!
Erwin Kessler
MONA MUSCA, ministrul Culturii si Cultelor
Un Bucuresti care intra in UE
Teste pentru oamenii politici
S-a gandit oare vreodata Mona, in copilarie, ca ar putea sa ajunga ministrul
Culturii?
Nu, categoric nu. Pana pe la vreo 7-8 ani mi-am dorit sa ajung vanzatoare
intr-o cofetarie; mama mea facea prajituri foarte bune, dar mie-mi placeau cele
de cofetarie. Pe urma m-am apucat de citit si am vrut sa ma fac bibliotecara.
Si la noi acasa, si la bunici era biblioteca, dar ce vazusem eu in biblioteca
din Timisoara mi s-a parut formidabil. Iar mai tarziu, am vrut sa ma duc la
teatru. Am dat admiterea la Scoala Populara de Arta, am si reusit prima si eram
mare recitatoare. Cat am fost studenta am prezentat la Casa de Cultura a
Studentilor, pe langa recitari, si spectacolele Sfintilor (cei care au devenit
mai tarziu Phoenix, Covaci & comp.). Am fost la clasa speciala de
matematica, mi-au placut matematica si fizica, dar, de iubit, iubeam literele.
Si in ultimul moment am avut curajul sa fac ceea ce am vrut eu, si nu ceea ce
ar fi dorit parintii. Am facut Filologia cu mare placere, ca pe o pasiune.
Vazand capacitatea de comunicare si simpatia pe care Mona Musca o transmite
chiar si in zona cea mai reticenta a societatii civile (cea a presei), m-am
intrebat ce insusiri are, spre deosebire de colegii ei din politica. Poate un
mai mare interes fata de oameni?
Da, asta e important in politica. Daca nu te intereseaza oamenii, n-are nici un
sens sa faci politica.
De ce credeti ca majoritatea politicienilor nu sunt simpatizati?
Pentru ca dinspre partea politica nu vine prea mult bine spre oameni. Si
atunci, e firesc ca tot ce tine de politica - Guvern, Parlament, administratie
publica centrala, locala - sa se situeze jos, sau chiar foarte jos, in
sondajele de opinie. Foarte putina lume are incredere in oamenii si in institutiile
respective. Eu am ajuns la cateva concluzii foarte simple. Primul test pentru
un om politic bun este sa doreasca sa fie in serviciul celorlalti. Ii mai
trebuie si multa munca, parteneriate, perseverenta, ingeniozitate (sa schimbe
tactica si strategia in ultima clipa, incercand pe alta cale ceea ce n-a reusit
pe prima varianta). Si mult optimism. Daca nu esti optimist si nu crezi ca poti
sa treci prin zid ca sa reusesti, ceilalti te infrang foarte usor. Optimismul
este cel mai important ingredient in felul de a fi al unui om politic, dar la
fel de importanta e sinceritatea. Cand m-a auzit spunand ca eu cred ca succesul
unui om politic e sinceritatea, Paul Grigoriu mi-a spus: "D-na Musca, daca
oamenii politici sunt sinceri si spun ce gandesc, nu-i mai voteaza
nimeni!". Eu raman la concluzia ca nu suntem nici actori atat de buni,
nici atat de priceputi, de frumosi, de destepti cum ne credem. Si atunci
singura cale pentru a ajunge la oameni este sinceritatea. Daca esti sincer,
imediat se deschid portile, primesti informatii si reusesti sa faci ceea ce
trebuie pentru ceilalti (si nu pentru tine), pentru partidul tau sau pentru
guvernul din care faci parte. Atunci cand nu stiu ceva, n-am nici o jena sa
spun: "nu stiu, lasati-ma sa ma interesez". Mi se pare normal sa nu
stiu multe lucruri, prefer sa-i dau omului o informatie verificata cu cei care
se pricep mai bine decat mine in domeniu. Daca ii dau o informatie grevata de
incompetenta, el pierde, eu castig pe moment, dar, pe termen lung, pierd. Cred
ca perseverenta, optimismul si sinceritatea m-au facut sa colaborez foarte bine
cu societatea civila. Har Domnului, am trecut pana acum vreo sase proiecte de
legi, dintre care cinci in opozitie, dar n-as fi reusit acest lucru daca n-as
fi avut deschidere spre societatea civila - un partener foarte bun. Toate
proiectele mele au fost in parteneriat cu organizatii neguvernamentale cu buna
expertiza pe libertatea de exprimare, pe violenta in familie, pe pensii s.a. Si
nu m-am jenat niciodata sa-i consult, pana cand m-am lamurit exact despre ce
este vorba. Si pe urma o parte din ei m-au insotit in sustinerea in Parlament.
Sunt singurul parlamentar care mergea cu un grup de zece persoane la orice
proiect de lege pentru a ma sustine si am impus comisiilor in care mi-am sustinut
proiectele de lege (Comisia de cultura, Comisia juridica, Comisia pentru
drepturile omului) sa-i accepte pe partenerii mei cu drepturi egale de a
comenta, de a interveni - sigur, mai putin votul. Cred ca daca fiecare
parlamentar ar face acest lucru, legile ar fi mai bune, iar ei ar fi mai bine
informati si mai de folos celor din jur, Parlamentul ar fi mai eficient si
legatura, obligatorie, intre societatea civila, lumea politica si Parlament ar
fi benefica pentru toti.
Despre Fondul National Cultural, institutie cu personalitate juridical
Ati apucat sa treceti vreo lege de cand sunteti ministru?
Sunt primul ministru care a trecut prin guvern o noua organigrama. Daca vrei sa
ai eficienta, primul lucru pe care trebuie sa il faci este sa te organizezi. Al
doilea lucru, inca si mai important, vizeaza reforma finantarii proiectelor si
programelor culturale. Ea a pornit din dorinta de transparenta in finantare, de
corectitudine in evaluarea si selectarea proiectelor si programelor, din
dorinta de a indeparta orice posibilitate ca ministrul sau cineva din minister
sa mai faca finantari pe coltul mesei, asa cum s-a intamplat pana acum. E vorba
de Fondul Cultural National, care-si trage sursele financiare din mai multe
directii, la care adaugam partea din buget care revine Ministerului Culturii
pentru finantare de proiecte si programe culturale. Se aduna toate la un loc in
cadrul unei noi institutii care se numeste Fondul Cultural National, institutie
cu personalitate juridica in afara Ministerului Culturii, dar in subordonarea
Ministerului Culturii. Legea exista deja, acum trece prin Parlament legea de
aprobare a ordonantei respective. Vor fi la date fixe trei sesiuni anuale, in
care institutiile publice, persoanele juridice, persoanele private,
asociatiile, organizatiile neguvernamentale isi vor prezenta proiectele si
programele culturale. Se judeca proiectul de catre comisiile pe domeniul
respectiv si sunt convinsa ca in felul acesta, chiar daca nu eliminam
subiectivismul - evaluarea unui proiect cultural e oarecum subiectiva -, cel
putin cream conditii pentru ca acest subiectivism sa fie redus. O sa avem grija
sa alcatuim comisiile din oameni deasupra oricaror dubii si din punct de vedere
profesional, si din punct de vedere al moralitatii (ma refer la conflictul de
interese). Prima sesiune va fi in iunie, pentru ca in iunie va intra in actiune
Fondul National Cultural. In fruntea acestei institutii nu va fi un om de
cultura, trebuie gasit un manager foarte bun (finantist, jurist), care sa
chiverniseasca foarte corect banul public. Pentru evaluarea proiectelor si a
programelor culturale vor fi comisiile formate din "nemuritori" -
oameni de cultura care pot judeca la cel mai inalt standard proiectele
respective.
Publicul este tinta
Si "nemuritorii" sunt subiectivi!
Si nemuritorii sunt subiectivi, dar evaluarea unui produs cultural nu trebuie
s-o faca, Doamne pazeste, un ministru sau un functionar public. Evaluarea
trebuie sa se faca intre egali, oameni din societatea civila, nu functionari
din minister. Cam la doi ani comisia se va schimba. Cei din comisie nu-si vor
putea da finantari nici lor, nici institutiilor din care provin sau cu care au
avut vreodata de-a face.
Dar nu este normal?
E foarte normal, numai ca eu am dat aici peste un regulament al fostei comisii pentru
subventia pentru carte in care se spunea ca membrii comisiei pot sa-si
subventioneze carti: nu mai mult de doua, dar doua carti pot. Erau absolut in
legalitate si in conflict de interese. Groaznic! Cei care fac parte din comisie
nu vor mai fi deci subventionati. Chiar ma gandesc sa se precizeze in
regulament ca nu vor fi subventionati nu numai atunci cand fac parte din
comisie, dar nici in anul urmator. Pentru unele proiecte se va aplica aici,
pentru achizitia de carte in biblioteci, insa, vor aplica la minister. Comanda
de carte nu e acolo, acolo e concurs, e competitie. Nici aceste comenzi de
carti pentru biblioteci nu le vom mai face ca pana acum. De acum inainte se
editeaza numai acele reviste care au intr-adevar public pe segmentul lor.
Subventia de carte sau de publicatie nu trebuie sa tina cont de editor sau de
redactia respectiva, ci de cititor. Se subventioneaza pentru ca cititorul sa
poata cumpara o carte, o revista mai ieftin. Cei care vin la aceste concursuri
la Fondul Cultural National trebuie sa vina cu o parte din bani "de
acasa", cu alte cuvinte, noi ii sprijinim cu o conditie: sa vedem ca
interesul lor pentru proiectul acela e atat de mare incat au facut si ei rost
de o parte din fonduri. Atat subventia, cat si tot ce se intampla in Ministerul
Culturii trebuie sa aiba ca tinta precisa publicul. Pe mine ma intereseaza ca
din tot ceea ce face Ministerul Culturii sa castige, in primul rand, publicul,
in al doilea rand, creatorii. Este o institutie publica si functioneaza pe bani
publici. De multe ori, au fost dati bani pentru imaginea guvernului, a unui
ministru, a unui prim-ministru s.a. Asta nu se va mai intampla, cel putin atat
cat voi fi eu in aceasta umila functie de administrator al banului public pe
cultura.
Buget de 0,15%
Publicatiile, care in trecut beneficiau de o suma mai mare sau mai mica de la
Ministerul Culturii, apar deja. Asa se intampla si in anii trecuti. De abia in
august se primea bugetul, de-abia in septembrie, octombrie incepeau sa
primeasca bani. Daca primeau. Va fi la fel si acum? Publicatiile sar in gol,
fara plasa dedesubt. S-ar putea sa nu primeasca subventie, deci costurile au sa
le suporte integral?
Stiti ca noi functionam pe bugetul fostului guvern, care, apropo, este un buget
de 0,15%. In general, pentru a functiona bine cultura intr-o tara, e nevoie de
minimum 1% din PIB. Guvernele foarte zgarcite dau 0,30%. E un studiu facut de
altii, nu-mi apartine mie. Ca sa functioneze in folosul publicului, cultura are
nevoie de 1% din PIB. Exista insa si tari care inteleg foarte bine ce inseamna
cultura pentru identitatea si memoria unui popor si dau 2% din PIB. Ei bine,
noi avem 0,15%.
Acesta este de obicei bugetul Ministerului Culturii?
Nu. Pana in 2000, a fost bugetul si mai mare decat atat. Din 2000 incoace a
fost cel mai mic buget pe care l-a avut cultura in Romania. Si, din an in an,
tot mai mic, daca socotesti si inflatia, si toate celelalte. A fost si o mare
lipsa de transparenta in cheltuirea banului public, pentru ca de foarte multe
ori Ministerul Culturii a apelat la rezerva bugetara a guvernului, din care a
luat, cat credeti?, 30%. In situatia asta eu nu pot sa cred decat un lucru: ori
ca nu stiu sa faca un buget, ceea ce este grav, in patru ani ar fi trebuit sa
invete, ori era intentionat facut asa, pentru lipsa de transparenta. Si pentru
ce-au luat din rezerva bugetara? Pentru tot felul de evenimente care i-au pus
intr-o lumina buna pe guvernanti, acoperite uneori si de necesitatile firesti
ale culturii. Dar sa revin la intrebare. Am de gand sa chem cate un reprezentant
de la fiecare publicatie finantata pana acum de Ministerul Culturii, dar vreau
sa-i chem si pe cei care n-au fost pana acum finantati. O sa facem o discutie
civilizata si o sa le cerem fiecaruia anumite date din care sa ne putem da
seama exact care este beneficiul publicului in raport cu publicatia respectiva.
Vreau sa fac aceasta intalnire, la sfarsitul lunii februarie, la inceputul
lunii martie, ca sa nu stea oamenii cu sufletul la gura, si o sa dam un punctaj
in functie de care acele publicatii vor putea aplica pentru subventie.
Nu-i uitam nici pe creatori
Sa revenim la legile facute de dvs.
Am trecut prin guvern o alta lege prin care am infiintat un centru de cercetari
pe teme culturale, pentru ca noi nu avem nici un fel de informatii in legatura
cu piata culturii, ce vrea publicul, cum sa ne orientam strategia. Noi am facut
o strategie pe care am prezentat-o ambasadorilor tarilor din UE, dar trebuie sa
verificam daca ceea ce am gandit noi impreuna cu parteneri de-ai nostri e
corect sau nu.
Verificati si din ce traiesc artistii.
Pentru creatori avem acum in Parlament un proiect de lege. Din, pacate el se va
putea aplica abia de la inceptul lui 2006, pentru ca nu avem inca la ora
actuala o situatie exacta a tuturor interpretilor, artistilor. Unii au carte de
munca, altii au devenit independenti s.a. Vom cere si ajutorul Ministerului
Muncii, ca dupa aceea sa putem sa-i sprijinim prin intermediul acelei legi care
vizeaza indemnizatii pentru artistii si interpretii independenti. Exista si o
alta lege pentru ei, e vorba de indemnizatia de merit, unde sunt cuprinsi mai
multi artisti, si acea lista poate fi in continuare completata. Din pacate,
bugetul e asa de mic, incat e foarte greu sa faci ceea ce de fapt ar trebui sa
faci in Ministerul Culturii.
Mai ales ca toata lumea asteapta de la noul guvern!
E firesc sa astepte. Si eu, ca persoana privata, astept foarte multe de la
autoritati. Sigur ca e bine sa incepi sa prinzi si tu putere de unul singur,
dar pana la urma majoritatea celor de varsta mea suntem crescuti intr-un regim
care ne-a invatat nu sa ne luptam singuri, ci sa primim.
Intoarcerea tineretului spre cultura
Raspundeti de un minister in care, dupa modelul european, cultura este
subventionata prin banul public. Institutiile si creatorii sunt sprijiniti de
fonduri centrale, locale, europene. Modelul american merge pe subventia
privata.
As fi preferat modelul american, dar, din pacate, pentru asta e nevoie de o
societate foarte dezvoltata, si din punct de vedere economic, si din punct de
vedere al mentalitatilor.
Incerc in continuare sa pun in practica parteneriatul local/central, si mai
ales parteneriatul public/privat. Am mare incredere ca oamenii de afaceri vor
intelege cat de importanta este cultura in portofoliul lor. Fiecare firma,
fiecare om de afaceri are in portofoliul lui o componenta culturala, care ii
poate da vizibilitate, publicitate, onorabilitate. Ei bine, am discutat cu mai
multe firme mari, multinationale si cu firme romanesti, care de-abia asteapta
un asemenea parteneriat. Si sunt convinsa ca pe proiectele mari vizate de
Ministerul Culturii vom avea parteneri si din tara, si din strainatate (ma
refer la alte tari unde exista romani cu posibilitati...). Sa dotezi
bibliotecile din Romania, sa finalizezi Biblioteca Nationala si sa intorci
lumea spre lectura sper ca va convinge. Unul dintre proiectele mari la care tin
foarte mult este acela privind intoarcerea tineretului spre lectura.
El are trei componente. Prima este finalizarea, modernizarea si informatizarea
Bibliotecii Nationale. A doua componenta vizeaza toate bibliotecile din tara,
care trebuie dotate cu carti, cu calculatoare, devenind centrul de informare
pentru comunitatea respectiva, biblioteci vii, nu moarte. Sunt convinsa ca voi
reusi sa le pun unele cu altele in retea. Am tras deja un fir de finantare de
la Banca Mondiala pe aceasta tema si 300 de biblioteci vor fi informatizate.
Daca acest proiect reuseste si vom fi parteneri de incredere vom purcede si la
celelalte biblioteci. A treia componenta a acestui proiect de anvergura
nationala vizeaza o campanie serioasa pe mass-media, in primul rand pe
audiovizual, privind intoarcerea spre lectura. Nu cred ca exista in tara asta
cineva care sa nu vrea sa-si indrepte copilul dinspre droguri, dinspre alte
preocupari deviationiste spre lectura care intotdeauna te face un pic mai
destept, un pic mai intelept si iti aduce o bucurie pe care viata nu
intotdeauna ti-o ofera. Am deja un partener media, o televiziune care va face
si teleton pe acest subiect, asa cum a facut pentru inundatiile din Indonezia.
Voi face in asa fel incat fiecare persoana din tara asta sa poata participa la
acest proiect national. Si cine da un euro sa se simta parte din acest proiect
national si sa aiba mandria sa spuna copiilor si nepotilor lui: "Uite, eu
am participat la acest proiect national, datorita mie in tara asta exista o
biblioteca nationala, datorita mie sunt celelalte biblioteci, datorita mie
citesti tu si copiii tai mai mult decat inainte". Eu cred ca fiecare om
din tara asta isi doreste acest lucru si sunt convinsa ca voi reusi sa
mobilizez toate energiile spre acest proiect national.
2007: Sibiul, capitala europeana
Ministerul Culturii, si nu doar el ci intreaga Romanie se va aseza foarte
clar pe harta europeana cu o capitala culturala, Sibiul, in 2007.
Incercam sa aducem Europa in Sibiu si Sibiul in Europa. E un proiect foarte
serios. Am trecut prin guvern si o lege privind institutia comisarului pentru
proiectul Sibiu - capitala europeana, am avut mai multe discutii cu primarul
Johannes Klaus din Sibiu pe aceasta tema, urmeaza sa ma intalnesc cu unul
dintre cei mai bine pregatiti oameni pe domeniul culturii si al capitalelor
europene. Suntem in parteneriat, gemeni, ca sa zic asa, cu Luxemburgul, care de
asemenea in 2007 va fi capitala europeana. Ei ne-au ajutat foarte mult, au luat
o cladire cu tot ce ii apartine, au restaurat-o si ne-au dat modelul a ceea ce
ar trebui sa se intample in Romania pentru ca tot ce avem noi patrimoniu
cultural sa fie pus in valoare. Am avut si o intalnire cu toti ambasadorii UE,
carora le-am prezentat strategia Ministerului Culturii, dar in primul rand
le-am prezentat Sibiu - capitala europeana si i-am rugat sa ne ajute cu
experienta pe care o au ei pe acest domeniu. Si chiar i-am indemnat sa
participe, fiecare tara din UE sa aiba o contributie. Ca e o banca pe care pun
o placuta pe care sa scrie tara care a facut-o, ca e o alee in Sibiu, ca e o
fatada, n-are importanta, dar sa contribuie cu cate ceva si in felul acesta
Sibiul va ramane capitala europeana si dupa 2007, va fi pentru totdeauna
capitala europeana. Sigur ca e nevoie si de bani foarte multi. E pana la urma
cartea noastra de vizita, pentru ca tot cultura este vehiculul cu care Romania
ajunge in Europa cu fruntea sus. Este domeniul in care noi suntem la nivel european,
spre deosebire de economia de piata, de justitie, de administratie, unde
lucrurile mai au inca un drum de parcurs. E foarte important ce se va intampla
pana in 2007, daca noi vom putea sa-i primim pe europeni si ei sa se simta in
Europa la Sibiu: nu numai ca manifestari culturale, ci ca infrastructura, de la
gara pana la aeroport, de la telefon pana la servicii de alta natura si pana la
evenimentul cultural in sine, ei bine, sa simta ca sunt in Europa si nu in alta
parte. Germanii ne ajuta foarte mult la Sibiu - capitala europeana, impreuna cu
Luxemburgul sunt partenerii cei mai solizi, dar sunt convinsa ca si celelalte
tari ale UE vor contribui. De altfel, in 25 aprilie se semneaza chiar la
Luxemburg tratatul. Vorbeam cu d-l Horia-Roman Patapievici, presedintele
Institutului Cultural Roman, si cu Mihai Razvan Ungureanu, ministrul de
Externe, sa organizam in acea saptamana la Luxemburg trei Zile ale filmului
romanesc, filmul documentar de scurt-metraj. Eu ma gandesc ca am putea sa ducem
si cateva filme artistice, de exemplu, Filantropica. Iar in hol sa facem o
expozitie de afise.
Dar Pintilie?
Sigur ca da. Si am vrea in seara de dupa semnarea tratatului sa fie un
spectacol. Am vorbit cu ambasadorul Bulgariei daca facem impreuna acel
spectacol sau fiecare separat. De bun augur ar fi sa-l facem impreuna si sa
vedem in situatia aceasta cum ne impartim si cum poate arata un spectacol ca un
intreg, din ce doresc dansii si din ce vrem noi sa introducem. De altfel, in
fata salii unde va fi filmul sper sa reusim sa ducem si un ansamblu folcloric
autentic din Romania - Iza, Zece Prajini, ceva de genul acesta. Cred ca
folclorul autentic din Romania face parte din partea clasica a culturii romane
si ca atare e bine venit acolo.
As mai vrea sa mai spun de inca un proiect mare national. E vorba de Centrul
Medieval al Bucurestiului, aflat in interiorul Lipscaniei. Va trebui sa ne
onoram centrul vechi al Bucurestiului de dragul atmosferei de altadata, de
dragul bucurestenilor si de dragul intrarii noastre in Europa. Nu poti sa intri
in Europa cu Lipscaniul de astazi, ci doar cu Lipscania de altadata. Si aici
trebuie sa remarc interesul major al d-lui Mugur Isarescu, al Bancii Nationale
pentru o parte din Lipscanie, avand in vedere ca acolo au fost foarte multe
sedii de banci. D-na Maria Berza a fost la mine cu un proiect sustinut si de
d-l Mugur Isarescu, si de organizatia neguvernamentala pe care d-na Maria Berza
o conduce. Si sunt convinsa ca, impreuna cu Serban Sturdza si cu Ordinul
Arhitectilor, cu Uniunea Arhitectilor, cu artistii plastici, cu istoricii, cu
arheologii, cu toata lumea, si impreuna cu oamenii de afaceri, vom reusi sa
redam Bucurestiului un centru pe care il merita. Un Bucuresti care intra in UE,
respectand toate normele restaurarii.
Interviu realizat de Gabriela Adamesteanu
Mostenirea domnului Caragiale
Tragi-comedie a unui univers crepuscular - desi in piesa lui Florin Gabrea nu
toate pisicile sunt negre -, lume dominata de cacofonica
"trancaneala" unde privirea realista vireaza spre fantastic si absurd
angajand cutume recognoscibile, dar si procedeele avangardelor istorice,
avangardei pur si simplu pe care autorul si-o asuma pe cont propriu, Ion Luca
Ca… e totusi mai aproape de marturie, marturie insolita, iradiind o
infatigabila verva a inventiei lexicale. Textul poate fi citit deopotriva in
registrul metaforei si in cheia jocului de simetrii. Variante altfel fecunde
unor varii abordari, bineinteles daca deschizi cartea* aparuta de curand sub
egida Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti. Cele patru acte (si un prolog)
sunt replica "in oglinda" - veritabila cvadratura a cercului, in fond
-, la opusculul personajului C.V. Tamburin, alias Trambulin, alias SHT…,
Tetralogia Fericirii, contemporan enorias-sef la mila de la Cina Domnului si patron
peste ditamai V.A.I.C.E.V.E.S.E.L.I.E., semn ca totul a fost scris. Inclusiv
aceasta curte a miracolelor, unde soseste Caragiale insusi pentru a-si lua in
posesie proprietatea redobandita la Strasbourg; Romania, care-i poarta amprenta
indelebila si "la pachet" ca s-o transporte intr-o egal (im)posibila
tara numita Teutonia. Corespondentele, fie de ordin biografic, fie fictional,
poarta cu sine abnormul deriziunii si nostalgia, ultragiata, a normalitatii. O
tensiune sustinuta de pertinenta dialogului, pe de o parte - si arareori in
literatura contemporana poti identifica "vocea" personajelor
desprinsa de aceea a scriitorului, dramaturgia nefacind exceptie -, precum si
de stiinta dezvoltarii planurilor subsecvente actiunii scenice, structurate
polifonic. In nebunia declansata de macabrul clovn cu zurgalai si postament la
purtator, firescul e sortit esecului. Exilul, interior sau exterior, cuvantul
viu opus prostiei si delirului sunt termeni ce lumineaza amploarea tragediei.
Titlul justifica pe deplin intreprinderea unui prozator consacrat deja in
gruparea "oniricilor", relevabila forma de protest in rastimpul unei
perverse liberalizari culturale, multora dintre tinerii de atunci
rezervandu-li-se un prematur sfarsit: Virgil Mazilescu, Marius Robescu si inca...
Intr-un fel, lor le-a fost dedicata aceasta piesa de catre autorul invocat in
van de eroii sai literari, arhitect si cunoscut scenograf de film emigrat din
1981 in Germania, revenit dupa un indelungat exil la uneltele scrisului ca sa
"puna degetul" pe rana nevindecabila a moftangiului, invidia la
stomac si gogosarul la inima, splendid subtitlu consfintind sfera comparatiei
in chestiune. Caci doar un tribunal al istoriei, iar in absenta lui aceasta
instanta care este teatrul ar mai putea evalua pierderea fata de ceea ce s-a
intamplat si se intampla acum, transpus in inefabilul nocturn al visului, cu
toate aratarile ubuesti extrase din cea mai atroce actualitate. Perspectiva
onirica dobandeste, prin alchimia verbului, o tenta de hiperrealism. Ca si
"vocea" personajelor, citatul evoca, in tehnica deja familiara a
colajului, o atmosfera, o stare de spirit ori un profil de maxima concretete,
nicidecum o ambitie ilustrativa. Capcane pentru regizori? In orice caz, nimic
din vreo pedanterie livresca. Pentru ca Florin Gabrea este un dramaturg care se
respecta si ca atare nu urmareste sa fie jucat cu orice pret. Cum n-au facut-o
nici protagonistii trecutului uitat si resuscitat la un pas de cosmarul unui
taram cu un singur anotimp, noaptea, o alta noapte in "balcaniada"
tuturor posibilitatilor, cand calaii disidentului care a indraznit sa spuna
adevarul intr-un jurnal intim - asezat in aceeasi ecuatie scenica impreuna cu
Virgil Mazilescu, figuri complementare ale aceleiasi revolte a bunului simt -
tind din nou sa-si inalte piciorusul ca niste vajnici jupani de mahala. Nume
caracterizante ca... o porecla, Sugartea, Cinstescu, Parpalache, Buzica sunt,
in patrimea lor devotata liderului salvator si salvat in cele din urma prin
serviciile Salvarii, nascuti din aceasta mezalianta a intunericului impotriva
naturii. Dupa deznodamantul anuntat, ei se vor reuni intr-o traditionala
"Perinita", grotesca hora ce sfideaza timpul, de o tristete
indefinita. Si pe masura comicului de situatie si inovatiei de limbaj din care
am putea cita copios. O brava lume noua, "tricoland" la
"tri-colorul care nu de-coleaza" pentru ca alteori sa o ia de-a
dreptul razna, dupa ce si-a impartit rolurile, intra in scena cu cersetorii,
masinistii si spectatori din sala cu tot, in vechea conventie a teatrului in
teatru, devenita in ziua de azi o redutabila realitate. Exista multiple planuri
de semnificatie derivand din iscusita punere in pagina a unor contrarii de
neconciliat, dar functionand in logica proprie carnavalescului asemenea unor
accente de armonie simfonica. Paradoxal, substratul metafizic nu face decat sa
dezgoleasca raul si rasul pana la cruzime; tot asa cum melancolia intalnirii
dintre boemul poet nemuritor V. Mazilescu si marele exilat "care-si vede
visul cu ochii", se rasfrange asupra autenticilor supravietuitori printre
atatea suflete moarte, victime ei insisi ai unei istorii ce-si devoreaza
copiii. Imperativul cotidian din chiar adancul tenebrelor reliefeaza prin
contrast, in misunul mastilor de iarmaroc, statornicia adevarului. Frumos e
numai adevarul se intitula, premonitoriu, ultimul volum de nuvele al lui Florin
Gabrea publicat in tara, scriitor remarcabil care se intoarce astfel la
"dragostea dintai".
Valentin Dumitrescu
Poetul, in editie definitive
La patru decenii de la debutul sau editorial, in care armonica a timpului a
publicat douazeci si cinci de volume - cuprinzandu-se si in trei antologii,
precum si in aceea a poeziei romanesti de dupa proletcultism -, poetul
Constantin Abaluta ni se infatiseaza in traditia interbelica a unor poeti ca Tudor
Arghezi, Lucian Blaga, V. Voiculescu, intr-o editie definitiva (editura Vinea,
Bucuresti, 2004), deci sub propria ingrijire. Prilej, dupa cum singur
marturiseste, de a da curs liber propriei instante critice, pe firul unei
deveniri in fapt mai departe in plina curgere.
Fata de un urias material la indemana, poetul, dublat de un redutabil critic -
vezi numita antologie din lirica postproletcultista, personalizarea fiecarui
poet antologat datorandu-i-se, si anume in termenii cei mai adecvati ai
dificilei magistraturi -, o selectie trebuia sa intervina. Criteriului celui
mai comod, al suitei cronologice, autorul i-a preferat filonul unei cai
ascendente, asa cum a vazut-o el. Iar din majoritatea volumelor a ales
"numai acele poeme care premerg orientarii estetice la care autorul a
ajuns in prezent". Ceea ce materialmente se si produce prin publicarea
aproape integrala a patru din cele mai recente volume si a doua plachete
inedite, concomitent cu o asemenea asezare in suita paginilor a celorlalte
volume, cu salturi inainte si inapoi, de natura, in termenii poetului, de a le
reinterpreta. Faptul ca editia se incheie cu piese din volumul Piatra, din
1968, isi primeste astfel explicatia.
S-ar fi corectat printr-o asemenea modelare slabiciuni/ excese ale tineretelor sale
auctoriale, intr-o strategie urmarind cu strictete un filon de continuitate a
respiratiei lirice, cu sfidarea cronologiei, alcatuindu-se o editie care,
totusi, nu cuprinde sapte alte culegeri inedite ce-si asteapta momentul
aparitiei, stare ce nu dinamiteaza insa unitatea actualei editii definitive,
cata vreme chiar si aceasta forma calda - s-a mai vazut - accepta adaosuri.
Principalul este ca autorul nu a modificat versuri mai vechi, neavand a se
rusina de concesii in epoca - una nespus de lunga -, lucru de care nu face caz,
insa istoricul literar are obligatia sa-l aduca la cunostinta unui lector,
odata ce acesta, oricat de avizat, n-ar putea cuprinde intregul bloc al
productiei lirice in cauza. Volumul care deschide editia, din anul 2001, Odaile
intitulat, ne dezvaluie de la primele versuri un poet al naturii, pe linia unei
obstinate traditii nationale, cu precizarea ca in tema se instituie natura
citadina, loc in care se petrec fine translatii si dramatice curgeri, atroce
intamplari intre peretii incaperilor si aceia ai eului, o incapere si acesta,
numai ca launtrica. Launtrica va fi, in lirica lui Constantin Abaluta, si
strada, in tipica ei nuditate si apatie. Comparativ cu acele elemente ale
naturii in special cantate de poeti, de la romantism incoace cel putin, larg
deschise plain-air-ului, cu codri, munti, vai, mari si oceane paradand, natura
se restrange concentrationar, in lirica abalutiana. Se reduce la odaia modesta
in care locuieste persoana emitenta, la un numar de ani dupa ce a parasit odaia
amniotica.
Din aceasta simpla enuntare de termeni, lectorul intuieste ca ceea ce va
guverna respectiva lirica va sta sub semnul tensiunii mimand indiferenta,
pasivitatea, absenta chiar, iar in realitate fierband de sarcasm existential,
de protest impotriva umanei conditii. Intr-o asemenea viziune, cu arborii
forfecati pana spre varf, lumea inconjuratoare este ea insasi o imensa odaie,
pornind, totusi, de la usa odaii poetului si sfarsind, de asemenea, tot acolo,
printr-o piranesiana arhitectura.
Cand uita de sine, cum i se intampla intr-o fericita excursie in insula Rodos,
poetul reporterizeaza solar si dezvaluind o senzualitate ce sta ascunsa in
opera sa in alb-negru. Dar si atunci, fermecatoarea insula ramane o odaie!
Altcum, iesind din odaie, unde are la dispozitie pat, scaun, oglinda, insul va
strabate o strada ce si-a schimbat chipul si de unde "a disparut atelierul
domnului Rogozei", "s-a topit si maidanul dinspre sosea",
"a disparut garajul lui Mutu", "a pierit hala cu luminator
spart", ba inca s-a spulberat in neant si odaia in care el insusi s-a
nascut. Un adevarat dezastru, provocat nu de un tsunami, pe aici necunoscut, ci
de ceva nu mai putin destructiv - timpul. Fata de ale carui membre apucatoare,
poetul se constituie intr-un "umil posesor de singuratate",
modalitate de a trece dincolo de "coaja zilelor" si cu toate acestea
rob cotidianului, prin urmare nemangaiat in tacute calatorii la capatul
strazii, ce se preschimba astfel in capatul lumii, ingaduind aventura,
evadarea, replica.
Cu o optica aplicata mai strict pe litera, o seama de critici de seama au vazut
in Constantin Abaluta in principal un cantaret al lucrurilor, nu spre lauda, ci
spre autentificarea lor, ca obiecte palpabile, cantaribile, doveditoare de
existenta prin consistenta, cu certa materie stabila, iar, prin extensie, cu
personalitate. De sine statatoare, cum nu sunt existentele fizice, si, ca
atare, extrase ciclului temporal. Ele mai si transgreseaza matematic,
asigurandu-l, in acest ocolit fel, pe poet ca e mai departe stapan pe simtul
vazului, pipaitului, gustului. Foarte clar, eul graitor isi da pe fata o
singulara acuitate a simturilor, de neconceput in tovarasia apatiei. Lui,
caruia albul peretilor ii colinda prin sange, coleg de ploaie cu semenii, nu cu
toti, doar cu aceia neajutorati, primejduiti in imediatitate si pe care numai
trecerea intr-o alta dimensiune i-ar mai putea salva. Insusi mai legat de cei
morti decat de cei vii, manifesta staza de emotivitate a unui orfan. Batranul,
orbul, cersetorul sunt personajele unei splendori rasturnate, in etern
romantica damnare a poetilor ce iau asupra-le imensul esec al vietii sfarsind
prin moarte. Intre cel care primeste tempesta in piept si cel ce se prabuseste
mai exista ipoteza celui ce primeste atacul pe scaun. Este, in realitate,
tronul sau si-si poate permite sa-l aseze in mijlocul strazii, odata ce prin
fereastra odaii i se prabusesc copaci.
Interesant: anonimatul nu e de permanenta rigoare, trubadurul se legitimeaza,
se povesteste: "Am ratat tot ce atingeam/iubirea tatianei casa de la
Snagov editurile pariziene/n-am stiut ce usi sa deschid ce oglinzi sa acopar/am
apucat-o pe strazile ce duc catre mare/in loc sa ma prostern furtunii de
nisip/am citit prea multe carti am frecventat prea putini oameni/am iubit
broastele testoase cupola lor/incifrata senin si fara de raspuns".
Semnificativ, editia definitiva nu se intituleaza conform uzului Opere, ci
Despre viata si disparitia broastelor mele testoase. Abaluta s-a oprit asupra
acestui titlu al unei culegeri inedite din 1996, mai adecvat, cu probabilitate,
decat Poeme primitive, din 2003, decat Cartita lui Pessoa, din 1999, sau
mirificului Drumul furnicilor, din 1997. Cand titlul editiei definitive ar fi
fost Vanatorul de foci, intreaga noastra teorie privind cadentele omului claustrat
s-ar fi dus de-a berbeleacul, vezi: "Cand eram tanar/fiecare zi/eram sloi
mare si luminos/acum zilele sunt doar/cat darele labelor de foca/pe-un colt de
banchiza". Apatia, de care parca din imprumut vorbeam, s-ar fi dus pe
copca la parcurgerea violentei, pasionalitatii din Aceleasi nisipuri:
"Urletul manechinelor in zori/cand nimeni nu trece pe strazi/si vitrinele
sunt sloiuri din era glaciara/Urletul celor ce-si traiesc/moartea
transparenta/vinovata asemanare cu oamenii". Ai zice ca poetul a acceptat
sa cada intr-un nume din pura placere de a incerca toate modurile liricii, cu
piciorul din spate in ograda suprarealismului: "eu sunt o paiata
dezarticulata/zvarlita undeva intr-o camera/langa o trompeta plina cu apa/in
care inoata un pestisor".
Surprindem in acest punct capacitatea de luxurianta a unei lirici axate pe
simplitate, un tipic paradox, al dezgolirii fastuos invesmantate, oferind
meditatiei un sihastru deschis stimulilor. Iata-l urcand pante urbane in acel
Rodos al miracolului mediteranean: "Pe stradute prin bazar/cumparand o
sticla de metaxa si-un ou de onix/mancand placinta cu praz/proband sepci si
pantofi numai/spre a obliga clipa sa ma respecte/din cap pana-n picioare".
Fantasma clipei care staruie da uitarii procesul de insolitare a cotidianului,
starea periferica a fiintei primeste replica respectului de sine, o vocatie
catre calm, voluptate, lumina limiteaza grav gradul zero al intamplarii.
Desigur, pe aceeasi majestuoasa avenida care, de sus privita, apare ca drum al
furnicilor...
Ar fi prea putin sa vorbim despre dualitate, despre intruzia elementelor pamant
si foc acolo unde dominau aerul si apa, insa ne-am apropia mai mult de adevar
cand, globalizand o atat de vasta in realitate opera, n-am ascunde propensiunea
poetului, in sfera uneii originale experiente, catre alte si alte genuri, cu
fiecare noua culegere. Optiune care, altfel, ajuta la stabilirea varstelor lui,
nu neaparat legate de cronologie. O duzina de varste in douazeci si cinci de
manifeste ale unui eu inalterabil, orga cu claviaturi etajate, viola care se
preschimba in violoncel, orchestra care tace, lasand flautul sa-si dezvolte
variatiile!
Ca sa intelegem mai bine cum, pornind laolalta cu saizecistii, in paralel cu
optzecistii, punctand contacte cu nouazecistii, Constantin Abaluta nu s-a
alaturat nici unei confrerii pre sau post, motiv pentru care fiecare vers al
sau poarta o semnatura inconfundabila.
Barbu Cioculescu