Pe aceeași temă
Textul Ancăi Manolescu încântă, instruiește, disecă, expune, nuanțează și odihnește gândul într-o geografie disparentă, dar plină de energie spirituală: o lectură împlinitoare, pentru cei, tot mai puțini, care continuă să caute sensul peren și salutar al celor nevăzute.
Originală și binevenită ideea Ancăi Manolescu de a dedica o monografie filozofică și spirituală celor două fenomene „neoficiale“ care au marcat cu precădere cultura română sub comunism: grupul de rugăciune și meditație filocalică Rugul Aprins, de la Mânăstirea Antim, și, respectiv, grupul de inițiere în marea cultură europeană organizat în jurul lui Constantin Noica, la Păltiniș. Ambele grupuri au devenit legendare în lumea intelectuală autohtonă, însă puțini înțeleg cu adevărat de ce, cum s-au format și ce modele mai vechi (Academia, Lyceul, Stoa, Grădina, terapeuții alexandrini, societățile pythagoreice) repuneau în pagină acele experimente. Cartea publicată acum – Modelul Antim, modelul Păltiniș. Cercuri de studiu și prietenie spirituală (Humanitas, 2015, 331 p.) – își asumă prin urmare dubla misiune a unei hermeneutici menite să extragă sensurile celor două „epifanii“ și să le situeze, totodată, într-o cât mai fidelă genealogie istorico-simbolică. Formată riguros, ca matematician, și hrănită cu o cultură realmente „ecumenică“ (prin cuprinderea și adâncimile sale), Anca Manolescu era cu siguranță persoana cea mai bine plasată pentru o asemenea, deloc ușoară, sarcină auctorială. Autoarea se prezintă optim prin propriul parcurs intelectual: apropiată ca antropolog al religiei de Horia Bernea (și de Muzeul Țăranului Român), afirmată în siajul grupului de la Păltiniș, dar și legatară exegetică a „fondului André Scrima“ (la New Europe College), trăitoare a unui discret crez ortodox, dar și traducătoare – aș spune chiar „aducătoare“ – a Simonei Weil în cultura română... Iată tot atâtea calificări fericit încrucișate, care explică deopotrivă tema aleasă și competența abordării.
Suntem în fața primei interpretări complexe a Grupului Antim și a Păltinișului nicasian, locuri fizice și metafizice, spații de rezistență în timpurile dure ale instalării comunismului (sau, la polul opus, ale agoniei sale din ceaușismul târziu) și ceea ce mă bucură este nu doar cuplarea celor două, prin oglindire mutuală, ci și fixarea lor într-un vocabular explicativ care va face școală. Interesant este că ambele fenomene au ajuns la cunoștința publică printr-o cronică redactată post factum: Jurnalul de la Păltiniș și Epistolarul, în cazul Păltinișului din anii ’80, și Timpul rugului aprins prin care părintele André Scrima, revenit în țară după decenii de „înstrăinare voluntară“, a oferit publicului tâlcuirea experienței sale din tinerețe. Textele semnalate au jucat rolul fondator în mitologia Antimului și Păltinișului, chiar dacă despre respectivele locuri „sacre“ au scris și alții, fie ei participanți direcți sau spirite dedicate fenomenului prin contaminări succesive. Recunoaștem aici, via Diogene Laertios, mecanismul de clasicizare și difuzare activat în cazul școlilor antice de filozofie, unde Magistrul beneficia de aportul „hagiografic“ al unor favoriți (în stilul Vieții lui Plotin, scrisă de Porphyrios). Și tocmai asta face (pe lângă excelența ei stilistică) farmecul cărții despre care scriu: o largă aptitudine comparativă, un telescopaj al similitudinilor morfologice sau semantice grație cărora Noica și Daniil Sandu Tudor depășesc localul spre universal (deși Noica fusese, o vreme, pasionat de etnocentrismul mesianic al generației lui Eliade).
// ANCA MANOLESCU |
Autoarea recuperează foarte sugestiv „catholicismul“ logocentric al elenismului târziu. Ea ne redă atmosfera specifică acelei ciudate Antichități sincretice, discret monoteiste, mistice și totodată raționaliste pe fondul căreia Iosif Flaviu, Filon Alexandrinul, Apostolul Pavel, Apollonios din Tyana, Plotin, Justin Martirul, Clement, Origen, Evagrie, Synesios de Cyrene și alți „oameni sensibili la trans-confesionalitatea lui Dumnezeu“ intuiau Unicul mai presus de „accidentele“ propriei tradiții filozofice sau religioase. Nu știu dacă trebuie să găsim ceva guénonian în această armonie prestabilită (și definitivă) a valorilor. Sau ceva din „unitatea transcendentă a religiilor“. Anca Manolescu nu are un discurs apologetic. Preferă fenomenologia inițierii, care are, într-adevăr, puncte comune în câteva tradiții convergente. Ideea e să afli cum te convertești fără să-ți sacrifici intelectul, spiritul critic, libertatea analitică, erudiția, plăcerea inocentă a culturii superioare și cultul virtuților umanistice. Altfel spus, cum poți plonja în viața contemplativă fără să te mutilezi prin dogmatismul sectar al absolului „mic“. Sau cum a fost posibil ca o evreică nebotezată, dar îndrăgostită de Christos, să scrie, precum Simone Weil, cea mai profundă exegeză modernă a Rugăciunii domnești?
Au fost îngropate Antimul și Păltinișul în propria mitologie? Până la un punct, da. Mai cu seamă cercul lui Noica a generat, pe lângă emulații creative, tot soiul de epigonisme patetic infertile. Gândite ca evadări pe verticală din orizontala de plumb a istoriei totalitare, cele două „școli“ au făcut enorm pentru (re)descoperirea tradiției răsăritene și apusene, în contextul unui universalism intensiv, dedicat adevărului, frumosului și binelui. Au fost însă, cum anticipam, și caricaturizate involuntar: nu poți dilua democratic un grand cru, nu merge să prefaci o sticlă de armagnac în dozator de Coca-Cola. Restilizând propria experiență, discipolii mărturisitori ai celor două „școli“ și-au proiectat memoria într-un soi de exemplarism idealizant, din care nu lipsea însă (auto)ironia sentimentală. Exotericii, însă, au citat literal, au magnifiat provincial, au transformat temele majore în refrene minore, au călcat în templu fără să se șteargă pe picioare.
Anca Manolescu nu se ocupă nici de cei care au preluat greșit apoftegmele neofilocalice sau axiomele nicasiene ale culturii elevate, nici de cei care, după ’89, le-au parodiat involuntar spiritul, dând într-un elitism scorțos, livid, anacronic. Volumul ei face istorie spirituală, arheologie intelectuală, antropologie religioasă și tipologie gnoseologică. Se vrea o cronică-excurs, dar și o explorare în subsolul obscur al intenționalității și pavajului simbolic, pe care le luminează lucid, sub cheia de boltă a unui gnosticism fără dogme. Ca orice observator implicat (mă refer, desigur, la implicarea existențială în actul cunoașterii), autoarea transpune în vasta ei cercetare și substanța unui credo personal. Textul Ancăi Manolescu încântă, instruiește, disecă, expune, nuanțează și odihnește gândul într-o geografie disparentă, dar plină de energie spirituală: o lectură împlinitoare, pentru cei, tot mai puțini, care continuă să caute sensul peren și salutar al celor nevăzute.