Pe aceeași temă
Unul dintre cele mai îndrăgite muzee pariziene se află de cealaltă parte a bulevardului ce delimitează complexul Les Invalides. Muzeul Rodin – căci despre acesta este vorba – se află într-o vilă construită între 1728-1931 de arhitectul Jean Aubert (celebru pentru conceperea grajdurilor și anexelor de pe domeniul Castelului Chantilly), pentru marchizul Abraham Peyrenc de Moras, un important om de afaceri francez. Până în 1820 - când clădirea intră în proprietatea unui ordin religios de rit catolic ce transformă locul în școală pentru tinerele aparținând marii burghezii și nobilimii - vila schimbă trei proprietari, toți mari aristocrați, dintre care ultimul moare ghilotinat în 1793, la recomandarea tribunalului revoluționar (ducele de Lauzun). Clădirea a servit în primii ani ai secolului al XIX-lea ca sediu al legației pontificale la Paris, iar apoi sediu al Ambasadei Rusiei.
Imobilul este confiscat de către statul francez în 1905, ca urmare a unei legi ce proclama laicitatea statului, pledând pentru o separare justă între biserică și stat. Construcţia începe să se degradeze și planurile de urbanism de început de secol XX propun demolarea ei. Clădirea condamnată nu-și așteaptă sfârșitul în singurătate, ci se vede transformată peste noapte în spațiu preferat al artiștilor parizieni. Unii se mută aici ca să locuiască, alții sunt în căutare de ateliere și spații de lucru. Pe lista locatarilor celebri care și-au depus valizele aici, pentru o vreme, se numără omul de teatru și cineastul Jean Cocteau, pictorul Henri Matisse, dansatoarea Isadora Duncan. O perioadă a locuit aici și actorul român Eduard de Max. În 1908, scriitorul Rainer Maria Rilke, secretar personal al lui Auguste Rodin, îi arată sculptorului clădirea. Rodin se instalează aici în același an, ocupând patru încăperi la parter. Începând cu 1911, Rodin rămâne singurul și unicul locatar al clădirii.
Muzeul Rodin a fost creat în 1916, la inițiativa sculptorului, care donează statului francez toate operele sale, colecția sa privată de artă și drepturile sale de autor. Muzeul își deschide porțile pentru prima dată în 1919, la doi ani după moartea lui Auguste Rodin. Vila are un parc ce se întinde pe o suprafață de trei hectare. Vegetația este ordonată în jurul a 26 de statui ale sculptorului, dintre care Gânditorul (1882), Poarta Infernului (1880-1917) și Balzac (1908).
În 2017 se comemorează 100 de ani de la moartea sculptorului, iar multe dintre manifestările culturale din capitala franceză sunt legate de viața și opera lui Rodin, considerat unul dintre inițiatorii și catalizatorii sculpturii moderne. Opera sa cuprinde peste 7.000 de sculpturi și multe alte mii de desene, schițe și fotografii.
Pentru români, Rodin este maestrul care nu și-a înțeles ucenicul Brâncuși. Prin atelierul său au trecut însă peste 200 de tineri artiști ai vremii. Rodin și-a asumat și această dimensiune didactică, el – de trei ori refuzat la examenul de admitere la Academia de Beaux-Arts. Nu toți însă au avut o ședere atât de scurtă precum Brâncuși. Opiniile diferă în legătură cu colaborarea dintre Rodin și Brâncuși: după unii, ar fi vorba de doar o lună; alții preferă să vorbească despre o perioadă de două luni.
Rodin a avut însă colaborări fructuoase cu unii dintre elevii săi. Cea mai interesantă și emoționantă dintre ele este parteneriatul Rodin – Camille Claudel (1864-1943). Camille face cunoștință cu Rodin în 1882, iar un an mai târziu se mută în atelierul acestuia. În ciuda diferenței de vârstă dintre ei (24 de ani), cei doi devin amanți. Pasiunea dintre cei doi dă naștere unor opere neașteptate – cei doi se influențează și se provoacă reciproc. Una dintre cele mai cunoscute opere semnate de Rodin – Sărutul (1889), care reprezintă doi îndrăgostiți așezați, absorbiți unul de prezența celuilalt, într-un sărut infinit – este inspirată de Camille: muză, amantă, colaboratoare. Relația dintre cei doi ia sfârșit violent, în 1892. Camille rupe relația pentru că Rodin nu își părăsește partenera de viață (Rose Beuret, o femeie modestă pe care o cunoaște la 24 de ani și care i-a fost primul model). Rodin și Rose au un copil, pe care însă sculptorul nu-l va recunoaște niciodată, iar oficializarea relației dintre cei doi are loc cu doar câteva luni înainte de moartea sculptorului. Camille continuă să ardă această pasiune pentru Rodin, departe de el însă. Iubirea devine ură, ura – obsesie, obsesia se transformă într-un dezechilibru psihic care o condamnă la o internare fără apel, începând cu 1915, până la sfârșitul vieții, într-un spital de specialitate din Montfavel, în apropiere de Avignon.
Cele mai importante lucrări ale sculptoriței sunt însă mereu prezentate ca parte a tezaurului Rodin, căci cei doi s-au reprezentat unul pe celălalt în numeroase opere, s-au inspirat și ajutat (Camille lucrează efectiv inclusiv la celebra Poartă a Infernului). Sakuntala (1905) – răspunsul-răzbunare a lui Clamille Claudel la Sărut – reprezintă doi îndrăgostiți: femeia este însă în poziție dominantă, aproape în picioare, în timp ce bărbatul stă în genunchi, întinzându-se și încercând să cuprindă în brațe femeia care pare să mediteze la oportunitatea iubirii care i se oferă.
Rodin este un artist care se inventează singur, care se ridică prin propriile puteri. Născut într-o familie modestă pariziană, Rodin este contemporan cu marile transformări de urbanism impuse de Baronul Haussman. Artizanii au de onorat mii de comenzi pentru a decora noile clădiri și piețe care dau Parisului aspectul unitar, ordonat și bogat de azi. Muzeul Louvre, cu colecțiile sale antice, îl inspiră pe tânărul Rodin, care vine aici să deseneze, să învețe corpul și expresiile sale.
Prima lucrare cu care speră să cucerească critica și lumea artistică este L’Âge d’airain (1877), o statuie în bronz reprezentând un nud masculin. Pentru realizarea acestei statui îi sunt necesare 18 luni. Corpul este perfect în crearea iluziei de viață, de natural, de adevăr. Lucrarea e expusă cu prima ocazie la Salonul parizian dedicat artiștilor francezi, dar, în loc să culeagă lauri, Rodin se vede acuzat de înșelătorie. Criticii îl acuză că mulajul a fost făcut nu după un model, ci pe un model în mărime naturală. Trei ani va încerca Rodin să explice și să demonstreze onestitatea demersului său artistic.
Rodin a dus multe bătălii artistice. Printre susținătorii săi fideli se numără Emile Zola, care l-a apărat în nenumărate rânduri, mai ales când Rodin a fost atacat ca urmare a propunerii statuii Balzac, comisionată de Societatea oamenilor de litere, pentru a onora memoria marelui scriitor. Proiectul a fost lansat și relansat de trei ori, începând cu 1850, anul morții lui Balzac. Monumentul va fi inaugurat de abia în 1939, pe Bulevardul Raspail (Paris), după ce toți cei implicați în proiect sunt morți de mult timp.
Rănit de critica ostilă care nu vedea în statuie decât un boț diform înfășurat într-o mantie, Rodin lasă pe seama generațiilor viitoare să descopere grandoarea și profunzimea demersului său artistic. Și nu s-a îndoit niciodată de generațiile care vor veni, a căror pregătire și-a asumat-o total. Cu ocazia Expoziției Universale de la Paris (1900), Rodin organizează pe cheltuială proprie un pavilion-retrospectivă unde prezintă un mare număr de lucrări (cel mai mare număr de opere semnate Rodin, adunate în același loc). Expoziția are loc în apropierea Podului Alma, la câțiva pași de Turnul Eiffel. Rodin caută recunoaștere internațională. Demersul său își atinge scopul: artiștii străini intră în contact direct cu el, jurnaliștii stăini scriu despre el, colecționarii se grăbesc să-i cumpere operele, bogații lumii îl cumpără și-l expun în rezidențele lor somptuoase din America și Europa. Dacă Rodin este azi considerat deschizător de drumuri și inovator e pentru că s-a plasat în centrul lumii la propriu, expunându-și arta și ideile pe bulevardul marilor inovații ale noului început de secol (XX).
Într-o lume obsedată de terorism, trebuie spus că Rodin însuși este o victimă a acestui flagel. Trei dintre operele sale expuse la World Trade Center au avut de suferit: două au fost serios avariate, iar un Gânditor din bronz a dispărut misterios, după ce inițial fusese reperat de unul dintre pompierii care au lucrat la situl WTC.