Pe aceeași temă
Nu risc deloc dacă spun, din capul locului, că Mineriada din iunie, cartea lui Victor Bârsan apărută anul trecut la Editura Tracus Arte – când s-a împlinit un sfert de secol de la teribilele evenimente din zorii democraţiei româneşti –, are numeroase virtuţi. Îmi face plăcere chiar să şi plusez: pentru tematica pe care o acoperă, faptul că această carte există aşa cum ea există (şi anume, ca un admirabil spectacol al rigorii, dar şi – fie şi implicit - ca un document extraordinar de curat de / despre morală) reprezintă un eveniment editorial.
Ca decupaj privilegiat, cartea „este scrisă, preponderent, din perspectiva victimelor, nu a minerilor, și este o lucrare de istorie recentă, scrisă într-o manieră jurnalistică, și nu un studiu științific, în sensul exigent al termenului“. Autorul formulează cu modestie, fiindcă, în fond, această carte stă, la loc de cinste, şi ca document academic –între altele, Mineriada din iunie este, neapărat pe raftul întâi, o foarte consistentă lucrare deopotrivă de sociologie, antropologie, politologie, istorie (recentă).
VICTOR BÂRSAN - Mineriada din iunie (Editura Tracus Arte, 2015) |
De unde pleacă această carte, de la ce anume? Iată, în cuvintele lui Victor Bârsan: „Punctul său de pornire îl constituie acțiunea Grupului pentru Dialog Social de a strânge declarațiile victimelor mineriadei, pe de o parte, pentru chemarea în judecată a vinovaților, pe de alta – pentru istorie. (...) Cele circa o sută de declarații, provenind de la persoane independente, acoperind un spectru larg de profesii și vârste, de la muncitori la profesori universitari și de la elevi la pensionari, au permis refacerea calitativ corectă a evenimentelor din 13–15 iunie 1990. Procesarea și sistematizarea acestora au avut ca rezultat mai multe articole de sinteză, pe care le-am publicat în numerele 36–42 ale revistei «22». În decembrie 1990, aceste articole, cărora li s-a adăugat un studiu al dr. Dragoș Nicolescu referitor la greva foamei desfășurată aproximativ simultan cu demonstrația din Piața Universității, au fost strânse într-un volum, intitulat «Raport asupra evenimentelor din 13–15 iunie, București», semnat de Grupul pentru Dialog Social și Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki“. Dincolo de acest declanşator pachet de evenimente, se poate răspunde, în egală măsură de adecvat, la întrebarea cu privire la sensul acestei cărţi aşa: ea pleacă dintr-o nevoie de a fixa un adevăr pentru ocultarea căruia s-au dus uriaşe bătălii. De aici şi evidenţa că această carte stă sub specia celor care sunt scrise întru „etica neuitării“.
Cadrul cărţii, pe scurt, este alcătuit din următoarele repere: a) contextul politic al primelor trei mineriade; b) 13 iunie – succesiune cronologică şi cauzală a „provocărilor“; c) 14-15 iunie: agresiunea; d) „importanţa mineriadei din iunie 1990 pentru evoluţia politică a României“. Din suma acestor perspective, iată şi definiţia de mare forţă – nu singura posibilă – cu privire la ce a însemnat „instituţia mineriadei“ în istoria recentă a României: „Mineriada constituie, probabil, cea mai evidentă mărturie a complexului de uzurpator, a complexului Macbeth, de care este dominat Iliescu“. Un alt termen care e asociat, inclusiv în carte, celui de mineriadă şi pe care e util să nu îl uităm este acesta: „terorism de stat“, mineriadele fiind unul dintre instrumentele de practică ale acestui tip de terorism.
Mineriada din iunie pune în joc mize mari, inclusiv prin documentaţia pe care o oferă în anexele sale. Cine face o lectură a acestei cărţi alegând unghiurile decupate de anexele cărţii capătă o înţelegere nuanţată şi despre evenimentele în sine asupra cărora se concentrează cartea, dar şi despre ceea ce au dat ele, în timp; fiindcă, în această privinţă acum este aproape un consens în spaţiul public de la noi, ele sunt momente fondatoare pentru societatea românească. Iată, inclusiv ca material didactic, un pasaj din anexa 22: „Că pe 13 iunie a avut loc la București o tentativă de lovitură de stat este un fapt a cărui negare nu poate fi discutată decât în termenii cretinismului sau candorii, după cum se exprimă d-l Răzvan Theodorescu“. Nu e un citat din vreun autor anonim – dimpotrivă. Cel care a scris aceste rânduri – dar şi altele, din aceeaşi specie de „expertiză“ pro-FSN - este Cristian Tudor Popescu. Şi, după ce am rostit acest nume, să lărgim puţin cadrul – ca în televiziune. Citatul e din iunie 1990. Atunci când, ca şi după ce a rezultat din votul din „duminica orbului“, presa era cam 80% pro-FSN şi 20% „altfel“. Nu exista nicio televiziune privată. Prin urmare, cine era „la butoane“ avea o uriaşă putere de a modela breasla, politica, societatea, România, în fond. Şi tot aici – în mic, deşirând istoria „de nişă“ inclusiv a mass-media de la noi – se vede şi perspectiva. Chiar şi cu o asemenea forţă de „foc“ la îndemână, cu o înspăimântătoare forţă mediatică la picior, deţinătorii ei nu au învins. Dacă România e acum unde e – în bine: în UE, în NATO, poate mai protejată decât oricând în istoria sa -, ea este împotriva celor care au vrut să o scoată de pe un făgaş al unei (cât de cât) normalităţi democratice. Democraţia liberală este încă mult-fragilă la noi şi ceea ce a câştigat, am văzut asta de mai multe ori, nu este ireversibil; dar nici arhitecţii şi susţinătorii „democraţiei originale“ (aceea apărată cu bâtele de către minerii pe care îi chema Ion Iliescu şi pe care îi înţelegeau, empatic aproape, CTP şi colegii săi „dintr-o anumită parte a presei“) nu au câştigat.
Limbajul democraţiei româneşti contemporane a fost violent confruntat şi de către mineriade, dar reperele luminoase ale acestei democraţii au fost puse de către cei care s-au opus acelor barbare dezlănţuiri de violenţă girate de stat. Ceea ce este de observat cu privire la felul în care a evoluat presa este, schimbând ceea ce e de schimbat, valabil şi în alte „zone“. Şi politic s-au văzut atunci, în mic, taberele – şi forţa lor, şi slăbiciunile lor. Şi social – la fel -, mineriadele (cu asupra de măsură aceea din iunie 1990) au developat raporturi pe care anii ce vor urma le vor confirma în repetate şi, uneori, tensionate maniere.
Privind inclusiv sau - de ce nu – mai ales spre nucleul de sens al acestei cărţi, este ceva important de spus în legătură cu felul în care se păstrează în memoria recentă evenimentele din iunie 1990, cele care au dus la cea mai violentă şi mai amplă dintre (fără excepţie!) nefastele mineriade pe care le-a consemnat istoria noastră recentă. Mineriada din iunie a apărut, cum spuneam, anul trecut – la un sfert de secol de la evenimentele din 13-15 iunie 1990. „Mineriada din iunie este, acum, un eveniment lipsit de mister: știm despre ea tot ce se poate ști, în limite rezonabile“, scrie domnul Bârsan – şi are dreptate. Doar că, în ciuda faptului că adevărul despre 13-15 iunie 1990 a fost cunoscut relativ devreme – întâi, mai ales intuitiv, apoi, cu aglomerare de date şi fapte al căror adevăr este incontestabil –, despre acest moment important pentru democraţia autohtonă (amintiţi-vă că, după ceea ce a fost la mijloc de iunie 1990, au plecat atunci din ţară, în scurt timp, sute de mii de români – dintre oamenii de cea mai bună calitate morală şi profesională) lucrurile nu au fost simple deloc şi încă nu sunt aşa. Nu au fost simple nici în privinţa clarităţii morale (aici, încă aflăm, chiar în aceste zile, despre oameni care au jucat atunci probabil în dublu rol!) şi mai cu seamă nici sub raport juridic (a clarifica din punct de vedere juridic lucrurile înseamnă mai mult decât a şti adevărul despre ce a fost acolo – înseamnă, la capătul unui demers de acest tip, pedepsirea exemplară a vinovaţilor majori pentru o suită de evenimente care au lăsat în urmă victime şi oameni mutilaţi la propriu!).
Atunci, foarte aproape de violenţele înfiorătoare de la mineriada din iunie 1990, s-a spus – punctaje de acest tip venind mai ales dinspre cei care aveau conştiinţa vinovată, precum şi dinspre susţinătorii acestora – că evenimentele sunt prea aproape, prea „fierbinţi“ ca să poată fi analizate şi judecate. S-a clamat „nevoia de distanţă“ – pentru a vedea şi a înţelege mai bine ce a fost acolo. În fond, s-a cumpărat timp, fiindcă acum, la un sfert de secol, suntem doar aici: „se ştie cam totul“ despre această mineriadă, doar că despre ea ne amintim din ce în ce mai puţin. Din unghi de vedere academic, da, de acord, un sfert de secol este o distanţă foarte bună pentru a nu scrie „cu patimă“ despre ce a fost atunci; din perspectiva celor care duc însă cu ei „patima adevărului“, penalizarea meritată a tuturor celor care au produs barbaria dirijată din iunie 1990 se lasă aşteptată în continuare. Şi, à propos de bătălia aceasta pentru memoria evenimentelor din 13-15 iunie, nu este de uitat amănuntul că exact aceia care pledat pentru „distanţă“, pentru „răcirea perspectivei“, pentru „detaşare“ au fost nu campionii memoriei, ci avocaţii uitării.
Pe lângă exemplara administrare a memoriei cu adevărat importante pe care o relevă cartea domnului Bârsan şi, cum spuneam în debutul acestui articol, pe lângă multe alte virtuţi, această carte are şi una care este esenţial de indicat: este o carte dreaptă. E o carte dreaptă cu cei care, „fără-de-putere“, s-au opus unei puteri teribile şi, expresia nu e deloc metaforică, criminale. Mineriada din iunie este o carte care face dreptate – nu până la capăt, desigur. Nicio carte, de altfel, nu poate face aşa ceva...