Pe aceeași temă
Volumul Marea Arhondologie a boierilor Moldovei (1835-1856) constituie un instrument de lucru indispensabil în investigarea unei clase sociale extrem de importante în istoria ţărilor române şi – în ciuda abolirii privilegiilor sale legale în 1858 – în istoria României de mai apoi.
Volumul Marea Arhondologie a boierilor Moldovei (1835-1856) este o carte-document, apărută iniţial în anul 1997, care îşi propune să facă un prim recensământ al clasei nobiliare moldave – a boierimii, în sensul originar şi istoric, nonpeiorativ sau cultural al cuvântului, recensământ limitat însă la perioada regimului regulamentar, care, în Principatul Moldovei, a cuprins domniile principilor Mihail Grigore Sturdza (1834-1849) şi Grigore Alexandru Ghica (1849-1956).
Autorul de pe coperta cărţii, Mihai-Răzvan Ungureanu, este un istoric modernist – sau, mai precis, un istoric a ceea ce Constanţa Vintilă-Ghiţulescu a numit, în subtitlul unui volum recent (Evgheniţi, ciocoi, mojici, Editura Humanitas, Bucureşti, 2013), prima modernitate românească –, care s-a preocupat îndeosebi de istoria socială, publicând anterior un volum între paginile căruia se găseşte o secţiune cu un caracter recenzorial similar, asupra experienţei convertirii religioase în Moldova sfârşitului de secol XVIII şi începutului de secol XIX: Convertire şi integrare religioasă în Moldova începutului erei moderne (Editura UAIC, Iaşi, 2004).
MIHAI-RĂZVAN UNGUREANU (editor) - Marea Arhondologie a boierilor Moldovei (1835-1856), ediţia a II-a (Editura UAIC, Iaşi, 2015, 220 pp.) |
Catalogul alfabetic al celor care au obţinut sau le-a fost recunoscut rangul boieresc în timpul acelui regim politic proto-constituţional, în sensul modern al cuvântului de Constituţie, prin care au trecut ambele Principate Române înainte de Unirea (Mică, cum se va spune mai apoi) de la mijlocul secolului XIX – o combinaţie sui-generis între un regim de cartă suverană concedată şi un regim internaţional de protectorat –, a fost alcătuit de Mihai-Răzvan Ungureanu pe baza a trei Condici de ranguri boiereşti, păstrate în fondul Secretariatului de Stat al Moldovei aflat la Arhivele Naţionale ale României din Iaşi şi desemnate de acesta prin majuscule, între paranteze, la sfârşitul fiecărui nume: „Din confruntarea cu listele de boieri ai Moldovei elaborate în aceeaşi vreme, inventariate la Arhivele Statului din Iaşi, la Biblioteca Academiei Române sau tipărite, a rezultat foarte clar că numai condicele din arhivele ieşene consemnează, pe lângă rang sau datele decretelor, şi motivele ascensiunii ierarhice“ (pp. 9-10).
Cum, în ciuda spiritului său ştiinţific, laconica Mare Arhondologie a boierilor Moldovei editată de Mihai-Răzvan Ungureanu nu poate concura în savoare literară cu Arhondologia Moldovei. Amintiri şi note contimporane a locvacelui paharnic Constantin Sion, editată de istoricul Gheorghe Ghibănescu la Tipografia Buciumului Român din Iaşi în anul 1892, şi recenzia noastră va fi mai laconică decât de obicei.
Volumul constituie însă, indubitabil, aşa cum precizează şi editorul său, un instrument de lucru indispensabil în investigarea unei clase sociale extrem de importante în istoria ţărilor române şi – în ciuda abolirii privilegiilor sale legale în 1858 – în istoria României de mai apoi, dar totodată o clasă socială extrem de puţin cunoscută, ca urmare a unei mobilităţi interne şi a unei fluidităţi juridice incomparabil mai mari decât ceea ce a caracterizat clasa aristocratică din arealurile culturale occidentale. O statistică generală a numărului de boieri din condice, eventual o defalcare după fiecare izvor în parte şi alte criterii utile privind numărul acestora ar fi fost, totuşi, la fel de apreciate ca ordonarea alfabetică a numelor. Cartea este, totodată, şi mărturia unui travaliu meticulos de paleografie (o disciplină istorică auxiliară extrem de necesară pentru cercetarea istoriei noastre naţionale, dar – aşa cum atrage atenţia Mihai-Răzvan Ungureanu – aflată într-o oarecare criză), presupunând consultarea şi transcrierea unor documente de arhivă, adesea nu tocmai uşor accesibile, redactate acum aproape două secole, desigur în limba română, dar într-o română scrisă cu o grafie chirilică de inspiraţie medio-bulgară şi slavo-rusă. Ea invită, printre altele, şi la o analiză şi clarificare a termenilor, noţiunilor şi conceptelor aflate în joc.
În chip de concluzie, o avertizare preîntâmpinător-retorică, cu privire la tentaţia care, poate, planează asupra unor cititori – şi, suspectez, nu numai dintre cei profani în materie! – dispuşi să deschidă paginile unei asemenea cărţi: aceea de a-şi identifica ascendenţi printre clucerii, slugerii, sardarii, pomoşnicii, stolnicii, căminarii, ispravnicii, agele, pitarii, şătrarii, stolonocealnicii, postelnicii, spătarii sau logofăţii de altădată.
În primul rând, catalogul de deţinători de rang boieresc alcătuit de Mihai-Răzvan Ungureanu, pe lângă omisiuni în documentele considerate, nu acoperă – aşa cum am precizat deja – domnia lui Ioniţă Sandu Sturdza, prima domnie zisă pământeană după Revoluţia greacă şi Revoluţia lui Tudor Vladimirescu din Ţara Românească, în anul 1821, sau perioada fanariotă anterioară. În al doilea rând, un atare interes genealogic de prime abord, fără a lua în considerare alte elemente, riscă, printre altele, să se confrunte cu paronimii şi omonimii foarte răspândite pe ambele maluri ale Prutului, nu în ultimul rând şi ca urmare a unui fenomen de imitaţie şi adopţiune onomastică, care a avut loc pe malul stâng, mai ales odată cu împroprietărirea şi şcolarizarea ţăranilor după reformele principelui Alexandru Ioan Cuza, când începe şi constituirea lentă a registrelor civile comunale, prin preluarea activităţii destul de recente de evidenţă a populaţiei de la administraţia ecleziastică parohială.