Pe aceeași temă
Există o originalitate mai la îndemână: un scenariu mai fantezist, o combinație inedită de genuri, locații mai pretențios scormonite, o stridență programatică, un caleidoscop de obsesii etc. Există și o artă a semitonurilor, a variațiilor discrete, a reconfigurărilor imponderabile, a recursului la sfumato. Dar uneori noutatea survine fără a schimba mare lucru din convenții ori inflexiuni uzuale. Rezultă o ciudățenie nu doar greu de încadrat – formal și tematic –, ci și cu o obscură genealogie. Ajungem astfel să abordăm diferențe specifice care ne scapă printre degete – un altfel care ne intrigă, deși ne și cucerește printr-o surprinzătoare intimitate, ca și cum o prospețime mult așteptată ar pătrunde pe căi tainice și ne-ar modifica stimulator perspectiva prea stătută. Pentru a realiza cu ingrediente obișnuite – personaje banale, situații cotidiene, anturaj tipic – o astfel de ghidușie (care numai gratuită nu e), resortul nu e decantarea unei nuanțe proprii, ci o structură deschisă a compoziției.
Toni Erdmann e o astfel de ciudățenie cu trăsături familiare – pare din mijlocul nostru, cu atât mai mult pentru spectatorul român. Ca și protagonistul șotios, regizoarea Maren Ade adaugă din când în când realității banale o dantură de jucărie, hilară și preocupantă, care îi conferă un statut incert, subminant versatil. În fond, dezbaterea pe care o cultivă zbuciumul calm al personajelor privește tocmai artificiozitatea determinantă a vieții umane. A uita – metafizic, nu psihologic – că jucăm roluri, a pierde – un accident mai grav decât îl evaluăm de obicei – ritmul salutarei replieri, a evacua (autoritar) simțul grotescului, a ne preda (masochist) autocontrolului – rezultatul e un univers identic cu sine, amenințat de o apnee insidioasă, lipsit de marja inadecvării. Schimonoseala – nu cea abisală à la Francis Bacon, potențată de alte contexte – permite o desprindere experimentală, pas cu pas, un traseu fără plan, dar nu lipsit de intenții. E precum marșul cuplului din precedentul film al regizoarei – Toți ceilalți – prin relieful stâncos al Sardiniei. Adaptări tactice, eforturi variabile, schimbări de direcție, alegeri circumscrise, ocoluri – o excursie afectiv-existențială căreia nu-i poți prevedea efectele. Așa înaintează și Toni Erdmann prin lumea corporatistă și românească a fiicei, într-un zigzag încăpățânat, dar și extenuant (nu doar datorită vârstei). Ca și cum o oglindă parodică ar reflecta un tablou bruegelian cu jocuri de copii, plasând adulții rezultați din năstrușnice deformări în contexte sofisticat burlești – exemplul antologic al prelungitei scene de naked party.
Dar compoziția e deschisă și prin alternarea ludică a registrelor. O simfonie office – ședințe, cocktailuri, alai de asistente, bancheta din spate a mașinii cu șofer, coach pe Skype, masaj la spa, dezmăț în club, shopping de lux la mall –, dar și o peisagistică rurală, cu subzistențe instabile și improvizate; o portretistică exotică, cu mahalagii cu alură de interlopi ori provinciali docili; interioare discrepante, de la (dis)confortul solitudinii la sex bizar ori karaoke într-o ambianță retro; fetișuri, precum o răzătoare de gospodină ori un lățos costum animalier cu iz ritualic; un fin dozaj afectiv, între o tandră improbabilă regăsire și melancolia fugarei complicități; discrete accente de comedie neagră, cu glume de sezon despre terorism ori un macabru spectacol școlar; tragismul bine temperat a două înmormântări, a câinelui și a bunicii, care încadrează parabolic povestea. Toate acestea se conjugă într-o orchestrație ce potențează cele două partituri solistice, care conduc o sarabandă de viziuni concurente, alternate/suprapuse ca un duet extravagant de operă. Treptat, cele două perspective intră în jocul provocator al corecțiilor – a considera că doar tatăl oferă o lecție (salvatoare) fiicei ar transforma filmul într-o prea reconfortantă istorie exemplară. Tocmai forțata (și nu fără contre) partidă – fiecare îl lasă pe celălalt să mute, privind cu condescendență efectele – permite alternative altfel improbabile – fiecare ar rămâne în bârlogul său conjunctural. Provocarea e de a disloca situațiile printr-un joc mai sofisticat al caricaturii. Bătrânul cu perucă cârlionțată și dantură bizară chiar ar putea fi Toni Erdmann – businessman, consultant & coach. Tânăra cu clare aptitudini corporatiste chiar ar putea fi tovarășa de joacă a animalului păros care se prezintă la petrecerea ei aniversară.
Este evident că filmul se sprijină masiv pe cele două interpretări. Aproape că am uitat ce înseamnă arta de a dirija actori – printre atribuțiile regizorului, dar deseori neglijată în raport cu o creativitate ce preferă accente mai vădit constructive. În fond, dinamica filmului corespunde unor inefabile variații interioare, greu perceptibile într-un joc ce pare imperturbabil – măști pe chipul cărora nu transpare aproape nimic. Dar în acest caz aveam de-a face și cu încăpățânări departe de fluiditățile obișnuite, astfel încât nuanțele oricum se lasă așteptate. Tocmai de aceea, această improbabilă combinație de rol asumat până la capăt, intratabilă afirmare de sine și ironică scrutare a partenerilor, va conferi un inedit dramatism unor resorturi altfel prea timide pentru a perturba o monotonie polifonică. Actorii nu sunt remodelați în direcția unor tipologii mai stridente – opțiunea lui Xavier Dolan, în schimb, pentru interpreții din E doar sfârșitul lumii –, ci plasați în tensiunea unor imprevizibile viraje. Dacă Peter Simonischek are la dispoziție marja artificiilor de cabotin, Sandra Hüller își asumă o rigiditate glisantă mai presus de rigorile unei ambiții deja glaciale – cu atât mai meritorie e virtuozitatea micro-fentelor sale. Dacă celelalte personaje își permit inconsistența unor bruște prefaceri, ea nu lasă să transpară mai mult de o fugace ridicare de sprâncene. Dar se poate juca, în același timp, cu ambivalențele provocatoare, pe muchia ascuțită de cuțit a improvizației (adaptative). El, cu pendularea între farsă moralizatoare și inadecvată simpatie, face eforturi pentru a se plasa tactic în proximitatea bine păzitelor ei vulnerabilități. Umorul sofisticat care rezultă corespunde reinventării comediei de moravuri: impostorul Toni e compatibil cu o lume pe care nu vrea s-o disloce, ci s-o umanizeze prin extensiune – e prea strâmtă, așa întoarsă spre sine. Deriziunea e marginală, îngroșarea nu exclude empatia, hazul e nesigur. Ceea ce contează e corala, acea emulație a buclucașului echivoc, premiza unei salutare îndoieli.
Suntem deja obișnuiți cu satirele la adresa capitalismului târziu. Dar avem, oare, de-a face, în acest caz, cu un demers cu adevărat critic? A lua peste picior ori a apela la o grimasă de dezgust nu înseamnă încă a pune la colț o realitate amendabilă. Fiica va schimba Bucureștiul pe Singapore – nu doar ca o inevitabilă continuitate profesională –, astfel încât, mai ales că următoarea înmormântare în familie poate fi chiar a lui, șansa unei noi vizite paterne se reduce – și nu pentru că efectul precedentei e deja scontat. În alte povești cinematografice deznodământul e chiar radical: Sabrina Ferilli, în postură de motivantă coordonatoare de telefoniste – în Ai toată viața înainte (2008, r. Paolo Virzi) –, va da în final o lovitură de grație reprobabilului call center, ucigându-și patronul-amant; Sophie Marceau, cvadragenară de succes – în Vârsta rațiunii (2010, r. Yann Samuell) –, va ceda presiunii neprevăzute a amintirilor, reconvertindu-și abilitățile manageriale în activism solidar. Nimic din toate acestea aici, unde schimbarea pare a fi minimă, mai mult din sațietate psihologică și, eventual, din repulsia de a tot scoate castanele altora din foc, cu (totuși) inconfortabila conștiință a victimelor (sociale) colaterale. Sunt corporatiștii într-atât de alienați? Mai degrabă nu tocmai împliniți – ca noi toți –, uneori strident workaholici, alteori strategi închipuiți – ca Ines –, cel mult prea servili cu ritmul profitului ori rătăcind prea îndelung pe valurile conjuncturilor. Dacă tatăl revendică umanitatea pierdută a fiicei, ce ne face să credem că de vină – cel puțin în acest caz – e capitalismul? Filmul nu-l disculpă, dar nici nu-l inculpă ca atare.
De data aceasta nu asistăm doar la nerăbdarea unui tată care pornește să-și recupereze fiica un pic rătăcită. Grădina germană – care nu pare tocmai un rai familial, dar nu-i lipsită de surprize, de refugii și de amintiri – e mai mult decât austerul petec de gazon bucureștean, deși îmbrățișarea cu un animal legendar nu-i făcută să dureze – cel mult, va fi vag sublimată. Toni nu-i un alt părinte (mai eficient decât Winfried), ci o contestare a imperativelor doliului. Prima sa apariție (ca atare) survine chiar după replica care-l expediază pe provincialul încurcă-lume pe canapeaua confuziei nevrotice: și-ar fi adus aminte de fiică – diagnostichează chiar ea la un pahar cu prietenele – doar fiindcă i-a murit câinele. Dar nu doar animalele de casă mor. Ines eșuează domestic – e o fiară, cum o cataloghează profesional un șef –, iar răzătoarea e menită să-i reechilibreze referințele existențiale. O răzătoare banală – nu specială, cum e tentat s-o privească, ca un comis-voiajor, un coleg din breaslă –, bună nu doar pentru brânză, ci și pentru șotii. Nu întâmplător, climaxul filmului e un naked party, un inconturnabil revelator de intime tipologii. Narcisistul cu eschive, complexatul îndrăzneț, ambițioasa discret îndatoritoare, prețioasa lașă, alături de gazdă, o sfidătoare echivocă, și de un oaspete-surpriză, cu nuditatea sa recesivă, fundamental păroasă. Fără uniforme office – și raporturile de putere corespunzătoare –, configurațiile relaționale sunt mai limpezi (și mai dezamăgitoare). Dacă îndemnul la simțul umorului, aruncat unor muncitori în pragul disponibilizării, pare de-o cinică candoare, cel la mizele intimității – fetișizata răzătoare e un cadou aniversar – e mai adecvat. Când sexul și hrana se pot concentra într-un unic produs de consum – prăjitură cu spermă –, la ce bun să mai răzuiești brânză pe paste?
Ce rol are România în toată povestea aceasta? Dincolo de conjunctură – intermedierile prietenului Porumboiu –, decisive pentru alegere au fost realitățile noastre contrastante – o caracteristică, printre altele, a unei evoluții pe care unii o consideră neocolonială. Ne-au cumpărat nemții (și alții) fabricile, le-am asigurat managerilor lor apartamente de lux, spa-uri și malluri ca la ei acasă, dar unii dintre noi încă sunt ospitalieri prin bordeie, iar slujbele noastre depind de calculele veneticilor. Poate că această vână „autocritică“ e singura mai militantă în acest film despre o insuportabilă ușurătate – melancolic poznașă – a ființei.