Pe aceeași temă
Cititi scrisoarea deschisa:
"De la „societatea deschisă“ la „societatea civilă“
Scrisoare deschisă domnului Vlad Alexandrescu, ministrul Culturii
Domnule Ministru,
Îmi asum riscul de a face notă disonantă în corul aprobativ care înconjoară prestația dumneavoastră publică, din două motive de ordin principial. Întâi, pentru că apare în actul dumneavoastră de guvernare o inconsistență de ordin filosofic ce privește întreaga societate și, apoi, pentru că exercițiul critic ce urmează va fi, îndrăznesc să cred, un test al vârstei democrației pe care o construim: rămâne să vedem dacă această candoare a unui manager aflat în relație de dependență administrativă față de dumneavoastră va atrage repercusiuni – sau nu – până la sfârșitul mandatelor încredințate nouă.
Voi folosi în cele ce urmează un exemplu extras din experiența mea instituțională recentă, pentru a da consistență unor observații de ordin mai general. Este vorba despre procedura de evaluare la care, conform contractului încheiat cu Ministerul Culturii, trebuie să mă supun anual ca director general al Muzeului Național de Artă Contemporană (MNAC). Pentru cei neavizați, vreau să specific faptul că nota obținută la această evaluare îmi permite continuarea activității până la sfârșitul contractului. Deci nu rezultatul va fi subiectul aici, deși el nu reflectă nici pe departe rezultatele exercițiului managerial al anului 2015 la MNAC, ci metoda evaluării și implicațiile ei pe plan mai larg.
Conform legislației în vigoare, comisia de evaluare se constituie prin ordinul ministrului și are în componență persoane cu specializare expresă în domeniul supus evaluării, în acest caz definit prin Legea muzeelor și colecțiilor publice nr. 311/2003. Domnia voastră ați numit în comisie pe: d-na Raluca Voinea, d-l Vlad Morariu, d-l Mihai Mihalcea. Nume respectate în comunitatea artistică, pentru competențele lor specifice în curatoriat, teorie și educație; respectiv, coregrafie, dans și performanță. Inadecvarea acestor persoane pentru poziția de evaluatori ai managementului MNAC este însă o altă chestiune. Să luăm pe rând și să analizăm.
D-na Raluca Voinea este afiliată unei fundații private finanțată de către grupul ERSTE, care activează în București sub numele tranzit.ro. Deși informațiile pe site-ul entității nu sunt transparente, se poate constata din numărul și tipologia evenimentelor organizate că d-na Voinea are un singur angajat și operează cu un buget modest. D-l Vlad Morariu are o bursă de cercetare postdoctorală la Universitatea Loughborough; nu i se cunoaște altă afiliere instituțională. Reprezentantul Ministerului Culturii în comisie, d-l Mihai Mihalcea, a fost director al Centrului Național al Dansului până în 2011, deci are experiență în administrație, dar dintr-un domeniu complet diferit de specificul instituției evaluate, la o scară mult mai modestă și dintr-o perioadă cu legislație diferită, lucru care a fost de altfel vizibil din prestația domniei sale în timpul interviului de evaluare.
Rezultă că membrii comisiei nu au deținut poziții de niciun fel în instituții muzeale de nivel național, din România sau din străinătate; nu au absolvit studii de management al instituțiilor de cultură; nu au absolvit studii de legislație care să ateste cunoașterea cadrului operațional al instituțiilor de cultură din România; nu au activat în domeniul cercetării, valorificării, conservării și restaurării patrimoniului cultural mobil; nu au activat în niciun fel în domeniul dezvoltării științei muzeelor; nu au avut, la data întrunirii comisiei de evaluare, o poziție de competență profesională și/sau administrativă comparabilă sau superioară celei a persoanei evaluate.
D-na Voinea, respectiv d-nii Morariu și Mihalcea, a căror bună-credință nu vreau să o pun la îndoială, nu au pregătirea, teoretică sau bazată pe experiență directă, pentru judecarea complexității organizaționale și problematice a unui muzeu național, funcționând în cadrul complicat al legislației instituțiilor bugetare din România, având de gestionat un patrimoniu important, dar grevat de probleme, un muzeu cu trei sedii și peste 60 de angajați. Această inadecvare apare dureros de comic în recomandările pe care, obligați de legislație, membrii comisiei au fost nevoiți să le facă. Ele se împart în câteva categorii: a) sibilinice și lipsite de substanță („recomandăm... articularea unor măsuri coerente care să acționeze pe termen lung...“), menite să acopere lipsa unei lecturi atente a celor 60 de pagini ale raportului redactat ca parte a evaluării; b) doctrinare, care confundă evaluarea cu o dezbatere polemică pe Facebook (având „în centrul atenției managementul unei instituții publice, și nu al unei corporații, recomandăm Direcției MNAC să nu internalizeze filosofia specifică neoliberalismului...“); c) fals strategice, care confundă analiza implementării unui proiect managerial (adoptat de Ministerul Culturii printr-un ordin de ministru, pe baza unui concurs) cu o platformă de expunere a aspirațiilor, ideilor și dezideratelor personale ale membrilor comisiei de evaluare (preluarea de către MNAC a rolului CNCSIS (!)); d) de corectitudine politică aplicată aiurea (recomandarea corectării balanței de gen într-o instituție unde ponderea feminină este de 75% în conducerea operativă și de 100% în managementul intermediar); e) mimetice, care preiau strategii formulate în raport și le deghizează în „recomadări ale comisiei“. Etc.
Un element de coeziune al comisiei numite de dvs. este apartenența la același sistem de convingeri de stânga, promovate prin Fundația ERSTE. D-na Voinea nu este doar tributară financiar acestei fundații, dânsa este și un critic constant al MNAC de pe poziția instituțiilor mici care au o relație de scepticism cu cele mari. D-l Morariu înțeleg că și-a câștigat tresele ca promotor al criticii instituționale, onorabil. D-l Mihalcea, de care mă leagă o istorie de colaborare, a fost sprijinit de aceeași entitate ERSTE în proiectele sale, interesante. Problema nu este biografia și opiniile acestor persoane, ci faptul că ele au fost reunite în comisia de evaluare a unei instituții pe care nu au experiența profesională să o analizeze și nici empatia culturală să o înțeleagă. Se naște deci întrebarea: este justificabilă strategia de a conferi putere de judecată asupra unei instituții în plină reformă unor persoane atât de apropiate între ele ca interese și orientare și atât de subiectiv poziționate față de subiectul judecății lor?
Alt element de coeziune al comisiei îl constituie apartenența membrilor săi la ceea ce este definit cu termenul de „sector cultural independent“. Acest concept are primejdiile lui, venite din limitare semiotică: nimeni nu e independent într-o lume interdependentă economic, social, politic etc. Definirea acestui motor important al dezvoltării sociale și culturale din România ca „independent“ este o limitare tendențioasă, care nu servește nimănui – nici sectorului cu pricina, nici celor care îl folosesc drept armă ideologică.
Pentru că despre ideologizarea actului administrativ este vorba aici. În intervalul de așteptare creat de erodarea prestigiului și eficienței instituțiilor de cultură ale statului a fost introdus acum sectorul independent (folosesc acest termen cu toată rezerva) ca un panaceu al reformei. Acest tip de experiment, după știința mea unic la nivelul practicii europene, confundă cauza cu efectul. Dacă scopul este reforma instituțiilor de cultură, cred că ministerul pe care îl conduceți ar trebui să își asume sarcina, dificilă, desigur, de a sprijini legislativ, logistic și financiar reforma din interior, dialogând cu instituțiile din subordine, și nu organizând consultări publice unde ele devin țapul ispășitor pentru malfuncțiile unui sistem care a ignorat și instituțiile culturale, și scena independentă cu aceeași lejeritate.
Domnule ministru, îngrijorările și nedumeririle de mai sus v-au fost împărtășite și de trei dintre membrii Consiliului Științific al MNAC. Sunt personalități de marcă ale vieții artistice internaționale: d-l Ami Barak, un vechi sprijinitor al culturii vizuale din România; d-l Enrico Lunghi, director al MUDAM, pe îl știți bine din perioada dvs. ca ambasador la Luxemburg; d-l Andrei Siclodi, un reputat curator și activist cultural care a lucrat și lucrează în prezent cu d-l Morariu și cu d-na Voinea – toți v-au împărtășit nedumerirea față de inadecvarea acestei comisii și față de modul superficial în care s-a pronunțat, inclusiv asupra prestației Consiliului Științific însuși. La rândul meu, v-am atras atenția pe cale ierarhică asupra inadecvărilor deciziei pe care ați luat-o și asupra felului subiectiv cum ea reflectă activitățile MNAC. Ați ales să vă asumați până la capăt decizia dvs. Acest lucru mă determină să ies în public și – cu tot riscul administrativ pe care acest act îl implică – să îmi exprim îngrijorarea față de felul cum vă înțelegeți rolul într-un guvern care afirmă că își dorește reforma.
Am să închei amintindu-vă că în anii ’90, când încercam să aducem democrația în România, exista un concept unificator – societatea deschisă. Faptul că acum discutăm despre societatea civilă (versus cea militară?) și despre sectorul independent (versus cel captiv?) dovedește că stăm rău. Atât de rău, încât un muzeu unde personalul câștigă în medie pe lună cam dublul indemnizației primite de membrii comisiei de evaluare pentru o prestație de câteva ore poate fi calificat cu inconștiență de către aceeași comisie drept neoliberal."