Pe aceeași temă
Andrei Pleșu e o călăuză prețioasă în zilele noastre, în sens spiritual, nu doar cultural. Se camuflează de mult și încăpățânat sub misiunea difuză a moralistului, evacuat și el în mare grabă, pe motiv de posibilă confuzie cu „înțeleptul“ (filozoful).
Am o slăbiciune aparte față de colecția cartonată, cu supracopertă și hârtie écru, de la Humanitas. Dacă o „dezbraci“, nu te lasă în șoc, dedesubt e aceeași copertă frumos imprimată pe carton. Mă face să mă simt în siguranță, dar tot nu rezist fără să verific miracolul. Îndeplinind mai zilele trecute ritualul, mi-a sărit în ochi desenul Angelei Rotaru de pe coperta la Frumusețea uitată a vieții de Andrei Pleșu: un bărbat înfruntând înverșunat o plimbare de iarnă, în vreme ce, în spatele lui, un câine aleargă fericit după un balon... în direcția opusă – adică un mic eseu grafic pe o temă de Pleșu (viața e în altă parte), rezultat al unei multiple conjuncții de porniri culturale care puteau să nu fi fost. Slavă Domnului!
Aflată la a doua ediție, colecția de texte adunate aici s-a îmbogățit cu 25, publicate și ele tot în Dilema Veche sau Adevărul, ca și celelalte. Autorul precizează cuminte într-o notă inițială unde le-a plasat, deci sunt ușor de depistat. O scurtă consultare a sumarului arată că lucrurile n-au mers deloc spre bine. Dacă adăugăm de la noi și ce-am mai citit după 2014 din publicistica lui Andrei Pleșu, titlul începe să sune deja consolator: frumusețea vieții - nu uitată, ci de-a dreptul pierdută!
Scăldate în răcoroasa ebuliție a umorului, scurtele eseuri se lasă treptat la fund, melancolice, devin fără să vrea „vestigii“ ale unui mod de a gândi și trăi condamnat la prematură conservare arheologică. „Ceva cvasi-ireversibil s-a produs în măruntaiele istoriei. Lucrurile au luat o turnură cu totul nouă, în iureșul căreia nu poți interveni“ – citim în tableta intitulată Semnele timpului. Cum nu e vorba doar de ce ți se întâmplă „de la o anumită vârstă“, Pleșu trimite (via Linga Purana și Alain Daniélou – referință completă la p. 158) către „intuițiile profetice ale hinduismului“. Năucitoarea listă de simptome îi avertiza acum 2000 de ani pe vechii indieni că se apropie sfârșitul unui ciclu de civilizație. Pleșu o reia sintetic și astfel evită (încă) o descriere a realității înconjurătoare. Nu-l mai putem suspecta de subiectivism, așa că ne „răcorim“ împreună: da, crește coeficientul de ură din sufletul fiecărui om, liderii sunt „de extracție tot mai joasă și de proastă calitate“, „lucrătorii manuali și negustorii vor fi înălțați la rang de intelectuali, iar intelectualii vor fi puși în condiții subalterne“, „necinstea va căpăta o răspândire fără precedent“, „oamenii «drepți», de bună calitate, vor avea tendința de a se retrage din viața publică. În piețe se va vinde mâncare gata preparată (...) Limbile vor sărăci, vorbirea se va trivializa (...) Deținătorii puterii nu o vor mai folosi în beneficiul popoarelor lor“. Pentru neîncrezători, urmează în text și o referință din Hesiod, care îi confirmă pe vechii indieni.
Dezastrul astfel mediat de înțelepciunea multimilenară devine locuibil. Putem accepta că suntem parte din el (și nu tragice excepții), că ne aflăm în plină „epidemie a talentelor negative“, cu „inenarabilul OTV“, cu forumiștii care „au toți nefericirea să creadă că, pentru a părea inteligent, trebuie să atârni, mereu, de o beregată“, într-o viață politică a cărei „atmosferă generală e aceea a unui internat de băieți scăpat de sub control“. Ca să știm cine suntem, ni se pun la îndemână fișe utile: tipologia capitalistului român (îmbogățitul perplex, cu o „ghirlandă de celulare“ și „iPod în loc de creier“, managerul anexă la power point etc.), tipologia cititorului (cel mai periculos este „tipul cititorului suspicios“), sau lista virtuților devenite vicii (perfecționismul, puritatea retorică, afișată, blândețea ipocrită, asceza ostentativă, smerenia demonstrativă, filantropia egolatră și risipitoare etc.).
Rețeta prin care reușește să ne adune din cioburi scrisul lui Andrei Pleșu e tocmai acest mers acrobatic, din piatră în piatră, pe deasupra zoaielor cotidianului. Nu ne-o propune niciodată ca atare, dar fapt e că stinge una câte una tensiunile acute din noi și obține un misterios interval de liniște vindecătoare. Pentru asta, e însă indispensabil să ne lăsăm „moi“. Să-l urmăm pe cât posibil destinși printre pilde luminoase (admirabilă descrierea „locuinței de serviciu“ a primului ministru J.W. Goethe) și recursuri grațios-temeinice la clasici (de la Cicero, Epictet și Marc Aureliu până la Maxim Mărturisitorul, Avva Teodor, N. Steinhardt, C. Noica, Dostoievski și mulți alții). Trebuie să gustăm partidele de râs și felul în care alunecă, nici nu știi când, spre reflecții condensate în marginea temelor „cu adevărat importante“ (sensul vieții, moartea, iubirea, suferința, desăvârșirea de sine și creativitatea), chiar dacă nu sunt luate cu adevărat în serios decât „sub clarul de lună al primei îndrăgostiri sau la capătul unei beții rusești“. E bine să fim atenți când se înfurie eseistul cu adevărat, când și de ce își pierde/regăsește speranța („Există încă versiuni cordiale ale luminii solare, există încă tineri sfioși și bine crescuți, există o mulțime de inși fericiți, chiar dacă mulți dintre ei sunt fericiți prostește. Există încă păduri care n-au deloc un aer muribund, lacuri translucide, sate (austriece) modernizate și totuși patriarhale, familii demodate și trainice, chelneri stilați (...) vinuri paradiziace, păstrăvi, cremșnituri, chiparoși și stele“), unde nu crede nici el că ne va putea convinge.
Dintre temele esențiale, sunt câteva care se impun suplimentar în carte: raportul omului contemporan cu religia și Biserica, valoarea structurantă a singurătății, dificultatea insurmontabilă a temei iubirii. Toate trei intersectează copios problematica agregării sociale, iar pedagogia subiacentă nu are cum să treacă neobservată.
Omul zilelor noastre nu mai știe să fie singur. Or, „Singurătatea e materia primă a reflexivității și a construcției de sine. (...) Orice om are nevoie, chiar când nu-și mai dă seama, de episodul nutritiv al unei confruntări solitare cu adâncul său, cu unicitatea destinului său. Nu întâmplător, în închisorile Chinei comuniste, una din torturile cele mai redutabile era anularea completă a singurătății.“
Iată amorsată și dezbaterea furios-intermitentă despre introducerea studiului religiei în școli. „Nu m-a întrebat nimeni dacă vreau să studiez, în liceu, chimia organică. De ce m-ar întreba dacă vreau să studiez religia?“ „Ce e rău și urât în marile texte sacre ale lumii? Ce tip de anestezie intelectuală te poate face să privești chiorâș spre Upanișade și spre Coran, spre Canonul Buddhist și spre Biblie? Ce specie de anestezie sufletească poate anula savoarea marilor mistici de pretutindeni?“ E drept că mulți vin la Biserică întocmai ca la discotecă, să se distreze, să mai schimbe o vorbă. Pusă însă în perspectiva inevitabilă a morții, argumentația lui Andrei Pleșu face apel la rațiunea afectelor, dacă se poate spune așa. Punem sau nu punem icoane pe pereții spitalelor? „Dumneata crezi că adevăratul lor [al bolnavilor] necaz e încălcarea libertății de conștiință. Se trezesc, vezi Doamne, din anestezie, văd pe perete o icoană și cad la loc, răpuși de dictatura creștină. (...) Parlamentarii vorbesc în bobote sau dorm impenitent, din cauza câte unui crucifix, iar miniștrii sunt proști pentru că jură pe Biblie. Musulmanii visează la semilună, evreul la candelabrul cu șapte brațe, ateii la portretul lui Lenin. Criză teribilă, monșer! Să ne trezim! Să ieșim la bătaie! Cu drepturile omului pe icoane călcând. N-o vom duce mai bine, dar vom muri corect politic, cu ochii pe un perete gol și cu onoarea «reperată». Vom înfrunta, extatic, neantul liberei cugetări.“
În fine, dreptul la moarte asistată în numele „demnității“: „Dacă așa stau lucrurile, moartea lui Iisus e de o sfâșietoare nedemnitate. (...) Dacă Iisus ar fi ales moartea «demnă», în accepțiunea de azi a termenului, ar fi intrat în impunătoarea galerie de sinucigași de elită, de la Socrate la Petroniu și Seneca, însă n-ar mai fi mântuit pe nimeni“.
Iubirea rămâne un subiect cu deosebire gingaș (cartea mai recentă de convorbiri cu Gabriel Liiceanu – Dialoguri de duminică - confirmă). Pe de o parte, suntem, prin definiție, „inadecvați, oblici, afoni și orbi“. „Întâlnim oameni extraordinari și nu percepem șansa de a-i fi întâlnit. Trăim împrejurări spectaculoase și nu citim în ele amprenta destinului.“ Pe de altă parte, eseistul așază aproape automat dragostea mai aproape de „retorica facilă a unei siropoase giugiuleli cosmice“, după care urmează, de cele mai multe ori, „dezvrăjirea“ și „cerul devine tavan“. Corecția propusă nu e tocmai la îndemână: e nevoie de complementul iubirii sacre, drept care cade concluzia abruptă a moralistului: „Iubirea adevărată e fericire pe termen lung sau nu e deloc. Așa ceva nu există? Bine. Atunci nu există iubire adevărată“.
***
Despre frumusețea uitată a vieții pare să vorbească despre toate cele. De fapt, ne învață riguros și discret cum să ne asumăm viața între ceea ce vrem, credem și suntem, din perspectiva înaltului „la ce bun“.
Andrei Pleșu e o călăuză prețioasă în zilele noastre, în sens spiritual, nu doar cultural. Se camuflează de mult și încăpățânat sub misiunea difuză a moralistului, evacuat și el în mare grabă, pe motiv de posibilă confuzie cu „înțeleptul“ (filozoful): „Veacul nu ne mai lasă răgazuri nici să citim tratate, nici să le scriem. Dar nota fulgurantă, reflexia frugală, schița de demaraj sunt încă posibile și utile“.
E secundar că ne este livrat între coperți frumoase, create inteligent? Nicidecum. E răscumpărător pentru foarte multe și ține de cald. Avem drum lung de făcut.