Pe aceeași temă
Cititorii fideli ai cărţilor lui Lucian Boia nu vor regăsi mari surprize în noul volum al prodigiosului, mult atacatului şi invidiatului profesor bucureştean - În jurul Marii Uniri de la 1918. Naţiuni, frontiere, minorităţi (Humanitas, 2017). Ideea fundamentală a volumului, salutară, de altfel, este punerea în context regional şi european a momentului Marii Uniri din 1918 (de fapt, au fost trei, fără să punem la socoteală revenirea celor două judeţe sud-dobrogene, disputate intens cu o Bulgarie învinsă, care-şi alesese tabăra greşit, spre deosebire de noi, în ciuda victoriei bulgare zdrobitoare de la Turtucaia). Nu înseamnă că Lucian Boia „aduce atingere“ măreţiei momentului doar pentru că dezvăluie complexitatea situaţiilor şi realităţilor etnice din Europa Centrală şi Balcani, care, până prin 1940, erau dominaţi de un mozaic etnic greu de imaginat astăzi, în condiţiile în care, în timpul celui de al Doilea Război Mondial şi după, cuvântul de ordine în zonă a fost dat de epurările etnice. Tu stai de o parte, eu de cealaltă.
Relevant este recensământul românesc din 1930, unul adevărat, netrucat, nemanipulat în scopuri politice, care dezvăluie că românii reprezentau aproape 72% din populaţia de 18 milioane de suflete cât avea România Mare. În mediul urban, românii ajungeau la un decent procent de 58,6%, dominând în schimb mediul rural, cu 75,3%. În Muntenia, Oltenia şi Moldova elementul românesc domina fără concurenţă (doar în Moldova erau 6,5% evrei, mai ales în mediul urban). Însă în restul regiunilor istorice raportul între români şi minorităţi era mult mai echilibrat. În Dobrogea (inclusiv Cadrilaterul) trăiau 44% români, dar şi 22% bulgari şi 18,5% turci, care au emigrat în masă în Turcia în urma unor acorduri cu guvernul de la Ankara, aliat, cel puţin teoretic, cu cel de la Bucureşti în cadrul Înţelegerii Balcanice. În Basarabia românii erau majoritari, reprezentând 56% din populaţie, minorităţile fiind formate din ruşi cu 12,3%, ucraineni cu 11%, evrei cu 7,2% (dar 26,8% în mediul urban), precum şi o largă paletă de minorităţi mai puţin importante (germani, bulgari sau găgăuzi). În Bucovina (fostă provincie austriacă, recensământul nu făcea distincţie între nordul Bucovinei şi sudul ei, care a rămas după 1940 în cadrul graniţelor noastre) românii numărau 44,5% din populaţie, ucrainenii 27,7%, germanii 8,9%, evreii 10% (dar în orașe erau deja 30%). În Transilvania, românii reprezentau 57,6%, maghiarii 29,1%, germanii 7,9% iar în Crişana, Maramureş şi Banat, de asemenea, elementul românesc, chiar dacă majoritar, nu depăşea 54% (Banat) şi 60% (în Maramureş şi Crişana). Să nu uităm că în 1919 atât Aradul, cât şi Oradea aveau majorităţi maghiare. Observăm varietatea minorităţilor, de la maghiari şi saşi până la ruşi, ucraineni, evrei, bulgari şi turci, realitate care i-a îngrijorat până la paroxism pe unii în epocă, dar care nouă, acum, trăind în contextul Uniunii Europene, ne poate produce și nostalgie. Am rămas aproape numai noi între noi, e greu până şi să găseşti un ţap ispăşitor pe care să-l exploatezi bine, ne-a rămas doar Soros, ceea ce-i cam puţin.
Din perspectiva Centenarului de anul acesta, ar trebui să înţelegem şi durerea maghiarilor, care în 1920 au pierdut două treimi din teritoriul fostei Ungarii austro-ungare, iar mai bine de 3,3 milioane de unguri (o treime) au ajuns să trăiască în alte state. Nu este ceva peste care să treci uşor. Noi nu am făcut-o nici acum, după pierderea Basarabiei şi Bucovinei de Nord, poate doar cu soarta Cadrilaterului ne-am împăcat definitiv. „1918 a fost marele moment al naţiunilor. Imperiile s-au prăbuşit aproape de la o zi la alta şi pe ruinele lor au răsărit ori s-au împlinit o mulţime de state-naţiuni. Dreptul
LUCIAN BOIA - În jurul Marii Uniri de la 1918. Naţiuni, frontiere, minorităţi |
natural (etnic) a prevalat asupra dreptului istoric. Criteriul principal de judecată a devenit numărul: aşa e în democraţie. Nu înseamnă că acesta e ultimul cuvânt al istoriei; dar deocamdată e faza istoriei în care ne aflăm.“ Este drept că avem tendinţa de a idealiza România Mare, dar aceasta se întâmplă doar pentru că, iată, după 27 de ani de la prăbuşirea comunismului, România continuă sa fie dominată de sindromul Manole: ceea ce se zideşte ziua este dărâmat noaptea (ca hoţii). Pe de altă parte, să nu uităm că nici guvernele de la Bucureşti de după 1920 nu puteau face minuni, în condiţiile distrugerilor ample suportate de Vechiul Regat, a jafului practicat de puterile centrale, fără să mai punem la socoteală mortalitatea foarte mare a României, ca urmare a participării la război. „Ceea ce se poate imputa României Mari a fost incapacitatea de a integra cu adevărat minorităţile, eşec în bună măsură explicabil prin ponderea importantă a acestora, ca şi prin faptul că unii minoritari fuseseră până mai ieri «dominanţi» şi continuau încă să fie «majoritari» în mediul citadin, ca şi în diverse sectoare economice.“ Greu de crezut că România republicană postdecembristă ar fi reuşit acolo unde au eşuat excepţionalele elite politice interbelice (comparându-le doar cu cele actuale). Dar, din altă perspectivă, observând cât de integrată este elita politică maghiară în jocurile politice de la Bucureşti, cât de mult timp a fost asociată la putere după 1990 (chiar dacă a îmbrăţișat cu destul entuziasm corupţia endemică a elitei politice româneşti şi ura faţă de lupta anticorupţie), poate că lucrurile ar fi stat altfel, modelul maghiar putând fi preluat de celelalte minorităţi. Dacă elita politică maghiară a putut fi coruptă, cum am putea crede că cea rusă sau bulgară ar fi rezistat?
Lucian Boia adoptă şi de data aceasta o poziţie proeuropeană care deranjează un curent deloc neglijabil al opiniei publice din România, dominată de un naţionalism care îşi are originea în pseudo-istoriografia naţional-comunistă, predată ani la rândul în şcolile din RSR, care se bazează pe excepţionalismul românesc, împletit cu o atitudine confruntaţională, care vede peste tot duşmani sau potenţiali duşmani şi care nu poate accepta pluralismul opiniilor. Într-adevăr, cum să se bucure maghiarii de 1 decembrie 1918? Chiar dacă și ei ar trebui să înţeleagă faptul că, dacă s-ar fi organizat cel mai cinstit plebiscit (adică referendum) în 1918, la care ar fi luat parte toate naţionalităţile care locuiau în Transilvania, ei tot ar fi pierdut în favoarea electoratului român, care ar fi decis unirea cu Regatul Român. Minunatele hărţi etnografice reproduse în volum (din surse oarecum neutre, germane sau franceze, din epocă) o dovedesc fără tăgadă. „Dacă românii şi-au alipit Transilvania în 1918, asta nu înseamnă că pot confisca şi conştiinţa istorică a maghiarilor.“
Apelul final al autorului se îndreaptă către o Uniune Europeană unde oricum toţi suntem minoritari. Nemaiexistând miza dominaţiei, a majorităţii, a impunerii, poate atunci şi UE va fi mai apropiată de Statele Unite ale Europei, devenind o „casă în egală măsură primitoare pentru toţi locuitorii săi“. Asta chiar dacă semnalele sunt mai degrabă descurajatoare. Căci „miza, pentru noi toţi, nu e trecutul, ci viitorul“.
Centenarul României Mari de anul acesta are toate şansele să nu fie decât o acumulare de mici manifestări patriotarde, fără altă semnificaţie decât strict locală, la care să se afişeze preşedinţii consiliilor județene şi primarii. În plus, anul 2018 riscă să găsească România încă şi mai divizată decât era înainte de 1 decembrie 1918. Mai grav, fracturile nu vor fi exterioare, ci în însăşi fibra ţării. În cadrul dezbaterii organizate de Centrul de Studii Memoriale şi Identitare, din 12 decembrie 2017, răspunzând unei întrebări din public, Lucian Boia ne-a asigurat că, în ciuda faptului că sistemul comunist a murit, fără să mai aibă şanse de resuscitare, putem sta liniştiţi, viitorul nu va fi fără surprize, chiar dacă istoria nu se repetă. Ea nu s-a terminat, istoria o facem chiar noi, în prezent.