Pe aceeași temă
Ambasada Frantei in Romania a organizat, impreuna cu Ministerul Culturii si Cultelor din Romania si cu Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc, Intalnirile franco-romane ale filmului si audiovizualului, in perioada 26-27 septembrie. Obiectivul acestui eveniment a fost de a intensifica schimburile si partenariatul dintre profesionistii francezi si romani din cinema si audiovizual.
O serie de conferinte si ateliere au permis exprimarea unor reflectii de fond asupra problemelor si mizelor din audiovizualul si cinema-ul actual din Franta si Romania. Pe langa aceste dezbateri, au avut loc mai multe prezentari pentru profesionistii francezi ale proiectelor cinematografice romanesti, in vederea incheierii unor parteneriate concrete.
Deschise de d-l Adrian Iorgulescu, ministrul roman al Culturii si Cultelor, si de d-l Henri Paul, ambasadorul Frantei in Romania, aceste manifestari au beneficiat de prezenta a numeroase personalitati, printre care d-l Michel Reilhac, director general al ARTE France Cinéma, si d-l Roland Husson, director pentru Afaceri Europene si Internationale, Centrul National al Cinematografiei din Franta. Cei doi au avut bunavointa de a ne acorda cate un interviu.
MICHEL REILHAC - director general al ARTE France, departamentul cinema
Difuzarea ARTE in Romania se impiedica de bani
Canalul ARTE era receptionat aici la inceputul anilor ‘90 si multi ar vrea sa-l prinda din nou. Cred ca toata lumea va pune aceasta intrebare - de ce in Romania nu se mai retransmite ARTE?
Motivul pentru care nu poate fi difuzat e unul ce tine de obtinerea drepturilor. Cand noi semnam o coproductie cu un producator independent sau cand cumparam un program, noi platim dreptul de a difuza acel program in Franta si in Germania, pentru ca ARTE e un canal franco-german. Iar reglementarile din domeniul drepturilor de autor s-au inasprit foarte mult de cativa ani incoace. Detinatorii drepturilor - producatori si distribuitori - au tendinta de a negocia drepturile de difuzare pe zone tot mai mici. Asta inseamna ca acum, cand vrem sa cumparam un drept de difuzare, trebuie sa mentionam ca e pentru Franta si Germania. Daca am adauga Romania pe lista, sau alte tari, ar trebui sa platim in plus. Iar bugetul nostru nu ne-o permite. Noi nu putem plati pentru toate tarile europene. Chiar daca negociem un pachet de teritorii, trebuie totusi sa platim in plus. Cand ARTE a inceput sa emita, eram difuzati prin satelit. Erau sateliti necodati, care puteau acoperi o zona foarte larga, aproape intreaga Europa. Deci, chiar daca acordul era incheiat intre Franta si Germania, pe vremea aceea, in anii ‘90, difuzarea prin satelit era "marginala", era considerata destul de slaba. Odata cu anii 2000, situatia s-a schimbat radical, astfel ca in prezent zonele acoperite de sateliti sunt foarte strict controlate si corespund anumitor piete ale audiovizualului. Deci noi nu avem dreptul sa difuzam in mod oficial in alte zone decat Franta si Germania.
Sa inteleg ca nici alte tari europene nu mai capteaza ARTE, ca nu e doar cazul Romaniei?
Exista acorduri in curs de negociere cu Belgia, avem acorduri cu RTBF (Televiziunea Belgiana publica). Apoi sunt in discutie acorduri pentru Spania si Italia. Noi dorim sa extindem acoperirea geografica si sa ajungem la acorduri de difuzare cu institutii si din alte tari europene, dar problema principala e de ordin economic, pentru ca producatorii, cu cat teritoriul acoperit e mai extins, cu atat cer mai multi bani. Noi nu avem acesti bani - ARTE nu difuzeaza publicitate, noi traim din subventii publice.
Dumneavoastra sunteti responsabil cu achizitiile si productiile cinematografice, in cadrul structurii ARTE. As vrea sa stiu care sunt criteriile de selectie a unei coproductii cinematografice. Sunteti mai orientati spre anumite zone geopolitice decat spre altele? De exemplu, sunteti mai interesati de Europa de Est decat de Asia; ori de America Latina decat de Africa? S.a.m.d.
Noi coproducem cam 25 de filme slung metrajt pe an, din care cam 22-23 sunt de fictiune si 2-3 documentare. Jumatate dintre aceste filme sunt franceze, iar cealalta jumatate sunt straine. Mai intai, avem criterii de ordin estetic si formal. Primul criteriu e ca filmul sa fie interesant. Si, ca sa definim ce e un film interesant... e destul de subiectiv... Apoi, avem un intreg proces de selectie care ne permite sa facem o evaluare. Eu calatoresc mult si am contacte cu profesionisti din domeniul cinematografic, cu piete, cu institutii... acum sunt in Romania si Bulgaria. Ieri, de exemplu, m-am intalnit cu realizatori romani, unii dintre ei complet necunoscuti, care au un prim proiect si nu stiu prea bine ce sa faca. Deci e foarte important pentru mine sa inteleg intregul context dintr-o tara - istoric, politic, economic, emotional... Asta e o prima etapa. A doua etapa e sa citesc scenariul. Citesc cam 400-450 de scenarii pe an, am un grup de vreo 10 lectori care lucreaza cu mine si citesc scenarii. Fiecare scenariu e citit de 2 lectori si de mine. Ne reunim o data pe luna si discutam. O data la doua luni eu aleg 10 scenarii dintre cele citite si le propun unui grup de vreo 10 persoane care alcatuiesc comitetul de selectie. Dintre aceste 10 proiecte propuse de mine, ei aleg 3. Acestea devin coproductii ARTE. E deci un proces destul de lung si riguros, pentru a confrunta mai multe subiectivitati. Pentru mine, criteriile de evaluare ale unui proiect sunt: primul - citirea scenariului; al doilea - sa vad filmele precedente ale regizorului; iar al treilea - sa-i intalnesc pe regizor si pe producator si sa discutam pe marginea proiectului, ca sa inteleg ce vor sa faca. In functie de aceste trei elemente aleg sau nu proiectul. In ceea ce priveste dimensiunea geografica, prioritatea noastra e Europa, iar in acest moment mai ales Europa de Est pentru ca, de exemplu, Romania e (impreuna cu Israelul) tara cea mai atractiva din punctul de vedere al creativitatii cinematografice. Exista foarte mult talent si tineri realizatori in ascensiune, deci e o tara foarte interesanta, care propune lucruri cu adevarat noi. Dar, in acelasi timp, coproducem filme cu China, cu Asia... In momentul acesta avem o coproductie cu Sri Lanka, alta cu Filipine... Apoi coproducem si cu America Latina - in prezent avem in coproductie un film de debut chilian, apoi unul mexican... avem un proiect cu Costa Rica si unul cu Uruguay. Dar prioritatea e Europa, inclusiv Europa de Est. Acum, de exemplu, in ceea ce priveste Romania, am convenit sa producem filmul lui Adrian Sitaru - Pescuit sportiv, care era la Venetia; si coproducem primul film al lui Razvan Radulescu.
Aveti si alte proiecte, pentru viitorul apropiat, in ceea ce priveste Romania?
Da, dar nimic foarte concret inca. Aseara m-am intalnit cu Cristi Puiu si am discutat despre urmatorul sau proiect - Aurora. Am intalnit si alti regizori, care pana in prezent au realizat scurtmetraje si care acum vor sa treaca la lungmetraj. M-am intalnit si cu Catalin Mitulescu pentru urmatorul sau proiect. Si cu Daniel Mitulescu pentru proiecte ale societatii lor de productie.
Incercati sa stabiliti un echilibru intre filmele de debut pe care le coproduceti si cele ale regizorilor deja consacrati?
Da. Nu exista un procent care trebuie respectat de o parte sau de alta, dar e foarte important pentru mine sa am tot timpul in vedere acest aspect. Trebuie sa continuam sa-i ajutam pe regizorii consacrati, dar si sa gasim, sa descoperim talente noi, pentru filme de debut, franceze si straine. De aceea e foarte important sa calatoresc - in cazul filmelor de debut, mai ales la fata locului iti dai seama cat de interesant e proiectul. De exemplu, am intalnit aici doi regizori care pregatesc un film de debut foarte puternic; si un alt tanar regizor - Andrei Dascalescu -, care in momentul acesta pregateste un documentar - Constantin si Elena... Apoi avem parteneriate cu mai multe festivaluri - Rotterdam, in Europa; Dubai pentru filmele arabofone; Buenos Aires pentru America Latina... Cu Europa de Est inca nu avem un parteneriat, dar anul acesta am fost la Cluj, la TIFF. Am sa revin anul viitor si poate punem bazele unui parteneriat.
Am vazut anul acesta, la Cannes, un excelent film israelian de animatie (lungmetraj), Vals cu Bashir, care e coprodus de ARTE. Mai aveti si alte proiecte in ceea ce priveste animatia?
In ceea ce priveste animatia de lungmetraj, nu. Acest proiect era unul foarte atipic - e un film documentar care utilizeaza tehnica animatiei. In prezent nu avem alte proiecte pe animatie de lungmetraj - nici fictiune, nici documentar. Eforturile noastre din momentul acesta, privitor la animatie, sunt concentrate pe scurtmetraj.
Pentru a incheia, as vrea sa va intreb daca romanii pot spera intr-o zi sa capteze din nou canalul ARTE.
Sper! Oricum, sunt oameni la noi care lucreaza la asta, exista o relatie de prietenie foarte puternica intre Romania si Franta si toata lumea ar avea de castigat, deci ar fi pacat sa nu se ajunga la un parteneriat. Se poarta deci discutii in acest moment si sper ca intr-o zi obstacolele privitoare la reglementarile din domeniul drepturilor de difuzare vor fi depasite. Programele canalului nostru nu vor intra in concurenta cu cele locale, deci nu vad niciun alt impediment in afara celui financiar.
ROLAND HUSSON - director pentru Afaceri Europene si Internationale, Centrul National al Cinematografiei din Franta
Mai multe coproductii franco-romane
Daca nu ma insel, Franta are cel mai mare numar de productii cinematografice din Europa. Si, dintre acestea, coproduceti foarte mult cu alte tari.
Da, 40% sunt coproductii.
Care sunt mecanismele de finantare si cofinantare ale CNC francez? Care sunt criteriile de alegere ale unui scenariu, pentru ca acesta sa fie sustinut?
CNC francez e un organism public, subventionat de guvern, care sustine productia cinematografica si industria cinematografica in ansamblul ei. Decizia de a alege un anumit coproducator le revine regizorului si producatorului principal. Sarcina noastra e de a sustine un proces de creatie, nu de a alege coproducatorii dintr-o lista. Producatorul, in functie de rezultatul filmelor sale precedente, are dreptul sa beneficieze de anumite fonduri, pe care le poate utiliza doar pentru a finanta filme franceze. Cand spun "filme franceze", asta inseamna fie film 100% francez, fie coproductii. Anul trecut, Franta a produs 228 de filme. Dintre acestea, 185 sunt franceze in proportie de 100% sau majoritar franceze (cel putin 50%). Apoi, filmele minoritar franceze beneficiaza de toate mecanismele preferentiale franceze. Exista un sistem de puncte, care tine cont de limba vorbita in film, de nationalitatea artistilor, regizorilor etc., si care face ca, chiar si filmele sustinute minoritar de partea franceza, dar care indeplinesc aceste criterii, sa beneficieze de recunoasterea naturii de "film francez" din partea CNC. Deci Franta produce circa 200 de filme pe an, iar la nivelul UE se produc cam 900-1.000 de filme anual. Anul trecut am coprodus cu 33 de tari si, cum decizia apartine echipei fiecarui film, distributia geografica a coproducatorilor tine de orientarea si preferintele fiecarei echipe in parte. Principalele tari in care e distribuit filmul francez sunt vecinii mari ai Frantei, de aceea coproducem mai ales cu tari ca Germania, Italia, Spania. Sigur, coproducem mult cu tarile francofone, mai ales cu Belgia si Canada. Dar si cu alte tari, de exemplu cu Romania am coprodus anul trecut circa 10 filme. Acum incercam sa crestem numarul de coproductii cu Romania, caci aici e una dintre cinematografiile cele mai incitante din ultimii ani. Avem un mecanism de acord bilateral cu anumite tari pentru a da dubla nationalitate filmelor respective. Gratie acestui acord, daca, de exemplu, avem un film care e 20% francez si 80% romanesc, ii dam totusi nationalitatea franceza si el are, astfel, acces la ansamblul parghiilor preferentiale de care beneficiaza filmul francez in Franta.
Aveti criterii geopolitice in activitatea externa a CNC?
Atunci cand avem de-a face cu tari cu care avem schimburi culturale importante, cum e Romania, de exemplu, acestea devin prioritare pentru noi. Cu atat mai mult, cu cat in Romania cinematograful e infloritor acum, deci e o destinatie preferentiala pentru noi. Avem acorduri importante cu Germania si Canada. Apoi, avem acorduri specifice cu anumite tari cu care Franta are relatii istorice speciale - Algeria, de exemplu. Dincolo de toate acestea, insa, concretizarea unei coproductii e de competenta creatorilor care vor sau nu sa faca un film in parteneriat cu o tara sau alta. Aceste decizii se iau deci si in functie de afinitatile culturale si spirituale ale fiecarui regizor, fiecarui producator in parte.
Aveti procente pe care trebuie sa le respectati, relative la genul cinematografic: fictiune, documentar, animatie, scurt sau lungmetraj...?
Nu avem "cote" de acest tip, dar avem fonduri distincte pe genuri cinematografice: scurtmetraj, documentar pentru cinema, documentar si programe pentru televiziune, lungmetraje pentru cinema etc.
Sprijiniti si difuzarea produsului cinematografic, nu doar productia...
Da, asta e una dintre particularitatile CNC francez. Daca, in Europa, 80% din sprijin merge catre productia de film, in Franta o parte considerabila e acordata pentru celelalte segmente: dezvoltarea scenariului, apoi promovarea produsului finit, distributiei si exploatarii cinematografice. Avem fonduri si pentru distribuitorii de film (publicitate, promovare), si pentru cinematografe (renovarea salilor, modernizarea lor)... Sprijinim cinematografele de "arta si eseu" si vom avea un fond pentru cinematografele care se gasesc in zone defavorizate, in care exista prea putine cinematografe.
Proiecte in ceea ce priveste Romania?
Da, in 2009 trebuie sa innoim acordul dintre CNC-urile noastre, care dateaza din 1966, si sa stabilim mecanisme de cooperare mai flexibile, care sa permita realizarea unui numar mai mare de coproductii.
Interviuri realizate si traduse de Laurentiu Bratan